Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Hey allemaal,
Gister middag bij Gebben motoren deze mt09 aangeschaft!
Heb hiervoor al best een aantal fietsen gehad, laatste waren een Tuono, Speed triple, Tracer 700 en een Tiger Sport 1050.
Aankomende dinsdag kan ik hem ophalen.*O* Screenshot_2022-10-01-13-14-07-08_240a24fca340af981c41eaaa29e2ac2f.jpg
 
Wie liet een radiatorafdekking plaatsen ?
Is de originele goed of zijn er betere aftermarkets ?

Deze is origineel...
radiatorafdichting.JPG
 
😎
IMG20221004173757.jpg



Zo de tering wat een ding...:9~
Ben nog heel erg gewend aan die 1050 triple van Triumph en die heeft eigenlijk alleen maar koppel en niet echt een eindschot.
Merk dat ik vaak al te vroeg opschakel voordat de powerband er echt pas in komt.
Originele spiegels moet ik nog terug zetten, helaas hebben ze me bij Gebben per ongeluk 2 linker spiegels meegegeven...:+
 
Heerlijk dat het nog zo lekker weer is. Net de 1000km beurt gehad (bij 1200km) en hij lijkt nu nog beter te rijden ;) Inmiddels een comfort zadel gemonteerd. Merk wel verschil maar nog niet helemaal tevreden. Ziet er wel beter uit.
 

Bijlagen

  • IMG_3837.jpeg
    IMG_3837.jpeg
    587,7 KB · Weergaven: 60
  • IMG_3838.jpeg
    IMG_3838.jpeg
    700,3 KB · Weergaven: 59
Vandaag bij een korte draai maken met motor gevallen :( Resultaat: Koppelingshendel krom, spiegel kap geschaafd en een behoorlijke deuk in mijn ego. Dat valt allemaal mee en inmiddels al een andere besteld. Erger vind ik de schaafplek op mijn carterdeksel links. Nu heb ik twee vragen. Hoe wordt de Billet carterbeschermer gemonteerd? Billet carterbeschermer - B7N-FCRCP-00-00 - Yamaha Motor en weet iemand de kleurcode van het deksel?
 

Bijlagen

  • IMG_3841.jpeg
    IMG_3841.jpeg
    198,7 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Vandaag bij een korte draai maken met motor gevallen :( Resultaat: Koppelingshendel krom, spiegel kap geschaafd en een behoorlijke deuk in mijn ego. Dat valt allemaal mee en inmiddels al een andere besteld. Erger vind ik de schaafplek op mijn carterdeksel links. Nu heb ik twee vragen. Hoe wordt de Billet carterbeschermer gemonteerd? Billet carterbeschermer - B7N-FCRCP-00-00 - Yamaha Motor en weet iemand de kleurcode van het deksel?

Ah wat zuur zeg! Zonde. Het ego is het meest vervelende, die onderdelen kunnen vervangen worden :9
Heerlijk dat het nog zo lekker weer is. Net de 1000km beurt gehad (bij 1200km) en hij lijkt nu nog beter te rijden ;) Inmiddels een comfort zadel gemonteerd. Merk wel verschil maar nog niet helemaal tevreden. Ziet er wel beter uit.
Mooi te horen! Ik heb vorige week vrijdag ook een comfortzadel erbij. Ziet er zeker beter uit, de lijnen van de stiksels lopen ook door naar de lijn van de tank.
Verder vind ik het wel een stap vooruit, zeker op oneven wegdek merk je dat de hobbels wat minder je rug in slaan dan met het standaard zadel.
Ik blijf nog wel geneigd naar een upgrade doen met een Hyperpro streetbox zodat de achter schokbreker een flinke upgrade krijgt, die zorgt er namelijk voor dat veel hobbels enzo net even te veel naar jou overgebracht worden.

Bijgaand nog wat plaatjes van de MT hoe hij er nu bij staat. Van het weekend weer even gewassen en het blijft toch wel een pareltje hoor *O*
Het is hard gegaan de afgelopen 2 maanden met de upgrades, van het een kwam het ander :)
 

Bijlagen

  • MT09 - 1.jpg
    MT09 - 1.jpg
    514,2 KB · Weergaven: 58
  • MT09 - 2.jpg
    MT09 - 2.jpg
    300,3 KB · Weergaven: 57
  • MT09 - 3.jpg
    MT09 - 3.jpg
    434,6 KB · Weergaven: 60
Vandaag bij een korte draai maken met motor gevallen :( Resultaat: Koppelingshendel krom, spiegel kap geschaafd en een behoorlijke deuk in mijn ego. Dat valt allemaal mee en inmiddels al een andere besteld. Erger vind ik de schaafplek op mijn carterdeksel links. Nu heb ik twee vragen. Hoe wordt de Billet carterbeschermer gemonteerd? Billet carterbeschermer - B7N-FCRCP-00-00 - Yamaha Motor en weet iemand de kleurcode van het deksel?
Heb zelf GB Racing motorbescherming op mijn mt-09 en ga ervanuit dat deze op dezelfde manier bevestigd word:
De desbetreffende bouten uitdraaien,de bescherming gewoon plaatsen over de Carter en terug bevestigen met bijgeleverde langere bouten! Heel simpel werkje! :Y
 
Heb zelf GB Racing motorbescherming op mijn mt-09 en ga ervanuit dat deze op dezelfde manier bevestigd word:
De desbetreffende bouten uitdraaien,de bescherming gewoon plaatsen over de Carter en terug bevestigen met bijgeleverde langere bouten! Heel simpel werkje! :Y
Dank voor het antwoord. Het gaat me vooral met hoeveel Nm de bouten vastgedraaid worden. Ik heb nu de specs. van een MT-09 2014 gevonden en ga er vanuit dat deze gelijk is aan 2022.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-10-10 om 16.08.15.png
    Schermafbeelding 2022-10-10 om 16.08.15.png
    194,2 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Ah wat zuur zeg! Zonde. Het ego is het meest vervelende, die onderdelen kunnen vervangen worden :9

Mooi te horen! Ik heb vorige week vrijdag ook een comfortzadel erbij. Ziet er zeker beter uit, de lijnen van de stiksels lopen ook door naar de lijn van de tank.
Verder vind ik het wel een stap vooruit, zeker op oneven wegdek merk je dat de hobbels wat minder je rug in slaan dan met het standaard zadel.
Ik blijf nog wel geneigd naar een upgrade doen met een Hyperpro streetbox zodat de achter schokbreker een flinke upgrade krijgt, die zorgt er namelijk voor dat veel hobbels enzo net even te veel naar jou overgebracht worden.

Bijgaand nog wat plaatjes van de MT hoe hij er nu bij staat. Van het weekend weer even gewassen en het blijft toch wel een pareltje hoor *O*
Het is hard gegaan de afgelopen 2 maanden met de upgrades, van het een kwam het ander :)
Heb je de kat er weer in? Nog geprobeerd met kat erin en killer eruit?

Ziet er erg tof uit!
 
Heb je de kat er weer in? Nog geprobeerd met kat erin en killer eruit?

Ziet er erg tof uit!

Kat zit er weer in, db killer ook. Dus ik rijd straatlegaal rond, dat die dag ooit nog had mogen gebeuren 😂
Wel een paar ritjes met kat maar zonder killer gedaan, dat was prima te doen, echter merkte ik toch nog wel een iets te diep geluid bij het remmen op de motor, na langer dan een uurtje rijden was dat wel wat vermoeiend.

Mijn oordoppen sluiten ook niet 100% meer aan, dus het is een beetje van beide. Sinds mn tripjes zonder katalysator heb ik wel wat sneller last van mijn oren, zo heftig dat het geluid was (zelfs met oordoppen). Dus ik rijd nu met alles erop en eraan.

Geluid is dan gewoon dikke prima, het is iets luider en vrijer dan standaard, vooral wat dieper en een veel mooiere toon wat hij eraan geeft.
Zeker een aanrader *O*
 
Verder vind ik het wel een stap vooruit, zeker op oneven wegdek merk je dat de hobbels wat minder je rug in slaan dan met het standaard zadel.
Ik blijf nog wel geneigd naar een upgrade doen met een Hyperpro streetbox zodat de achter schokbreker een flinke upgrade krijgt, die zorgt er namelijk voor dat veel hobbels enzo net even te veel naar jou overgebracht worden.
Heb je de beide dempingschroeven van je shock al helemaal openstaan dan?

Mijn ervaring is dat (bij de SP) de demping bij vol open dempingschroeven te zacht is. Maar wat blijft is de korte veerweg, daar kan een Hyperpro niets aan veranderen.
Mocht de demping nog niet helemaal open staan dan zou ik dat eerst eens uitproberen voordat je Hyperpro blij gaat maken😁….

De MT zou je geen dikke klappen in je rug moeten geven. Of je rijdt te hard over drempels. In het laatste geval zou ik ff gaan staan als je over de drempels knalt….
 
Thanks voor je goede input, wordt gewaardeerd. Ik bedoelde eigenlijk met name over oneven klinkerstraten, niet eens een kuilenweg. Dan merk ik wel dat hij iets te hard omhoog knalt. Met comfort zadel wordt dat iets gedempt. Standaard zadel heeft dat niet zo zeer.

Gezien ik niet goed weet wát ik moet doen qua vering, ga ik dit nog wel eens checken met de dealer voor ik inderdaad Hyperpro ga spekken :+
Flinke drempels pak ik inderdaad staand, maar zo hard ga ik er ook weer niet overheen.

Helaas heb ik de normale gen 3, dus de vering is natuurlijk wel aanzienlijk minder goed dan die van de SP.
 
Thanks voor je goede input, wordt gewaardeerd. Ik bedoelde eigenlijk met name over oneven klinkerstraten, niet eens een kuilenweg. Dan merk ik wel dat hij iets te hard omhoog knalt. Met comfort zadel wordt dat iets gedempt. Standaard zadel heeft dat niet zo zeer.

Gezien ik niet goed weet wát ik moet doen qua vering, ga ik dit nog wel eens checken met de dealer voor ik inderdaad Hyperpro ga spekken :+
Flinke drempels pak ik inderdaad staand, maar zo hard ga ik er ook weer niet overheen.

Helaas heb ik de normale gen 3, dus de vering is natuurlijk wel aanzienlijk minder goed dan die van de SP.
Bij de gen 3 is de vering al straatlengtes beter dan bij de gen 1 en gen 2👍.

De achtershock heeft rebound damping verstelling. Als je die dempingschroef of -ring helemaal open draait en hetzelfde doet bij je vork (rebound en compressie) dan veert ie makkelijker. Dan rustig gaan rijden en kijken hoe die voelt.

Ik gok dat de shock rebound demping teveel dicht staat. Dat was bij mijn SP ook zo en lees ik ook in reviews….
 
Bij de gen 3 is de vering al straatlengtes beter dan bij de gen 1 en gen 2👍.

De achtershock heeft rebound damping verstelling. Als je die dempingschroef of -ring helemaal open draait en hetzelfde doet bij je vork (rebound en compressie) dan veert ie makkelijker. Dan rustig gaan rijden en kijken hoe die voelt.

Ik gok dat de shock rebound demping teveel dicht staat. Dat was bij mijn SP ook zo en lees ik ook in reviews….

Top! Daar kan ik heel wat mee, dankjewel Speedy!
Daar ga ik maar eens wat mee rommelen, mooi projectje voor de winter / volgend voorjaar!

Deze week nog lekker 3 dagen naar werk gegaan met de motor. Beetje frisjes zo zonder écht goede winterkleding in de ochtend. Maar handvatverwarming maakt het draaglijk. Het ritje van ca 35 km is dan net niet te lang om het heel de dag koud te houden :)
Morgen maar weer in het koekblik in de file staan op de A16 |(

Het hangt ook af van je gewicht natuurlijk.
Standaard staat deze ingesteld voor kleine en magere Japanse mannetjes maar je kan de vering altijd bijschroeven.

Haha, ik ben niets van dat met 1,93 en tegen de 100 kg 😂
 
Goedemiddag, wat zijn jullie ervaringen met een Termignoni systeem (decat) en een SC project met cat, zit een beetje in dubio. Bedankt alvast!
 
Bij de gen 3 is de vering al straatlengtes beter dan bij de gen 1 en gen 2👍.

De achtershock heeft rebound damping verstelling. Als je die dempingschroef of -ring helemaal open draait en hetzelfde doet bij je vork (rebound en compressie) dan veert ie makkelijker. Dan rustig gaan rijden en kijken hoe die voelt.

Ik gok dat de shock rebound demping teveel dicht staat. Dat was bij mijn SP ook zo en lees ik ook in reviews….
Kan alleen maar meepraten over de gen 2 maar het bekende probleem is net dat de rebound demping te weinig is/juist teveel open staat ?
Zoals Rickert aangeeft zegt hij dat het zadel/de achterkant net te snel omhoog knalt,dus om de snelheid te vertragen moet de demping net meer INgedraaid worden ipv open te zetten ? :?

Begrijp me niet verkeerd,wil niet de betweter uithangen maar gewoon een gezonde discussie aangaan over het juist afstellen van vering,zo worden we allemaal geholpen. :)
 
Kan alleen maar meepraten over de gen 2 maar het bekende probleem is net dat de rebound demping te weinig is/juist teveel open staat ?
Zoals Rickert aangeeft zegt hij dat het zadel/de achterkant net te snel omhoog knalt,dus om de snelheid te vertragen moet de demping net meer INgedraaid worden ipv open te zetten ? :?

Begrijp me niet verkeerd,wil niet de betweter uithangen maar gewoon een gezonde discussie aangaan over het juist afstellen van vering,zo worden we allemaal geholpen. :)
Mss goed om ff de symptomen scherp te krijgen👍😁:
Wat ik lees is dat de vering te hard is: op hobbelige weg geeft de vering teveel van de hobbels door aan de rijder…

Vering die te hard aanvoelt is vering met teveel demping. Minder dempen is dan de remedie. Welke demping je precies open moet draaien is dan afhankelijk van het gedrag van de motorfiets. En dat is bij teveel demping moeilijk aan te voelen. Daarom is mijn advies om alle demping eerst helemaal open te zetten en dan voorzichtig te gaan rijden. Dan afhankelijk van hoe de motor aanvoelt de compressie/rebound demping stapje voor stapje (click voor click) dicht te draaien totdat de motor rijdt zoals je wil. Het helpt om dat te doen terwijl je na elke verandering hetzelfde stuk bochtige weg te rijdt (liefst met wat hobbels op de rechte stukken en in de bochten). Dat kost je 45 mins. Daarna testen door langere ritten te maken en eventueel te finetunen. Zie ook HIER voor de exacte procedure. Houd er rekening mee dat hardere vering/meer demping niet altijd betere mechanische grip geeft. De optimale mechanische grip bereik je als de demping net iets minder is (softer voelt) dan als optimaal voelt.

Overigens is de rebound demping uitgaande demping (de demping van het stretchen van de veer).

Hopelijk helpt dit….
 
Mss goed om ff de symptomen scherp te krijgen👍😁:
Wat ik lees is dat de vering te hard is: op hobbelige weg geeft de vering teveel van de hobbels door aan de rijder…

Vering die te hard aanvoelt is vering met teveel demping. Minder dempen is dan de remedie. Welke demping je precies open moet draaien is dan afhankelijk van het gedrag van de motorfiets. En dat is bij teveel demping moeilijk aan te voelen. Daarom is mijn advies om alle demping eerst helemaal open te zetten en dan voorzichtig te gaan rijden. Dan afhankelijk van hoe de motor aanvoelt de compressie/rebound demping stapje voor stapje (click voor click) dicht te draaien totdat de motor rijdt zoals je wil. Het helpt om dat te doen terwijl je na elke verandering hetzelfde stuk bochtige weg te rijdt (liefst met wat hobbels op de rechte stukken en in de bochten). Dat kost je 45 mins. Daarna testen door langere ritten te maken en eventueel te finetunen. Zie ook HIER voor de exacte procedure. Houd er rekening mee dat hardere vering/meer demping niet altijd betere mechanische grip geeft. De optimale mechanische grip bereik je als de demping net iets minder is (softer voelt) dan als optimaal voelt.

Overigens is de rebound demping uitgaande demping (de demping van het stretchen van de veer).

Hopelijk helpt dit….
Snap volledig deze redenering,alleen is naar mijn mening het volledig open draaien van alle demping en daarna stap per stap deze dichtdraaien en testen/aanvoelen een beetje raar.. :?

Begrijp me niet verkeerd,ieder heeft zijn manier van werken maar hoe ik het doe:
-Eerst de preload juist instellen op gewicht van de rijder.
-Afstellen van de rebound zodat deze mooi terugveert naar zijn positie zonder extra te stuiteren.
-Compressie instellen op het midden van zijn bereik,en deze achteraf finetunen met testrijden (i.c.m. preload indien nodig.)

Zal het misschien anders verwoorden specifiek voor de mt-09: Met originele instellingen was het al een springkasteel,dus de demping nog meer opendraaien dan origineel lijkt me niet aangenaam rijden. :+
 
Zal het misschien anders verwoorden specifiek voor de mt-09: Met originele instellingen was het al een springkasteel,dus de demping nog meer opendraaien dan origineel lijkt me niet aangenaam rijden. :+
Denk dat de centrale vraag is waarom de MT09 in de originele instelling een springkasteel is?
Is dat vanwege te weinig demping of juist door teveel demping? Het beschreven symptoom is het te hard doorgeven van oneffenheden aan de bestuurder. Dat wijst m.i. op teveel demping. Bij te weinig demping zou de motor juist te zacht aanvoelen en juist bijzonder weinig van de oneffenheden doorgeven.

Hou ook ff in de gaten dat er een groot verschil zit in de vering van gen 3 (OP) en gen 2 (van jou?)…met name waar het gaat om de demping…
 
Na een maand gewacht te hebben eindelijk de nieuwe 'euro4' SC Project S1. Geluid met DB-killer klonk erg netjes maar nog niet mee gereden overigens.

Gelijk de Killer eruit gehaald die erg netjes met een borgring vast zat. WAT EEN GELUID, best diep en in mijn oren degelijk maar wel heel opvallend hard. Kortom, een hele leuke aankoop, ook wegens de looks
Oog is ook gevallen op deze uitlaat, hoe zit het met de kat? Komen er nog een beetje knallen uit of is het redelijk tam?
 
Terug
Bovenaan Onderaan