Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

De koplamp is niet mooi, ik zie een trend naar cyclops en transformer/robot. Tft schermpje wel maar ziet er zo verloren uit. Radiale rempot is ook mooi meegenomen, ben van plan zelf een te plaatsen van een cb1000r.
 
Zo. Die koplamp is wel heel vreemd in combinatie met dat rare schermpje.

Ben benieuwd naar een echte, maar tot nu toe vind ik hem niet heel goed gelukt
 
Er is behoorlijk veel kritiek op het design..

20BEDBF8-88DE-4EA3-B8F1-01E4FF4B24BB.jpeg
5397E507-F87F-4A32-8A8A-488CE6986A10.jpeg
 
Ik betrap me er de laatste tijd regelmatig op MT09's te zoeken op marktplaats. Helaas staat er weinig in Zeeland bij dealers om eens proef te rijden. Ben benieuwd hoe jullie het vermogen en de funfactor ervaren ten opzichte van bijvoorbeeld de FZ1N waar ik nu op rijd. De FZ gaat als een raket, maar de zithouding is toch wat krapper dan ik had verwacht, terwijl je de steuntjes wel vrij snel aan de grond rijd. Het is een motor waar je eigenlijk ook altijd veel te hard mee rijdt, en daarvoor was ik eigenlijk gestopt met supersports te rijden. 2 jaartjes met een KTM 950 SM gereden en die was ook erg leuk, maar was dan weer veels te kort qua gearing waardoor je alleen maar aan het schakelen was. Denk dat de MT er wellicht een beetje tussenin zit?
 
Ik betrap me er de laatste tijd regelmatig op MT09's te zoeken op marktplaats. Helaas staat er weinig in Zeeland bij dealers om eens proef te rijden. Ben benieuwd hoe jullie het vermogen en de funfactor ervaren ten opzichte van bijvoorbeeld de FZ1N waar ik nu op rijd. De FZ gaat als een raket, maar de zithouding is toch wat krapper dan ik had verwacht, terwijl je de steuntjes wel vrij snel aan de grond rijd. Het is een motor waar je eigenlijk ook altijd veel te hard mee rijdt, en daarvoor was ik eigenlijk gestopt met supersports te rijden. 2 jaartjes met een KTM 950 SM gereden en die was ook erg leuk, maar was dan weer veels te kort qua gearing waardoor je alleen maar aan het schakelen was. Denk dat de MT er wellicht een beetje tussenin zit?

Ik heb een FZ1, 990 SM en een MT09 gehad. De 09 zit er idd tussen in, dat je met een FZ1 altijd te hard rijd heeft ook met de lange gearing te maken, daarom kiezen veel mensen voor een naked/SM omdat ze juist het schakelen leuk vinden. Op mijn 990 SM viel het schakelen wel mee? Ik denk wanneer jij overstapt op een 09 je het prima gaat bevallen, zithouding van een SM/allroad met een prettig blok met genoeg koppel. Een echt nadeel van de 09 is toch wel de vering, die is kort gezegd bagger.

Toevallig zag ik van de week mijn oude 09 te koop staan, deze heb ik volgens mij 4 jaar geleden verkocht aan de huidige eigenaar met zo'n 9000km op de teller? Zo te zien heeft hij weinig gereden en zelfs de banden die ik vlak voor de verkoop erop heb laten zetten zitten er nog onder. Mooiste van deze is de Hyperpro streetbox waardoor je andere voorvork veren en een compleet andere schokbreker hebt. Deze heb ik ik vlak na aankoop er al onder laten zetten. Ook zit er naar mijn mening de mooiste en best klinkende uitlaat voor een 09 er onder ;)

 

Sorry hoor maar ik hoop dat de 2021 uitvoering flink goedkoper gaat worden, aan de foto's kan je zien dat de kwaliteit echt achteruit is gegaan. Zie bijv. de pisbak die ze een uitlaat noemen..

pisbak.jpg
 
Tsja, ze moeten ergens op bezuinigen... hoewel dat uitlaat probleem zo opgelost is met een full Akra ..
Afhankelijk wat de prijs gaat worden, kun je pas verder oordelen...

Hoop idd niet dat ze met de rest ook zo omgesprongen zijn, wbt keuze van materiaal en afwerking.

Maar goedkoper gaat het vast niet worden...
 
Ik betrap me er de laatste tijd regelmatig op MT09's te zoeken op marktplaats. Helaas staat er weinig in Zeeland bij dealers om eens proef te rijden. Ben benieuwd hoe jullie het vermogen en de funfactor ervaren ten opzichte van bijvoorbeeld de FZ1N waar ik nu op rijd. De FZ gaat als een raket, maar de zithouding is toch wat krapper dan ik had verwacht, terwijl je de steuntjes wel vrij snel aan de grond rijd. Het is een motor waar je eigenlijk ook altijd veel te hard mee rijdt, en daarvoor was ik eigenlijk gestopt met supersports te rijden. 2 jaartjes met een KTM 950 SM gereden en die was ook erg leuk, maar was dan weer veels te kort qua gearing waardoor je alleen maar aan het schakelen was. Denk dat de MT er wellicht een beetje tussenin zit?

Ik heb een vfr800 en een transalp supermoto. De MT09 past perfect middenin het plaatje.
- enorm hoge funfactor
- veel koppel
- mooi geluid
- lichtgewicht (188kg?)
- in eerste vernelling doe je al 110 dus de gearing is niet te kort
- koppel komt aan 6000/7000rpm en de teller gaat tot 11000.

Het is een leuke motor maar de vering kan beter alsook het gasrespons. Op te lossen door vering upgrade en ecu flash.
 
Zit even naar die uitlaat te kijken, maar dat is idd niet echt fraai, moet bekennen dat ik de achterlichten ook maar zeer matig vindt. Toen ik mijn sp kocht was de XSR 900 er niet, maar dat vind ik als oude lul, echt mooi!

Helaas, vanwege baan verandering , een dikke 1,5 jaar geleden, gaat mijn mt09 sp weg, en wil ik wat kleiners ervoor terug.
Geen haast mee, mag hier overwinteren in onze woonkamer..

Prijs is onderhandelbaar....

Te koop:
Yamaha MT-09 SP uit juli 2018 uit de provincie Drenthe.

KM: 7508 (kan wat oplopen bij mooi weer)
1e eigenaar, met bon op naam. Ingevuld boekje.

Absoluut in nieuwstaat.
Staat binnen in de woonkamer, zowel zomer , als in de winter herfst, en lente. Het hele jaar dus.
Enkel met mooi weer bereden, heeft geen drup regen gezien.
Dealer onderhouden.

Vele opties, alle originele delen gewoon aanwezig.
De Akrapovic titanium euro 3 uitlaat, is er na 1500 km opgekomen.
Motor is Ingereden zoals het boekje voorstelt, met nog 500 km rustig opbouwend rijden als extra.
Altijd 98 getanked, en na iedere rit afgetanked.


In absolute nieuwstaat. Geen schade gehad, niet omgevallen, (van Lent) keuring toegestaan.
Proefrit bij serieuze interesse geen probleem, (rijd echter wel mee met een cbr1000rr, van een maat van mij)

OPTIES:

-Origineel Yamaha ruitje (flyscreen), de kleinste.
-Origineel Yamaha Gilles Tooling handels (rem en koppeling).
-Origineel Yamaha korte kentekenplaat houder, zonder gemonteerd middenstuk. Middenstuk aanwezig.
-Originele Yamaha led knippers achter, met geïntegreerde remlicht , de duurste van Yamaha.
-Originele Yamaha tankprotectors midden en zijkant. Met tekst en logo.
-Goudkleurig dop, remolie achter.
-Super felle led knipperlichten voor, met ietwat smoked lens.
-Led knipper relais voor juiste knipper snelheid van de knippers.
-Rvs Yamaha logo radiator beschermer.
-Afdekplaten voor passagiers voetsteunen, deze zijn nu dus niet gemonteerd, uiteraard wel aanwezig.
-Vast iets vergeten nog...
-Banden en ketting , en tandwielen in orde.

Inruil + bijbetaling mogelijk bij inruil van nieuw type MSX /GROM, of Monkey.

Prijs €10.500

Bij vragen, graag een persoonlijk bericht.

Bekijk bijlage 1551412Bekijk bijlage 1551413Bekijk bijlage 1551414Bekijk bijlage 1551415Bekijk bijlage 1551416Bekijk bijlage 1551417
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een FZ1, 990 SM en een MT09 gehad. De 09 zit er idd tussen in, dat je met een FZ1 altijd te hard rijd heeft ook met de lange gearing te maken, daarom kiezen veel mensen voor een naked/SM omdat ze juist het schakelen leuk vinden. Op mijn 990 SM viel het schakelen wel mee? Ik denk wanneer jij overstapt op een 09 je het prima gaat bevallen, zithouding van een SM/allroad met een prettig blok met genoeg koppel. Een echt nadeel van de 09 is toch wel de vering, die is kort gezegd bagger.

Toevallig zag ik van de week mijn oude 09 te koop staan, deze heb ik volgens mij 4 jaar geleden verkocht aan de huidige eigenaar met zo'n 9000km op de teller? Zo te zien heeft hij weinig gereden en zelfs de banden die ik vlak voor de verkoop erop heb laten zetten zitten er nog onder. Mooiste van deze is de Hyperpro streetbox waardoor je andere voorvork veren en een compleet andere schokbreker hebt. Deze heb ik ik vlak na aankoop er al onder laten zetten. Ook zit er naar mijn mening de mooiste en best klinkende uitlaat voor een 09 er onder ;)

Dat is ook wel een hele mooie ja. Mag ik vragen wat die Hyperpro streetbox heeft gekost? Twijfel begint wel heel erg toe te slaan. De FZ1N is eigenlijk net naar mijn smaak aangepast, maar volgend jaar moeten de kleppen gecontroleerd worden. Zou op zich een goed moment zijn om hem door te schuiven. Ik verwacht wel dat het 2017 model stukje goedkoper zal worden als er nu een nieuw model komt, dus nog even wachten. Vooral de blipper lijkt me erg handig icm de quickshifter.
 
Dat is ook wel een hele mooie ja. Mag ik vragen wat die Hyperpro streetbox heeft gekost? Twijfel begint wel heel erg toe te slaan. De FZ1N is eigenlijk net naar mijn smaak aangepast, maar volgend jaar moeten de kleppen gecontroleerd worden. Zou op zich een goed moment zijn om hem door te schuiven. Ik verwacht wel dat het 2017 model stukje goedkoper zal worden als er nu een nieuw model komt, dus nog even wachten. Vooral de blipper lijkt me erg handig icm de quickshifter.

Ik was destijds één van de eerste in NL en was toen incl. montage iets van 900,- kwijt dacht ik. Volgens mij kan je de MT09 ecu flashen zodat de quickshifter een blipper wordt (zowel up als down zonder koppeling) via een woolich racing parts package. Ik heb nooit te gekke wheelies gemaakt met de mt-09 maar op het gas kwam die in de 1, en in de 2 makkelijk van de grond en echt een feestje om mee te rijden, sprintjes tegen moderne z1000's en GSX-R'en was een stoplichtsprintje een makkie ;)
 
Ik was destijds één van de eerste in NL en was toen incl. montage iets van 900,- kwijt dacht ik. Volgens mij kan je de MT09 ecu flashen zodat de quickshifter een blipper wordt (zowel up als down zonder koppeling) via een woolich racing parts package.
Kaal materiaal kost een streetbox 550. Incl montage tegenwoordig 750.

ECU flash icm Woolich kost je +- 1000
 
Lang geduld moeten bewaren op de nieuwe 09, en wat een tegenvaller...
Gelukkig vandaag wel een nieuwe 09 SP 2020 op de kop kunnen tikken! Dus mag me vanaf nu ook trotse eigenaar noemen van een 09!

Snel besloten, gefeliciteerd met je nieuwe motor! :) De laatste van de tweede generatie :P
 
Kaal materiaal kost een streetbox 550. Incl montage tegenwoordig 750.

ECU flash icm Woolich kost je +- 1000

In die van mij zijn nieuwe glijbusses/lagers gekomen en low friction voorvork seals. Baalde ook een beetje van de prijs was een stuk hoger dan ze in eerste instantie tegen me zeiden (officiele hyperpro dealer ook nog... ik kom er niet snel weer in elk geval ;p )
 
Snel besloten, gefeliciteerd met je nieuwe motor! :) De laatste van de tweede generatie :P
Haha ik was sowieso al opzoek naar een nieuwe 09, en de 09SP staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Maar goed ik dacht er komt een nieuwe ik wacht, maar als je ziet met wat voor gedrocht Yamaha ons de weg op wil sturen is de keuze niet moeilijk om voor een huidige gen 09 sp te gaan haha!
 
Haha ik was sowieso al opzoek naar een nieuwe 09, en de 09SP staat al heel lang op mijn verlanglijstje. Maar goed ik dacht er komt een nieuwe ik wacht, maar als je ziet met wat voor gedrocht Yamaha ons de weg op wil sturen is de keuze niet moeilijk om voor een huidige gen 09 sp te gaan haha!
Precies hahah :P Het lijkt er zelfs op dat er helemaal geen 2021 SP versie is.. of ik zit fout
 
Zadel is wel beter gevormd dan de oude maar ik mag hopen voor yamaha dat hij er in het echt beter uit ziet. Wat een gedrocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan