Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Ik heb het ook netjes in het centrale topic gevraagd, maar omdat het een MT09 is... Dacht ik, laat ik mijn soortgenoten ook eens deelgenoot maken van deze vraag.
In het kort:
Bij ECU flash wordt (vaak??) de uitlaatsensor verwijderd, ik vroeg me af waarom dat is.
Vraag ook hier gesteld.
 
Welkom hier, mooie fiets!:t

Ik kom ook uit Grunn, en rijd (bijna) elk weekend een tourtje door Groningen en/of Friesland.
Dus als je een keer wil meerijden dan geef je maar een gil hier in het topic, kan ik je de mooie bochtjes hier in het noorden laten zien.
gr. Peter

Hier rijd ik op:

Bekijk bijlage 1517541

Lijkt me ook leuk om een keer mee te rijden! Ik kom ook uit het noorden en heb sinds 2 weken een SP!

Ik zit er nog wel aan te denken om de kentekenplaat naar boven te doen. Is dit makkelijk te doen?
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    3,6 MB · Weergaven: 21
Ik heb het ook netjes in het centrale topic gevraagd, maar omdat het een MT09 is... Dacht ik, laat ik mijn soortgenoten ook eens deelgenoot maken van deze vraag.
In het kort:
Bij ECU flash wordt (vaak??) de uitlaatsensor verwijderd, ik vroeg me af waarom dat is.
Vraag ook hier gesteld.

Standaard zijn er twee modi van brandstofinspuiting:

1. De closed-loop modus; je vraagt weinig vermogen van de motor, inspuiting wordt afgeregeld naar een stoichiometrische verbranding (AFR = 14:7)
2. De open-loop modus (je vraagt meer/veel vermogen, inspuiting vindt plaats op basis van een TPS/RPM map OF MAP/RPM map gecorrigeerd naar omgevingsvariabelen zoals luchttemp., koelvloeistof temp etc. Vaak zit de AFR dan rond de 12.5-13.5 en dus rijker dan closed-loop).

Je kunt de closed-loop instelling tijdens het flashen uitschakelen. Daarna zal de ecu alleen nog maar volgens de open-loop stand werken. Dat houdt in dat er geen rekening meer wordt gehouden met de uitlaatgas sensor (lambda sonde) om de inspuiting te regelen. De voornaamste reden om met closed-loop en een narrow-band lambda sonde te werken is dat de katalysator een stoichiometrische verbranding erg prettig vindt. Vermogenstechnisch is een wat rijkere inspuiting beter. Vandaar dat na flashen de katalysator en het milieu qua prio wat naar achter schuift en de motor continu in open-loop draait. Je hebt dan ook geen overgang tussen closed>open meer, wat in een enkel geval voelbaar/merkbaar zou kunnen zijn.

NB: Je kunt de closed-loop behouden, en toch afregelen naar maximaal vermogen. In dat geval vervang je de narrow-band lambda sonde voor een wide-band exemplaar. De wideband kan een AFR range van 9:0-19:0 meten. Met die output kan de inspuiting dan dusdanig worden afgeregeld dat er continu naar een optimale AFR waarde wordt bijgeregeld. Voorbeelden hiervan zijn de Flash Tune ActiveTune en de Woolich i.c.m. Zeitronix ZT-3.
 
Laatst bewerkt:
Hoe is jullie ervaring met aanschaf van een MT09 in het seizoen VS najaar. Ik hoorde dat het najaar de motoren €500-€1000 goedkoper zijn.

Wat is jullie ervaring?
 
Lijkt me ook leuk om een keer mee te rijden! Ik kom ook uit het noorden en heb sinds 2 weken een SP!

Ik zit er nog wel aan te denken om de kentekenplaat naar boven te doen. Is dit makkelijk te doen?


Ik heb zelf de korte kentekenplaathouder (zonder brug, dat lange middenstuk) van Yamaha geïnstalleerd:
1593444950741.png
.

Ben je wel even mee bezig, maar is prima te doen. Ik had veel aan dit filmpje:
 
Hoe is jullie ervaring met aanschaf van een MT09 in het seizoen VS najaar. Ik hoorde dat het najaar de motoren €500-€1000 goedkoper zijn.

Wat is jullie ervaring?
In theorie wel maar in de praktijk moet je vaak gwn geluk hebben wat er op de moment op de markt is.
 
Iemand bekend met een fiets inruilen en de waarde vd accessoires?

Ik ben aan het rond kijken voor wat anders en heb een 2016 MT met ABS en TCS met 10.500 op de teller.
Is het verstandig om alles los te verkopen en dan een standaard fiets in te ruilen of is het gewoon onderhandelen?
Heb even alle accessoires hieronder opgeteld wat ik er aan uitgegeven heb 8)7en weet dat ik dit nooit terug ga verdienen, maar zou toch wel 2 tot 2,5 k terug willen.

Iemand een idee wat ik al als vraagprijs kan hanteren?
Fiets is spot on en heeft geen enkel krasje of beschadiging.

Ik kijk nu naar een Super Duke GT trouwens.
Bekijk bijlage 1516962Bekijk bijlage 1516963

Bekijk bijlage 1516971Bekijk bijlage 1516972

Akra titanium € 1.200,00
Ohlins Nix 30 € 1.000,00
Wilbers achter + orgineel € 792,00
Speed o Healer € 92,00
sprint luchtfilter € 77,00
ECU herschreven met Woolich Racing (QS, blibber, launch control, restricties er uit) € 815,00
Rem schakelset + orgineel € 100,00
Carmichael stuur € 130,00
Motogadet spiegels + orgineel € 198,00
Radiator cover Evotech Performance € 97,00
Crash doppen voor en achter € 130,00
Stickerset € 280,00
Comfort zadel + Orgineel € 150,00
Handvaten en hendels € 50,00
Knippers voor € 70,00
Knippers achter € 50,00
Dashboard flip mod € 20,00
Barracuda Tail € 75,00
SW motech zadeltassen € 285,00
€ 5.611,00


Hele dikke bike! Ik vind je stickers goed geslaagd 😎

Wat betreft de inruil met accessoires kan ik kort zijn, je krijgt nooit wat je hoopt te krijgen 😣 Ik heb mijn vorige 09 ingeruild voor een SP en heb uiteindelijk vrijwel alles eraf gehaald. De achterveer zal los zeker meer opleveren dan wanneer je hem erop laat zitten. Same goed voor je valbescherming, spiegels etc etc.

Ik heb een groot deels destijds via MP verkocht en een deel op de volgende motor gemonteerd. Bij inruil voorstellen kreeg ik doorgaans te horen dat zij de waarde er niet voor kunnen betalen omdat ze het er niet voor terug krijgen. Maar vervolgens wel met elk extraatje adverteren nadat ik hem ingeruild had :)

Stel je wilt er minimaal 2k voor terug hebben, wat wil je dan nog voor je motor hebben? Nu het 2017 (facelift) model er is wordt het oude model iets minder courant en daardoor ook iets minder waard. Stel je wilt 6k voor je motor hebben en dan nog 2k voor je accessoires dan kom je op 8k uit, voor deze prijs of iets meer valt ook het nieuwe model wel te vinden.

Dat gezegd hebbende is inruilen altijd de weg van minder weerstand, verkopen gaat ook niet vanzelf. Via MF of MP, advertenties aanmaken, veel berichten van mensen die het voor een tientje vandaag op willen halen :+ Het kost dus ook redelijk wat moeite maar daar zal de return ook naar zijn..

Lastige keuze maar persoonlijk had ik het grootste deel eraf gehaald!

Welke rem/schakelset is dat trouwens? Ziet er strak uit!
 
Hele dikke bike! Ik vind je stickers goed geslaagd 😎

Wat betreft de inruil met accessoires kan ik kort zijn, je krijgt nooit wat je hoopt te krijgen 😣 Ik heb mijn vorige 09 ingeruild voor een SP en heb uiteindelijk vrijwel alles eraf gehaald. De achterveer zal los zeker meer opleveren dan wanneer je hem erop laat zitten. Same goed voor je valbescherming, spiegels etc etc.

Ik heb een groot deels destijds via MP verkocht en een deel op de volgende motor gemonteerd. Bij inruil voorstellen kreeg ik doorgaans te horen dat zij de waarde er niet voor kunnen betalen omdat ze het er niet voor terug krijgen. Maar vervolgens wel met elk extraatje adverteren nadat ik hem ingeruild had :)

Stel je wilt er minimaal 2k voor terug hebben, wat wil je dan nog voor je motor hebben? Nu het 2017 (facelift) model er is wordt het oude model iets minder courant en daardoor ook iets minder waard. Stel je wilt 6k voor je motor hebben en dan nog 2k voor je accessoires dan kom je op 8k uit, voor deze prijs of iets meer valt ook het nieuwe model wel te vinden.

Dat gezegd hebbende is inruilen altijd de weg van minder weerstand, verkopen gaat ook niet vanzelf. Via MF of MP, advertenties aanmaken, veel berichten van mensen die het voor een tientje vandaag op willen halen :+ Het kost dus ook redelijk wat moeite maar daar zal de return ook naar zijn..

Lastige keuze maar persoonlijk had ik het grootste deel eraf gehaald!

Welke rem/schakelset is dat trouwens? Ziet er strak uit!

Thanx, bevestigd wel mijn vermoedens.

Ga vrijdag even informeren, maar denk dat alles gewoon los in de verkoop gaat.
De rem schakelset is van Ebay, de rest vd onderdelen zijn gewoon e-keur onderdelen.

Heb een eigen werkplaatsje, dus denk dat ik de onderdelen te koop/ te ruil zet en dan gewoon meteen kan overzetten.
Vorkpoten zijn dan 1 op 1 bijvoorbeeld makkelijk over te zetten en de koper hoeft dan niet zelf te klooien.
 
Thanx, bevestigd wel mijn vermoedens.

Ga vrijdag even informeren, maar denk dat alles gewoon los in de verkoop gaat.
De rem schakelset is van Ebay, de rest vd onderdelen zijn gewoon e-keur onderdelen.

Heb een eigen werkplaatsje, dus denk dat ik de onderdelen te koop/ te ruil zet en dan gewoon meteen kan overzetten.
Vorkpoten zijn dan 1 op 1 bijvoorbeeld makkelijk over te zetten en de koper hoeft dan niet zelf te klooien.

Als je zelf ook nog handig bent en een eigen werkplaats hebt dan zou ik dat zeker doen! :)
 
Dus, volgens mij zitten er 3 loze stekkers waar je iets op aan kunt/mag sluiten. Eén grijze rechts onder het MT09 kapje (waar ook enkele zekeringen zitten) en 2 links onder het MT09 kapje(1 witte en 1 grijze). Volgens mij moet de handvat verwarming aan de linkerkant aan het grijze stekkertje aan gesloten worden, deze is dan verbonden met de zekering van 5 amp onder GW? Klopt dat? Waar zijn de andere stekkers gezekerd? Of zijn ze ergens anders voor?
20200630_190122.jpg
20200630_190133.jpg
 
Thanx, bevestigd wel mijn vermoedens.

Ga vrijdag even informeren, maar denk dat alles gewoon los in de verkoop gaat.
De rem schakelset is van Ebay, de rest vd onderdelen zijn gewoon e-keur onderdelen.

Heb een eigen werkplaatsje, dus denk dat ik de onderdelen te koop/ te ruil zet en dan gewoon meteen kan overzetten.
Vorkpoten zijn dan 1 op 1 bijvoorbeeld makkelijk over te zetten en de koper hoeft dan niet zelf te klooien.

Mocht het zover zijn, heb ik wel interesse in de nix30 cartridges. Dan wel alleen de cartidges, behoud graag mn eigen voorpoten.
 
Dus, volgens mij zitten er 3 loze stekkers waar je iets op aan kunt/mag sluiten. Eén grijze rechts onder het MT09 kapje (waar ook enkele zekeringen zitten) en 2 links onder het MT09 kapje(1 witte en 1 grijze). Volgens mij moet de handvat verwarming aan de linkerkant aan het grijze stekkertje aan gesloten worden, deze is dan verbonden met de zekering van 5 amp onder GW? Klopt dat? Waar zijn de andere stekkers gezekerd? Of zijn ze ergens anders voor?Bekijk bijlage 1518134Bekijk bijlage 1518135


Het ligt een beetje aan het bouwjaar welke stekker waar zit. Bij mijn SP heb ik op de stekker met de "loze" dop mijn navigatie aangesloten. Deze accessoire stekker pakt alleen stroom als contact erop staat dus nooit risico voor lekken van stroom :)

Ik durf niet te zeggen of de een meer of minder power bied dan de andere en wat je nodig hebt voor je handvatten daarentegen, maar die specifieke vraag kan vast iemand beantwoorden!

Succes.
 
Ik meld me ook ongevraagd aan voor een mini mt meet.. :]
Zit in Assen, dus da's dichtbij..
Lijkt me ook leuk om een keer mee te rijden! Ik kom ook uit het noorden en heb sinds 2 weken een SP!

Ik zit er nog wel aan te denken om de kentekenplaat naar boven te doen. Is dit makkelijk te doen?

Leuk!

Het weekend van 11/12 juli ga ik een rondje Groningen-Laauwersoog-Groningen doen.
Uiteraard enkel bij normaal weer, nat worden is leuk maar niet op de motor:+

Als jullie dat weekend kunnen moet je maar zeggen of je zaterdags of zondags wil.
 
Leuk!

Het weekend van 11/12 juli ga ik een rondje Groningen-Laauwersoog-Groningen doen.
Uiteraard enkel bij normaal weer, nat worden is leuk maar niet op de motor:+

Als jullie dat weekend kunnen moet je maar zeggen of je zaterdags of zondags wil.

Helaas ben ik dan op vakantie! Het gaat mij dus niet lukken. Mocht het de weekenden daarna lekker weer zijn dan ben ik zeker bij!
 
Hallo mede MT-09 rijders

Afgelopen dinsdag heb ik mijn (bijna) nieuwe MT09 SP opgehaald, hij is pas 3 maanden oud dus net ingereden. Al voorzien van een paar mooie opties maar de eerst volgende moet toch echt een andere uitlaat worden, twijfel tussen een akrapovic en een Termignoni. Daarna ook nog wel een andere set hendels.

Al een paar kilometers bij gezet maar wat stuurt deze fiets toch heerlijk :)


E236CA66-533F-4D94-8D3E-6DDA592224A9.jpeg




B12A8E31-018F-49E0-A09E-FCB8865B817D.jpeg469BB071-F3B6-4E2B-B6F5-DA213319853D.jpeg
 
Dus, volgens mij zitten er 3 loze stekkers waar je iets op aan kunt/mag sluiten. Eén grijze rechts onder het MT09 kapje (waar ook enkele zekeringen zitten) en 2 links onder het MT09 kapje(1 witte en 1 grijze). Volgens mij moet de handvat verwarming aan de linkerkant aan het grijze stekkertje aan gesloten worden, deze is dan verbonden met de zekering van 5 amp onder GW? Klopt dat? Waar zijn de andere stekkers gezekerd? Of zijn ze ergens anders voor?Bekijk bijlage 1518134Bekijk bijlage 1518135

Klopt inderdaad. Volgens de Yamaha handleiding (die bij de aansluitkabel voor de originele handvatverwarming zit) is de grijze stekker aan de linkerkant (als je op de motor zit) bedoeld voor de handvatverwarming. Ik heb het zelfs nog nagemeten en die grijze stekker is inderdaad gezekerd door de GW (gripwarmer) zekering aan de rechterkant. De witte stekker aan de linkerkant is afgezekerd op 2A dacht ik. Op dit moment heb ik daar de draadloze lader van SP connect op aangesloten.
 
Klopt inderdaad. Volgens de Yamaha handleiding (die bij de aansluitkabel voor de originele handvatverwarming zit) is de grijze stekker aan de linkerkant (als je op de motor zit) bedoeld voor de handvatverwarming. Ik heb het zelfs nog nagemeten en die grijze stekker is inderdaad gezekerd door de GW (gripwarmer) zekering aan de rechterkant. De witte stekker aan de linkerkant is afgezekerd op 2A dacht ik. Op dit moment heb ik daar de draadloze lader van SP connect op aangesloten.
Juist, bedankt. Ik heb geen handleiding omdat ik de kabel erbij heb onderhandeld (weer €15 bespaard). Er zit onder het zadel een zekering van 2A en een van 2A aan de rechterkant onder het kapje. Ik ben toch nog nieuwsgierig wat wat is.
 
Ik wil andere knipperlichten op mijn mt09sp zetten alleen heb ik adapter plaatjes nodig. Ik kan ze alleen nergens vinden. Iemand toevallig een winkel waar ik ze kan kopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan