Yamaha NMAX 125 / 155

Enige wat in de buurt nieuw komt, is de Aprilia SR GT 200. Maar die weegt 148 kg rijklaar, een NMAX 155 weegt 131 kg (was 127 kg bij oude model). Honda heeft geen PCX150 meer in het gamma voor NL. Ik kom even niet op andere motorscooters die vergelijkbaar zijn met de NMAX 155. Piaggio verkoopt hier ook geen Medley 150 bijv.
Ik zie de NMax ook niet meer op de meer op de Yamaha site staan (of kijk ik verkeerd?)
 
Ik heb het 2018 SH 150 model en ben er zeer tevreden over. Voorheen een PCX 150 gehad en spijt van de verkoop gekregen. De PCX 150 werd inmiddels niet meer verkocht maar per toeval liep ik wel tegen een SH 150 aan, 4 jaar oud, van 1e eigenaar met slechts 389 kilometer op de teller. Moest nog ingereden worden. Inmiddels zijn het er 4400 en ben ik er nog steeds erg tevreden over. Hij rijdt volwassener dan de PCX door de grotere wielmaat. Het >2020 model heeft nog iets meer vermogen en 4 kleppen per cilinder i.p.v. 2

Maar goed, je wil blijkbaar een Nmax.. 😉
 
Ik zie de NMax ook niet meer op de meer op de Yamaha site staan (of kijk ik verkeerd?)
Jawel, kijken bij Urban Mobility.

De SH150 is inderdaad ook wel interessant. 137 kg rijklaar en sinds kort dus ook de tank onder de treeplank ipv onder het zadel, zodat je eindelijk eens ruimte onder het zadel hebt. Al is het nog steeds opgedeeld. En 4 kleppen ipv 2 is ook wel fijn. De NMAX heeft altijd al 4 gehad.
 
Jawel, kijken bij Urban Mobility.

De SH150 is inderdaad ook wel interessant. 137 kg rijklaar en sinds kort dus ook de tank onder de treeplank ipv onder het zadel, zodat je eindelijk eens ruimte onder het zadel hebt. Al is het nog steeds opgedeeld. En 4 kleppen ipv 2 is ook wel fijn. De NMAX heeft altijd al 4 gehad.
En heeft 16” wielen
 
Ik heb mijn (bijna nieuwe) originele zadel op Marktplaats gezet. Die ligt hier maar te liggen en neemt plek in. Komt van een 2020 model.
 
Nu de nmax 155 2019 bijna 5 jaar in bezit , 6k gereden ongeveer.

Blijft een genot om te rijden.
Zelf ook de sh150 2016 gehad ,overal mee naartoe gereden, buitenland ook paar keer.
Nu dan 5 jaar de nmax , veel plezieriger dan de sh kwa stabiliteit en zit confort.

Zou er zo mee naar Spanje rijden ✌️
 
HIer ook een 2019, ik heb bijna 5500 km ermee gereden denk ik, maar heb de teller laten vervangen, dus ben weer op 0 begonnen. Privé maak ik echt nog weinig kilometers. Met mijn schakelmotor het afgelopen jaar net 1000 km gereden. De kilometers maak ik op demo's van importeurs. Zo houd je het spul wel nieuw. :+ Al hoewel, stilstand is ook niet goed. Maar goed, deels dus door andere motoren te rijden, deels door mijn twee jonge kids. Ik moet alleen nog een keer het voorwiel laten balanceren, boven de 110 km/u trilt het wat vervelend in het stuur, ook nu ik het kofferrek eraf heb.

Verder moet ik ook een doel hebben om te rijden. Doelloos rondrijden ben ik wel klaar mee.
 
Ik ben op zoek naar een nieuw model nmax 155, maar niet echt te vinden :)
Ik wil de scooter voor woon werk gebruiken, 18km snelweg enkel. Is dat goed te doe met een 155, of moet ik toch gaan voor een 300cc+ scooter?
 
Het is zeker te doen. De vraag is of je het wil. Ik vind de snelweg met 150cc niet zo erg, mits ik een beetje tussen de vrachtwagens kan blijven. En daar wringt een beetje de schoen. Het is m.i. iets veiliger om met het verkeer mee te kunnen rijden en een beetje koppel/vermogen over te houden om in te kunnen halen.

Anderzijds, ik rijd regelmatig snelweg met de SH 150 en dat gaat op zich prima. Het is enorm zuinig, 1 op 35 - 1 op 40 is makkelijk haalbaar. Het is dus vooral erg goedkoop.
 
Ik ben op zoek naar een nieuw model nmax 155, maar niet echt te vinden :)
Ik wil de scooter voor woon werk gebruiken, 18km snelweg enkel. Is dat goed te doe met een 155, of moet ik toch gaan voor een 300cc+ scooter?

Even op motoroccasion.nl kijkne. Er zijn een aantal dealers met het nieuwe model.
Snelweg kan wel en je hoeft niet tussen de vrachtwagens te rijden (tenzij je maar twee stroken hebt), maar de fut is erbij 110 km/u wel zo'n beetje uit en als het hard waait heb je geluk dat je net de 100 km/u aan kan tikken. Het kan best vermoeiend zijn.
Een 300+cc'er kan het natuurlijk allemaal makkelijker, maar die weegt niet zo weinig als een NMAX.

Dus tja, welke regio woon je, waar moet je heen over welke snelweg, welk stuk? Ik woon in Amersfoort en rondom hebben de snelwegen meestal minimaal 3 rijstroken, dus ik hoef niet tussen de vrachtwagens te blijven steken.
 
SH150 lijkt me ook een leuke scooter, maar die is ietsjes duurder(5100) dan een nmax(4800), terwijl de nmax op papier meer bang voor buck lijkt.
Op motor ocassion zie je wel nieuwe nmaxjes staan, maar als je belt hebben ze de scooter nog niet in voorraad, zaterdag nog een yamaha dealer gebeld, nu een order plaatsen is augustus rijden en ik wil eigenlijk al rijden, vooral met dit weer :)

Ik was eigenlijk van plan om voor een xmax 300 of een sh300/350 te gaan, maar het gewicht en de compactheid van de nmax spreekt mij veel meer aan. Ik ga de scooter ook gewoon voor de deur plaatsen, dan is een goedkopere en vooral ook kleinere scooter veel handiger denk ik..

Ik rij vanuit Rijswijk de A4 op en vervolgens pak ik de A12 naar Zoetermeer. Eigenlijk kan ik ook wel binnendoor maar dan duurt de reis iets langer.
 
Nu order plaatsen en in augustus rijden is idd nog ff wachten. Bij van de Kuinder in Hilversum lijkt er wel eentje te staan. Onderhoud/garantie kan gewoon bij elke Yamaha-dealer. De compactheid is idd erg fijn, daarom heb ik 'm ook nog niet weggedaan, hoewel ik nog steeds aan het kijken ben voor bijv. een Beverly 350. Maar goed, die weegt een pak meer.

A4/A12 is prima te doen, dan kan je nog wel eens een vrachtwagen inhalen. Enige is dus tegenwind, als dat hard gaat, dan ga je niet zo hard.
Verder weet ik niet hoe de NMAX 155 euro5 het doet tegenover de euro4. Ik weet dat 125cc'ers er moeite mee hebben en net wat langzamer lopen dan de oudere modellen. Maar goed, een proefrit op een nieuwe gaat vast niet lukken. Maar ook met euro5 moet 110 km/u meerijden goed lukken.
 
Net de dealer aan de lijn gehad, ze kunnen binnen 2 weken een nieuwe nmax leveren, gaat alleen op bestelling. Dus niet te bekijken in de showroom, rijden zit er helemaal niet in. Aangegeven of het te doen is op snelweg, 17km enkel. Advies is toch voor een 300 te gaan, omdat je met een nmax 155 op zijn max zal rijden op de snelweg, en een xmax veel rustiger zal zijn..
Toch wil ik de 155 ivm het gewicht en compactheid. Krijg ik hier spijt van of raden jullie ook de xmax aan?

En Kuinder lijkt er eentje te hebben staan, maar die staat er dus niet :)
 
Gisteren nog 40 km snelweg gedaan met de SH 150. 115 KM/H is de max en dan jankt ie als een krolse kat. Maar vanmorgen de sleutel er in gestoken en dan is het starten, lopen.

Gemiddeld gebruik is dan 1 op 37 ofzo. Super economisch.

Dus ja, het kan. Nee, het is niet 'relaxt' boven de 100 km/u.
 
Het is op de snelweg idd niet relaxt, een 300 is zoveel beter dan. Dat is dus waar, maar je kan wel meekomen met het verkeer. Helemaal ook als het maar 17 km is en ook nog eens in de randstad, waar het al druk is en er vaak niet eens 100 km/u kan worden gehaald in de spits.
Maar wat je zegt, hij is veel wendbaarder en weegt geen drol. Daarom heb ik 'm nog staan, anders stond er wel hier al een zwaardere.

Je kan ook anders proefrijden op een 2020 of 2021 NMAX 155, die hebben al het Euro5 blok, verder is dat niet veel anders dan 2023 m.u.v. Start-Stop en dan dus tractiecontrole, andere cockpit, iets ander uiterlijk overall. Dan weet je wel wat je koopt.
 
Net de dealer aan de lijn gehad, ze kunnen binnen 2 weken een nieuwe nmax leveren, gaat alleen op bestelling. Dus niet te bekijken in de showroom, rijden zit er helemaal niet in. Aangegeven of het te doen is op snelweg, 17km enkel. Advies is toch voor een 300 te gaan, omdat je met een nmax 155 op zijn max zal rijden op de snelweg, en een xmax veel rustiger zal zijn..
Toch wil ik de 155 ivm het gewicht en compactheid. Krijg ik hier spijt van of raden jullie ook de xmax aan?

En Kuinder lijkt er eentje te hebben staan, maar die staat er dus niet :)
Ik zou voor het lagere gewicht en de compactheid gaan. Volgens mij is een scooter ooit zo bedoeld als een makkelijk, licht en zuinig vervoermiddel.

Ik denk er, door mijn fysieke omstandigheden, ook aan om volgend jaar naar een lichte scooter over te stappen.

Ik heb al eens een Xmax 250 gehad. Was een prima scootertje, alleen reed ik toen nog veel woon werk en was ik om de haverklap een beurtje toe.

En hoe vaak rijd je nu 140 km op de drukke snelweg? Slechts een enkele keer.
100 tot 110 is hard zat op de rechter rijstrook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is op de snelweg idd niet relaxt, een 300 is zoveel beter dan. Dat is dus waar, maar je kan wel meekomen met het verkeer. Helemaal ook als het maar 17 km is en ook nog eens in de randstad, waar het al druk is en er vaak niet eens 100 km/u kan worden gehaald in de spits.
Maar wat je zegt, hij is veel wendbaarder en weegt geen drol. Daarom heb ik 'm nog staan, anders stond er wel hier al een zwaardere.

Je kan ook anders proefrijden op een 2020 of 2021 NMAX 155, die hebben al het Euro5 blok, verder is dat niet veel anders dan 2023 m.u.v. Start-Stop en dan dus tractiecontrole, andere cockpit, iets ander uiterlijk overall. Dan weet je wel wat je koopt.
En een key less systeem, vind ik ook wel gaaf.
 
Mja, ik kan er niet warm of koud van worden. Je mag weer een batterij vervangen. En of je sleutel nou in je broekzak zit of in het contactslot, mij maakt het persoonlijk niet uit.
Ik vergeet dat nog wel eens. Dan is hij veiliger in mijn broekzak.
 
@styx6 ik heb ruim 15 jaar woon-werkverkeer gedaan met een 50cc scooter en doe het nu op een Honda Forza 750.
Ik rijd nu met de Forza wel is binnendoor omdat ik.dat leuker vind dan saai op een snelweg en scheelt mij ongeveer 8 minuten over 30km.
Als jij er alleen maar woon-werkverkeer mee gaat doen kan je prima de Nmax 155 nemen en lekker binnendoor gaan scheelt misschien maar 5 minuten.
Weinig kosten aan benzine en je verzekering en je ziet nog is wat .
Wil je toch liever op de snelweg naar je werk zou ik een zwaardere scooter nemen , zeker als je meerdere dagen per week naar je werk moet.
Je komt dan zeker af en toe in een situatie waar je snel van weg wilt en dat gaat niet met een 155 cc.

Succes met je keuze.
 
En een key less systeem, vind ik ook wel gaaf.
Behalve gaaf is het nu ook een handig dingetje als een jat-poging gedaan wordt door “jongeren” in de binnenstad van Den-Hagistan of Raqqa aan de Maas.
Ik reed 20 jaar geleden al met een analoge voorloper (veiligheidskoord/schakelaar van een jetski) rond in in Noord-Afrika. (behalve een batterij wisselen zou ik nu eerlijk gezegd niet weten hoe je deze digitale gadgets zelf kunt repareren in de grote zandbak)
zoiets:
IMG_2047.jpeg


 
Laatst bewerkt:
Zo ook met sleutels in de voordeur, schuurdeur, etc. etc. Ik ben ze ook altijd kwijt. Ik ben een chaoot op dat gebied. Gelukkig heb ik een vrouw met tas voor mijn sleutels. 😂

Vingerafdruksloten op je huis zetten. Enige voor die keyless contactsloten op de scoot is wel weer dat ze het signaal kunnen pakken en versterken en de scooter dan kunnen jatten, zonder dat ze hoeven in te breken in je huis. Maar geen idee hoe die zijn afgeschermd.
 
Ik vind het ideaal. Ik zie het nog wel eens bij anderen, helemaal klaar om te vertrekken....zit de sleutel nog in de zak. Weer handschoenen uit,sleutel pakken,starten,handschoenen weer aan en dan eindelijk vertrekken. Geef mij maar keyless!
 
Terug
Bovenaan Onderaan