Yamaha NMAX 125 / 155

Ik heb dat ding een paar keer moeten resetten met dat pinnetje omdat ie niet meer reageerde. Perfect is ie niet. Ik heb nu de Sena Prism Tube WiFi besteld. Kijken of die beter is.
Gelukkig is mijn Nmax wel perfect, want die heeft geen kik gegeven. Heel fijne motor. Is ook stiller dan de Forza 125. :t
 
Laatst bewerkt:
Vet filmpje Gerdien!

Ohh de bergen pfff zo mooi.
Ik kan m'n ogen er nooit vanaf houden.
Helaas nog maar 2 x gedaan...1 week Dolomieten en 2 weken Gardameer.

Ik zou graag n actioncam willen, alleen al om deze op timelapse foto's te laten maken.

Jij neemt echt de tijd om video's te maken, zelfs met drone of voorbij rijden...hulde.
Ik heb daar nooit zin in. Dan zie ik iets prachtigs maar wil dan niet stoppen (kan niet of ik ben net onderweg na tanken en wil dan niet weer stoppen).

Een camera op m'n helm die iedere 5 sec n foto maakt zou leuk zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen woensdag lekker door de regen gereden, een lang stuk over de snelweg. Kon meteen goed mijn voorspatbord testen. Geen meuk naar achter gekregen, wel gewoon water van de regen, maar de boel schoon poetsen hoeft niet meer. :)
 
Matte lak is mooi, maar ook zwak.
Er ztten krassen op en best opvallend. Bij het hotel in Dinkelsbuhl stond ie strak tegen een heg met het voorwiel. De volgende ochtend had iemand de heg geknipt. Ik denk dat het toen is gebeurd. Want ik dacht nog: wat de hel?
Heel jammer. Ik heb de scooter gewassen en daarom zie ik het nu pas.
Krassen zitten op het bovenpaneel rechts bij het stuur/koplamp. Geen plek waar je normaal tegenaan loopt.
 
Dat is wel zonde! Ook lekker handig om dan te snoeien bij de motorscooter. Ik had er gewoon omheen gewerkt en als ze zouden zeiken, dan wel gezegd dat er een voertuig voor stond. Maar goed, het blijft een vervoersmiddel. Tijdens mijn vakantie in Duitsland en Tsjechie, kreeg ik een gratis deuk in mijn deur, op de parkeerplaats in Bad Schandau. Je hebt veel lompe onbeschofte mensen op de wereld. Maar verder zal het mijn reet roesten, de lak van mijn auto is bijzonder slecht. Allemaal dankzij milieu-eisen. Als er een vogel schijt op mijn lak, moet het er echt snel af, anders blijf je permanente schade houden. Ik heb dus ook permanente lakschade over de hele auto heen, alleen een spuitbeurt zou helpen. Het blijven vervoersmiddelen... zoals wij er in NL mee om gaan, doen ze vaak niet in andere landen, zeker niet in de Zuid-Europese. :)
 
Matte lak is ook vreselijk om schoon te maken. Het wordt snel lelijk.
Ik had Matte, een schuim spuitreinigingsmiddel van Motul gekocht en dat werd lelijk! Ik heb lang met warm water en afwasmiddel moeten sponsen om die troep er weer af te krijgen.
Hoogglanslak is echt het beste.
 
Knap onbeschoft en lomp om er geen rekening mee te houden dat er een voertuig staat. Kleine moeite om later dat stukje nog te snoeien. Mij roest het wel aan m'n reet hoe mijn auto en scooter erbij staat. Is er schade, dan wil ik het herstellen. Ben misschien een pietje precies.😉
Overigens was ik mijn scooter en auto enkel met GP Glansprotector. Duur spul, maar je hebt nauwelijks een dopmaatje nodig en de scooter of auto ziet er na het wassen uit of ie net in de was is gezet. De lak voelt veel gladder aan, waardoor vuil zich ook minder vast zet.
Afwasmiddel haalt elke bescherming van de lak, moet je eigenlijk niet gebruiken.
 
Superlompe actie. Als ik het gad gezien had ik er iets van gezegd.

Matte lak is anders, ik lees dat velen een beetje afwasmiddel gebruiken. Er komen glansplekken op de lak die je er anders bijna niet af krijgt. Ik was nooit een fan van matte lak daarom.
Had achteraf gezien beter toch de glanzend blauwe kunnen kopen, maar ik was verkocht door dit donkerblauw.
 
Superlompe actie. Als ik het gad gezien had ik er iets van gezegd.

Matte lak is anders, ik lees dat velen een beetje afwasmiddel gebruiken. Er komen glansplekken op de lak die je er anders bijna niet af krijgt. Ik was nooit een fan van matte lak daarom.
Had achteraf gezien beter toch de glanzend blauwe kunnen kopen, maar ik was verkocht door dit donkerblauw.

Je kan de matte lak gewoon polieren en dan blinkt hij. Wel overal gelijk behandelen om geen ''glans verschil'' te hebben. Ik heb het met mijn matte X Max 300 ook gedaan.
 
Dag allemaal ik ben hier nieuw en zou graag in 2021 een Nmax aanschaffen alleen zie ik dat er in het buitenland een facelift model is komt deze hier ook nog?
 
Dag allemaal ik ben hier nieuw en zou graag in 2021 een Nmax aanschaffen alleen zie ik dat er in het buitenland een facelift model is komt deze hier ook nog?

Volgens een man van de Yamaha stand op de motorbeurs komt ie op zijn vroegst in 2021. Hij denkt dat ie tegelijkertijd met Euro5 komt, maar niks is zeker.
In Nepal hebben ze net het oude model geïntroduceerd, dus vaart zit er niet in helaas.
 
Volgens een man van de Yamaha stand op de motorbeurs komt ie op zijn vroegst in 2021. Hij denkt dat ie tegelijkertijd met Euro5 komt, maar niks is zeker.
In Nepal hebben ze net het oude model geïntroduceerd, dus vaart zit er niet in helaas.

Ik ga denk ik wel wachten op dat nieuwe model toch net weer wat moderner!
En anders toch eventueel 2e hands oude model.
 
Dit is wel iets agressiever hoor, kwijl mijn hele scherm vol hahah

En ik vondt het oude model al zo mooi!
 

Bijlagen

  • 2020-yamaha-nmax-155-headlight-and-taillight-b873.jpg
    2020-yamaha-nmax-155-headlight-and-taillight-b873.jpg
    58,9 KB · Weergaven: 17
Uit China is een spatlap gekomen eindelijk na 3 maanden wachten. Aangezien ik mijn Nmax niet meer heb is hier iemand die hem wil overnemen? Ik heb degene met de witte letters. Anders gaat hij op marktplaats. Kijk zelf even op AliExpress wat hij kost en kom met een redelijk bod.
 

Bijlagen

  • HTB1OnEpRAvoK1RjSZPfq6xPKFXaI.jpg
    HTB1OnEpRAvoK1RjSZPfq6xPKFXaI.jpg
    38,3 KB · Weergaven: 11
Even een technisch vraagje, mijn monteur en ik komen er even niet uit.
We hebben een originele Yamaha 155 cylinderblok met ECU en injector (uit Indonesie) geplaatst op mijn Nmax125.
Nu loopt de motor prima, maar we krijgen vrijwel meteen bij het starten een ER _ 1 error code te zien op het schermpje.

Het gekke is: de kit wordt in de UK veel gebruikt om de 125cc probleemloos op te waarderen, maar mijn Nmax blijft maar hangen op die error.Ik geloof dat dit betekent dat er geen signaal komt naar of van de motor management of zoiets.
De melding krijgen we met de originele injector en de nieuwe uit de kit. Alleen wanneer de originele ECU is teruggeplaatst is de melding weg, maar loopt de motor uiteraard niet zo lekker meer.

Heeft iemand een idee? Is de kabelboom wel compatibel (volgens mij is er geen verschil tussen de 125 en de 155 versie, maar kan het fout hebben).
Of wellicht ergens een sensor die we over het hoofd zien?

De leverancier van de kit heeft ook geen idee, daar zijn ze ook aan het zoeken naar een oplossing.

Annotation 2020-07-30 223900.jpg
 
Even een technisch vraagje, mijn monteur en ik komen er even niet uit.
We hebben een originele Yamaha 155 cylinderblok met ECU en injector (uit Indonesie) geplaatst op mijn Nmax125.
Nu loopt de motor prima, maar we krijgen vrijwel meteen bij het starten een ER _ 1 error code te zien op het schermpje.

Het gekke is: de kit wordt in de UK veel gebruikt om de 125cc probleemloos op te waarderen, maar mijn Nmax blijft maar hangen op die error.Ik geloof dat dit betekent dat er geen signaal komt naar of van de motor management of zoiets.
De melding krijgen we met de originele injector en de nieuwe uit de kit. Alleen wanneer de originele ECU is teruggeplaatst is de melding weg, maar loopt de motor uiteraard niet zo lekker meer.

Heeft iemand een idee? Is de kabelboom wel compatibel (volgens mij is er geen verschil tussen de 125 en de 155 versie, maar kan het fout hebben).
Of wellicht ergens een sensor die we over het hoofd zien?

De leverancier van de kit heeft ook geen idee, daar zijn ze ook aan het zoeken naar een oplossing.
Ik vind het al straf dat de motor wil lopen met die error code.
ER_1 is wel degelijk een ECU fout.

Als je het probleem niet hebt met de oude ECU en wel met de nieuwe moet de oorzaak zitten in het verschil tussen de oude ECU en de nieuwe. Al de rest kan je al afvinken als onverdacht.
 
Ja, ik ben bang dat er toch verschillen zitten in de kabelboom (we moesten de connectore van de injector ook al omzetten).
Pfff.... balen zeg!
 
Tijd om een Apitech ECU Yamaha N-MAX ABS TDR aan te schaffen dan: daarmee moet het probleem opgelost zijn.
Ik kan dan via een app op mijn mobieltje de boel instellen...
 
Wellicht biedt dit hulp aan anderen:

Ik heb zojuist mijn motorscooter opgehaald: na menige technische moeilijkheden zijn we er uit gekomen: de Yamaha heeft nu een 155 blok en injector (stekkertje moet je wel veranderen), de originele 125cc ECU en daar bovenop een Malossi Forcemaster 2 CDI.
(de 155 ECU werkt niet op de nieuwe Euro 4 125cc, en de Apitech ECU ook niet helaas)
De Polini variator en aandrijfriem doen het geweldig hun werk, en de YSS vering rondom maakt het helemaal af.

De scooter gaat als de brandweer en de wegligging is zo veel beter! 😅
 
Dank je wel Gerdien!
En ja, ik geloof wel dat dit probleemloos zal blijven werken: het is namelijk een kleine upgrade, en tussen de 125cc en de 155cc modellen zijn er weinig of geen verschillen (behalve de electronica blijkbaar...) dus ik verwacht helemaal geen issues. :)
(het zou behoorlijk wat kritischer zijn geweest wanneer ik bijvoorbeeld een Malossi 180cc big-bore kit had gebruikt...)

Ook de YSS vering (achter en vork) is een grote verbetering: ik gooi de Yam met gemak door de bochten: zalig gewoon, had ik eerder moeten doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan