Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Goede morgen mannen,

ben gister even naar de demodag van Gebben motoren geweest.
Wilde wel een keer om de mt-10 en/of de tracer rijden.
Maatje wilde graag de 10, dus ik de tracer900 gedaan, de 10 komt wel een keer.

Hier mijn bevindingen van de Tracer 900

Minpunten:
Vering op comfort afgesteld, dus in vergelijking met mijn sp-vering veel te slap.
Op slecht wegdek is dit natuurlijk weer een groot voordeel.
Maar hij stuurt gewoon minder flitsend dan de mt-09(sp).(heeft uiteraard ook met de andere geometrie te maken)

Ruitje geeft veel te veel turbulentie. Voor een toerfiets kan dat echt niet.

Duostep zit gewoon verkeerd.Punt. Ontwerpfout.

Knipperlichtschakelaar zit i.verg.met de mt-09 iets hoger, maar vooral zit ie iets verzonken dus kut.


Pluspunten;
Motorblok is top, eigenlijk voor zo'n comfortable toerfiets te goed.

Hier toch ook weer de vering noemen, voor het echte kilometervreten is de vering uitermate geschikt.

Zadel is ook comfortabeler dan van de normale mt-09, alhoewel ik met mijn mt ook gewoon kilometers zonder problemen wegtik.
 
Laatst bewerkt:
Alle nadelen wennen vanzelf :) Op een gegeven moment ga je ze vergeten door de grote lol die je met de machine hebt.

Ook na 35000 km en diverse mooie uitzichten nog steeds heel veel plezier met mijn MT 09 :)

lWjfVe8.jpg

PvSa6P5.jpg

fZdeefj.jpg

C37vObG.jpg
 

Bijlagen

  • 1555833183887.png
    1555833183887.png
    399 bytes · Weergaven: 7
Weet je wat er onder je zit, respecteer je dit, en ken je jezelf goed genoeg, dan is het een pracht machine!
Zo,niet, dan brengt hij je sneller in de problemen, dan dat je je zelf er uit kan halen...
Het ding heeft een reputatie, en dat is niet voor niets....

Ik denk dat je dat heel goed verwoord hebt. Buiten de kleine na/voordelen heb ik enorm genoten van het rijgedrag en power van deze machine.

Groet,

Henk
 
zo heb de eerste 300km erop zitten
korte bevinding van de motor na 3 weken
eerst de negatieve punten..
1-de buddyseat verwijderen en plaatsen, is een vreselijk omslachtig ,onhandig systeem zeker als je ook nog een seat cover hebt gemonteerd
maar om je verplichte art slot mee te nemen ivm diefstal uitkering verzekeraar moet je dit wel af en toe gebruiken
2-het gieren/janken in de 6e versnelling (of dat je een V8 met gearcam in motorblok rijdt) je moet ervan houden ik dus niet
3-rauwe lopen trillen/schuurgeluid van blok in vrijstand zo gauw je de koppeling intrekt is dit schuurgeluid in frame en stuur weg,meer mensen met dit probleem?
4-de buddyseat 150 km achter mekaar rijden lijkt 1500 km
5- wheelies onbedoeld vanaf modus b zeer irritant en gevaarlijk
de positieve punten
1-smeuigheid van blok en vermogensafgifte in elke versnelling,geeft je grijns van oor tot oor elke keer als je gas geeft alleen in de standaard modus
overige 2 standen van de modus rijbewijs gevaarlijk
2-de zit op de motor met betrekking stuur zithouding voor mensen met kleinere lichaamslengte,kortere armen
3- gewicht is goed verdeeld ondanks de 200 plus kilo,s denk je dat je met lichtere motor onderweg bent
en dit is wat ik met noisy geardrive mean,dat gierende geluid hoop dat het gaat wennen in zijn 6e versnelling herkenbaar? of ben ik muggenzifter.
1:buddyseat went wel, na enkele keren wisselen past het beter en sneller.
2:klopt, maar ik heb er geen last van, draagt bij aan de beleving.
3:dat is normaal, het is de slipper clutch.
4: dat valt goed mee, vorig weekend 1700 km gedaan op 2 dagen, op de autosnelweg heb ik er last van maar bij bochtige wegen geen last. Zelfs niet na 4u rijden.
5: wheelies bij B modus, heb ik geen last van. Ohlins (of ander merk aftermarket) schokdemper lost het probleem van per ongeluk wheelies maken op.
De standaard demper dempt nauwelijks.

Je mt09 weegt meer dan 200 kg?
De mijne normaal gezien 188..
Wat me een beetje tegenvalt is dat een honda vfr800 uit 2007 nauwelijks trager is qua acceleratie vanaf 100km/u.
 
Ben het niet eens met punt 5. Heb een SP, dus met Zweeds goud achter en het overkomt me nu nog wel eens. Zeker geen wheelies, maar wel geheel onbedoeld dat het voorwiel even een halve seconde de grond verlaat.

Sinds de nieuwe uitlaat erop zit ,had ik laats in de bocht ook even het voorwiel een paar cm van de grond. Bleef keurig in mijn lijn, schrok ook niet, zag er ook uit alsof het de bedoeling was, ook voor de agent in burger tegenover mij, maar het was absoluut niet de bedoeling! Ook daar kon ik hem gelukkig van overtuigen,vast omdat hij zelf ook motor reed... en het gedrag dat ik een 3 minuten daarna liet zien "gewoon vlot, maar rechtvaardig was".
 
Hoi iedereen, een korte vraag: ik zie dat veel van jullie een navigatiesysteem gemonteerd hebben. Nu ben ik zelf geinteresseerd in de Tomtom Rider 550.

Is deze direct vanuit de doos te monteren of is dit product ook nodig:


Ik heb een 2016 MT-09.

Vast bedankt voor de reactie!
 
Hoi iedereen, een korte vraag: ik zie dat veel van jullie een navigatiesysteem gemonteerd hebben. Nu ben ik zelf geinteresseerd in de Tomtom Rider 550.

Is deze direct vanuit de doos te monteren of is dit product ook nodig:


Ik heb een 2016 MT-09.

Vast bedankt voor de reactie!
Ik heb zelf die steun, vind in hem veel mooier staan. Ik geloof dat bij de meeste navigatiesystemen gewoon een standaard RAM mount (dat systeem met die rubberen kogels) komt. Enige nadeel is met die originele GPS steun van Yamaha kun je geen tanktas meer gebruiken, hier moet ik nog een oplossing voor vinden.

Groet,
Daan201
 
Ik heb zelf die steun, vind in hem veel mooier staan. Ik geloof dat bij de meeste navigatiesystemen gewoon een standaard RAM mount (dat systeem met die rubberen kogels) komt. Enige nadeel is met die originele GPS steun van Yamaha kun je geen tanktas meer gebruiken, hier moet ik nog een oplossing voor vinden.

Groet,
Daan201

Deze Ram Bal halen bij gps.nl. Werkt prima
 

Bijlagen

  • E287D85E-C21A-44D9-ABC6-D92B5D8A1BED.jpeg
    E287D85E-C21A-44D9-ABC6-D92B5D8A1BED.jpeg
    201,4 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Ben het niet eens met punt 5. Heb een SP, dus met Zweeds goud achter en het overkomt me nu nog wel eens. Zeker geen wheelies, maar wel geheel onbedoeld dat het voorwiel even een halve seconde de grond verlaat.

Sinds de nieuwe uitlaat erop zit ,had ik laats in de bocht ook even het voorwiel een paar cm van de grond. Bleef keurig in mijn lijn, schrok ook niet, zag er ook uit alsof het de bedoeling was, ook voor de agent in burger tegenover mij, maar het was absoluut niet de bedoeling! Ook daar kon ik hem gelukkig van overtuigen,vast omdat hij zelf ook motor reed... en het gedrag dat ik een 3 minuten daarna liet zien "gewoon vlot, maar rechtvaardig was".
Is het ook goed afgesteld?
(En ohlins die standaard gemonteerd is, is niet zo goed als aftermarket ohlins.)
Waarschijnlijk heb je nu te weinig demping, met voldoende demping (ook best niet te veel) komt het voorwiel nooit ongevraagd omhoog, als ik het wil wel. (Ook in een bocht)
 
Tanktas indien niet te groot vind ik een prima optie! Dat is ook meteen het probleem, niet groot genoeg om spullentjes voor een weekend mee te nemen. Ik heb 2 varianten klein/iets groter en dat werkt perfect. Ook van SW motech met een quicklock ring op de tank, werkt perfect en je hoeft niet bang te zijn dat je iets beschadigd.

Zo zat het op mijn oude MT09 en dat is prima te doen (dit is de iets grotere variant).

Bekijk bijlage 1387284
Zo had ik het op mijn 2016 model gedaan. Een van de schroeven die het plastic kapje over de teller/koplamp op zijn plek houd vervangen door een ram bal.

En onderstaand hoe ik het ga doen op mijn SP. Bal gemonteerd op de plek zoals zichtbaar op de foto (foto geleend van Falco :+ ), verwacht een beetje hetzelfde resultaat als voorheen.

20180727_203442.jpg

Voordeel hiervan vind ik data deze naast je teller komt en het vrijwel altijd goed in het zicht zit en een tanktas ook nog mogelijk blijft :)
 
Even een billenknijp moment: lekker aan het rijden, begint het display te knipperen dat er getankt moet worden. Station opgezocht, wil gaan tanken.. Sjips. pinpas en telefoon vergeten! Dagteller stond al op 230 km, en om thuis te komen moest ik 46 kilometer rijden. Heel voorzichtig laagtoerig naar huis gereden, wel gehaald gelukkig... Hoeveel kun je eigenlijk normaal rijden als de benzine indicatie begint te knipperen?

Groet,

Henk
 
Even een billenknijp moment: lekker aan het rijden, begint het display te knipperen dat er getankt moet worden. Station opgezocht, wil gaan tanken.. Sjips. pinpas en telefoon vergeten! Dagteller stond al op 230 km, en om thuis te komen moest ik 46 kilometer rijden. Heel voorzichtig laagtoerig naar huis gereden, wel gehaald gelukkig... Hoeveel kun je eigenlijk normaal rijden als de benzine indicatie begint te knipperen?

Groet,

Henk

Haha dan was mijn billenknijp moment gisterochtend onnodig..! Ik hoefde nog maar 10-15 km. tot de eerste pomp, maar wist ook niet zeker of ik dat zou halen😅
Ik dacht ergens +- 20 km. gelezen te hebben!
 
Is het ook goed afgesteld?
(En ohlins die standaard gemonteerd is, is niet zo goed als aftermarket ohlins.)
Waarschijnlijk heb je nu te weinig demping, met voldoende demping (ook best niet te veel) komt het voorwiel nooit ongevraagd omhoog, als ik het wil wel. (Ook in een bocht)
Tevens is (naar mijn mening) de standaard preload (hoeveel de veer ingedrukt is zonder belasting) te hoog. Ik heb zelf ook een MT-09SP en heb de Öhlins schokbreker gedemonteerd en de HPA (Hydraulic Pre-load Adjuster) op zijn maximale stand gezet (ik geloof +-5mm naar achteren) (uiteraard staat de draaiknop aan de zijkant ook helemaal uit gedraaid). Hierdoor zakt de motor iets wanneer hij overeind gezet wordt (dit gebeurde voorheen niet) en zak hij ook verder in wanneer ik op de motor ga zitten. Ik kan echt een aanzienlijke verschil in stabiliteit merken!!

Reden dat ik dit gedaan heb is dat de motor op vakantie met bagage een stuk stabieler aanvoelde, na wat research kwam ik er dus achter dat dit met de pre-load te maken zou kunnen hebben. Ik heb echt geen idee waarom Yamaha de motor met deze afstelling levert!

Groeten,
Daan201
 
Ha mede MT rijders, ik heb sinds kort ook een mooie MT09 mogen bemachtigen.

1388985


Gelijk een vraag of iemand een DB-killer heeft liggen voor mijn type uitlaat? Of weet iemand welke ik precies moet hebben. Op de www.uitlaatstore.nl vind ik namelijk verschillende voor dit type uitlaat.
 
Mail ze even, dit is jouw type uitlaat:
S-Y9R8-HEGEHT

Ik verwacht Dat deze moet passen.
De jouwe was gelast. Vermoedenlijk is hij daarom niet los te vinden. Het is van origine geen los onderdeel, vanwege euro 4 normen.

Tis even kijken hoe je hem vast zet. Kan zijn dat ze hem alleen verwijdert hebben en niets gedaan hebben om hem weer vast te kunnen krijgen. Draad tappen, moertje vast lassen, oid...
 
Laatst bewerkt:
Als ik zoek op dat serie nummer krijg deze naar voren. Akrapovic DB-killer V-TUV203

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe de vorige eigenaar het heeft gedaan. Ik zie wel een gaatje zitten links boven, ziet er niet naar uit dat hij uitgeboord is.

Ik ga eens contact opnemen met die website.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, ik kwam er laats achter dat bij mijn SP van 2018 het knopje van mijn alarmlichten niet werkt. Als ik vervolgens één van de richtingaanwijzer gebruik en het knopje van de alarmlichten verschuif doen ze het wel. Ik heb eerder al een keer gehad dat mijn knipperlichten in het geheel niet werkte. Gestopt, contact aan/uit en toen deden ze het weer. Met de alarmlichten gaat dit echter niet op. Ik las dat bij de Tracers dit enkele keer voorgekomen is, echter geen definitieve oplossing kunnen vinden. Iemand ervaring met dit probleem?
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, ik kwam er laats achter dat bij mijn SP van 2018 het knopje van mijn alarmlichten niet werkt. Als ik vervolgens één van de richtingaanwijzer gebruik en het knopje van de alarmlichten verschuif doen ze het wel. Ik heb eerder al een keer gehad dat mijn knipperlichten in het geheel niet werkte. Gestopt, contact aan/uit en toen deden ze het weer. Met de alarmlichten gaat dit echter niet op. Ik las dat bij de Tracers dit enkele keer voorgekomen is, echter geen definitieve oplossing kunnen vinden. Iemand ervaring met dit probleem?

ik heb hier geen last van bij mijn SP. Maar indien je een SP hebt dan heb je waarschijnlijk ook nog fabrieksgarantie? Kan de dealer niks voor je doen?
 
Vraagje, ik kwam er laats achter dat bij mijn SP van 2018 het knopje van mijn alarmlichten niet werkt. Als ik vervolgens één van de richtingaanwijzer gebruik en het knopje van de alarmlichten verschuif doen ze het wel. Ik heb eerder al een keer gehad dat mijn knipperlichten in het geheel niet werkte. Gestopt, contact aan/uit en toen deden ze het weer. Met de alarmlichten gaat dit echter niet op. Ik las dat bij de Tracers dit enkele keer voorgekomen is, echter geen definitieve oplossing kunnen vinden. Iemand ervaring met dit probleem?
Ik heb al 2x gehad dat m'n knipperlichten niet werken doordat mijn contactsleutel net niet helemaal tot het einde gedraaid was.
De motor startte en reed perfect, alleen de knipperlichten deden niks.
 
Ik heb al 2x gehad dat m'n knipperlichten niet werken doordat mijn contactsleutel net niet helemaal tot het einde gedraaid was.
De motor startte en reed perfect, alleen de knipperlichten deden niks.
Mijn handvatverwarming van yamaha is voor de 2de maal kapot, de vorig keer toen hij 1j oud was, nu al na zes maanden.
Nog iemand problemen met de HVV?
 
Terug
Bovenaan Onderaan