Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Kortom, wat is dat in godsnaam. Hiervoor de fabrieksbanden erop gehad met Ride On. Vervolgens t31 van Bridgestone laten monteren en dat gezwabber begint wat kan leiden tot een dikke vette tankslapper. Dat gescheld in de helm word ik ook moe van namelijk en dit is gewoon geen rijden. -O- |(
Klinkt voor mij als een balans probleem. Als je ze hebt laten monteren zou ik gewoon even terug gaan naar waar je dat hebt laten doen. 'Hallo heren, jullie zijn wat vergeten'.
 
Kan maar een paar oorzaken hebben lijkt me

- Wielen niet(juist) gebalanceerd
- Bestuurder die stuur te hard vast houd
- eventueel te losse kledij of veel (grote/zware) bagage
 
Dat lijkt me niet, speling van de ketting verandert de geometrie? 1-2 cm ja, als je de spanner maximaal uit hebt maar daar is die motor gewoon voor berekend. Bandenmaat heeft ook maar kleine invloed erop of nagenoeg niets. Ik rij met een 190/55/17 achterop (maat groter dan normaal) en dat merk ik ook niet in stabiliteit. Ik zou maar eens kijken of de banden goed gebalanceerd zijn en er goed omliggen. Anders kan er nog een bult op de band zitten ofzo....
Zucht...
Vering experts zoals Dave Moss zullen het wel niet weten zeker....
Banden hebben ook allemaal verschillende instelling voor demping nodig. ( Dit kan ook voor onbalans zorgen)
 
Tut tut tut!...
Tolerantie in afmetingen van hetzelfde type band zal vast wel bestaan maar is geen oorzaak van genoemd probleem van ernstig zwabberen.
 
Tut tut tut!...
Tolerantie in afmetingen van hetzelfde type band zal vast wel bestaan maar is geen oorzaak van genoemd probleem van ernstig zwabberen.
Ik heb eens gezocht of er nog mensen problemen mee hadden en dit heb ik gevonden.
Hie bespreken ze de invloed van hoogte verschil in banden.

https://mt09.motorcycle-talk.com/forum/archive/index.php/t-1454.html


PS: ik had hetzelfde probleem nadat de achterband versleten was en vervangen door een t30evo, instabiel boven de 140km/h.
De oplossing?
Veervoorspanning achter verlagen en demping 1 click strakker.
De MT09 is zeer gevoelig voor een goede afstelling van de vering.
 
Ik heb eens gezocht of er nog mensen problemen mee hadden en dit heb ik gevonden.
Hie bespreken ze de invloed van hoogte verschil in banden.

https://mt09.motorcycle-talk.com/forum/archive/index.php/t-1454.html


PS: ik had hetzelfde probleem nadat de achterband versleten was en vervangen door een t30evo, instabiel boven de 140km/h.
De oplossing?
Veervoorspanning achter verlagen en demping 1 click strakker.
De MT09 is zeer gevoelig voor een goede afstelling van de vering.

Wel leuk een aardig allemaal, maar als je een straatfiets moet gaan behandelen als een racer en bij elke mm die je eraf slijt je veer moet bijstellen dan ga ik toch ernstig twijfelen aan de engineers van Yamaha.
 
Precies! (en dat is dus ook niet het probleem).

Ik heb 25.000 gereden met diverse banden (S20, S21, RS10) nieuw en oud en alles door elkaar. Ook tijdenlang 180+ in Duitsland en de enige zwabber die ik had, was toen ik tegen de snelheidsbegrenzer aanzat maar dat kwam door de roltas die ik achterop had _O-
 
Heren,

Wat kan het nou wezen. Voordat ik dus een bandenwissel ben ondergaan, kon ik makkelijk zonder gepoeper de 230 halen en normaal gas erop bij het inhalen.

Na bandenwissel: op de snelweg 120/130 km/h , ik wil inhalen en schakel dus terug om vervolgens het gas erop te gooien. Bij het inhalen begint de MT rond de 140 al gewoon echt te zwabberen. Dat ik bij het inhalen gas loslaat en vervolgens word ingehaald door degene die ik juist wilde inhalen.

Kortom, wat is dat in godsnaam. Hiervoor de fabrieksbanden erop gehad met Ride On. Vervolgens t31 van Bridgestone laten monteren en dat gezwabber begint wat kan leiden tot een dikke vette tankslapper. Dat gescheld in de helm word ik ook moe van namelijk en dit is gewoon geen rijden. -O- |(

Als een set nieuwe banden de enige verandering is dan is er maar 1 oplossing, terug naar je bandenboer. Eerst strak bij 230 km/u en nu zwabberen bij 140 km/u :? ...dan is ie serieus wat dingen vergeten. Heeft geen zak te maken met veringsinstellingen, maar is gewoon prutswerk tijdens de bandenwissel.
 
Dat is dus wat ik ook elke keer weer denk, elke motorfiets is gemaakt en op de markt gekomen dankzij heus wel 86000 keer getest zijn.
Een super standaard, MT09 zonder enige aanpassingen aan vering o.i.d. en enkel 2 nieuwe banden die ervoor zorgen dat hij rond de 140 gewoon onstabiel raakt, raar gewoon..
Banden zijn overigens gewoon goed ingereden, aangezien ik niet uit de bocht vlieg

Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik in godsnaam in de weer moet gaan met dat ingaande demping en uitgaande demping en voorveer demping en naveer demping en abrakadabra demping.

Evengoed bedankt :P
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met de 2 types 2018? En dan met name de sp versie?

Situatie is als volgt. Ik bezit een honda 2014 cb650f. Prettig en erg neutraal, maar ben bang dat ik hem nu langzaam aan "saai" vind. Begrijp me niet verkeerd, ik mis soms wat "ballen", tijdens het speelkwartiertje..
Deze motor staat er nu ook een beetje bekend om, 2017 en 2018, hebben ze veel aangepast om dit te veranderen. Probleem is dat ik de zithouding niet fijn vindt van deze 2 modellen,en ze ook niet echt meer vermogen hebben gekregen...

Gewoon voor het normale plezier is het genoeg, maar juist als ik zin heb om net even wat sportiever te gaan, de grenzen wat opzoekend, mis ik wat vermogen, en acceleratie.

De 3 rijmodi modi lijkt me hierin een leuke oplossing!
Nadeel is de vering van de mt09. Ook al is het verbeterd, de sp is er niet voor niets. Is er iemand die het verschil zelf heeft gevoeld,en of ervaren? Wat zijn jullie meningen?

Proefzitten was prima, bediening ook. Proefrit staat op de agenda, maar zou graag weten wat de ervaringen hier zijn..
Dit zodat ik het meeste haal uit mijn proefrit?
 
Iemand ervaring met de 2 types 2018? En dan met name de sp versie?

Situatie is als volgt. Ik bezit een honda 2014 cb650f. Prettig en erg neutraal, maar ben bang dat ik hem nu langzaam aan "saai" vind. Begrijp me niet verkeerd, ik mis soms wat "ballen", tijdens het speelkwartiertje..
Deze motor staat er nu ook een beetje bekend om, 2017 en 2018, hebben ze veel aangepast om dit te veranderen. Probleem is dat ik de zithouding niet fijn vindt van deze 2 modellen,en ze ook niet echt meer vermogen hebben gekregen...

Gewoon voor het normale plezier is het genoeg, maar juist als ik zin heb om net even wat sportiever te gaan, de grenzen wat opzoekend, mis ik wat vermogen, en acceleratie.

De 3 rijmodi modi lijkt me hierin een leuke oplossing!
Nadeel is de vering van de mt09. Ook al is het verbeterd, de sp is er niet voor niets. Is er iemand die het verschil zelf heeft gevoeld,en of ervaren? Wat zijn jullie meningen?

Proefzitten was prima, bediening ook. Proefrit staat op de agenda, maar zou graag weten wat de ervaringen hier zijn..
Dit zodat ik het meeste haal uit mijn proefrit?

Vraag jezelf af wat je wil gaan doen. Persoonlijk vind ik een zwarte mooier dan de SP versie, dus dat was simpel. Maar na 4 maanden heb ik toch besloten de standaard vering te laten vervangen door een volledig instelbare Wilders shock achter en Andreani cartridges voor. Dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt als.bij een SP, maar is de vering wel specifiek op jouw wensen afgestemd.
 
Ik heb een sp en kan je melden dat ik er geen moment spijt van heb gehad om iets meer uit te geven dan voor de standaard versie, waar wt mij betreft echt een aanpassin gnodig is.
De sp stuurd zo ongelooflijk strak, dat je ook echt veel vermogen van wat er in zit kan gebruiken en dat is fijn. Veel vermogen en het niet kunnen doorvertalen naar het asfalt gebeurd te vaak tenslotte.
Op volle kracht vanuit stilstand naar zn top, schut hij wat met zn kop maar dan gebeurd er ook wat.
Stabiliteit tussen 150 en 200 is prima.
 
Zo'n cb650f is echt een beginners bike dus ook een budget bike. De vering van een mt-09 gaat wsl beter zijn dan wat je nu hebt. De vering is echt niet zo slecht, maar als je hem een upgrade geeft kom je bij een motor die echt af is.

De zithouding van de cb650 en mt-09 lijken me ook sterk op elkaar te lijken. Wat is er juist aan dat je niet leuk vind?
 
Ik mis de ballen, ik vindt hem eigenlijk saai worden.. Wil wat meer uitdaging,als ik daar zin in heb. Nu als ik de zin heb, heeft hij het gewoon niet. De zit is goed van de honda, daarom ook dat ik iets zoek met vergelijkbare zit.

Liefst koop ik iets waarmee ik wat jaren vooruit kan. Iets op de toekomst, niet wat hetzelfde probleem na een poosje weer heeft.
 
full

full


Zo nu hoor ik er helemaal bij met een MT-09 Akrapovic.
 
Ik mis de ballen, ik vindt hem eigenlijk saai worden.. Wil wat meer uitdaging,als ik daar zin in heb. Nu als ik de zin heb, heeft hij het gewoon niet. De zit is goed van de honda, daarom ook dat ik iets zoek met vergelijkbare zit.

Liefst koop ik iets waarmee ik wat jaren vooruit kan. Iets op de toekomst, niet wat hetzelfde probleem na een poosje weer heeft.

Zou persoonlijk nooit voor de SP gaan, tenzij je deze veeeel mooier vindt... Je kunt goedkoper een standaard MT-09 kopen en de vering perfect laten aanpassen bij een veringboer. Weet niet wat jouw rijstijl is, maar heb zelf een 2014 met Streetbox! (emulieschokbreker en vorkveren + olie). Rij zelf sportief tot zeer sportief (KD), en kan er goed mee uit de voeten. Van de Streetbox! knapt de wegligging erg van op en je bent ca. €700,- verder. Heb je van die €1300,- meerprijs voor de SP nog eens wat geld voor andere accessoires (uitlaat ofzo). Overigens kun je ook een andere schokbreker van een ander merk kopen hoor, die zijn minstens zo goed (Wilbers, Ohlins etc. etc.).
Destijds heb ik er bij uitgehouden dat de emulieschokbreker nog eens omgebouwd zou kunnen worden naar een volledig instelbare schokbreker met los reservoir. Naast het feit dat ik dit voor de MT-09 geen mooie oplossing vind, want het reservoir zit aan een slang en niet aan het demperhuis zelf, voel ik maar weinig aandrang om aan de dempingsschroeven te draaien.

Wil je het echt helemaal goed doen, kom je aan een setje cartridges i.p.v. andere vorkveren en olie. Laten we dan zeggen dat je voor de achterschokbreker €500,- kwijt bent, en voor de cartridges €650,-. Nog steeds goedkoper dan de SP.

En leg wat geld opzij voor een ander zadel, want de originele is helemaal ruk op de 09. Tenzij je slechts rondjes om de kerk rijdt van 1 uur. Ik ga regelmatig een paar dagen touren, en zou dat nooit op het originele zadel kunnen.

Daarnaast vind ikzelf vind het altijd leuk een motor te hebben en die enigszins te customizen. Heb je iets wat een ander niet heeft... tenzij je Akrapovic koopt... ;) (heel mooi ding maar iedereen heeft m) - sorry jongens.
 
Laatst bewerkt:
Oke, hierbij mijn nieuwe bagageoplossing voor de MT.

full


Had eerst de Street zadeltassen van Hepco Becker, op C-Bow systeem, maar was het schoonmaken na een rit door nat weer beu. Dus nu de Orbit zijkoffers, en additioneel een roltas erbij voor de grotere touren :). Uiteraard gaan alle bagagerekken eraf als ik weer thuis ben.
 
Laatst bewerkt:
Zou persoonlijk nooit voor de SP gaan, tenzij je deze veeeel mooier vindt... Je kunt goedkoper een standaard MT-09 kopen en de vering perfect laten aanpassen bij een veringboer. Weet niet wat jouw rijstijl is, maar heb zelf een 2014 met Streetbox! (emulieschokbreker en vorkveren + olie). Rij zelf sportief tot zeer sportief (KD), en kan er goed mee uit de voeten. Van de Streetbox! knapt de wegligging erg van op en je bent ca. €700,- verder. Heb je van die €1300,- meerprijs voor de SP nog eens wat geld voor andere accessoires (uitlaat ofzo). Overigens kun je ook een andere schokbreker van een ander merk kopen hoor, die zijn minstens zo goed (Wilbers, Ohlins etc. etc.).
Destijds heb ik er bij uitgehouden dat de emulieschokbreker nog eens omgebouwd zou kunnen worden naar een volledig instelbare schokbreker met los reservoir. Naast het feit dat ik dit voor de MT-09 geen mooie oplossing vind, want het reservoir zit aan een slang en niet aan het demperhuis zelf, voel ik maar weinig aandrang om aan de dempingsschroeven te draaien.

Wil je het echt helemaal goed doen, kom je aan een setje cartridges i.p.v. andere vorkveren en olie. Laten we dan zeggen dat je voor de achterschokbreker €500,- kwijt bent, en voor de cartridges €650,-. Nog steeds goedkoper dan de SP.

En leg wat geld opzij voor een ander zadel, want de originele is helemaal ruk op de 09. Tenzij je slechts rondjes om de kerk rijdt van 1 uur. Ik ga regelmatig een paar dagen touren, en zou dat nooit op het originele zadel kunnen.

Daarnaast vind ikzelf vind het altijd leuk een motor te hebben en die enigszins te customizen. Heb je iets wat een ander niet heeft... tenzij je Akrapovic koopt... ;) (heel mooi ding maar iedereen heeft m) - sorry jongens.
Ik ga helemaal niet akkoord.
De achter schokdemper van de SP is beter dan de Ohlins YA 335 en deze is al een stuk beter dan een emulsie schokdemper van hyperpro.
Als je een echt goede schokdemper achteraan steekt, dan merk je dat de voorste schokdemper ontoereikend is en niet comfortabel genoeg bij een "sportieve afstelling".
En dan heb je nieuwe cartridges nodig.
Zoals je zelf zei kosten die ongeveer 650 euro ( bitubo, Andreani cartidges zijn duurder gemonteerd en hebben nog steeds geen andere veren)
De Andreani cartidges zijn ook niet zo goed op de weg, wel ideaal voor circuit.
De SP heeft een schokdemper die een waarde heeft van ongeveer 1000-1200 euro. ( Met bijhorende kwaliteiten)
 
Ik ga helemaal niet akkoord.
De achter schokdemper van de SP is beter dan de Ohlins YA 335 en deze is al een stuk beter dan een emulsie schokdemper van hyperpro.
Als je een echt goede schokdemper achteraan steekt, dan merk je dat de voorste schokdemper ontoereikend is en niet comfortabel genoeg bij een "sportieve afstelling".
En dan heb je nieuwe cartridges nodig.
Zoals je zelf zei kosten die ongeveer 650 euro ( bitubo, Andreani cartidges zijn duurder gemonteerd en hebben nog steeds geen andere veren)
De Andreani cartidges zijn ook niet zo goed op de weg, wel ideaal voor circuit.
De SP heeft een schokdemper die een waarde heeft van ongeveer 1000-1200 euro. ( Met bijhorende kwaliteiten)

De SP heeft inderdaad een volledig instelbare schokbreker.

De meningen verschillen over hoeveel 'beter' de YA335 is dan de Hyperpro emulsie. Ik denk dat het wel meevalt. Zeker de gewone sterveling gaat het verschil niet of nauwelijks merken. Daarom vroeg ik ook wat voor een rijstijl hij had. Mijn gevoel is dat je bij Ohlins (topspul natuurlijk), ook flink voor de naam betaalt. Lees hier ook mensen die met de originele vering tevreden zijn.... tja... is maar net wat je wilt.

Als ik in de markt was voor een nieuwe MT-09, zou ik een 'gewone' kopen, er een Hyperpro/Wilbers/Ohlins emulsie onder zetten en naar gelang de voorveren vervangen of Andreani cartridges erin sleutelen. Beetje naar gelang je rijstijl en wensen.
Heb zelf zogezegd de Streetbox, ook nog eens met wat korting verkregen en zelf gemonteerd. Beter 'bang for the bucks' bestaat niet denk ik. Zou ik het nog een keer doen, zou ik de voorveren laten voor wat het is, maar Andreani cartridges steken. En dan nog is het de vraag hoeveel verschil dit gaat maken. Want laat ik eerlijk zijn, op weg dat ik naar mijn werk rijdt (bijvoorbeeld) is de kans op een KD 1%. Heb tegenwoordig heel thuiskomen hoger in het vaandel staan dan jakkeren.

Het enige wat mijns inziens nog (flink) verbeterd kan worden is dat de motor over hobbels erg stuiterig is aan de voorzijde. Dit merk ik vooral in Duitsland, wanneer je een verkreukelde bergweg rijdt. Mensen met een 1200GS jakkeren de weg zo naar beneden (telelever natuurlijk), de hobbels zijn voor mij en mijn MT een 'natuurlijke' rem.

Maar da's allemaal persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:
Blijft een mooie fiets, die XSR! Zeker in deze kleurstelling! Vind m nog mooier dan de MT (behalve de rechthoekige kastjes bij het balhoofd). Zullen wel e.e.a. aan elektrische installatie bevatten?

Ik vind ook die juist mooi, links zit daar de temperstuursensor in. En bij mij zelfs twee namelijk een Boosterplug ofwel een weerstandje die hem -20graden ingeeft en zo ca. +6% brandstof. Is goed merkbaar, zonder die erop loopt hij duidelijk te arm. Op mijn 700 zelfde goede ervaring.

Ik heb overigens een Ohlins Street en voorveren erin, megaverschil al met orgineel.
 
Laatst bewerkt:
Zo wordt een simpele vraag, toch nog een uitdaging!
Wellicht helpt wat meer info:

Ik ben geen circuit rijder. Ik word dit ook niet. Ik rijd voor mijn plezier. Geen snelwegen, veelal 60, en 80 km wegen. Liefst de achteraf wegen. Kom ook,dus door dorpjes heen, en dus ook klinkerwegen,en minder goed wegdek.
Comfort is wel een dingetje, moet dus geen race track vering.

Een powerhopje,en kneedown is leuk. Het eerste lukt nu enkel in de 1, en soms in de 2. Het laatste nog niet..
Het is leuk, voor in het speelkwartier, maar niet in het resterende uur zeg maar....
Het speelkwartier is ook waar ik nu tegen aanloop. Dat mag wel met wat meer uitdaging, acceleratie, en fun. Over het resterende uur,ben ik dik tevreden met mijn huidige fiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan