Yamaha R1 2004 slaat af

prmdeckers

Rookie
10 jul 2004
23
0
Ik rijd al sinds jaar en dag zonder problemen met mijn Yamaha R1 2004 (RN12). Hij krijgt altijd netjes op tijd onderhoudsbeurt en grote beurt.

Nu gebeurt er af en toe iets raars met de motor. Het is dus geen continue terugkerend probleem. Het is me nu in een maand rijde al 3 keer gebeurd.

De motor start en rijdt prima maar na een tijdje merk ik dat de motor afslaat op het moment dat ik de koppeling inhoudt of hem stationair laat lopen. Ik moet dan continue gas blijven geven om hem aan de praat te houden.

Het rare van dit verhaal is dat ik er gisteren achter kwam dat wanneer ik bij dit probleem de motor uitzet, sleutel van het contact en daarna de motor weer start, DAT DE MOTOR DAN WEER PERFECT LOOPT!

- het probleem komt dus niet continu voor
- bij het opnieuw starten van de motor is het probleem weer (tijdelijk) weg

1. Komt iemand dit probleem bekend voor?
2. Heeft iemand een oplossing of suggestie?
3. De motor heeft korte tijd geleden een grote beurt gehad, maar dit is nogmaals gecontroleerd of hier het probleem in zat en dat bleek niet zo te zijn.
4. Ik heb wel onlangs een akrapovic slip-on systeem gekocht met originele y-buis met katalysator. Misschien dat het hem daarin zou kunnen zitten?

Ben benieuwd of iemand dit bekend voor komt!
 
Het is namelijk zo dat carburateurfietsen vaker last hebben van uitvallen bij hard remmen. Meestal zit het probleem in de carburateur(s) zelf. Slijtage, vuiligheid, afdichtingen die uitharden oid.

Nou heb ik weinig tot geen verstand van R1's dus laat ik het over aan de experts. Zou heel goed kunnen dat je een injectiefiets hebt namelijk. :)
 
Laatst bewerkt:
Het is namelijk zo dat carburateurfietsen vaker last hebben van uitvallen bij hard remmen. Meestal zit het probleem in de carburateur(s) zelf. Slijtage, vuiligheid, afdichtingen die uitharden oid.

Nou heb ik weinig tot geen verstand van R1's dus laat ik het over aan de experts. Zou heel goed kunnen dat je een injectiefiets hebt namelijk. :)

R1 uit 2004 heeft injectie ;)

Zou het misschien kunnen zijn dat je ontluchting van je tank niet helemaal goed is. Dat je tank vacuum zuigt als het ware.
 
De GSR600 heeft ook het probleem dat bij het koppelen de motor uitvalt. Bij de GSR600 zit het probleem bij de tps, het probleem kun je oplossen door de tps anders te stellen of de mapping aan te passen.

Ik weet dat het nu om een R1 gaat, maar door de overeenkomsten van de kwaal wilde ik toch even reageren.
 
hey , ik heb ook een r1 uit 04 , tis inderdaad injectie ,
heb geen last van jouw kwaal , maar ik weet wel dat er op diverse modellen een terugroep actie is geweest(of nog steeds) vanwege de TPS sensor.

deze zou bij stationair als het ware inslijten en een verkeerde waarde doorgeven aan de computer.
waar het op neer komt is dat de TPS (een potentio-meter oftewel een regelbare weerstand)
bij stationair ong : 0,7 volt moet geven en bij vol gas ong 3 volt.
als ie slecht werkt geeft ie bij stationair te weinig spanning en gaat ie onregelmatig lopen .

is je motor volledig standaard of is ie opgeleukt met een andere uitlaat /luchtfilter OID ?

aangezien je al zegt dat je niet echt een held bent met techniek zou ik adviseren om ff langs de dealert te gaan..
die kunnen zo zeggen of het hierdoor kan komen..


hier een engels forum waar het helemaal uitgelegd wordt :
Throttle Position Sensor Issues (Are you Experiencing Poor Idle/Mileage, or Stalls?) - Sportbikes.net
 
Laatst bewerkt:
De motor is niet volledig standaard. Ik heb een Akrapovic Slip-On uitlaatsysteem er sinds kort op zitten met een standaard origineel Y-stuk katalysator van de originele motor.

Zou het daarmee te maken kunnen hebben dan? Het standaard Y-stuk heeft 2 jaar in de garage gelegen omdat ik eerst een Bos demperset had waarbij een eigen y-stuk was geleverd..
 
De motor is niet volledig standaard. Ik heb een Akrapovic Slip-On uitlaatsysteem er sinds kort op zitten met een standaard origineel Y-stuk katalysator van de originele motor.

Zou het daarmee te maken kunnen hebben dan? Het standaard Y-stuk heeft 2 jaar in de garage gelegen omdat ik eerst een Bos demperset had waarbij een eigen y-stuk was geleverd..

oke : en waarom de originele cat er terug onder , neem aan dat er eerst een cat-vervanger onder zat ? leest net dat je eerst bos dempers had !!!
is het probleem sinds je die verandering hebt gedaan aan de auspuff ???

en er zit toevallig geen powercommander op ?(deze wordt namenlijk afgesteld op 1 situatie qua onderdelen voor de beste lucht/branstof verhouding om het meeste rendement eruit te halen.)

GEEN powercommander ?>
je kunt proberen door de uitlaat ff origineel te maken (als je alle delen nog hebt) en kijken of
het euvel dan weg is > of nog steeds voorkomt .
dan heb je de uitlaat iig uitgesloten .

want voor een goede afstelling met een vervangingsuitlaat moet eigenlijk de fiets opnieuw afgesteld worden . ookal is het injectie ....

volgende vraag : heb je de exup klep al eens bekeken ? zonee zou je die ook wel ff kunne controleren ..
Die zit onder het motorblok aan het einde van het spruitstuk , van af de linkerkant zit er een kapje op (als je de onderste zijkap er af hebt gehaald.)
deze ff verwijderen (paar boutjes) en kijken wat ie doet als je je contact aanzet : als het goed is zie je de poelie dan verdraaien . soort zelftest.
kijk dan meteen ff of de 2 staalkabeltjes strak staan ? per kabeltje als je er met je vinger tegen duwt of trekt ongeveer 3-4 mm beweging moet er in zitten.

want mocht die exup klep niet opengaan , heb je best kans dat ie je blok als het ware smoort.
hier staat ook wel wat over in , in je handleiding van de fiets. of
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist met de officiele Yamaha dealer gebeld en daaruit is gebleken dat bij mijn motor inderdaad nog een "claim" open staat om deze op TPS te laten controleren.

Dus direct een afspraak gemaakt bij de dichtstbijzijne Yamaha Dealer.
Dank voor jullie ideeen en opmerkingen!

grtz PieteR1
 
Terug
Bovenaan Onderaan