Yamaha R1 carb circuitfiets testbank interpretatie

Crevatsch

MF'er
1 feb 2019
113
21
Ik heb mijn R1 circuitfiets met carbs afgelopen week op de bank gehad en heb de volgende print gekregen waarop te zien is dat hij wat rijk loopt:

IMG-20210730-WA0005.jpeg


Eigenaar van de testbank zei dat hij er niets aan zou doen maar ik wil graag een second opinion. Zouden jullie wat bijstellen om hem armer te laten lopen?
 
Alle waar die je in een winkel koopt en waarvan de prijs gebaseerd is op €/kg dient gewogen te worden/zijn op door het ijkwezen gekeurde weegapparatuur.
Er zijn genoeg andere facetten in een winkel die inspelen op ‚beleving‘ zonder dat het kwaliteit oplevert.

Wat in de pan gaat en 20% vocht verliest, dat meten ze achteraf niet en is dus hetzelfde probleem.

Overigens is er ook niemand die z’n power commander volledig wil laten afstellen. En dan bedoel ik bij elke gasstand, toerental en indien mogelijk per cilinder.
 
Ik zou nog maar even wachten met je eigen bank bouwen want met deze opmerking sla je de plank volledig mis.
Laat dat bouwen van een vermogensmeter maar aan mij over ;) En hoe ik hier de plank mis mag je even uitleggen. Bij het tunen van motoren gaat het volgens mij toch echt om de vermogensWINST. Dus je meet vooraf en achteraf, verschil uittellen en je weet wat.
 
Laat dat bouwen van een vermogensmeter maar aan mij over ;) En hoe ik hier de plank mis mag je even uitleggen. Bij het tunen van motoren gaat het volgens mij toch echt om de vermogensWINST. Dus je meet vooraf en achteraf, verschil uittellen en je weet wat.
Dat jij je eigen gaat redden met het bouwen van een vermogensmeter geloof ik best.
Maar @Bikefreak heeft toch wel een punt dat je moet weten of jou bank in goede conditie is, weet ik sinds kort uit eigen ervaring. Dat er onderling verschil in banken zit prima, zolang dit geen hele grote verschillen zijn is er prima mee te werken. Als een klant dan op basis van de hoogst gemeten vermogens graag naar die bank wil ook prima. Lekker laten gaan.
Maar zo'n bank bestaat uit allemaal apparatuur die natuurlijk nodig zijn voor de metingen en correcties. Het ene hangt er los aan het ander zit in een mooi kastje, maar zo'n bank zit best wat beweging in tijdens het meten. Maar ook tijdens het opstellen van de motor worden dingen aangekoppeld en weer los gekoppeld. Kortom het kan gebeuren dat er ergens iets los of nog erger bijna los (los contact) raakt zonder dat je daar iets van merkt. Zelfs printplaten kunnen los komen bijv, maar alles blijft toch nog functioneren alleen niet accuraat meer.
En als je dan een motor op de bank hebt die al een probleem heeft wat je wil oplossen, kom je niet meten tot de conclusie dat het je bank en de apparatuur is die niet helemaal juist functioneert. Dus dan kun je blijven zoeken naar het probleem van de motor.
Een controle run/kalibratie kan geen kwaad voor jezelf ook om te controleren of je metingen apparatuur nog wel juist zijn. :)
 
Laat dat bouwen van een vermogensmeter maar aan mij over ;) En hoe ik hier de plank mis mag je even uitleggen.
Maar of dat nou gekalibreerd is of niet maakt eigenlijk niet zoveel ut als je een uitgangstest doet en dan iets aanpast en weer meet.
Een kalibratie doe je met een nauwkeurigere referentie (sensor, meetketen, kracht-/weerstandsbron). Je kunt een meetketen niet kalibreren met diezelfde meetketen. En een simpele "shunt kalibratie" is geen echte kalibratie.
 
Laatst bewerkt:
Dat ben ik helemaal met je eens, maar m'n hele punt was dat een echte calibratie niet nodig is en niet zo heel erg ter zake doet. Je meet relatief. En dat liegt niet.
Een inertia vermogensmeter meet slechts hoeveel tijd het kost om een bepaald toerental van de rol te bereiken. De rest is rekenwerk. En daar rolt een afgeleid vermogen en koppel uit.

Maar met al deze info schiet TS misschien niet zoveel op
 
Dat jij je eigen gaat redden met het bouwen van een vermogensmeter geloof ik best.
Maar @Bikefreak heeft toch wel een punt dat je moet weten of jou bank in goede conditie is, weet ik sinds kort uit eigen ervaring. Dat er onderling verschil in banken zit prima, zolang dit geen hele grote verschillen zijn is er prima mee te werken. Als een klant dan op basis van de hoogst gemeten vermogens graag naar die bank wil ook prima. Lekker laten gaan.
Maar zo'n bank bestaat uit allemaal apparatuur die natuurlijk nodig zijn voor de metingen en correcties. Het ene hangt er los aan het ander zit in een mooi kastje, maar zo'n bank zit best wat beweging in tijdens het meten. Maar ook tijdens het opstellen van de motor worden dingen aangekoppeld en weer los gekoppeld. Kortom het kan gebeuren dat er ergens iets los of nog erger bijna los (los contact) raakt zonder dat je daar iets van merkt. Zelfs printplaten kunnen los komen bijv, maar alles blijft toch nog functioneren alleen niet accuraat meer.
En als je dan een motor op de bank hebt die al een probleem heeft wat je wil oplossen, kom je niet meten tot de conclusie dat het je bank en de apparatuur is die niet helemaal juist functioneert. Dus dan kun je blijven zoeken naar het probleem van de motor.
Een controle run/kalibratie kan geen kwaad voor jezelf ook om te controleren of je metingen apparatuur nog wel juist zijn. :)
Klopt als een bus wat je schrijft. Maar dat gaat over de staat van je meetapparatuur. Moet wel in orde zijn. Er zijn hele mooie filmpjes van auto's en motoren op testbanken die niet zo goed aflopen om allerlei redenen die je al beschrijft. Maar als die banken wel waren gekalibreerd was de afloop gelijk gebleven. Je meetapparatuur keuren om de staat of veiligheid te bepalen is iets anders, en misschien nog wel belangrijker :t
 
De constructie in een inertia bank heeft ook verliezen. Denk aan lagers en rem van de rol. De manier waarop een motor wordt vast gezet maakt vast ook uit. Vervorming van een band kost energie. Stel dat bij een bepaalde opstelling de band meer vervormd.. dan is dat een moeilijk definieerbaar verlies op de grafiek.

Maargoed.. het is geen onbeperkt budget F1 streven wat de meesten hebben. Dus met minder perfecte opstelling is winst nog steeds prima mogelijk.

Kijk eens naar de gemiddelde gasstand van een straatfiets..
 
Ga eens terug naar de Originele setting.
Het domweg alles erop zetten wat marketing belooft heeft nog nooit geholpen. (vraag me niet hoe ik dat weet.
Kijk hoe je motor loopt met 1 aan passing kijk hoe je motor loopt daarna rustig verder opbouwen.

Zo weet je voor jezelf (voel) wat de aanpassing doet . soms boer je gewoon achteruit met Racespullen. maar dat word zelden tegen je verteld neem ik aan.

Ik heb met problemen van de carburateurs wel 200 keer afgesteld naalden vlotterhoogte sproeiers menglucht sproeiers enz op gegeven moment voel en weet je heel goed wat wat doet en waar dit invloed op heeft.

Dus mijn adv ga terug naar de bassis daar begint het allemaal en daar moet je motor goed lopen doet deze dat niet kan je daar verder zoeken.
Haha bedankt voor het advies maar ik heb ook nog zat andere dingen te doen, en na elke modificatie banken is nogal kostbaar. Bovendien is dat niet nodig omdat je nu prima kunt zien waar de motor te rijk/arm loopt en welk vermogen/koppel hij produceert. Ik heb deze modificaties ook niet zelf aangebracht maar dit spul zat al op de motor toen ik hem kocht.
 
Tja modificaties werken bij sommige motoren wel en bij andere maar weinig,ik heb in het verleden mijn
GSX-R1000 laten opvoeren,resultaat was 32pk er bij,maar het grapje koste me wel bijna 6000,-,140pk
aan het achterwiel is gewoon heel netjes voor een relatief standaard R1,al denk ik dat die dips in je
vermogensgrafiek nog wel wat beter te krijgen moeten zijn.
 
Haha bedankt voor het advies maar ik heb ook nog zat andere dingen te doen, en na elke modificatie banken is nogal kostbaar. Bovendien is dat niet nodig omdat je nu prima kunt zien waar de motor te rijk/arm loopt en welk vermogen/koppel hij produceert. Ik heb deze modificaties ook niet zelf aangebracht maar dit spul zat al op de motor toen ik hem kocht.
Het is niet nodig om de motor elke keer op de bank te zetten.

Om hem beter te krijgen is soms handiger om bij start te beginnen , je wilt een probleem oplossen toch.
Heb je nog controle's uitgevoerd om te kijken wat je bent tegen gekomen.
 
Ik zou er geen geld in investeren om te proberen die AF lijn goed te krijgen, waarschijnlijk ga je het niet eens merken.
Zonde van de poen, kun je beter een paar circuitdagen van kopen :)
 
Deellast rij ik niet heel vaak met deze circuitfiets, maar ik heb wel af en toe dat hij hoog in de toeren niet goed wil oppakken. Bijvoorbeeld bij gas geven na de apex in Ramshoek, Ruskeshoek of Butte (bocht na de bult) op Zolder. Ik krijg dan niet helemaal de gasreactie die ik verwacht bij opendraaien gas. Dat was ook de voornaamste reden om op de bank te gaan maar dat was toen niet te repliceren.
Ik zou de gasnaalden laten zakken, dus het borg klipje 1 sleufje hoger zetten op de naald als dat kan.

Dat maakt het gebied wat nu iets rijk staat wat armer, en wellicht verbeter het de gasreactie
 
Het is niet nodig om de motor elke keer op de bank te zetten.

Om hem beter te krijgen is soms handiger om bij start te beginnen , je wilt een probleem oplossen toch.
Heb je nog controle's uitgevoerd om te kijken wat je bent tegen gekomen.
In dit geval lijkt me beginnen bij nul niet echt handig. Ik denk dat het belangrijk is om het probleem in context te zien: de fiets loopt 98% van de tijd echt super (zoals ook te zien in de grafiek) alleen ik heb een klein probleempje bij de gas reactie bij 3 bochten in totaal. Het lijkt me dan niet nodig om alle modificaties er weer af te schroeven en helemaal opnieuw te beginnen. Dat zou misschien de oplossing zijn als de motor 50% van de tijd problemen gaf maar niet om een kleine issue weg te werken.

Welke controles heb je het over?
 
Overigens is er ook niemand die z’n power commander volledig wil laten afstellen. En dan bedoel ik bij elke gasstand, toerental en indien mogelijk per cilinder.
Dat heeft mij dus ook altijd verbaast dat er alleen vol gas wordt gemeten.
Dat is ook eigenlijk nog wel het makkelijkste afstellen en vaak zelf nog wat minder belangrijk.
Denk zelf dat met een R1 circuitfiets de tijd die er vol gas wordt gereden nog redelijk beperkt is.
Op de weg nagenoeg 0
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Waarom zou een andere eindoverbrenging helpen denk je?
Ik rijd nooit op een circuit, maar ik weet dat bij racemotoren de eindoverbrenging per circuit aangepast wordt. Daarbij spelen acceleratie, topsnelheid en versnellingskeuze per bocht een rol. Fabrikanten van straatmotoren kiezen vaak voor een lange eindoverbrenging om aan geluids- en uitlaatgasnormen te kunnen voldoen. Met een kortere eindoverbrenging heb je in alle versnellingen meer trekkracht op het achterwiel.
 
Ik rijd nooit op een circuit, maar ik weet dat bij racemotoren de eindoverbrenging per circuit aangepast wordt. Daarbij spelen acceleratie, topsnelheid en versnellingskeuze per bocht een rol. Fabrikanten van straatmotoren kiezen vaak voor een lange eindoverbrenging om aan geluids- en uitlaatgasnormen te kunnen voldoen. Met een kortere eindoverbrenging heb je in alle versnellingen meer trekkracht op het achterwiel.
Weet je wie wel veel circuit rijdt? Ik! Met die circuitmotor van me die niet zo goed oppakt in Ramshoek en Ruskeshoek weet je wel? Ik weet dus wel het een en ander van selectie van eindoverbrengingen en het effect van verschillende overbreng verhoudingen maar toch bedankt voor de uitleg. Met een andere eindoverbrenging los je slecht oppakken niet op, dat is namelijk een kwestie van motorafstelling. Ik vind het aardig dat je wilt helpen maar als iemand vraagt om een analyse van testbank resultaten heeft het niet zoveel zin om ''schroef er andere kettingwielen op!'' te roepen als je er al niet zoveel verstand van hebt.
 
Rustaagh 8-)

Zijn het cv carburateurs? En die drie bochten zijn hoge snelheid, ten opzichte van de rest?

Eigenlijk nooit zo bij stil gestaan.. maar hoe rijk moet de boel draaien dat de bougies moeite krijgen om schoon te branden?
 
Haha excuus, ik liet mij even gaan. Geen idee waar dat punt ligt, als de motor overmatig begint te roken lijkt me, dan krijgt hij niet meer alles verbrand op tijd
 
als je in enkele specifieke bochten problemen hebt met gasrespons link ik dat aan bepaalde toerentallen. andere toerentallen in die bochten kunnen het probleem oplossen.

maar vermits je toch zoveel ervaring hebt, heb je ons toch niet nodig ?
 
...Geen idee waar dat punt ligt, als de motor overmatig begint te roken lijkt me, dan krijgt hij niet meer alles verbrand op tijd

De andere kant op geeft hetzelfde verschijnsel. Een te arm mengsel verbrandt langzamer waardoor er naverbranding plaats vindt in de uitlaatbochten. Dit geeft van die mooi opgloeidende pijpen.

Wat je beschrijft qua oppakken is niet te simuleren op een bank met een vol gas run. Als het een geremde bank is, dan zou de operator dit kunnen proberen te simuleren.

Mijn GPZ-tje 500 heeft CV-carbs. Op de geremde bank bij Tovami zijn hiermee ook runs door alle versnellingen gedaan. Hiermee bekeek de operator de terugval in toerental wanneer de motor weer oppakt na het opschakelen. Op basis van deze runs hebben we de vacuümgaatjes in de gasschuiven steeds een paar tiende van een millimeter groter geboord. Uiteindelijk zijn we van 2,50mm naar 3,25mm gegaan. Bij elke stap moesten ook de gasnaalden iets hoger in de schuiven gehangen worden (dus clipje naar beneden). Het eindresultaat is een motor die sneller en beter oppakt bij ineens open draaien van het gas.

Misschien heb je wat aan bovenstaande ervaring. Zoals al door anderen beschreven, kosten zulke aanpassing rollerbanktijd en dus geld. Persoonlijk vond ik het het wel waard voor het rijplezier dat ik er voor terug krijg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
als je in enkele specifieke bochten problemen hebt met gasrespons link ik dat aan bepaalde toerentallen. andere toerentallen in die bochten kunnen het probleem oplossen.

maar vermits je toch zoveel ervaring hebt, heb je ons toch niet nodig ?
Niet met eindoverbrengingen, wel met interpretatie testbank resultaten (zie topic titel). Het probleem doet zich voornamelijk voor na hard remmen op de motor (dus hoge toeren) en dat heb je met elke overbreng verhouding omdat je hard op de motor remt (met hoge toeren) voordat je de bocht in duikt, ongeacht welke verhouding je hebt.
 
Weet je wie wel veel circuit rijdt? Ik! Met die circuitmotor van me die niet zo goed oppakt in Ramshoek en Ruskeshoek weet je wel? Ik weet dus wel het een en ander van selectie van eindoverbrengingen en het effect van verschillende overbreng verhoudingen maar toch bedankt voor de uitleg. Met een andere eindoverbrenging los je slecht oppakken niet op, dat is namelijk een kwestie van motorafstelling. Ik vind het aardig dat je wilt helpen maar als iemand vraagt om een analyse van testbank resultaten heeft het niet zoveel zin om ''schroef er andere kettingwielen op!'' te roepen als je er al niet zoveel verstand van hebt.
Soms krijg ik het gevoel dat basiskennis van mechanica niet zo wijdverbreid is. O-)
Verder denk ik dat je gasschuiven in snelle bochten niet open willen vanwege de lage luchtdruk bij de inlaat (hoge snelheid=lage luchtdruk, niet te zien op de dynobank), maar je hoeft me liet geloven want van stromingsleer heb ik ook geen kaas gegeten. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan