Bietbat
Die hard MF'er
- 28 aug 2020
- 403
- 1.679
Super! Bedankt voor het uitgebreide verslag!In het kort: positief!
Wat langer;
Demoride begon om 10.00 uur, maar werd aangeven dat je (ruim) op tijd moest komen om je in te schrijven.
Dus ca. 20 over 9 was ik er al, maar toen stond er al aardig wat volk om zich in te schrijven.
Maar pas na half 10 werden de inschrijfformuliren uitgedeeld, en kon iedereen tegelijkertijd inschrijven.
(Dus voor niks zo vroeg gekomen, haha.)
Wat blijkbaar niet bij iedereen goed viel. Een gast liep kwaad weg, want hij was blijkbaar 1 van de eerste aanwezig, maar anderen waren
sneller met invullen en konden met de eerste groep mee. En hij pas later!! (moet ie maar sneller schrijven,haha)
Bij het aangeven welk type je wilt rijden, MT-09 natuurlijk, stond alleen het 23 model er bij????
Ja, dat was niet de bedoeling, gen 3 heb ik zelf al.
Blijkt dat die eigenlijk niet bij de demoride dag hoorde.
Dus gevraagd of ik daar dan gewoon op mag proefrijden. Dat was geen enkel probleem! Top Gebben Motoren.
Mooie is, later hebben ze hem bij het inschrijfformulier op gezet, een konden anderen er ook mee rijden.(dankzij mij dus......., geintje)
Nou, het rijden dus:
Het grootste verschil is dus inderdaad de zithouding.
Het plaatje wat Pterke gepost heeft, zo voelt het dus ook exact. Knieen net een fractie meer gebogen en stuur ietsjes dichterbij.
Nu moet ik wel zeggen dat toen ik weer overstapte op mijn eigen motor het geen wereld van verschil was.
Wat natuurlijk te maken kan hebben dat ik lagere stuur risers heb.
Puur motorisch zit er geen verschil tussen gen3 en gen4( of ik merk het niet)
Zit wel een andere quickshifter op, bij normaal schakelen lijkt ie nog soepeler te werken dan de vorige.
Je kan nu ook opschakelen bij gas los, en naar beneden met gas erop. Dat vond ik eigenlijk beide niks.
Maar ik zie dat nut er niet van in, dus dan vind je het misschien bij voorbaat al niks?
Het rijwielgedeelt/vering is gewoon goed voor een (middenklas) naked. Vraag me af of voor mij het wel nodig is om de SP versie te kopen.En nee, ik rijd niet langzaam door bochten.
Ik vond tijdens de proefrit niet dat ik op de grens van de motor zat.
Dat zat ik destijds tijdens de proefrit op het 2018 model al wel. En eigenlijk de 2018 SP die ik had, voelde minder vertrouwd dan de standaard 2024 model.
Yamaha heeft een (hele)grote stap gezet van gen2 naar gen3. En gen4 is daar op verder gegaan.
Scherm; tja scherm is groter en duidelijker en dan vast ook beter. Maar van mij hoeft het niet, doe mij maar gewoon een echte toerenteller en dan een 2 inch schermpje voor snelheid en tankinhoud.....
Maarrrrrrr, als je via je telefoon navigatie erop kan zien is dat wel weer een grote plus! Vraag me wel af of dat ook met routes kan of alleen van A naar B.
Dan wat kleine dingetjes;
> knipperlichtschakelaar is anders dan je gewend bent. Het is een soort wipschakelaar, maar denk dat ik daar wel aan kan wennen.
Voor mensen met meerdere motoren wordt het een ergernis denk.
En het automatisch uitschakelen is top, dat moet eigenlijk elke motor standaard hebben.Mijn FZ750 uit 1985!!!! had dat al.
> jiffy uitklappen is ruk, dat pootje is te kort om blindelings met je voet te vinden.
> ohja uiterlijk, en dan voor de meeste de koplamp. Ach kijk eens langer dan 10 seconden naar de KTM 990 of 1390 en je krijgt kotsneigingen. Dan zijn de gen3 en gen4 foto modellen!
> het lijkt iets heel kleins en onbelangrijk maar het zijn de kleine dingen die het soms doen; de plek van het slot om het zadel los te maken. Ik hoef nooit meer een motor die dat slot aan de onderkant heeft....
> Cruise control is nu voor het standaard model, dus niet enkel voor de SP.
> Levertijd, tja... als je de SP versie wilt kan je dit seizoen gewoon op je huidige motor rijden
> Prijs; hmm, mijn eerste SP was goedkoper dan de huidige normale. Mijn baas maar weer om loonsverhoging vragen onder motto: tja inflatie bijbenen hé
Samengevat; De nieuwe MT-09 rijdt gewoon goed en kan ook redelijk sportief gereden worden.
De MT-09 gaat steeds meer van een sm/crosser-style naked naar een sport-style naked. Waarbij de stap van gen2 naar gen3 het grootst is.
Bekijk bijlage 1995685