Yamaha R 2000-2001

glenne_13

MF'er
22 mei 2004
66
0
Oostende
Hallo,

Ik heb mijn zinnen laten vallen op een Yamaha R1 van 2000-2001
Nu zie ik dat die modellen de laatsten in de reeks zijn met carbu's.

De vraag is nu: Zijn er voordelen? nadelen? van een R1 die met carburators werkt.
qua Pk's? geluid? verbruik?

Alle nieuwe modellen zijn injectie, de R6'en van 2000-2001 zijn ook al voorzien van injectie.
Hoe zit dat met die afstelling? (100pk) is die gemakkelijk te verwijderen?

Allesinds dank bij voorbaat

Glenne
 
Nadelen carbs:

- Shoke tijdens het starten.
- Kans op carb-icing tijdens koud weer.
- Eens om de zoveel tijd synchronizeren.
- Eens om de zoveel tijd schoonmaken.

Voordelen carbs:

- Bewezen techniek, geen computerrotzooi die alleen maar stuk kan gaan.
- Minder verbruik (deze weet ik niet zeker maar mijn injectie zuipt een stuk meer dan de motor van mijn maat die carbs heeft).

Qua PK's zal het weinig maken, wellicht dat een injectie een paar te verwaarlozen PK's meer heeft, vandaar ook het iets hogere verbruik denk ik.

Als je veel in de winter gaat rijden zou ik dus voor injectie gaan, als je hobby gaat rijden en af en toe met lekker weer maakt het volgens mij geen zak uit.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een R1 uit 2000.
prima modelletje .......

bovenstaande geschetste problemen bestaan bij mij niet.

Als je echt je bike wilt gaan tunen, dan kan je beter voor de hogere vermogens bikes gaan met injectie.
een carb wordt dan wel erg duur, en veel tijd.

maar ik heb dus 150 pk, en geloof me daar valt veel plezier mee te beleven !
 
en zo'n R1 motor, als je daar "normaal" mee rijdt, hoeveel KM kan dat aan?

("Normaal" is redelijk rust, soms eens goed opentrekken)

Zijn er mankementen dat ik op moet letten? Ik heb namelijk alleen maar verstand van 2takt motoren ;)
 
en zo'n R1 motor, als je daar "normaal" mee rijdt, hoeveel KM kan dat aan?

("Normaal" is redelijk rust, soms eens goed opentrekken)

Zijn er mankementen dat ik op moet letten? Ik heb namelijk alleen maar verstand van 2takt motoren ;)
Een motor gaat zolang mee als dat jij er zuinig op bent en goed onderhoudt..

Tis net een vrouw :P
Kost altijd geld om te onderhouden :P
 
Ja, maar vergeleken met een auto motor
perst een moto-motor veel pk's uit een relatief klein blok, dus zal die motor niet zolang meegaan als een auto motor.

Iedereen gebruikt een auto als referentie.
een auto kan uiteindelijk veel km's halen, net zoals je zegt als je er goed voor zorgt.
Maar een moto-motor, je kan er zo goed voor zorgen, er zal een bepaalde grens zijn dat de slijtage op de zuigers etc... te groot zal zijn om nog deftig te rijden :)

Mijn vraag is dus, hoeveel Km kan dit blok aan? een auto met 200.000km zegt iedereen al "zoveel km" maar uiteindelijk kan die motor toch nog het dubbele aan... minimum.
 
met de eerste r1 uit 98 heeft er een een wereldreis gemaakt van +-160.000 km.

de mijne zit nu op 55.000 en loopt perfect.ik heb pas de distributie ketting vervangen en dat was ook merkbaar beter voor de r1.ketting was toch een heel end opgerekt wat tenkoste gaat van de timing van de kleppen.

en ik rij er zomer en winter mee met min 5-10 en nog nooid iets gemerkt van bevriezing van de carb's.
 
Hallo,

>>KNIP<<

Alle nieuwe modellen zijn injectie, de R6'en van 2000-2001 zijn ook al voorzien van injectie.

Hoe zit dat met die afstelling? (100pk) is die gemakkelijk te verwijderen?

Allesinds dank bij voorbaat

Glenne

Bij mijn weten hebben de R6'en van '99 tot en met '02 nog allemaal carburateurs gehad .... en als die teruggezet zijn naar 100PK zijn het waarschijnlijk duitse importfietsen. In Dld. hebben ze nog steeds een bepaalde regelgeving dat je om bepaalde redenen maar 72Kw mag hebben (da's bijna 100PK ... 97,92 precies).
Die setjes waarmee dit gedaan wordt zijn uiteraard te verwijderen zodat je ingeval van een R6 weer de volle 120 PK's hebt.

Suc-6 met je keuze.
 
en zo'n R1 motor, als je daar "normaal" mee rijdt, hoeveel KM kan dat aan?

("Normaal" is redelijk rust, soms eens goed opentrekken)

Zijn er mankementen dat ik op moet letten? Ik heb namelijk alleen maar verstand van 2takt motoren ;)


www.sjaaklucassen.nl. Of je dat gebruik normaal noemt moet je zelf weten. Sjaak z'n engelstalige site is in elk geval www.r1goesextreme.com ;)

Zie net dat het niet even onder handbereik staat: 250 dkm met relatief weinig reparaties die dan ook nog vooral door de 'nogal specifieke' omstandigheden gekomen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn weten hebben de R6'en van '99 tot en met '02 nog allemaal carburateurs gehad .... en als die teruggezet zijn naar 100PK zijn het waarschijnlijk duitse importfietsen. In Dld. hebben ze nog steeds een bepaalde regelgeving dat je om bepaalde redenen maar 72Kw mag hebben (da's bijna 100PK ... 97,92 precies).
Die setjes waarmee dit gedaan wordt zijn uiteraard te verwijderen zodat je ingeval van een R6 weer de volle 120 PK's hebt.

Suc-6 met je keuze.


Zelf dacht ik dat ze vanaf 2004 of 2005 die regel niet meer hebben in Dld.
 
Zelf dacht ik dat ze vanaf 2004 of 2005 die regel niet meer hebben in Dld.

Klikje

Ik weet niet met welke gedachte erachter die sets geleverd worden... zoals ik al zei. Maar zelfs voor het huidige type ('05 - '08) zijn ze verkrijgbaar daar.

Ik ben benieuwd naar het "nieuwe" model..... '09 is weer een jaar voor een "change" bij Yammie :9~
 
Verzekeringtechnisch.

Al tijdens de 100 pk periode (niet hardop gezegd, maar waarschijnlijk toch om BMW te beschermen) waren veel zware motoren offen, oftwel lekker meer dan 100 pk. Die waren duurder om te verzekeren (net als bij ons een WA-tje voor 1000 cc duurder is dan voor een 250 cc). Omdat bijna alle 100 pk motoren gedrosselde zware jongens waren is er op een gegeven moment een categorie bijgekomen: tot 98 pk. Dat was dan weer net wat goedkoper te verzekeren dan een 100 pk motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan