Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Afgelopen weekend de eerste 200km op de teller gezet en wat een machine zeg!

Nou ik hem toch aan het inrijden ben, hoe hebben jullie je 09 ingereden? Ben ik wel eens benieuwd naar.
 
Afgelopen weekend de eerste 200km op de teller gezet en wat een machine zeg!

Nou ik hem toch aan het inrijden ben, hoe hebben jullie je 09 ingereden? Ben ik wel eens benieuwd naar.

Ik zou "normaal" rijden en zodra de motor warm is (+- 15km) hem af en toe door te trekken in de toeren maar niet al te lang hoog in de toeren houden maar ook niet te laag.
 
Afgelopen weekend de eerste 200km op de teller gezet en wat een machine zeg!

Nou ik hem toch aan het inrijden ben, hoe hebben jullie je 09 ingereden? Ben ik wel eens benieuwd naar.
Niet babyen maar ook niet als een malloot los trekken. Mijn mening is gewoon het boekje opvolgen maar af toe een beetje gas geven kan geen kwaad, probeer ook niet teveel op hetzelfde toerental te rijden
 
Niet babyen maar ook niet als een malloot los trekken. Mijn mening is gewoon het boekje opvolgen maar af toe een beetje gas geven kan geen kwaad, probeer ook niet teveel op hetzelfde toerental te rijden
Ja ik rij nu vooral elke keer rustig weg de eerste x aantal kilometer niet boven de 4-5000 toeren. En dan na een tijdje trek ik hem soms wel eens door naar 6000-7000 toeren en veel op en neer schakkelen. Ook de quickshifter gebruik ik dan soms al wel als ik rond die 5000 toeren zit.
 
hoi! Ik ben vorige week overgestapt van een cbr1000rr naar dit apparaat :)

Ontzettend blij mee en helemaal verliefd. Dat koppel!

Wel had ik een vraagje omtrent het afstellen van de vering. Heeft iemand hier ervaring mee/ iemand die weet wat ie doet ?
 

Bijlagen

  • 124580860_2890609751189494_1630427770873657332_o.jpg
    124580860_2890609751189494_1630427770873657332_o.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 14
Als je de niet-SP versie hebt kan je er weinig mee, beste oplossing is een hyperpro streetbox te monteren of als je nog iets beter wilt andere cartridges in de voorvork (adreani of ohlins bijv)
 
Beste oplossing blijft uiteraard het veranderen van de schokdemper en een veren/cartridgekit in de voorvork,maar rij zelf ook nog met originele vering gewoon aangepast naar eigen smaak en is voorlopig voor mij voldoende. (Ben wel een lichtgewicht van 75 kilo en ben niet de meest aggressieve rijder.)
T.o.v. de originele afstellingen valt er in mijn ogen toch enigszins wat te verbeteren met 'simpelweg' het afstellen van de originele vering.
 
Toch zijn er wel afstelmogelijkheden. De vorige eigenaresse was 50kg. Ik kom daar toch een eindje bovenuit met m'n spekfakkellichaam.

Tuurlijk valt er wel wat af te stellen maar het blijft een feit dat Yamaha, net zoals met de MT-07, een budget knaller heeft neergezet. De MT-09 is goedkoper dan een Street Triple maar wel meer vermogen en meer CC's. Ze moesten ergens op bezuinigen en dat is simpelweg de vering. Ik had een eerste generatie MT-09 en het schijnt dat de 2de al iets verbeterd is maar die van mij heb ik na 3x een middag rijden weggebracht en er een steetbox op laten zetten. Het verschil is echt dag en nacht, geen duiken meer bij remmen, klinkerwegen waren "te doen" ipv direct naar de tandarts voor nieuwe vullingen etc etc. Ook het sturen werd een stuk scherper hierdoor en de MT-09 heeft er wel voor gezorgd dat ik mij meer ben gaan verdiepen in vering en de afstelling daarvan. Hiervoor had ik motorfietsen die vanaf de fabriek al goed reden (KTM 990, Kawasaki Z750-R etc) dus ik was ook wat verwend in dat opzicht. Mocht ik maar één ding veranderen aan een MT-09 dan zou ik niet kiezen voor een aftermarket uitlaat maar de vering aanpakken, dat maakt het rijplezier zoveel groter.

Ik denk als je boven de 80 kilo komt je dan al aardig tegen de max van het kunnen van de standaard vering zit. Kijk ook eens een Dave Moss filmpje:
 
Tuurlijk valt er wel wat af te stellen maar het blijft een feit dat Yamaha, net zoals met de MT-07, een budget knaller heeft neergezet. De MT-09 is goedkoper dan een Street Triple maar wel meer vermogen en meer CC's. Ze moesten ergens op bezuinigen en dat is simpelweg de vering. Ik had een eerste generatie MT-09 en het schijnt dat de 2de al iets verbeterd is maar die van mij heb ik na 3x een middag rijden weggebracht en er een steetbox op laten zetten. Het verschil is echt dag en nacht, geen duiken meer bij remmen, klinkerwegen waren "te doen" ipv direct naar de tandarts voor nieuwe vullingen etc etc. Ook het sturen werd een stuk scherper hierdoor en de MT-09 heeft er wel voor gezorgd dat ik mij meer ben gaan verdiepen in vering en de afstelling daarvan. Hiervoor had ik motorfietsen die vanaf de fabriek al goed reden (KTM 990, Kawasaki Z750-R etc) dus ik was ook wat verwend in dat opzicht. Mocht ik maar één ding veranderen aan een MT-09 dan zou ik niet kiezen voor een aftermarket uitlaat maar de vering aanpakken, dat maakt het rijplezier zoveel groter.

Ik denk als je boven de 80 kilo komt je dan al aardig tegen de max van het kunnen van de standaard vering zit. Kijk ook eens een Dave Moss filmpje:
Ik heb nu dus de 2nd gen sinds een week. Als ik nu aan kom kakken met " oja, moet ook nog ff een streetbox op " denk ik dat ik de komende weken vooral op de bank mag slapen. Voor zolang wil ik in ieder geval even van de "50 kg setting" af.
Ik ga in ieder geval wel ff onderzoeken en je advies ter harte nemen. Dank!
 
Ik heb nu dus de 2nd gen sinds een week. Als ik nu aan kom kakken met " oja, moet ook nog ff een streetbox op " denk ik dat ik de komende weken vooral op de bank mag slapen. Voor zolang wil ik in ieder geval even van de "50 kg setting" af.
Ik ga in ieder geval wel ff onderzoeken en je advies ter harte nemen. Dank!

Ach het rijseizoen is toch voorbij ;) Kan je nu sparen en extra lief zijn thuis tot en met maart en dan een streetbox erop gooien ;p
 
Beste oplossing blijft uiteraard het veranderen van de schokdemper en een veren/cartridgekit in de voorvork,maar rij zelf ook nog met originele vering gewoon aangepast naar eigen smaak en is voorlopig voor mij voldoende. (Ben wel een lichtgewicht van 75 kilo en ben niet de meest aggressieve rijder.)
T.o.v. de originele afstellingen valt er in mijn ogen toch enigszins wat te verbeteren met 'simpelweg' het afstellen van de originele vering.
En hier had ik dan ook wat vraagjes over !

Namelijk;
Ik heb de pre-load hoger ( harder )gezet, samen met de rebound en compressie. Nu voelt de voorzijde al een stuk strakker, maar lijkt het alsof hij nog meer duikt bij aanremmen en nog meer uit de vering komt bij accelereren. Kan dit?
 
En hier had ik dan ook wat vraagjes over !

Namelijk;
Ik heb de pre-load hoger ( harder )gezet, samen met de rebound en compressie. Nu voelt de voorzijde al een stuk strakker, maar lijkt het alsof hij nog meer duikt bij aanremmen en nog meer uit de vering komt bij accelereren. Kan dit?
Nee dat klopt niet, zomaar wat gaan draaien is ook niet handig, heb je je static sag al opgemeten?
 
En hier had ik dan ook wat vraagjes over !

Namelijk;
Ik heb de pre-load hoger ( harder )gezet, samen met de rebound en compressie. Nu voelt de voorzijde al een stuk strakker, maar lijkt het alsof hij nog meer duikt bij aanremmen en nog meer uit de vering komt bij accelereren. Kan dit?
Enig idee van buiten wat u huidige instellingen zijn nu ? Meer 'uit de vering komen' kan ik enigszins nog inkomen als de preload veel is ingedraaid,waardoor er meer spanning op de veer staat. Maar dit zou dan ook moeten opgevangen worden door het correct bijregelen van de rebound.

Ook de schokdemper bijgeregeld ?
 
Vandaag weer even een uurtje gereden met de SP, eerste 250km staan op de teller nu. Constant omhoog en omlaag aan het schakelen geweest, even gas geven tot 5a6 k rpm en weer terug en weer omhoog beetje QS erbij. Begint allemaal al vertrouwder te voelen dan m'n 1e rit haha
 
Enig idee van buiten wat u huidige instellingen zijn nu ? Meer 'uit de vering komen' kan ik enigszins nog inkomen als de preload veel is ingedraaid,waardoor er meer spanning op de veer staat. Maar dit zou dan ook moeten opgevangen worden door het correct bijregelen van de rebound.

Ook de schokdemper bijgeregeld ?
De schokdemper achter heb ik nog niets mee gedaan omdat ik de sleutel mis.. die komt morgen.

Compressie en rebound zijn 4 clicks in van hardst.
Pre-load is 4 rotaties van het strakst ( helemaal ingedraaid )
 
De schokdemper achter heb ik nog niets mee gedaan omdat ik de sleutel mis.. die komt morgen.

Compressie en rebound zijn 4 clicks in van hardst.
Pre-load is 4 rotaties van het strakst ( helemaal ingedraaid )
Afstellingen zijn natuurlijk helemaal afhankelijk van gewicht/rijstijl/enz... Maar mijn instellingen zijn:
Voorvork:
-Preload: 2 ringen te zien.
-Compressie: 7 clicks uit van volledig in.
-Rebound: Volledig in.
Schokdemper:
-Preload: 2de zachtste stand
-Rebound: Kwartslag uit van volledig in.

Is in grote lijnen goed voor mijn gevoel maar hier word nog regelmatig mee gespeeld/geëxperimenteerd ;)
 
Afstellingen zijn natuurlijk helemaal afhankelijk van gewicht/rijstijl/enz... Maar mijn instellingen zijn:
Voorvork:
-Preload: 2 ringen te zien.
-Compressie: 7 clicks uit van volledig in.
-Rebound: Volledig in.
Schokdemper:
-Preload: 2de zachtste stand
-Rebound: Kwartslag uit van volledig in.

Is in grote lijnen goed voor mijn gevoel maar hier word nog regelmatig mee gespeeld/geëxperimenteerd ;)
Mag ik vragen hoe zwaar je bent?
 
Terug
Bovenaan Onderaan