Yamaha R1 1998 loopt alleen op volle choke

bassj

Ron Jeremy's stuntman
Donateur
2 mrt 2012
3.205
6.683
Uden
Hallo,

Ik heb vorig jaar een R1 gekocht van 1998. Zo'n mooie rood/witte in nieuwstaat.
Heb hiervan de carburateurs ultrasoon laten reinigen en heb de carburateurs voorzien van een revisie set.
Nu is het zo dat ik er erg weinig mee rijdt, maar nadat ik hem vorig jaar klaar had liep hij redelijk. Kon beter, maar ik had een synchronisatie-set geleend die niet helemaal goed werkte.
Maar goed, ding in elkaar gezet, zover als kon afgesteld en 20km. zonder problemen naar huis gereden.
Nu een jaar stil te hebben gestaan krijg ik hem alleen nog aan de praat met de choke vol open.
Zodra ik ook maar enigszins aan het gas schroef slaat ie meteen af. Ik kan er dus niet meer mee rijden.
Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik heb de carburateurs na het ultrasoon reinigen niet meer ingesprayd en hoor dat ze hier erg schraal van worden. Kan er bijvoorbeeld een gasschuif o.i.d. vastzitten? Een vacuümslang niet goed of zou die ergens valse lucht zuigen?
Nog niet alles geprobeerd, maar misschien weet iemand nog andere oorzaken.

Gr Bas
 
Hij blijft inmiddels af en toe met heel veel moeite lopen zonder choke. Hij loopt dan echt slecht en zodra ik de schroeven voor het synchroniseren aanraak slaat hij meteen af. Met choke een klein beetje open loopt ie mooi, ondanks dat de meters niet gelijk staan. Hij pakt wel erg slecht op of slaat meteen af. Soms begint ie na aanraken van het gas weer heel hard te lopen. Dan stel ik hem een klein beetje bij met de stationair schroef en dan zakt ie bij de minst of geringste aanraking weer helemaal terug om vervolgens weer af te slaan.
Moedeloos wordt ik ervan!!
Kunnen carburateurs ook versleten raken? Dat er bijvoorbeeld teveel speling zit op de gasnaalden o.i.d.
 
Hij blijft inmiddels af en toe met heel veel moeite lopen zonder choke. Hij loopt dan echt slecht en zodra ik de schroeven voor het synchroniseren aanraak slaat hij meteen af. Met choke een klein beetje open loopt ie mooi, ondanks dat de meters niet gelijk staan. Hij pakt wel erg slecht op of slaat meteen af. Soms begint ie na aanraken van het gas weer heel hard te lopen. Dan stel ik hem een klein beetje bij met de stationair schroef en dan zakt ie bij de minst of geringste aanraking weer helemaal terug om vervolgens weer af te slaan.
Moedeloos wordt ik ervan!!
Kunnen carburateurs ook versleten raken? Dat er bijvoorbeeld teveel speling zit op de gasnaalden o.i.d.
Dat laatste kan, maar dat is niet de oorzaak van jouw probleem.
 
Snap er niks van.... Misschien is dat ook wel mijn probleem Martell ;-)
Ik heb de brandstof pomp getest en die is prima en heb uit voorzorg ook maar het benzinefilter vervangen.
 
Je kan ook een een bank sync doen, dus op het oog de gaskleppen gelijk zetten.
Dat is genoeg voor goed stationiar en, je kan er ook mee rijden.
Maar ik geloof niet dat jou probleem het Synchroniseren is.

Zet je mengselschroeven is rijker op 3.5 ofzo.
Als die met choke beter loopt heb je toch echt een mengsel probleem in het pilot circuit.
 
Ik heb de mengstelschroeven nu op 2,5 staan zoals in het werkplaats handboek. Had ze in het begin op 1,5 staan om te kijken wat ie deed. Het maakte eigenlijk geen verschil.
Ik zal eens proberen om ze op 3.5 te zetten.
Zou het ook kunnen dat er ergens een vacuümlek zit?
Ik heb wel met remmenreiniger getest maar hij gaat dan niet sneller lopen.
 
de symptomen die je beschrijft lijken heel veel op die van mijn circuit R6 van -99 , die blijft draaien op 3500 a4000 toeren
draai je aan de stationairschroef zakt hij plots en valt stil
ze zeggen dat waarschijnlijk mijn cilinderwanden gescheurd zijn, bekende kwaal bij de r6 van de eerste gen
mogelijks ook uw probleem???
 
Ja dat kan.
Hoe heb je dat getest met een motor die niet goed blijft lopen :)
Als hij eenmaal liep dan spuiten met remmenreiniger. Ook al loopt hij beroerd dan reageert hij er toch wel op. Zoals ik al zei blijft hij met geopende choke wel lopen en toen heb ik het getest.
Met de mengstelschroeven 1,5 slag of 2,5 slag openbleef hij net zo beroerd lopen.
Ik snap alleen niet dat hij vòòr het ultrasoon reinigen wel redelijk normaal liep en gewoon stationair bleef draaien en dat het na het reinigen alleen maar slechter is geworden.
Morgen weer eens wat klungelen aan het ding.
 
de symptomen die je beschrijft lijken heel veel op die van mijn circuit R6 van -99 , die blijft draaien op 3500 a4000 toeren
draai je aan de stationairschroef zakt hij plots en valt stil
ze zeggen dat waarschijnlijk mijn cilinderwanden gescheurd zijn, bekende kwaal bij de r6 van de eerste gen
mogelijks ook uw probleem???
Ik hoop het niet. Ik ken de kwaal bij de r6-en met carburateurs maar van de r1 heb ik er nog niet van gehoord.
 
Jazeker, alles dubbel gecheckt
ik had het niet zozeer over de sproeiers, maar over alle kanalen in de carbu.

alle sproeiers er uit, remmenreiniger via bv luchtsproeier naar binnen blazen, moet er aan de stationnair sproeier vlot uitkomen. dan gat stationnair sproeier dicht houden en opnieuw spuiten : moet er aan de mengselschroef vlot uitkomen. dan mengselschroef er in en opnieuw spuiten : moet uit ALLE kanaaltjes ter hoogte van de gasklep (gasklep open houden) er uit spuiten in mooie rechte straaltjes. Ook vergelijken tussen carbu's onderling : moet allemaal mooi gelijk zijn.

zo alle kanalen af gaan . dan pas ben je zeker dat alles vrij en open is.
 
ik had het niet zozeer over de sproeiers, maar over alle kanalen in de carbu.

alle sproeiers er uit, remmenreiniger via bv luchtsproeier naar binnen blazen, moet er aan de stationnair sproeier vlot uitkomen. dan gat stationnair sproeier dicht houden en opnieuw spuiten : moet er aan de mengselschroef vlot uitkomen. dan mengselschroef er in en opnieuw spuiten : moet uit ALLE kanaaltjes ter hoogte van de gasklep (gasklep open houden) er uit spuiten in mooie rechte straaltjes. Ook vergelijken tussen carbu's onderling : moet allemaal mooi gelijk zijn.

zo alle kanalen af gaan . dan pas ben je zeker dat alles vrij en open is.
Zou het dan mogelijk zijn dat, ondanks de carburateurs 2x ultrasoon gereinigd zijn, compleet uit elkaar waren en ongeveer 5x meer de compressor doorgeblazen zijn, nòg te vuil zijn?
Ik heb er hele bussen remmenreiniger doorheen geknald maar niet op de wijze die jij aangeeft.
Ik ga ze er maar weer afhalen. Hij heeft wel bijna 2 jaar stil gestaan nadat ik hem heb gekocht en wie weet hoe lang de benzine van de vorige eigenaar er al in zat. Die reed er ook weinig mee.
 
Even oma wegjagen,

De motor loopt weer als een zonnetje. Ondanks 2x ultrasoon reinigen is er toch vuil achtergebleven in de stationaire sproeiers. De gaatjes in de zijkant bleken gewoon keurig schoon te zijn, maar onderaan de sproeiers zat ook nog een klein gaatje. Die zaten alle 4 vol met gom en dat heb ik er met een draadje van een staalborstel uitgepulkt en losgekrabd. Vervolgens de sproeiers nogmaals gereinigd en voila!
Loopt weer als een tiet.
Ik had echt niet verwacht dat de carburateurs nog zó vuil waren en dat het aan zo'n klein euvel kon liggen. Dus toch niet zo goed gecheckt als ik zelf dacht...

Mijn dank voor jullie hulp en alle gegeven handvatten!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan