Yamaha Niken, waarom zoveel occasions?

Marcoyzfr1

Rookie
10 okt 2021
2
0
Betreft de Yamaha Niken, heeft iemand een idee waarom er zoveel gebruikte Nike's worden aangeboden?
 
Men koopt dat ding in een opwelling, alleen van de zijkant gezien en denkende dat ze voor die prijs 2 echte motoren krijgen. Ja en dan krijgen ze dat gedrocht geleverd...
Tenminste dat is de enige manier hoe ik mij voor kan stellen dat die dingen nieuw verkocht worden. En 2e hands krijgen kopers met spijt ze vervolgens logischerwijs niet verkocht, dus dat aanbod blijft maar groeien en groeien....
 
Gelet op de gangbare km standen (w.o. heel veel ongebruikt) en de identiteit van de meeste aanbieders betreft het in veel gevallen onverkochte voorraadmodellen en demo’s, waarvoor geldt dat ze binnenkort niet meer nieuw (als in: eerste tenaamstelling) verkocht mogen worden, want ze zijn en worden niet Euro-5 compliant. Ze staan dus allemaal op kenteken in de bedrijfsvoorraad, en zijn dus “tweedehands”.
Verder gok ik dat de vraag ernaar niet zo groot is als wat Yamaha ervan hoopte: het is geen MP3, en ook geen Can-Am immers.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg : een zadel van een café racer erop en ze zijn goud waard 🤣

Grapje. Vroeger had je zgn winkeldochters gezien de euro 5 lijkt het me aannemelijk dat deze nu te koop komen.
Helaas zelf niet op gereden. Een collega wel en die was wel te spreken over de wegligging en bochtensnelheid.
 
Je ziet ze wel altijd op TV meerijden in de wielerkoersen.
Het lijkt erop dat er meer promotie-Nikens rijden, dan klant-3-wielers.
En dan denk ik nu effe praktisch: Lijkt me knap onhandig zo'n ding in de schuur. Veel te breed.
Op beide plaatsen waar mijn motoren nu staan, zou het niet goed passen.

Hoeveel jaar zijn ze hier in NL in de verkoop?
Ik heb in al die tijd er maar 1 werkelijk zien rijden. Maar mss was dat zelfs nog een proefrit bij een dealer?

Ik denk dat er totaal geen vraag naar is??
Ik heb er wel eens naar gevraagd bij een dealer of er interesse voor is. Antwoord was wat gemompel................(?)
Tsja, nu van Euro 4 naar 5, dan MOETEN ze echt snel uit de bedrijfsvoorraad.

Het zal wrs niet lang meer duren dat Yamaha inziet, dat de Niken geen succes is geworden.
Koop je nu (al is 't met flink korting) zo'n ding, dan zit je straks zelf met de 'Zwarte Piet'. Mijn idee is: Lekker van afblijven!
 
Laatst bewerkt:
Te veel een rariteit,een Vespa MP3 en aanverwanten hadden nog het voordeel dat je er met een
autorijbewijs mee kon rijden daarom waren ze in het begin redelijk populair,een Niken is grappig als je iets aparts wil,
buiten dat zie ik het voordeel van zo,n ding niet,ze zijn daarnaast ook nog duur.
 
het is in mijn opinie echt een lelijk ding, dat helpt zeker niet mee aan de verkopen.
BMW motoren worden toch ook aan de lopende band verkocht?
En die zijn toch ook niet moeders mooiste.
Te veel een rariteit,een Vespa MP3 en aanverwanten hadden nog het voordeel dat je er met een
autorijbewijs mee kon rijden daarom waren ze in het begin redelijk populair,een Niken is grappig als je iets aparts wil,
buiten dat zie ik het voordeel van zo,n ding niet,ze zijn daarnaast ook nog duur.
Het grote nadeel van de niken ten opzichte van de mp3 is dat de Niken niet zelfstandig blijft rechtstaan.
Die moet je dus op de zijstandaard zetten anders Flikker hij om.
De prijs is een ander groot nadeel.
De gemiddelde motor en motorscooter rijder zijn ook niet echt de doelgroep.
Voor de ene kamp is hij niet praktisch genoeg en de andere kamp vind hem lelijk, geen echte motor,..
 
Gelet op de gangbare km standen (w.o. heel veel ongebruikt) en de identiteit van de meeste aanbieders betreft het in veel gevallen onverkochte voorraadmodellen en demo’s, waarvoor geldt dat ze binnenkort niet meer nieuw (als in: eerste tenaamstelling) verkocht mogen worden, want ze zijn en worden niet Euro-5 compliant. Ze staan dus allemaal op kenteken in de bedrijfsvoorraad, en zijn dus “tweedehands”.
Verder gok ik dat de vraag ernaar niet zo groot is als wat Yamaha ervan hoopte: het is geen MP3, en ook geen Can-Am immers.
Bedankt voor je reactie, ik begrijp nog niet wat Euro 5 (komt Euro 6 aan) voor invloed heeft op de Niken.
Een demo en of een motorfiets met een bepaald aantal kilometers op de klok is toch per definitie niet als nieuw te verkopen?
Is 't zo dat de motordealers het zweet, letterlijk, uitbreekt dat de demo Niken straks niet meer verkocht mag worden omdat dan Euro 6 vereist is?

Dank
 
Nieuw of tweedehands heeft voor de wet niks met km-stand te maken. Een motor die met groene platen een km of 300 aan proefritten achter de kiezen heeft maar nog niet een eigen kenteken heeft, is volgens de letter van de wet nieuw. Een motor met 5 aflever km's op de teller maar al een eigen kenteken is per definitie voor de wet niet meer nieuw.

Door nu Euro 5 motoren op kenteken te zetten zijn ze voor de wet niet meer nieuw, maar kun je ze nog wel als zodanig verkopen, al dan niet met een korting.

Strikt genomen klopt de term bouwjaar op ons kenteken ook helemaal niet, omdat het het jaar is waarin de motor voor het eerst op kenteken kwam. Mijn eerste motor was volgens kenteken een '95 FZR600R, maar het was vrij zeker een in 1994 gemaakte motor.
 
Zijn iig particulier niet populair....tweedehandse worden door alleen motorzaken aangeboden zie ik op MP...

Kortom, afblijven...gewone motor/scooter kopen.
 
Bedankt voor je reactie, ik begrijp nog niet wat Euro 5 (komt Euro 6 aan) voor invloed heeft op de Niken.
Een demo en of een motorfiets met een bepaald aantal kilometers op de klok is toch per definitie niet als nieuw te verkopen?
Is 't zo dat de motordealers het zweet, letterlijk, uitbreekt dat de demo Niken straks niet meer verkocht mag worden omdat dan Euro 6 vereist is?

Dank
Als bijv euro 4 afloopt en overgaat naar euro 5 dan mag de 'nieuwe' motor uiteindelijk niet meer verkocht worden.
Dealers die motoren met oude euro 4 nog in de voorraad hebben mogen deze nog verkopen tot 1 jaar na de overgangsdatum.
Dat betekent dat voor 31dec van jaar van ingang deze motoren op de weg moeten zijn gezet met kenteken.
Anders mogen deze niet meer als 'nieuw' worden verkocht.

De dealers zitten er nu dus mee in hun maag, want nog ruim 2 maanden en dan kunnen deze niet meer op kenteken worden gezet.
Ze zijn nu bijna 'verplicht' om ze op kenteken te gaan zetten en worden daarmee straks overjarig en 2e hands.
De verkoopprijs zal dan een heel eind omlaag gaan/ moeten.

Een demo is inmiddels wel op de weg gezet, met een kenteken.
Maar deze motoren worden binnenkort dus 1 jaar ouder. Dan gaat hiervan de prijs een stuk omlaag.
Verder zullen de dealers inmiddels ook wel doorhebben dat de Niken's potentiële winkeldochters zullen gaan worden. Deze 3-wielers zijn over 10 jaar terug te vinden ergens helemaal achterin de opslag. Constatering is dan: mislukt model van 2019. :X

Als je toch zo'n ding zou willen hebben, wacht dan een jaar of 3.
Dan kan je 'm kopen voor een habbekrats. De dealer is dan blij dat ie uit de opslag is.
 
De Niken was natuurlijk direct al bij lancering een revolutionair nieuw concept.
Dat kan voor de fabrikant heel positief uitpakken, als er ineens heel veel animo voor is. Dan zijn ze niet aan te slepen.

Echter als een model iets al te vooruitstrevend is, kan het ook negatief uitpakken.
Dan zit iedereen met de 'gebakken peren', met een winkeldochter, die alleen maar plek inneemt en ook rente en afschrijving kost.

In dit geval een foutje van de afdeling marketing?
 
18k bij de lancering vind ik een bak geld....

En marketing maar denken dat kopers dat zo maar op tafel voor een ‘speeltje’ kunnen leggen..._O-
 
18k bij de lancering vind ik een bak geld....

En marketing maar denken dat kopers dat zo maar op tafel voor een ‘speeltje’ kunnen leggen..._O-
Er zijn zat mensen die dat op tafel kunnen leggen en als je genoeg geld heb waarom zou
je dat niet doen als je zo,n ding wil,persoonlijk zie ik geen enkel voordeel van zo,n ding
tegenover een normale motor,waarom zou je iets kopen wat aan de basis een gewone motor is met een
hele berg zware troep aan de voorkant,het is net zoals met de mp3 ,rijd opzich aardig maar vergeleken met een normale
motor is het niks,het doet me denken aan vroeger,als kind begon je te leren rijden op een driewielertje en
later op een echte fiets. :]voor automobilisten die dachten laat ik eens op zo,n driewieler stappen viel
dat toch nog ff tegen,ik heb meegemaakt dat zo,n klant rijdend weg ging en lopend terug kwam,hij was zo
geschrokken dat de motor in de bochten overhelde 😨dat hij niet meer verder durfde rijden,hij dacht dat de MP
gewoon rechtop zou blijven rijden.})
 
Laatst bewerkt:
Te veel een rariteit,een Vespa MP3 en aanverwanten hadden nog het voordeel dat je er met een
autorijbewijs mee kon rijden daarom waren ze in het begin redelijk populair,een Niken is grappig als je iets aparts wil,
buiten dat zie ik het voordeel van zo,n ding niet,ze zijn daarnaast ook nog duur.
En zo'n Niken mag je in Nederland met je autorijbewijs ook niet meenemen als je dat rijbewijs na (volgens mij) 2013 hebt gehaald.
 
En zo'n Niken mag je in Nederland met je autorijbewijs ook niet meenemen als je dat rijbewijs na (volgens mij) 2013 hebt gehaald.
Of je er met een autorijbewijs mee mag rijden ligt er aan hoe hij gekeurd is,daarvoor moet de afstand tussen de voorwielen
een bepaalde breedte hebben,is die smaller dan de norm dan is het een motor is die breder dan is het een auto.
De Niken heeft een smallere afstand tussen de wielen dan de norm en mag dus alleen met een A rijbewijs gereden worden.
 
Laatst bewerkt:
En zo'n Niken mag je in Nederland met je autorijbewijs ook niet meenemen als je dat rijbewijs na (volgens mij) 2013 hebt gehaald.
In geen enkel land. Het is werkelijk een motor omdat de wielen te dicht bij elkaar staan

Ik heb de Niken in 2019 proefgereden tijdens die Niken toer, het rijdt wel leuk, maar die neus is veel te zwaar. Het is een gekke combinatie met die lichte MT09 kont erop. Leuk om een keer te ervaren, maar voor 15-19k zou ik hem zelf nooit kopen.
 
In geen enkel land. Het is werkelijk een motor omdat de wielen te dicht bij elkaar staan

Ik heb de Niken in 2019 proefgereden tijdens die Niken toer, het rijdt wel leuk, maar die neus is veel te zwaar. Het is een gekke combinatie met die lichte MT09 kont erop. Leuk om een keer te ervaren, maar voor 15-19k zou ik hem zelf nooit kopen.
Het is een leuke showbike voor mensen die daar op kicken en niet weten waar ze hun geld aan kwijt moeten.
 
Of je er met een autorijbewijs mee mag rijden ligt er aan hoe hij gekeurd is,daarvoor moet de afstand tussen de voorwielen
een bepaalde breedte hebben,is die smaller dan de norm dan is het een motor is die breder dan is het een auto.
De Niken heeft een smallere afstand tussen de wielen dan de norm en mag dus alleen met een A rijbewijs gereden worden.
Dat is dus een tijd terug veranderd omdat er nogal wat rare situaties ontstonden met mensen op 3 wielers:
 
Dat is dus een tijd terug veranderd omdat er nogal wat rare situaties ontstonden met mensen op 3 wielers:
Ja dat klopt,alleen als je voor 2013 al een B rijbewijs had mag je er nog mee rijden,maar niet met de Niken want dat is een motor.
 
Ik was onder de indruk dat een Niken breder is dan een MP3.
Het gaat niet om de totale breedte maar de afstand tussen de beide voorwielen.
Overigens maakt Piaggio ook 3 wielers die alleen met een A rijbewijs bestuurd mogen worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan