Yamaha NMAX 125 / 155

Hier nog het reclamefilmpje van de 2020 NMAX;


Start & Stop.. dat is het eerste wat ik uitschakel. Doe ik in de auto ook en het is jammer dat ik dat ELKE rit moet doen.
Mijn auto valt zelfs uit als het blok nog koud is, kan de olie weer mooi naar beneden zakken.
 
Start/stop op de Forza 125 is fantastisch. Pakt heel vlot weer op, je merkt er niks van. Bij een koud blok blijft ie gewoon stationair lopen. Ik ben fan.
 
Het kost toch altijd een extra seconde met starten en wegwezen. Als ik voor een verkeerslicht sta op de motorscooter en een achteropkomende auto ziet mij niet, dan wil ik wel die ene seconde hebben om eerder weg te zijn. Of als je achter je ineens een auto vol in de ankers hoort gaan met piepende remmen, dan heb je een seconde speling en dat kan net wat meter schelen. Is mij wel eens overkomen in de auto, dat ik een auto achter me echt VOL in de ankers hoorde gaan. Op de motorscooter maak ik dat liever niet mee.

Bij mijn auto moet ie ook pas uitvallen als deze warmer is, maar met het lampje nog aan dat het blok koud is, doet ie het ook. Gewoon lekker blijven smeren, dat blok. In Amerika snap ik het, dan sta je soms 5 minuten voor een kruising te wachten. Maar daar kennen ze ook geen detectielussen. En eerlijk gezegd schakel ik het de USA ook altijd uit. In de file heel irritant, de ene keer valt ie dan uit en als je dan een stukje gaat rollen, blijft ie weer aan. Vreselijk systeem.

Maar goed, je hebt als bestuurder in elk geval keus om het te gebruiken of niet.
 
Ik heb een PCX125 gehad, daar zat ook zo'n start/stop op, maar dat werkte letterlijk feilloos. Duurde zeker geen seconde, hooguit een kwart daarvan. (Je merkte er niks van). Een paar jaar geleden heb ik een Honda CRZ auto gehad, die had dit ook. Werkte ook super goed, nooit enig nadeel van ondervonden. Als jouw auto Monomuis niet goed werkt moet dit wellicht beter afgesteld worden. Bij koude motor hoort deze niet af te slaan.
 
Ik heb in NL gewoon een auto met versnellingen. Dus hij moet wel in z'n vrij staan, dan gaat ie in start-stop mode. Wil je dus wegrijden, koppeling in, in z'n 1 zetten, koppeling los en gas. Dat kost tijd. Bij de PCX meen ik dat er geen gewone startmotor in zit maar iets vergelijkbaar met dat van een golfkarretje oid, zoiets is mij ooit verteld. Dat ging idd snel.
 
Ik heb in NL gewoon een auto met versnellingen. Dus hij moet wel in z'n vrij staan, dan gaat ie in start-stop mode. Wil je dus wegrijden, koppeling in, in z'n 1 zetten, koppeling los en gas. Dat kost tijd. Bij de PCX meen ik dat er geen gewone startmotor in zit maar iets vergelijkbaar met dat van een golfkarretje oid, zoiets is mij ooit verteld. Dat ging idd snel.
In de Honda CRZ (hybride, maar wel met 6 versnellingen) zit ook geen gewone startmotor, dat was in het begin ook een heel aparte gewaarwording.
Overigens vandaag de Nmax uit z'n pyama gehaald en het eerste toertje van het jaar gemaakt, heerlijk! :]
 
Ik heb vandaag mijn laatste tourtje op de Forza gedaan. Over de dijken naar Tolkamer. Ik heb ook genoten. :)
 
Gerdien gefeliciteerd met de Nmax!
Ben ook benieuwd of je er een windscherm op zet,zit zelf te denken aan die van Fabbri waarvan de ene 635 mm hoog is
en de andere 545mm.
 
Hier nog het reclamefilmpje van de 2020 NMAX;


Start & Stop.. dat is het eerste wat ik uitschakel. Doe ik in de auto ook en het is jammer dat ik dat ELKE rit moet doen.
Mijn auto valt zelfs uit als het blok nog koud is, kan de olie weer mooi naar beneden zakken.
Mijn BV 300 heeft geen stop-start.
Mijn auto wel.
Net zoals jij is dat het eerste wat ik uitschakel na starten van de motor en net zoals jij erger ik me eraan dat ik dat elke keer opnieuw moet doen. Het is nu wel een automatisme geworden.
Voor mij is het simpel: ik bepaal wanneer de motor draait en wanneer niet.
 
@PeterCC Gelukkig ben ik niet de enige. :) Ook met een automaat-auto is het vervelend. Maar de PCX (en Forza, denk ik) hebben een ander soort startmotor en dan ben je wel zo weg.
 
De knop hoef je ook maar een keer uit te zetten op mijn Forza, dan blijft ie altijd uit.
 
Ik heb de motor nog niet, maar wel al de originele Yamaha City 39 topkoffer. Daar zit niet eens een slotje op, moet je blijkbaar los bijbestellen. Wat idioot. |(

De ruggensteun is een uitdaging. Je moet blijkbaar maar gokken hoe hoog je de gaten moet boren. Geen papieren mal en geen markeringen. Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Bij Easyparts, ik zal het er zelf op moeten zetten. Ik moet creatief zijn. Het zal vast wel lukken.
Heb eerder ruggensteunen gemonteerd, maar niet zoals dit. Dit verwacht ik niet van Yamaha.
 
Laatst bewerkt:
Bij Easyparts.

Ja, dan kan je ze niets maken. :P Daar staat het namelijk in de productomschrijving. Maar het is een beetje krom idd.
Weet niet of ze bij Yamaha wel of niet met slot leveren, staat niets over in de productomschrijving en op de foto zie je een slotje. Maar het blijft vreemd.
 
Yamaha jaagt je zo wel op kosten.
Om het kleurdeksel op de koffer te zetten heb ik een torx schroevendraaier nodig. Dus die moet ik nu ook aanschaffen, en gelijk een setje want ik weet de maat niet. Waarom niet gewone kruiskop schroefjes? |(
 
Dan worden ze minder snel gejat, misschien. :) Ik denk dat ik nog wel wat torx-bitjes in mijn gereedschapskit heb zitten. Moet je alleen ff deze kant oprijden. :+
 
De schroefjes zitten aan de binnenkant van de koffer. Ik heb al een setje schroevendraaiers bij Bol besteld. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan