Yamaha NMAX 125 / 155

Voor een standaard Nmax155 is 123 km/u heel netjes! Ik ben nog aan het inrijden (nog maar zo'n 500km erop staan), en harder dan 117 km/u heb ik nog niet op de teller gezien. Nou heb ik nog niet langere tijd volgas gereden, hooguit een paar minuten. Hopelijk komt dat nog na het inrijden.
Ik ben ook benieuwd wat die dr.pulley rollers doen. Enjoy2wheels heeft ze, maar helaas tot nu toe nog geen update van hem hierover kunnen lezen.
 
@Enjoy2wheels is alleen maar aan het genieten. ;)
Heb nu 1350km ofzo op de klok staan, weet niet hoe hij is ingereden, maar bij 1000 km is ie voor mij ingereden.
Boven de 100 klimt ie niet meer zo vlot, maar dat is niet gek. Nog steeds geen spijt gehad van de wissel. Mocht overal in NL de snelheid omlaag gaan door de stikstofkul, dan is ie nog beter op zn plek. ;)
 
Hier nog een plaatje, anders is het verhaal niet compleet. ;) Beetje jammer van al die regen de laatste tijd. Mijn pak laat ook wat regen door bovenaan de broek, onderaan de jas, dus dan heb je zo een deels natte onderbroek en een deels nat shirt. Misschien weer eens kijken voor een ander pak.

nmax-123.jpg
 
Dank je. :) Ja het topic moet wel een beetje levendig blijven. Hoe meer aandacht, hoe meer mensen 'm wellicht aanschaffen. :+
Nog steeds erg tevreden er mee, zeker in de spits. Er zijn nog altijd auto's die sneller zijn, maar met grootste deel laat je nog steeds achter je.
 
@zuunig er komt idd best een aardig plaatje uit die camera.

Vandaag even de Optimate-kabel aangesloten voor de druppellader. Accu zit onder het zadel in een afgesloten bak, geen handigheid om die kabel ergens makkelijk kwijt te kunnen, dus heb maar een gaatje geboord tussen baggagebak en accubak en de boel daar maar doorheen gedaan. Staat nu mooi even te laden. Voor een motorscooter toch wel belangrijk om de accu in optimale staat te hebben; je kan 'm niet aanrennen als de accu te weinig capaciteit heeft om te starten. :+

Zag al wel op twee plekjes lichte roestvorming. Zou toch niet mogen met 5 maanden oud. Heb het roest grotendeels verwijderd en in de ACF50 gezet.
Eentje is bij achterzijde tussen baggagebak en frame. Denk dat hier een lichte beschadiging was waarbij lak was verdwenen en er een klein randje water kon blijven staan na bijv. een regenbui. Andere was bij de accubak en dan bij de schroefgaten van de deksel van de accubak. Kan allemaal geen kwaad, maar ik hoop 'm toch wel een tijdje tiptop in orde te houden. Mijn schuur is aardig vochtig (ondanks aanpassingen ventilatie), dus dat helpt ook niet mee.

In november de NMAX insmeren met ACF50 en dan maakt een pekelrit ook weinig uit. Vorig jaar bij de Address gedaan, die kwam er bijzonder netjes doorheen, ondanks zout op de weg. Heb de Address ingespoten, maar dit jaar ga ik het met een kwastje doen. Met spuiten verbruik je veel meer en kom je ook niet altijd overal bij. Het is vreemd dat het in Nederland niet heel goed te krijgen is. Er zijn maar een paar webshops die het aanbieden.
 
Vandaag maar een langer achterspatbord besteld op AliExpress en meteen maar aan de voorzijde een spatbordverlenger, vanwege wat @...Ron... al zei.
Lapje achter is te kort en dan komt je blok onder de prut te zitten, aan de voorzijde is het te kort en komt de troep tot aan het balhoofd. Juist wat je nodig hebt in dit soort maanden en ook de pekel komt dan wat minder op alle plekken. Gaat om deze set bij AliExpress.
 
Dat langere flapje voor het blok heb ik toen zelf gemaakt, en vastgezet met normale boutjes en moertjes..., tis wel ff lastig bijkomen, maar die kunststoffen splijtpennen, dat is het ook allemaal weer net niet... ;)
 
Deze is denk ik ook nog niet heel erg lang op de markt. Zit meteen een mooi logo op. Deze gaat ook met splitpennen, maar kan natuurlijk ook met boutjes en moertjes. Ik ben benieuwd hoe lastig ik er bij kom. En binnenkort de boel in de ACF50 zetten, al ben ik niet van plan elke dag door te pekel te knallen, maar als ik 'm wil pakken, hoef ik niet bang te zijn dat ie lelijk wordt door pekelschade. Aan de ander kant; het is een motorscooter die gewoon zijn ding moet doen. :+
 
Voor de rest lekker rustig hier. :)
Van de week nog tijdens het boerenprotest perfect kunnen filteren met de NMAX. Dat ding past echt bijna overal tussendoor.

 
Ben je helemaal naar Den Haag op de scooter geweest, of was dit een woonwerk ritje, naar De Bilt en omgeving. Toch nog een heel gedoe, om tussen al die tractoren door te laveren. Maar je kon in ieder geval doorrijden en stond niet uren vast in de file. Voor de rest een mooi filmpje.
 
Nee dit was alleen op de A27 bij Utrecht en De Bilt. Ik moest in De Meern zijn, dus even op de heenweg en terugweg er doorheen. Alleen de snelweg stond vast, je kon prima binnendoor als je met de auto was. Alleen dit is leuker op twee wielen. :)
 
Spatlap (+ voorspatbordverlenger) uit China ligt in Nederland, dus die is van de week wel binnen. Meteen maar even rvs boutjes en borgmoertjes kopen voor de spatlap, want de druknagels waar ze mee vast zitten zijn serieus een lachertje (wat ..Ron.. al zei) Als je met je vinger er tegenaan duwt aan de achterkant, komt deze al direct los zonder ook maar enige kracht te hoeven zetten. Voor de verlenger moet ik wel gaten boren in het spatbord. Eerst maar zien of alles goed past, want ik ben nooit zo van het gaten boren in originele onderdelen. That said, er komt wel een USB-aansluiting onder het stuur waar rechts de waarschuwingssticker zat. :+

Daarnaast heb ik de Stebel-luchthoorn uit de Suz Address laten halen bij MVM Motoren en die mogen ze er volgende week inbouwen bij de NMAX. Aangezien de monteur er ervaring mee heeft, mag hij het mooi doen. :) Ik blijf er bij, leer ik ook nog wat, hoewel ik het in principe met wat tijd en geduld ook vast wel kan. :) Ook op de NMAX is een luide toeter noodzakelijk met alle idioten op de weg. Het klinkt echt zo veel luider dan origineel. Eigenlijk wil ik er ook nog wel eentje op mijn motor.

Hier mijn video van toen ie op de Address was geplaatst;

Hoe is het met de andere NMAX-eigenaren hier?
 
Mooi man! En met mij en m'n Nmax gaat het nog steeds prima. Echt fijne scooter met een betrouwbare wegligging. Ik zit nu ongeveer op 600km, dus dat wordt pas na de winterstop de 1000km beurt.
Even over de waarschuwingssticker: ik heb in een hoekje geprobeerd dat ding te verwijderen, maar dat zit er stevig op en de sticker zelf is superdun. Dat is nou echt zo'n sticker die je even moet lezen en in één ruk eraf, toch onzin om te laten zitten.(en inderdaad een mooie plek voor een usb- of 12volt aansluiting.
Hoe heb je die lastige sticker eraf gekregen?
 
600 km is een mooi begin! Het weer nodigt vaak wat minder uit om te rijden, hoewel het deze week wel prima weer is.
Zelf smeer ik 'm in met ACF-50, zodat pekel niets of in elk geval heel weinig doet. Ik niet dat ik dagelijks ga rijden, maar op een mooie dag of als er nood aan de man is, wil ik 'm wel kunnen pakken. Mijn gewone motor gaat in de winterstalling zodra de eerste pekelwagens zijn gesignaleerd. En ook nu ik dus motor en motorscooter heb, zou ik dus eerder de NMAX pakken, puur het gemak hoe dat ding te besturen is. Gelukkig is de motor een stuk beter op de snelweg, dus voor lange stukken gewoon de motor. Of als ik even wil knallen. :)

Sticker; gewoon even de fohn van moeders de vrouw er een paar minuten op en je trekt 'm er makkelijk af. Misschien heb je dan nog wat lijmresidu, maar dat kan je of wegpoetsen of misschien stickerverwijderaar proberen. Dat laatste heb ik niet gedaan, gewoon weggepoetst en een klein beetje wd40 daarbij gebruikt.
 
Vandaag maar een langer achterspatbord besteld op AliExpress en meteen maar aan de voorzijde een spatbordverlenger, vanwege wat @...Ron... al zei.
Lapje achter is te kort en dan komt je blok onder de prut te zitten, aan de voorzijde is het te kort en komt de troep tot aan het balhoofd. Juist wat je nodig hebt in dit soort maanden en ook de pekel komt dan wat minder op alle plekken. Gaat om deze set bij AliExpress.

Twee weken later en de set is binnen. Nu nog monteren. Ben benieuwd of het voorspatbordverlengstuk precies past. Het spatbord moet er wel af om die gaten te boren en de boel vast te zetten.

nmax spul.jpg
 
Bij MVM Motoren geweest, zij hebben een USB-connector geplaatst en meteen de luchthoorn die ik in de Address had, ingebouwd in de NMAX.
Kan ik nu mooi toeteren! :P

Helaas past de voorspatbordverlenger niet goed op het originele spatbord. Het kon ook niet anders als het bij Ali vandaan komt. :+
Dat wordt dus contact opnemen met de winkel die het verkocht. Dus geen verlenger.
 
Goed bezig! Was het makkelijk om de usbconnector aan te sluiten? (Ik neem aan dat je er met je neus bovenop heb gestaan) 😉
Het is met trouwens gelukt die sticker te verwijderen met behulp van een föhn. Blijft een gladde, iets glimmende rechthoek over. Maar ziet er sowieso mooier uit.
 
@Vulcan Scoot Was geen grote moeite voor ze, maar ze zijn dan ook zeer ervaren. Voldoende ruimte voorin voor de USB-connector en ook de toeter zit voorin, een centimeter of 30 a 40 hoger dan waar de originele toeter zit. Er zit dan wel een kap voor ipv vrije lucht, maar dat ding gaat zo hard, die hoor je wel.
Kabeltje naar achter richting accu en de ander op het frame, relais en zekering er tussen en toeteren maar. Alles netjes weggewerkt, ik ben tevreden!

USB zit aangesloten op de verlichting, dus als het contact niet aan staat, kan je het ook niet misbruiken.
Kan nu dus mooi mijn telefoon opladen onder het rijden of de TomTom VIO van stroom voorzien en dan hoef ik dus geen rekening meer te houden met op tijd die accu op te laden voor een rit. Gewoon pakken en aansluiten. :]

Van het weekend nog ff het flapje achterop doen en bij Ali een melding maken dat de front fender niet past en kijken of ik daar nog wat geld van terug kan krijgen. Jammer dat die niet past. Weet ook even niet waar ik met 100% zekerheid een goede kan krijgen.

Met fohn is makkelijk he? Ik heb ze erger vast gehad.

Volgende stappen dus; flap ophangen, ACF50 insmeren op metalen onderdelen in het zicht van pekel. Ik zal niet dagelijk gaan rijden, maar op een mooie winterdag... why not? Heb nu verwarmde handschoenen en ook gister op de middelste stand was echt lekker. Beter dan kouwe klauwen. Ja, het zijn niet meer de mannen van staal... :+
 
Flap achter gemonteerd, onderdelen ingesmeerd met ACF50. Vorig jaar de Address ingespoten vanuit de spuitbus. Dan spuit je er teveel op, het valt er van af en je moet als nog smeren. Dit jaar gewoon wat in een potje gespoten, een klein laagje van nog geen centimeter van het spul. Kwast bij de Action gehaald en lekker wezen smeren. Dat kost maar een klein beetje uit de dure spuitbus en je komt overal veel beter bij. Omdat ik de voorvork toch moest insmeren, nog even het voorspatbord er af gehaald en nog een keer gekeken naar het verlengstuk uit China, maar je kan het echt op geen enkele manier netjes monteren. Morgen nog even contact opnemen met die toko om proberen het verschil terug te krijgen tussen met en zonder spatbord die flap bestellen.

Flap trouwens met M6x10 boutjes en moertjes vastgemaakt, denk dat ik nog even ga kijken naar M6x20, want het moertje past er wel prima op, maar als ie los draait, is ie weg. Of loctite er op doen. Ik ga het de komende ritten in de gaten houden of het goed blijft zitten. Zou zonde zijn als ie er af valt onderweg, goedkoop vond ik 'm niet. :+
 
Flap achter gemonteerd, onderdelen ingesmeerd met ACF50. Vorig jaar de Address ingespoten vanuit de spuitbus. Dan spuit je er teveel op, het valt er van af en je moet als nog smeren. Dit jaar gewoon wat in een potje gespoten, een klein laagje van nog geen centimeter van het spul. Kwast bij de Action gehaald en lekker wezen smeren. Dat kost maar een klein beetje uit de dure spuitbus en je komt overal veel beter bij. Omdat ik de voorvork toch moest insmeren, nog even het voorspatbord er af gehaald en nog een keer gekeken naar het verlengstuk uit China, maar je kan het echt op geen enkele manier netjes monteren. Morgen nog even contact opnemen met die toko om proberen het verschil terug te krijgen tussen met en zonder spatbord die flap bestellen.

Flap trouwens met M6x10 boutjes en moertjes vastgemaakt, denk dat ik nog even ga kijken naar M6x20, want het moertje past er wel prima op, maar als ie los draait, is ie weg. Of loctite er op doen. Ik ga het de komende ritten in de gaten houden of het goed blijft zitten. Zou zonde zijn als ie er af valt onderweg, goedkoop vond ik 'm niet. :+
Popnagel gebruiken?
 
Heeft er nog iemand geexperimenteerd met de bandenspanning?
Ik rij nu met voor 2 bar en achter met 2,2 bar inplaats van 1,5 en 2,5 bar.
Vind hem nu wat fijner sturen en achter iets meer comfort.

Las in de handleiding dat er een VRLA-accu inzit en nu is mijn vraag kan ik de accu opladen
met de ultimate speed ULGD 5.0 A1 lader van de Lidl (deze zomer gekocht).
En graag wat tips over het opladen gedurende de winter,ben van plan de accu eruit te halen en binnen in huis
aan de lader te leggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan