Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

In het kort: positief!

Wat langer;
Demoride begon om 10.00 uur, maar werd aangeven dat je (ruim) op tijd moest komen om je in te schrijven.
Dus ca. 20 over 9 was ik er al, maar toen stond er al aardig wat volk om zich in te schrijven.
Maar pas na half 10 werden de inschrijfformuliren uitgedeeld, en kon iedereen tegelijkertijd inschrijven.
(Dus voor niks zo vroeg gekomen, haha.)
Wat blijkbaar niet bij iedereen goed viel. Een gast liep kwaad weg, want hij was blijkbaar 1 van de eerste aanwezig, maar anderen waren
sneller met invullen en konden met de eerste groep mee. En hij pas later!! (moet ie maar sneller schrijven,haha)

Bij het aangeven welk type je wilt rijden, MT-09 natuurlijk, stond alleen het 23 model er bij????
Ja, dat was niet de bedoeling, gen 3 heb ik zelf al.
Blijkt dat die eigenlijk niet bij de demoride dag hoorde.
Dus gevraagd of ik daar dan gewoon op mag proefrijden. Dat was geen enkel probleem! Top Gebben Motoren.
Mooie is, later hebben ze hem bij het inschrijfformulier op gezet, een konden anderen er ook mee rijden.(dankzij mij dus......., geintje)

Nou, het rijden dus:
Het grootste verschil is dus inderdaad de zithouding.
Het plaatje wat Pterke gepost heeft, zo voelt het dus ook exact. Knieen net een fractie meer gebogen en stuur ietsjes dichterbij.
Nu moet ik wel zeggen dat toen ik weer overstapte op mijn eigen motor het geen wereld van verschil was.
Wat natuurlijk te maken kan hebben dat ik lagere stuur risers heb.

Puur motorisch zit er geen verschil tussen gen3 en gen4( of ik merk het niet)
Zit wel een andere quickshifter op, bij normaal schakelen lijkt ie nog soepeler te werken dan de vorige.
Je kan nu ook opschakelen bij gas los, en naar beneden met gas erop. Dat vond ik eigenlijk beide niks.
Maar ik zie dat nut er niet van in, dus dan vind je het misschien bij voorbaat al niks?

Het rijwielgedeelt/vering is gewoon goed voor een (middenklas) naked. Vraag me af of voor mij het wel nodig is om de SP versie te kopen.En nee, ik rijd niet langzaam door bochten.
Ik vond tijdens de proefrit niet dat ik op de grens van de motor zat.
Dat zat ik destijds tijdens de proefrit op het 2018 model al wel. En eigenlijk de 2018 SP die ik had, voelde minder vertrouwd dan de standaard 2024 model.
Yamaha heeft een (hele)grote stap gezet van gen2 naar gen3. En gen4 is daar op verder gegaan.

Scherm; tja scherm is groter en duidelijker en dan vast ook beter. Maar van mij hoeft het niet, doe mij maar gewoon een echte toerenteller en dan een 2 inch schermpje voor snelheid en tankinhoud.....
Maarrrrrrr, als je via je telefoon navigatie erop kan zien is dat wel weer een grote plus! Vraag me wel af of dat ook met routes kan of alleen van A naar B.

Dan wat kleine dingetjes;
> knipperlichtschakelaar is anders dan je gewend bent. Het is een soort wipschakelaar, maar denk dat ik daar wel aan kan wennen.
Voor mensen met meerdere motoren wordt het een ergernis denk.
En het automatisch uitschakelen is top, dat moet eigenlijk elke motor standaard hebben.Mijn FZ750 uit 1985!!!! had dat al.
> jiffy uitklappen is ruk, dat pootje is te kort om blindelings met je voet te vinden.
> ohja uiterlijk, en dan voor de meeste de koplamp. Ach kijk eens langer dan 10 seconden naar de KTM 990 of 1390 en je krijgt kotsneigingen. Dan zijn de gen3 en gen4 foto modellen!
> het lijkt iets heel kleins en onbelangrijk maar het zijn de kleine dingen die het soms doen; de plek van het slot om het zadel los te maken. Ik hoef nooit meer een motor die dat slot aan de onderkant heeft....
> Cruise control is nu voor het standaard model, dus niet enkel voor de SP.
> Levertijd, tja... als je de SP versie wilt kan je dit seizoen gewoon op je huidige motor rijden
> Prijs; hmm, mijn eerste SP was goedkoper dan de huidige normale. Mijn baas maar weer om loonsverhoging vragen onder motto: tja inflatie bijbenen hé

Samengevat; De nieuwe MT-09 rijdt gewoon goed en kan ook redelijk sportief gereden worden.
De MT-09 gaat steeds meer van een sm/crosser-style naked naar een sport-style naked. Waarbij de stap van gen2 naar gen3 het grootst is.
Bekijk bijlage 1995685
Super! Bedankt voor het uitgebreide verslag!
 
Puur motorisch zit er geen verschil tussen gen3 en gen4( of ik merk het niet)
Zit wel een andere quickshifter op, bij normaal schakelen lijkt ie nog soepeler te werken dan de vorige.
Je kan nu ook opschakelen bij gas los, en naar beneden met gas erop. Dat vond ik eigenlijk beide niks.
Maar ik zie dat nut er niet van in, dus dan vind je het misschien bij voorbaat al niks?

Het rijwielgedeelt/vering is gewoon goed voor een (middenklas) naked. Vraag me af of voor mij het wel nodig is om de SP versie te kopen.En nee, ik rijd niet langzaam door bochten.
Ik vond tijdens de proefrit niet dat ik op de grens van de motor zat.
Dat zat ik destijds tijdens de proefrit op het 2018 model al wel. En eigenlijk de 2018 SP die ik had, voelde minder vertrouwd dan de standaard 2024 model.
Yamaha heeft een (hele)grote stap gezet van gen2 naar gen3. En gen4 is daar op verder gegaan.

Scherm; tja scherm is groter en duidelijker en dan vast ook beter. Maar van mij hoeft het niet, doe mij maar gewoon een echte toerenteller en dan een 2 inch schermpje voor snelheid en tankinhoud.....
Maarrrrrrr, als je via je telefoon navigatie erop kan zien is dat wel weer een grote plus! Vraag me wel af of dat ook met routes kan of alleen van A naar B.

Dan wat kleine dingetjes;
> knipperlichtschakelaar is anders dan je gewend bent. Het is een soort wipschakelaar, maar denk dat ik daar wel aan kan wennen.
Voor mensen met meerdere motoren wordt het een ergernis denk.
En het automatisch uitschakelen is top, dat moet eigenlijk elke motor standaard hebben.Mijn FZ750 uit 1985!!!! had dat al.
> jiffy uitklappen is ruk, dat pootje is te kort om blindelings met je voet te vinden.
> ohja uiterlijk, en dan voor de meeste de koplamp. Ach kijk eens langer dan 10 seconden naar de KTM 990 of 1390 en je krijgt kotsneigingen. Dan zijn de gen3 en gen4 foto modellen!
> het lijkt iets heel kleins en onbelangrijk maar het zijn de kleine dingen die het soms doen; de plek van het slot om het zadel los te maken. Ik hoef nooit meer een motor die dat slot aan de onderkant heeft....
> Cruise control is nu voor het standaard model, dus niet enkel voor de SP.
> Levertijd, tja... als je de SP versie wilt kan je dit seizoen gewoon op je huidige motor rijden
> Prijs; hmm, mijn eerste SP was goedkoper dan de huidige normale. Mijn baas maar weer om loonsverhoging vragen onder motto: tja inflatie bijbenen hé

Samengevat; De nieuwe MT-09 rijdt gewoon goed en kan ook redelijk sportief gereden worden.
De MT-09 gaat steeds meer van een sm/crosser-style naked naar een sport-style naked. Waarbij de stap van gen2 naar gen3 het grootst is.
Zelf heb ik de quickshifter nog nauwelijks gebruikt, ik ben nog het schakelen met koppeling gewent en heb dus geen vergelijk.
Wat betreft het scherm ben ik wel positief qua formaat en info, echter de navigatie wat minder, het navigatiedisplay is wel duidelijk maar je moet bijvoorbeeld zelf gemaakte routes kunnen delen met de Streetcross app maar op mijn Oppo en Samsung is de optie om te delen niet aanwezig terwijl dit bij andere Garmin Apps wel het geval is, het is wellicht een instelling op de telefoon maar die heb ik nog niet kunnen vinden, maar vooralsnog geen vergelijk met een Tomtom. Hopenlijk wordt deStreetcross App nog uitgebreid in de toekomst met meer functies/opties.
Cruisecontrol is tot dusver erg prettig en de knipperlichtschakelaar ben ik al helemaal aan gewent, alleen heb ik regelmatig dat ik het groot licht aanzet tijdens het bedienen van het knipperlicht, die schakelaar reageert erg makkelijk De jiffy heb ik verder geen problemen mee.
Vandaag wel het comfortzadel besteld omdat ik een pijnlijk achterwerk krijg na een uurtje rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen met de Road 6. Mijn OEM S22's zijn bijna op achter en twijfel tussen de Road 6 of de S23...
Vind de slijtage van de S22 echt heel hoog. Maar rijd wel echt goed. De road 6 hoor ik heel goede dingen over verder, maar tis altijd zo lastig xD
Gisteren een toertje gedaan. Ik was met de zoon van mij vriendin onderweg en die is nog aan het leren met zijn KTM 390 Adventure dus ik heb nog niet mijn eigen tempo gereden met snellere bochten en hard insturen. Maar de eerste indruk is goed. Voor een toerband stuurt ie erg licht in. Ook bij wat harder een bocht uitaccelereren alles goed nog (Ik rij trouwens de TC op zijn laagste stand (1) hoewel ik dus nog geen grotere hellingshoeken heb gereden. Ik mag van mezelf denken dat ik behoorlijk sportief rijdt maar zoals ik eerder schreef zal ik ze nog op de (lees: mijn) grens moeten rijden maar waarschijnlijk ligt het niveau van de band op een hoger niveau dan mijn rijkunsten ;) tot aan mijn jaarlijkse Schwarzwald-Eifel-Vogezen-Elsaz toer met Hemelvaart zal ik ze waarschijnlijk nog niet op de grens rijden.
 
Nou, het is gelukt om gpx routes files via Garmin StreetCross te openen, binnenkort de xml files maar eens gaan vergelijken met de gpx routes die niet werken met StreetCross.
Het comfortzadel is ook binnen, erg snel geleverd, en inmiddels geplaatst. Nog een gepiel geweest omdat het kunstleer niet achter het slot wilde blijven zitten, een slotje wordt niet meegeleverd en je moet deze overzetten van de originele duoseat.
Nu bezig met het verwijderen van de erg stevige tankstickers welke benzine je mag tanken.
 
Gisteren een toertje gedaan. Ik was met de zoon van mij vriendin onderweg en die is nog aan het leren met zijn KTM 390 Adventure dus ik heb nog niet mijn eigen tempo gereden met snellere bochten en hard insturen. Maar de eerste indruk is goed. Voor een toerband stuurt ie erg licht in. Ook bij wat harder een bocht uitaccelereren alles goed nog (Ik rij trouwens de TC op zijn laagste stand (1) hoewel ik dus nog geen grotere hellingshoeken heb gereden. Ik mag van mezelf denken dat ik behoorlijk sportief rijdt maar zoals ik eerder schreef zal ik ze nog op de (lees: mijn) grens moeten rijden maar waarschijnlijk ligt het niveau van de band op een hoger niveau dan mijn rijkunsten ;) tot aan mijn jaarlijkse Schwarzwald-Eifel-Vogezen-Elsaz toer met Hemelvaart zal ik ze waarschijnlijk nog niet op de grens rijden.
TCS 1 rijd ik ook in idd.

Vermoedelijk kunnen wij leeken zeker niet alles uit de band halen wat erin zit. Belangrijkste vind ik dat hij geen rare slides gaat maken bij uitacceleren, en gewoon lekker vlot blijft reageren.
 
TCS 1 rijd ik ook in idd.

Vermoedelijk kunnen wij leeken zeker niet alles uit de band halen wat erin zit. Belangrijkste vind ik dat hij geen rare slides gaat maken bij uitacceleren, en gewoon lekker vlot blijft reageren.
Ik heb iets minder dan een jaartje met de Road 6 gereden op mijn Street Triple en alhoewel het profiel van de band merkbaar minder sportief was dan de Diablo Rosso's waar ik daarvoor op reed, kan ik wel stellen dat de Road 6 prima was om sportief mee te rijden (heb er zelfs een paar keer op circuit mee gereden). Het grootste voordeel vond ik echter dat ze super veel vertrouwen gaven bij natte omstandigheden en dat ze lang mee leken te gaan. Ik heb er uiteindelijk iets van ~9000km mee gereden en het profiel zag er nog ruim voldoende uit.

Nu heb ik sinds een weekje een XSR 900 (daarom dat ik even in dit topic was gekropen) met een setje nieuwe Dunlops Roadsmart 2's (er opgezet door de dealer) en ik kan bijna niet wachten tot ik ze kan vervangen met een Michellin setje...
 
Is de Roadsmart de tegenhanger van de Road 6? Ik ben al heel lang geen Dunlops gereden. Ooit als eerste band op mijn Z750 uit 2005 en die band was achter na 3500 km op -O-
Ik heb wel goede ervaringen met Metzeler Sportec M9 RR.
 
Is de Roadsmart de tegenhanger van de Road 6? Ik ben al heel lang geen Dunlops gereden. Ooit als eerste band op mijn Z750 uit 2005 en die band was achter na 3500 km op -O-
Ik heb wel goede ervaringen met Metzeler Sportec M9 RR.
Heb de Roadsmart 2 op mijn Z650 gehad. Wat een rot band. Zodra er een spatje water komt wordt die heel nerveus.
Warmt langzaam op etc. Niet mijn ding.
 
Is de Roadsmart de tegenhanger van de Road 6? Ik ben al heel lang geen Dunlops gereden. Ooit als eerste band op mijn Z750 uit 2005 en die band was achter na 3500 km op -O-
Ik heb wel goede ervaringen met Metzeler Sportec M9 RR.
Banden waarmee de motor van de fabrieksband afrolt, zijn soms totaal niet te vergelijken met dezelfde band als je niet het modelspecifieke type pakt.
Soms iets minder profiel, maar soms ook een andere compound.
 
Banden waarmee de motor van de fabrieksband afrolt, zijn soms totaal niet te vergelijken met dezelfde band als je niet het modelspecifieke type pakt.
Soms iets minder profiel, maar soms ook een andere compound.
Ja dat vertellen ze bij de motorpodcast ook regelmatig, pas was er een motor met ik meen een S23 die opeens geen drie compounts had maar 1
 
Wereldwijd zijn vorig jaar 200000 stuks van de MT09 verkocht volgens Motorfreaks, wat het verschil op inkoop zou zijn voor Yamaha tussen beide banden durf ik niet te zeggen, maar het zal wel voldoende zijn anders hadden ze het niet gedaan denk ik, wellicht om de totaalprijs van de motor laag te houden. €12499,- klinkt toch een stuk interessanter dan €12549,- :+
In deze video vanaf 1.40 komen de banden ter sprake.
 
Toevallig iemand die zijn Bagster zadel voor de mt09 2014 wilt verkopen?
Alleen de 2017-2020 zadels zijn op voorraad (men zegt bij Bagster dat deze niet passen, wellicht heeft iemand hier ervaring ermee)

Zadel laten ombouwen is niet wenselijk aangezien ik dan 4-6 weken zonder zit…

Stuur maar privebericht!
 
Toevallig iemand die zijn Bagster zadel voor de mt09 2014 wilt verkopen?
Alleen de 2017-2020 zadels zijn op voorraad (men zegt bij Bagster dat deze niet passen, wellicht heeft iemand hier ervaring ermee)

Zadel laten ombouwen is niet wenselijk aangezien ik dan 4-6 weken zonder zit…

Stuur maar privebericht!
Bij wie heb je de voorraad nagevraagd?

Ik heb mijn Bagster zadel (MT-09 2017) bij Rob's Accessoires in 't Zand gekocht en bij hem staan ze (MT-09 2013-2017) op voorraad op de website 🤔:
Screenshot_20240418-151223.png


Screenshot_20240418-151245.png


Overigens heb ik geen ready zadel maar een gel/Bulltex (daarbij moest ik mijn oude zadel inleveren).
 
Bij wie heb je de voorraad nagevraagd?

Ik heb mijn Bagster zadel (MT-09 2017) bij Rob's Accessoires in 't Zand gekocht en bij hem staan ze (MT-09 2013-2017) op voorraad op de website 🤔:
Bekijk bijlage 1997357

Bekijk bijlage 1997358

Overigens heb ik geen ready zadel maar een gel/Bulltex (daarbij moest ik mijn oude zadel inleveren).
Ik heb rob gemaild, en zei dat er geen op voorraad was voor mijn motor….
 
Even inbreken, het is hier iets actiever dan in het Xsr-topic.

Zijn er hier mensen die hun MT09 al op de bank hebben gehad voor een Ecu-flash? Mijn Xsr900 is van 2017. Dus graag dezelfde generatie.

Was dit het waard en is er eventueel een uitdraai van? :)
 
Even inbreken, het is hier iets actiever dan in het Xsr-topic.

Zijn er hier mensen die hun MT09 al op de bank hebben gehad voor een Ecu-flash? Mijn Xsr900 is van 2017. Dus graag dezelfde generatie.

Was dit het waard en is er eventueel een uitdraai van? :)
Zelf mijn mt-09 van tweede generatie voorzien van een Arrow uitlaatsysteem + K&N filter en deze dan ook laten afstellen op de testbank bij Tovami in Goes (Zeeland). :Y
Is afgesteld met db-killer + cat,ik mikte niet op maximum pk's maar gewoon een veilig/goed afgestelde motor. (Kwam dan ook uit op 116pk en 90nm gemeten op het achterwiel als ik het correct herinner.)
Origineel zijn de CP3 blokken vrij geknepen,vooral in de hoge toeren/hoge versnellingen dus hier merkte ik wel een groot verschil qua doortrekken! :]
Maar voor mij belangrijker: De motor pakt veel soepeler op in de lage toeren en heeft minder een aan/uit gevoel. (Maar komende van een Suzuki gsr 600 had de mt-09 sowieso al praktisch geen aan/uit gevoel,dat was bij de Suzuki wel wat anders. :+)
 
Zelf mijn mt-09 van tweede generatie voorzien van een Arrow uitlaatsysteem + K&N filter en deze dan ook laten afstellen op de testbank bij Tovami in Goes (Zeeland). :Y
Is afgesteld met db-killer + cat,ik mikte niet op maximum pk's maar gewoon een veilig/goed afgestelde motor. (Kwam dan ook uit op 116pk en 90nm gemeten op het achterwiel als ik het correct herinner.)
Origineel zijn de CP3 blokken vrij geknepen,vooral in de hoge toeren/hoge versnellingen dus hier merkte ik wel een groot verschil qua doortrekken! :]
Maar voor mij belangrijker: De motor pakt veel soepeler op in de lage toeren en heeft minder een aan/uit gevoel. (Maar komende van een Suzuki gsr 600 had de mt-09 sowieso al praktisch geen aan/uit gevoel,dat was bij de Suzuki wel wat anders. :+)
Dat zijn mooie cijfers. Krukaspk's op het achterwiel. Heb hier vanaf het begin al een 3in1 van leovince en k&n filter

Ik weet inderdaad dat dit bij de Fz1 gigantisch verschil en inderdaad de Cp3 blokken zijn wel enorm geknepen vandaar dat ik even polstte.
 
En ook de nieuwe remblokjes binnen!
Desondanks er pas 5500km op de teller staan van de bike toch maar andere gekocht!
De OEM blokken zijn net blokken hout, en overal wat ik lees zouden deze het remgedrag en performance echt stukken moeten verbeteren.
Direct maar de remvloeistof meenemen.
1713869332467.jpeg
 
En ook de nieuwe remblokjes binnen!
Desondanks er pas 5500km op de teller staan van de bike toch maar andere gekocht!
De OEM blokken zijn net blokken hout, en overal wat ik lees zouden deze het remgedrag en performance echt stukken moeten verbeteren.
Direct maar de remvloeistof meenemen.
Bekijk bijlage 1999202
Op mijn gen 2 zijn de remblokken ook vervangen door gesinterde blokjes en de remvloeistof door Motul 660,was inderdaad een hele verbetering! :Y
(Al kijk ik stiekem soms toch rond naar een radiale rempomp voor wat meer gevoel.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan