Yamaha of Honda

Guesswho

Rookie
25 jun 2011
12
0
Rotterdam
Hoi, zal me eerst maar even voorstellen.
Ik ben Adrie en kom uit Rotterdam en ben nieuw op dit forum.
Vanwege een medisch probleem is het wijzer om niet meer motor te rijden.
Dus stap ik over op scooter rijden.
Mijn gedachte gaat ui naar een Yamaha X Max 250 of een Honda SH 300I.
Nou zijn er op dit forum wel ervaren scooter rijders.
Dus wie kan me helpen een keuze te maken uit de 2. :?

Groet Adrie
 
Hoi Adrie,

Persoonlijke voorkeur vooral. Ze wegen allebei bijna hetzelfde, qua gewicht.

Mijn voorkeur ligt meer bij Honda. De Honda is wat vinniger en heeft een wat(iets) hogere topsnelheid. Ik verwacht ook dat hij iets stabieler ligt op hogere snelheden(met wind). De Yamaha is meer praktisch ingesteld, meer bagageruimte.

Sjoerd laat zich hier misschien nog wel horen, die heeft ervaring met beide modellen.
 
Let wel op de x-max, vanaf 2010 is mbt. het frame een stuk stijver volgens de vergelijkings test zoals te lezen op het x-max forum.
De x-max 2010 is te herkennen aan de ronde met het stuur meebewegende tellers.
Al vind ik de sh-300i en de x-max totaal verschillende scooters, alleen rijden kan uitsluitsel geven.
Suc6
 
Blonde vrouwen zijn mooi,
rode vrouwen zijn lekker fel.

Probeer ook eens een Appie 300i-Cube
Das de rode vrouw in het gezelschap en ik rij graag op rode vrouwen.

Stukkie gaan rijden is beste.

Alle 3x hebben hun eigen hebbelijk- en on-hebbelijk heden
en zijn even betrouwbaar.
Zoals goede restwaarde bij verkoop en goedkoop onderhoud.
Benzine verbruik is gelijk.
 
Laatst bewerkt:
Sjoerd hier.

tjah. het zijn beide perfecte scooters maar net op een ander gebied. Met max kan ik nog al eens een stuk rijden over de snelweg. Veluwe, Berlijn, Normandie doen mee. Door het ruitje heb je geen last van de wind. ook kan je een hoop meenemen en wegstoppen als je ergens bent. Hierdoor is hij ideaal in de stad. Mijn vriendin heeft een SH en zij is daar erg blij mee ze vind de xmax te zwaar en lomp. De SH schiet overal tussen door en je staat altijd vooraan. De Sh kan je uitrusten met een scherm maar trekt dan erg aan je stuur. Ook blijven je benen in de kou door de wind welke onder het stuur door komt.

Met de xmax kan ik het hele jaar doorrijden. doe de boodschappen. prop bij een sollicitatie heel mijn pak onder het zadel. ga er mee naar het strand en zit dan niet met een helm. Ga naar de bios en loop niet te slepen. heb een keer 5 grasmatten vervoerd en een LCD TV. kortom het ideale compromis tussen alle voordelen. De SH excelleert op wendbaarheid en trekkracht maar je moet er een aantal zaken voor laten. besef dit goed.

Op de SH rij je trouwens in één keer weg en de xmax moet je een beetje leren kennen. hang daar niet te zwaar aan bij een proefrit. want die andere zaken komen bij een proefrit natuurlijk niet naar voren.

good luck en misschien zie ik je nog wel eens rijden in Rotjeknor.
 
Is me geheel duidelijk nu, proefrijden dus.
Ten opzichte van mijn motor zal ik een hoop vermogen moeten missen.
Maar anderzijds kan je met zo'n 30 pk ook een hoop gein hebben, als het maar lekker door de bocht gaat. :]
Ik hou jullie op de hoogte wat het gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
Ha ha, als jullie me een renteloze lening met een onbepaalde looptijd kunnen aanbieden. _O-
Maar even serieus, ik krijg van Honda een proefrit van 3 dagen aangeboden.
Geef me in ieder geval wel de gelegenheid om de scooter echt te leren kennen.
 
Ha ha, als jullie me een renteloze lening met een onbepaalde looptijd kunnen aanbieden. _O-
Maar even serieus, ik krijg van Honda een proefrit van 3 dagen aangeboden.
Geef me in ieder geval wel de gelegenheid om de scooter echt te leren kennen.

Op welk model ga je rijden. :]
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me ook het beste om met beide types te gaan rijden en zelf de keuze te maken.
Je zegt zelf al dat het een medisch advies is dus dat kan je dan tenslotte ook het beste zelf beoordelen. Ben zelf sinds 1,5 maand over gestapt, vanwege rugproblemen, en ben nu na 1300km geheel tevreden (en de acupuncturist ook geloof ik;) ). En het vermogen? Man je lacht iedereen uit bij een stoplicht ;)
Succes met de proefritten!

Erwin
 
Ik ga proefrijden op een Honda SH 300i.
Honda had toevallig een actie dat je zo'n scooter 3 dagen op proef kon krijgen.
Ik kan hem aanstaande zaterdag bij mijn dealer ophalen.
Maar het is nog niet gezegd dat de keuze op de Honda zal gaan vallen.
Ik heb ook hele goed berichten over de Yamaha X Max gelezen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heeft het lang geduurd.
Maar ik ben er uiteindelijk toch uitgekomen.
Het wordt geen Honda, maar ook geen Yamaha.

Het is een Aprillia Sportcity 300i geworden.
In de kleur wit.
Als ik hem kan ophalen zal ik enkele foto's op de site zetten.
 
Laatst bewerkt:
Oke een kort testverslag.

De Honda SH 300i
Hele fijne scooter, lekker fel en een hele goede wegligging.
Ongelofelijk hoe plat je dit ding door de bochten kan sturen, en hij blijft daarbij behoorlijk strak. Het remsysteem van deze scooter is echt hufterproef, dus gewoon heel erg veilig.
Een van de nadelen van deze scooter vind ik toch wel de karige bescherming tegen weersinvloeden.
Ik heb met deze scooter ook behoorlijk veel op de snelweg gereden en dan merk je best wel dat je deze bescherming mist. De bagage mogelijkheden zijn wat beperkt.
Maar verder vond ik het een topper en heb er tijdens de 3 dagen proefrijden een hele hoop lol mee gehad.

Yamaha X max.
Ik heb deze scooter zo'n 3 kwartier tot mijn beschikking gehad.
Toch wel anders dan de Honda maar op zich een goed apparaat.
Ik vind deze scooter meer gericht op toergebruik.
De wegligging van deze scooter is erg goed, zeker voor de snelweg.
Hij laat alleen wel op het gebied van bewegelijkheid en bochtvastheid wat minder toe dan de Honda.
Het vermogen van deze scooter is ook erg goed.
Hij is misschien niet zo fel als de Honda maar hij accelereert best rap.
Vanwege de grote bagagemogelijkheden is dit zeker een hele veelzijdige scooter.
Als je echt zakelijk gaat nadenken is dit de verstandige keus.

Aprillia Sportcity 300i
Misschien heel kort, eigenlijk vergelijkbaar met de Honda.
Alleen vind ik de Aprillia veel mooier dan de Honda.

Dit zijn dan wel mijn persoonlijke ervaringen, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hier heel anders over denken.
Ik vind sportiviteit en wegligging nou eenmaal belangrijker.
De Aprillia heb ik ook voor een hele interessante prijs aangeboden gekregen.
Voor mij ook niet geheel onbelangrijk want als het medisch gewoon goed met me blijf gaan, mag ik over een jaar weer met mijn Suzuki SV rijden.

Ik heb wel geleerd dat de negatieve gedachten die de meeste motorrijders over scooters hebben gewoon haantjesgedrag en bullshit is.
Scooterrijden is zeker erg leuk en ik zal de Aprillia als ik weer kan motorrijden absoluut niet weg doen. :]

Groet Adrie
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel geleerd dat de negatieve gedachten die de meeste motorrijders over scooters hebben gewoon haantjesgedrag en bull shit is.
Scooterrijden is zeker erg leuk en ik zal de Aprillia als ik weer kan motorrijden absoluut niet weg doen. :]

Groet Adrie

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Het zijn gewoon 2 keuzes die je kan maken en allebei leuk om te doen.

Dat haantjes gedrag is meestal voor mensen die zich alleen kunnen profileren door zich te spiegelen aan een ander. Best vervelend als je zo in elkaar zit.

SV is trouwens ook een mooi machione zaeker als naked bike
 
Laatst bewerkt:
Ja uh Honda natuurlijk :+

edit: kut, te laat! :( *D
 
Laatst bewerkt:
@Adrie,

Het gaat mij niet zozeer om de keus welke scooter het uiteindelijk wordt maar ik vind het wel altijd leuk om de afweging van anderen te lezen met alle voors en tegens. Heb je 'm al of wanneer ga je hem ophalen? Mik je dan nog een fotootje op het forum en kom je ook eens meerijden met een toerritje?

In ieder geval heel veel plezier ermee,

Rick
 
Terug
Bovenaan Onderaan