Yamaha NMAX 125 / 155

In Noord Holland kan je gewoon service laten doen. je moet wel in overleg aanmelden en buiten overdragen maar het werkt wel. ok geen winkel of showroom bekijken maar toch gaat service gewoon door met zelf brengen en halen.

Bouke
 
Dat ze mijne bij mij thuis hebben opgehaald vind ik pas echt luxe. Uiteraard mocht ik ook gewoon de scooter zelf naar de dealer brengen.
 
@Gerdien hebben ze je kleppen nog gecontroleerd? Ben benieuwd of die nog bijgesteld moeten worden.

Hier nog maar een plaatje om het forum wat op te fleuren, ik had nog niet echt foto's gemaakt van mijn NMAX155 (een paar met smartphone een tijdje terug), dus dat afgelopen week maar even wezen doen.

1614436469117.png
 
@Gerdien hebben ze je kleppen nog gecontroleerd? Ben benieuwd of die nog bijgesteld moeten worden.

Hier nog maar een plaatje om het forum wat op te fleuren, ik had nog niet echt foto's gemaakt van mijn NMAX155 (een paar met smartphone een tijdje terug), dus dat afgelopen week maar even wezen doen.

Bekijk bijlage 1601192
Mijn motor is nog niet terug, dus ik heb geen idee. Ben benieuwd wanneer ie terugkomt. Duurt best lang.
 
heeft wel iets weg van mijn pcx 150 die ik in 2014/15 reed
Bekijk bijlage 1601196

Ja, de NMAX 155 is de tegenhanger van de PCX. Alleen geen start-stop, wel VVA. En de klepjes hoeven minder vaak gesteld te worden. Volgens mij is de PCX qua onderhoud best een prijzige.

Mijn motor is nog niet terug, dus ik heb geen idee. Ben benieuwd wanneer ie terugkomt. Duurt best lang.
Ze nemen er echt de tijd voor! Of misschien werken ze ook op halve kracht.
Binnenkort de motorzaken weer open. Dan kan je je even 10 minuten vergapen aan al het moois in de showroom. Als je slim bent maak je dat maximaal 6 minuten lang, dan kan je nog een proefritje van 4 minuten maken. :+
 
Ja, de NMAX 155 is de tegenhanger van de PCX. Alleen geen start-stop, wel VVA. En de klepjes hoeven minder vaak gesteld te worden. Volgens mij is de PCX qua onderhoud best een prijzige.


Ze nemen er echt de tijd voor! Of misschien werken ze ook op halve kracht.
Binnenkort de motorzaken weer open. Dan kan je je even 10 minuten vergapen aan al het moois in de showroom. Als je slim bent maak je dat maximaal 6 minuten lang, dan kan je nog een proefritje van 4 minuten maken. :+
Een proefrit kan nu ook. Motorverkoop is gewoon doorgegaan op afspraak. Je moet alleen wel van tevoren aangeven in welke motor je geïnteresseerd bent.
Ik zal blij zijn als we straks weer gewoon naar de winkel kunnen.
 
Mijn motor is terug van de 6.000 km beurt. Kosten € 169 (excl. halen en brengen). Klepspeling is gecontroleerd, dat staat op de rekening. Kleppen stellen staat er niet op, ik neem dan aan dat de speling goed was. :t
 
Laatst bewerkt:
Vandaag scooter opgehaald die een 6000 km beurt gekregen had bij Goedhart motoren
449 euro was de rekening waarvan 4 1/2 uur arbeidsloon was, 88 euro per uur.
Vind het erg veel geld en veel tijd!
Goedhart 449 euro en MotoPort Zelhem 169 euro. Verschil is veel te groot.
 
De prijzen lopen lekker uiteen. 169 bij de één, 'ongeveer 350' bij mijn Yamaha-dealer en dus 449 bij Goedhart. 449 euro is echt niet normaal voor een klein motorscootertje. Als je dat voor woon-werk zou gebruiken, dan ben je heel snel arm. Dan is het meer rendabel om een lichte motor te kopen met een goed onderhoudsinterval.

@Gerdien staat er nog op de rekening hoeveel uur ze bezig waren? 4,5 uur voor een klein beurtje vind ik namelijk ook veel tijd.

Goed om te horen dat ze de kleppen dan waarschijnlijk niet hoefden te stellen, dan zou ik dus mijn nieuwe teller aan kunnen houden en een 3000 km kunnen smokkelen. Sowieso als dat al bij een 6k km beurt duidelijk niet nodig is, dan kan je dat onderhoud een beurtje vooruit schuiven, dat scheelt serieus geld. Maar goed, motorscooters zijn in onderhoud vaak sowieso duurder dan motoren. Of je moet het zelf leuk vinden om te sleutelen. Beetje olie vervangen enz. is allemaal simpel, klepjes is toch even wat lastiger. Onmogelijk is het niet, maar doe je het fout, dan heb je gewoon een groot probleem. Je hebt wel wat cursussen waar je het kan leren, bijv. bij Geratel.
 
Zal wel m'n onwetendheid zijn, maar ik verbaas me op dit forum over alle verhalen over kleppenstellen.
Heb het vroeger vaak gedaan bij m'n Honda bromfietsen, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dat vooral was omdat ik het wilde leren.
Slechts een paar keer omdat het nodig was na bijv. cilinderkop vlakken of andersoortig gehobby.
Als zo'n blok een beetje is ingelopen na pak um beet 6000km hoef je er toch eigenlijk nauwelijks meer naar om te kijken bij normaal gebruik?
Waarom zou je ze moeten stellen?
Blijven de kleppen dan maar op de zetel inslaan?
Slijt de klepsteel dan zo hard?
Of nokkenas en/of tuimelaars?
Volgens mij is het vooral een interessante facturatietechniek.
Een interval van zo om en nabij van 25000km lijkt me meer dan genoeg, maar ik laat me graag bijscholen.
 
Arbeidsloon was €99, er staat geen eenheid bij.

Ik ben ook niet zo voor regelmatig kleppen controleren/stellen. Vroeger toen ik oudere motoren reed liet ik het niet vaak doen, misschien 1x per 3 jaar.
Bij nieuwe motoren zit je vast aan de beurten in verband met garantie.
 
Zal wel m'n onwetendheid zijn, maar ik verbaas me op dit forum over alle verhalen over kleppenstellen.
Heb het vroeger vaak gedaan bij m'n Honda bromfietsen, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dat vooral was omdat ik het wilde leren.
Slechts een paar keer omdat het nodig was na bijv. cilinderkop vlakken of andersoortig gehobby.
Als zo'n blok een beetje is ingelopen na pak um beet 6000km hoef je er toch eigenlijk nauwelijks meer naar om te kijken bij normaal gebruik?
Waarom zou je ze moeten stellen?
Blijven de kleppen dan maar op de zetel inslaan?
Slijt de klepsteel dan zo hard?
Of nokkenas en/of tuimelaars?
Volgens mij is het vooral een interessante facturatietechniek.
Een interval van zo om en nabij van 25000km lijkt me meer dan genoeg, maar ik laat me graag bijscholen.
Ik volg je helemaal.
Het verwondert me ook in hoeveel discussies hier het over het stellen van kleppen gaat en met hoeveel problemen klepspeling in verband wordt gebracht.
In de handleiding van mijn Beverly 300 staat dat de klepspeling elke 20.000km moet worden gechecked en eventueel indien nodig bijgesteld. Dat lijkt me redelijk.
 
Bij veel scooters is dat rond de 6000 km, zelfs bij zwaardere scooters.
Bij de Honda bromfietsen was het echt een simpel klusje, zeker bij die 4-takt blokjes met liggende cilinder. Bij de motorscooter kost het aardig wat werk om er bij te komen. Kleppen kunnen te strak komen te staan en dan afbreken met leuke schade als gevolg. De vraag is inderdaad hoe vaak het nodig is, ik denk ook minder vaak dan dit maar het is voorschrift voor garantie. Daarbuiten lekker zelf weten. Bij de 400cc Kawasaki motoren zijn ze al zo ver dat het bij 42.000 km pas hoeft, bij Yamaha ook bij de 321cc'ers en natuurlijk ook bij de zwaardere motoren.
Waarom het dan bij de scooters wel zo vroeg moet....?

@Gerdien Als 99 eur het arbeidsloon was, dan zijn ze niet langer bezig geweest dan anderhalf uur, vermoed ik. Dan werken ze wel snel. Ik weet niet of het zo snel zou lukken met het klepdeksel vrij te maken, te checken, weer dicht te maken en alle andere zaken te doen. Maar als het op de rekening staat, dan zal het wel. Bij die oude Honda brommers was het echt een paar minuutjes werk (en dan was je waarschijnlijk nog langzaam ook). Bij onze K-Pipe 125's ook. :+ Simpeler dan dat kon gewoon niet.


Binnenkort weer wat koude dagen, jammer. Ach we hebben mazzel gehad met de zonnige dagen, hoewel ik maar 2x kon rijden. Babydienst op de andere mooie dagen. Mijn dagen komen nog wel.
 
Kleppen kunnen te strak komen te staan en dan afbreken met leuke schade als gevolg.
Dat moet dan i.i.g. een oorzaak hebben.
1) klepzetels die blijven zinken
2) klepsteelslijtage
3) nokkenas / tuimelaar slijtage.
4) verbrande kleppen

Als dat kleppenstellen echt zo frequent dient te gebeuren, mag je je vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de genoemde onderdelen.
Dat doe ik niet en daarom argumenteer ik dat kleppen stellen voornamelijk poppenkast is om de onderhoudsfactuur van een handig alibi te voorzien.
 
In je garantieperiode moet je je in elk geval houden aan de interval van de fabrikant. Waarschijnlijk kan je het ook best rekken, kwestie van proberen. Bij Gerdien was het blijkbaar ook niet nodig en die zat ook een stukje verder dan geadviseerde periode. Ik laat die van mij ook nakijken als deze op 6000 km staat op de originele teller (is 9000 km ongeveer wat het blok dan heeft gelopen). En wellicht is de speling dan nog steeds voldoende.

Maar feit blijft dat het met die Honda-blokjes een stuk simpeler kon dan bij scooterblokken. :)
 
Vandaag een eind gereden en man, man, man.... wat koud. -O-
Maar wat rijdt die Nmax toch fijn. :]
Ik hoop nog steeds dat ik in juni weer een lange tour kan maken. Kan me eigenlijk niet schelen waar naartoe, als ik maar kan rijden. Ik hoop op Oostenrijk en Italië.
 
Vandaag een eind gereden en man, man, man.... wat koud. -O-
Maar wat rijdt die Nmax toch fijn. :]
Ik hoop nog steeds dat ik in juni weer een lange tour kan maken. Kan me eigenlijk niet schelen waar naartoe, als ik maar kan rijden. Ik hoop op Oostenrijk en Italië.
Ik vrees dat juni te vroeg zal zijn voor een lange tour.
 
Vandaag een eind gereden en man, man, man.... wat koud. -O-
Maar wat rijdt die Nmax toch fijn. :]
Ik hoop nog steeds dat ik in juni weer een lange tour kan maken. Kan me eigenlijk niet schelen waar naartoe, als ik maar kan rijden. Ik hoop op Oostenrijk en Italië.

Afgelopen woensdag was het dan weer echt heerlijk, een flink deel van de dag motor gereden. Op mijn Kawasaki en op een Benelli. De NMAX mag vandaag weer de weg op.
 
Vandaag een eind gereden en man, man, man.... wat koud. -O-
Maar wat rijdt die Nmax toch fijn. :]
Ik hoop nog steeds dat ik in juni weer een lange tour kan maken. Kan me eigenlijk niet schelen waar naartoe, als ik maar kan rijden. Ik hoop op Oostenrijk en Italië.
zaterdag kleine 450 km gereden, tourtje door drenthe met regelmatig zon. tijdens de terugweg door noordoostpolder, flevoland en houtribdijk zonder zon en veel wind was het echt koud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan