Yamaha NMAX 125 / 155

Je voelt geen bubbel, alles zit gewoon onder de gladde laag van de cockpit en je voelt dus ook geen verhoging van een bubbel. Daar ga ik dus ook niet in prikken. :) Ik laat mooi de dealer er over oordelen en wie weet kan het onder garantie worden vervangen, heb nog garantie tot mei 2021. Maar laat ik er maar van uit gaan dat zoiets niet gaat gebeuren.
 
Je voelt geen bubbel, alles zit gewoon onder de gladde laag van de cockpit en je voelt dus ook geen verhoging van een bubbel. Daar ga ik dus ook niet in prikken. :) Ik laat mooi de dealer er over oordelen en wie weet kan het onder garantie worden vervangen, heb nog garantie tot mei 2021. Maar laat ik er maar van uit gaan dat zoiets niet gaat gebeuren.
Ik zou niet weten waarom dit (als het toch geen screenprotector is) niet onder de garantie zou vallen. Luchtbelletjes in het "glas" hoort gewoon niet.
 
Hier een update van mij.

Scooter 1e beurt gehad bij van Meel in Oosterhout, kosten 80 euro. Zeer nette prijs denk ik zo.
Nog een tip voor banden op te pompen. Ik heb van Xiaomi de volgende compressor op accu gekregen voor mijn verjaardag.


Werkt goed geen 90 graden ventiel nodig en slaat automatisch af bij de ingestelde druk.
Gisteren mijn scooter, auto en 2 fietsen weer van de juiste bandenspanning voorzien, en de accu is nog niet leeg.
Geen gepruts meer bij het pompstation en makkelijk mee te nemen.
 
@rademaar Bedankt voor de tip! Ik heb er al jaren eentje van 'Airman', maar die is wat lomp en de accu is inmiddels redelijk dood. Deze ziet er een stuk kleiner uit en met een mooi slangetje zodat je 'm makkelijk kan opbergen. En je vergeet nog één voordeel; hij past met gemak onder het zadel, dus je kan 'm zelfs onderweg mee. :+
Ik denk dat ik er ook wel eentje ga halen. Bij AliExpress kan je 'm voor minder halen, maar zit je wel met garantie (hoewel, dood bij aankomst = geld terug met een dispute) en je hebt nog kans op inklaringskosten bij douane (en dan kom je wel boven de NL prijs uit). Xiaomi is wel een goed product. Ik heb een powerbank van dit merk en die doet al jaren zijn ding. Van de Chinese merken is dit wel één van de serieuzere.
Hier bij Ali ; US $33.6 21% OFF|Newest Xiaomi Mijia Portable Smart Digital Tire Pressure Detection Electric Inflator Pump for Bike Motorcycle Car Football|Smart Remote Control| - AliExpress
 
(...)
Nog een tip voor banden op te pompen. Ik heb van Xiaomi de volgende compressor op accu gekregen voor mijn verjaardag.


Werkt goed geen 90 graden ventiel nodig en slaat automatisch af bij de ingestelde druk.
Gisteren mijn scooter, auto en 2 fietsen weer van de juiste bandenspanning voorzien, en de accu is nog niet leeg.
Geen gepruts meer bij het pompstation en makkelijk mee te nemen.
Ik heb thuis een compressor, een klassieke compressor, en een pistool met drukmeter om banden op te pompen. Met tussenstuk waardoor het bruikbaar is bij zowel fietsventielen als autoventielen.

Dat gebruik ik voor de fietsen en de kruiwagen maar niet voor de auto's of de scooter.
Daarvoor ga ik naar het tankstation in het dorp. Dat heeft een perfect werkend toestel, en gratis want er zijn tegenwoordig al veel tankstations die je laten betalen voor lucht. Je stelt de gewenste druk in en dat ding vult de band tot die druk. Als het zover is klinkt er een piepje en klaar.
 
Bij de Yamaha-dealer geweest. In eerste instantie vonden ze het wel meevallen. Tuurlijk heb je erger. Maar ze willen wel proberen om het aan te melden bij Yamaha. Enige nadeel als ze akkoord gaan, dan krijg je een nieuwe cockpit en teller op 0km. Dus ze kunnen niet de huidige km-stand invoeren. Er staat nu iets meer dan 3000km op de klok en dan moet je dus elke keer '+3000' bedenken bij beurtjes etc. etc. of gewoon een nulbeurt pakken, maar hoe dan ook, ook bij verkoop mag je weer vermelden dat ie meer gelopen heeft, wel zo netjes. Ik twijfel nog even, want het is alleen zichtbaar als de scooter nie taan staat, gooi je contact om, dan is het niet waarneembaar, op de onderste twee bubbeltjes na. En zo duur is een nieuwe cockpit niet; 171 eur (ex montage, natuurlijk).
 
Bij de Yamaha-dealer geweest. In eerste instantie vonden ze het wel meevallen. Tuurlijk heb je erger. Maar ze willen wel proberen om het aan te melden bij Yamaha. Enige nadeel als ze akkoord gaan, dan krijg je een nieuwe cockpit en teller op 0km. Dus ze kunnen niet de huidige km-stand invoeren. Er staat nu iets meer dan 3000km op de klok en dan moet je dus elke keer '+3000' bedenken bij beurtjes etc. etc. of gewoon een nulbeurt pakken, maar hoe dan ook, ook bij verkoop mag je weer vermelden dat ie meer gelopen heeft, wel zo netjes. Ik twijfel nog even, want het is alleen zichtbaar als de scooter nie taan staat, gooi je contact om, dan is het niet waarneembaar, op de onderste twee bubbeltjes na. En zo duur is een nieuwe cockpit niet; 171 eur (ex montage, natuurlijk).
Het is nu wel duidelijk dat het echt om een fout gaat. Met de teller op 3000km, bijna nieuw, zou ik dat laten herstellen. En dat verschil van 3000km met de echte km-stand dat valt in het niet als je er enkele 10-duizenden mee zal gereden hebben.
 
@PeterCC daar heb je ook weer gelijk in. Toch krom dat ze ze geen kilometerstand in kunnen voeren. Zij kunnen het niet, maar waarschijnlijk via omwegen en marktplaats dat het wel kan. ;)
 
@PeterCC daar heb je ook weer gelijk in. Toch krom dat ze ze geen kilometerstand in kunnen voeren. Zij kunnen het niet, maar waarschijnlijk via omwegen en marktplaats dat het wel kan. ;)
Het verwondert me ook dat ze die km-stand niet kunnen ingeven, in deze tijden van anti-bedrog Carpass. Meer nog dat die er al niet direct opstaat als je het nieuwe dashbord aansluit.
Het biedt wel mogelijkheden. Na 30.000 of zo nieuw dashbord erin en na nog eens 10.000 verkoop je hem als een bijna nieuwe.
 
Precies, daar dacht ik ook aan. Nieuwe cockpit kopen, daar nog een paar duizend opzetten en verkopen met minder.
Je zou het natuurlijk kunnen meten bij de remschijven etc. maar de meeste mensen kopen het zonder dat soort dingen te bekijken.
De chip met kmstand zal wel in de cockpit zitten en niet er buiten. Ben ook benieuwd of dat nieuwe model NMAX nog hier komt. Maar dat zullen we rond november oid wel weten.
 
Precies, daar dacht ik ook aan. Nieuwe cockpit kopen, daar nog een paar duizend opzetten en verkopen met minder.
Je zou het natuurlijk kunnen meten bij de remschijven etc. maar de meeste mensen kopen het zonder dat soort dingen te bekijken.
De chip met kmstand zal wel in de cockpit zitten en niet er buiten. Ben ook benieuwd of dat nieuwe model NMAX nog hier komt. Maar dat zullen we rond november oid wel weten.
Die remschijven slijten niet. Toch die roestvrijstalen exemplaren van mijn Beverly niet.
Na 15.000km zie ik wel de band op de schijf waar de remvoeringen wrijven, maar je voelt helemaal niets van een dikteverschil in die zone.
 
@blijft raar dat als er iets met het glas van de cockpit is het glas niet gewoon vervangen kan worden. Typisch voorbeeld van de weggooi-maatschappij. Als je achterband lek is hoef je toch ook geen nieuw achterwiel. 🤨
 
Die remschijven slijten niet. Toch die roestvrijstalen exemplaren van mijn Beverly niet.
Na 15.000km zie ik wel de band op de schijf waar de remvoeringen wrijven, maar je voelt helemaal niets van een dikteverschil in die zone.

Dat is niet zo met alle schijven. Onlangs nog een 750cc Suzuki gezien en dan kon je echt voelen dat het zo ongeveer klaar was. En dat was al binnen 15.000 of 20.000km.

@blijft raar dat als er iets met het glas van de cockpit is het glas niet gewoon vervangen kan worden. Typisch voorbeeld van de weggooi-maatschappij. Als je achterband lek is hoef je toch ook geen nieuw achterwiel. 🤨

Ik denk dat de kans groot is dat als je alleen het glaasje vervangt, er lucht en dus ook vocht onder komt. Maar dit is nog niet zo ernstig als wat ik had met mijn SuzukI Sixteen 150. De koplamp werd warm en je kreeg vocht in de teller. Ik meen zelfs dat er elke keer vocht achter kon blijven in de koplamp.
 
Dat is niet zo met alle schijven. Onlangs nog een 750cc Suzuki gezien en dan kon je echt voelen dat het zo ongeveer klaar was. En dat was al binnen 15.000 of 20.000km.
(...)
Dat klopt. De schijven van auto's bijvoorbeeld die slijten allemaal. En daar voel je goed dat randje aan de zone waar de remschoen wrijft.

Wat ik denk is dat het materiaal van de schijven een bewuste keuze is qua wrijving, slijtage, hittebestendigheid, uitzicht en kostprijs.
Remschijven van auto's zijn mogelijk geoptimaliseerd naar wrijvingscoëfficiënt en hittebestendigheid, want ze moeten wel vehikels van 1.5 - 2 ton of meer tot stilstand kunnen brengen en niemand wil dat zijn remschijven zouden breken. Maar die schijven roesten waar je bijstaat. Dat is niet erg als je de wagen regelmatig gebruikt en bovendien zie je dat niet.

Maar bij een scooter zijn die schijven open en bloot voor iedereen zichtbaar en dan daar al binnen één dag met roestige schijven staan? Dat komt niet over.
Bovendien weegt een scooter niets vergeleken met een auto, dus de hoeveelheid energie die moet worden geabsorbeerd is veel kleiner.
En dus kiezen ze misschien daarom, ik denk zeker niet alleen bij mijn Beverly, voor roestvrijstaal. Blijft er altijd mooi uitzien en slijt niet.
 
@blijft raar dat als er iets met het glas van de cockpit is het glas niet gewoon vervangen kan worden. Typisch voorbeeld van de weggooi-maatschappij. Als je achterband lek is hoef je toch ook geen nieuw achterwiel. 🤨
Dat is een keuze die gemaakt wordt bij het ontwerp van een toestel of een onderdeel.

Een band is een slijtonderdeel. Misschien zou je een band kunnen ontwerpen die niet slijt, nooit lek raakt en nooit vervangen moet worden maar die band zou door niemand gekozen worden want veel te duur of te zwaar of te hard of te weinig grip enz. Dus moet worden voorzien dat je een band op een eenvoudige manier kan vervangen.

Maar voor een dashbord ligt dat anders. Dat kan je zo maken dat je het normaal nooit moet vervangen. En dan biedt niet repareerbaar, not serviceable, grote voordelen. Het dashbord moet opereren in regen en wind, in vrieskou en zomerhitte, en dan kan je het compleet sealen en zo volledig afschermen van invloeden van buitenaf en tegelijk het ontwerp en de productie ervan eenvoudig en goedkoop houden.
Maak dat serviceable dan moet je dichtingen en schroefjes enz voorzien. Vervangt er iemand dan dat voorglas bijvoorbeeld in de zomer, dan krijg je gegarandeerd problemen met condensatie in de winter om maar één potentiëel probleem te noemen.

Het is iets te kort door de bocht om dat zomaar te zien als een voorbeeld van de weggooi-maatschappij.
 
Dat is een keuze die gemaakt wordt bij het ontwerp van een toestel of een onderdeel.

Een band is een slijtonderdeel. Misschien zou je een band kunnen ontwerpen die niet slijt, nooit lek raakt en nooit vervangen moet worden maar die band zou door niemand gekozen worden want veel te duur of te zwaar of te hard of te weinig grip enz. Dus moet worden voorzien dat je een band op een eenvoudige manier kan vervangen.

Maar voor een dashbord ligt dat anders. Dat kan je zo maken dat je het normaal nooit moet vervangen. En dan biedt niet repareerbaar, not serviceable, grote voordelen. Het dashbord moet opereren in regen en wind, in vrieskou en zomerhitte, en dan kan je het compleet sealen en zo volledig afschermen van invloeden van buitenaf en tegelijk het ontwerp en de productie ervan eenvoudig en goedkoop houden.
Maak dat serviceable dan moet je dichtingen en schroefjes enz voorzien. Vervangt er iemand dan dat voorglas bijvoorbeeld in de zomer, dan krijg je gegarandeerd problemen met condensatie in de winter om maar één potentiëel probleem te noemen.

Het is iets te kort door de bocht om dat zomaar te zien als een voorbeeld van de weggooi-maatschappij.
Ja, daar zit ook wel wat in. Feit is dat vroeguh meer gerepareerd werd, tegenwoordig wordt veel sneller vervangen. Ik vind dat niet altijd een vooruitgang.
 
Ik heb het idee dat het vocht ietsje (heel minimaal) begint uit te breiden, dus mailtje naar de dealer gestuurd. Kijken wat Yamaha zegt.
Wat betreft wegwerpmaatschappij.. met telefoons en tablets etc. wel, batterijen die je zelf met veel moeite kan vervangen. Aan de andere kant, tegen de tijd dat de batterij toe is aan vervanging, kan je beter ook je telefoon vervangen ivm security updates die dan niet meer werken op dat ding. :)

Ben benieuwd hoeveel er nodig is om die cockpit te vervangen. Ik denk ruit er af en dan de plastic rondom de cockpit er af en dat je er dan bij kan. Volgens mij niet heel veel werk.

Achterbandje loopt trouwens relatief vlot leeg. Een week of twee terug 2.5 bar er in gegooid, zit nu alweer op 2.1 bar... en toen ik 'meen tijdje niet had opgepompt zelfs 1.6 bar. Bandje al een paar keer rondgedraaid en goed gekeken, maar ik heb nog niets kunnen zien wat er eventueel in zit wat een piepkleine lekkage zou geven. Maar 0.4 bar in 2 weken tijd vind ik niet weinig. Ventiel zou het qua ouderdom ook nog niet mogen zijn. Even in de gaten houden, dus. Xiaomi luchtpomp trouwens gekocht, binnenkort ophalen.
 
Nee, 0,4 bar in twee weken is veel teveel. Misschien toch het ventiel, kan maar zo! Ik neem aan beide keren met ongeveer even warme banden gemeten?
Hopelijk krijg je een nieuwe cockpit, want met de herfst in aantocht belooft dit niet veel goeds.
 
Gewoon met koude banden beide keren gemeten. Ik mag toch ook wel hopen dat de cockpit onder garantie valt. Ik heb garantie tot mei 2021, dus geen haast. Met de herst/winter er overheen kan je helemaal goed zien of er ergens vocht naar binnen kan.
Dat van die band ga ik nog even in de gaten houden.
 
Ohja! De cockpit zal onder garantie vervangen worden, maar dat plan ik eind volgende maand pas in.
Verder even zien of ik dan gewoon door tel of dat ik bijv. die nieuwe teller tot 1000 km laat gaan en dan alvast de kleppen stel, om vervolgens het schema aan te houden bij 6k, 12k, 18k etc. weet ook niet hoe erg het is als je bij dit blokje er een paar duizend km overheen zit. Denk dat je dat pas na een paar keer checken kan zien.
 
Het is meer dat het elke 6.000km moet. Als ik nu naar 0km ga, en dan pas bij 6k op de teller ga, dan zit de teller zo rond de 9.5k. Dat is 50% verder dan opgegeven vanuit de fabriek. Zou ik 'm bij 1k op de teller doen, dan doe ik het dus iets eerder en daarna 5k verder.. en daarna 6k. Maar goed, dat is pas te zeggen natuurlijk als je 'm open gooit. kan net zo goed zijn dat de kleppen te strak staan bij 18k km bijv.
 
Wie hebben er op de nmax al aanpassingen gedaan?

Uitlaat rollers vario dat soort dingen, en wat is jullie ervaring kwa verschil ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan