Yamaha R1 (1998 vs 1999)

jinx26

Rookie
18 apr 2003
15
0
Hallo,

Heb op het moment een YZF750R van 1993 en na laaaaaaaaang wachten kan ik eindelijk 'upgraden' naar de R1 !!

Kleur weet ik al (blauw) maar ben aan het tobben over de leeftijd, een '98er of een '99er of misschien ff doorsparen voor een 2000 ??
Gezien 1998 het eerste model was ben ik bang voor de zogenoemde kinderziektes, mijn YZF750 heeft daar ook last van (olie verbruik, remschijven krom etc..).

Ooit heb ik me laten vertellen dat er tussen de 250 en 260 punten van verbetering zijn aangebracht op de R1 van 1999, is dat zo ?

Ik kan het vragen bij de dealer maar die vind alle Yamaha's toch "KEIGOED", zeker die hij te koop heeft staan...heb ik niks aan. Kan iemand mij hierover voorlichten ?

BVD
 
Technisch gezien verschillen de 98 en 99 niet zo heel veel, wat dingetjes met schakelen ed zijn aangepast. (uiteraard kleurstelling en stickers etc)
Zowel 98 en 99 zijn relatief erg gretig om te happen naar de bas tov de later jaren. Heb zelf nooit op een 00/01 gereden, ben van een 99 naar 02 gegaan. Er zijn al een paar topics over geweest, moet je ff zoeken.

[me]DutchR1 die dat nu niet doet omdat hij tijdens een meeting op 9k6 met zijn GSM zit te internetten en dus niet erg snel is..[/me]
 
qua handelbaarheid is de 2000 versie stukken beter, de eerdere versies kunnen nog wel eens heel onverwacht uit de hoek komen. De punten die veranderd zijn zijn hoofdzakelijk motorisch en styling.

Succes met het shoppen :]

PS......stuurdemper kan handig zijn na de overstap van een 750
 
De 98/99 Reentjes zijn agressiever op het gas }) de versies daarna pakken wat milder op(gearing).
De 2000+ modellen hebben een iets langere achterbrug gekregen(tegen wheelies)verder is het vooral de styling die is aangepast.
Tussen de 98 en 99 modellen is zo ver ik weet alleen iets met de versnellingsbak gewijzigd.

Maar als je het geld hebt koop de 2002 R1 die is het best.
 
Vanaf ik d8 september '99 zijn ze met een andere versnellingsbak geleverd. Dat is voorzover ik weet het enige wat je zal opvallen. Alles andere dingen zijn onderhuidse cosmetica. Schroefje nog mooier, klemmen strakker, dat soort shit.
 
Persoonlijk vind ik de rode 99er het mooist. *D

Simpel gestelt hoe nieuwer je kan koper hoe beter.
 
Dus als je "rustig" wil racen ga je voor 2000 en hoger,wil je onbehouwen power waar je zeker mee moet leren leven kies je de '98/'99?

Wat zijn de extreme verschillen tussen de 98 en 99er dan?

[me]-=MV=- die stiekum 2 R1's op het oog heeft(98/99) :+ [/me]
 
Heb zelf een '98 en '01 gehad. Ook op een '99 gereden. Zoals jij het beschrijft zit het wel goed. De 2001 is echt niets voor mij. Op de '98 werd ik soms wel effe bang, en dat is goed voor een rijder als ik. Op de 2001 d8 ik echt wat een flutbike. Supersnel, maar voor de rest weinig bijzonder :( . Maar goed zo zijn er nog wel x-duizend met een mening.

Doe mij maar een '98 of '99. Versnellingsbak (5 versnellingen d8 ik) was wel een beetje lomp, maar dat vind ik fijn. Het is echt een rauwe motor, ik kan dat niet anders verwoorden.
 
'98 heeft wat modificaties gehad, maar die zijn bij elke motor wel uitgevoerd, er waren wat klachten over de bak, die zijn bij het '99 model aangepast, en niet pas in het najaar van '99, maar najaar '98
Je hoort nog wel eens dat de 2e versnelling naar de klote gaat, maar vooral bij de '98 modellen, ikzelf heb een '99 gehad, en nu een '02.
Ik zou voor een '99 gaan, of een '02.
het 2000/2001 model is wat tammer, vooral doordat ze de gasrespons iets hebben VERMINDERD, waardoor de makkelijker te doseren was, ik heb er met de '99 nooit problemen mee gehad.
Maar geen 1 R1 is tam, of mak, eerder een wolf in schaapskleren wat betreft zijn rij eigenschappen, het grootste gevaar zit hem in het feit dat het allemaal zo heel makkelijk erg hard gaat, en daar kan je je wel eens in vergissen, toen ik net me eerste R1 had had ik echt wel eens het gevoel van "ik moet sneller gaan nadenken" om op tijd te kunnen handelen.

PS: elke R1 heeft gewoon 6 versnellingen hoor |(
 
Excuse me sir... Mijn leven draait niet om R1... Heb de feiten toch wel bijna goed, alleen data niet O-) . Dan was het de ACE die er 5 had ('96).

Dus het wordt de '99 :?
 
YAMAHA YZF R1 van 1998 ist geworden - wel maar 15000 km erop en hij staat erbij als nieuw !

Moet wel even wennen aan die wheelies boven de 100km/h...

(Fotootje komt nog)

Bedankt en mzzls
 
Super!!

ik hoop dit weekend mijn R1 klaar te hebben..er ligt nog wat spul bij de spuiter.
mijn vorige was een R6..en wheelies vanuit de 2e versnelling vond ik al heel wat :)
succes!
 
Super!!

ik hoop dit weekend mijn R1 klaar te hebben..er ligt nog wat spul bij de spuiter.
mijn vorige was een R6..en wheelies vanuit de 2e versnelling vond ik al heel wat :)
succes!
 
Feli met je uitstekende keus...

Wheelies boven de 100.... volgens mij loopt het mij dan dun in de broek...... :X
durf alleen maar powerwheelies in 1 te maken (bij 20/30 km/u) en dan snel weer los...

BB is een bangventje wat dat betreft......

Veel fun met dit monstertje........ })
 
Terug
Bovenaan Onderaan