Yamaha R1 carb circuitfiets testbank interpretatie

Crevatsch

MF'er
1 feb 2019
113
21
Ik heb mijn R1 circuitfiets met carbs afgelopen week op de bank gehad en heb de volgende print gekregen waarop te zien is dat hij wat rijk loopt:

IMG-20210730-WA0005.jpeg


Eigenaar van de testbank zei dat hij er niets aan zou doen maar ik wil graag een second opinion. Zouden jullie wat bijstellen om hem armer te laten lopen?
 
Hoi.

Als ik zo naar die A/F grafiek kijk, zit je tussen de 5500 en 9500 toeren wat rijk, onder de twaalf, maar erg schokkend is dat niet.
Beter wat te rijk dan te arm, goed voor de koeling.

Kijk ik echter naar de vermogen- en koppelkromme, die zien er goed uit, geen rare pieken of dalen.
Ik zou er ook niks aan doen.

Met carb's haal je er niet veel meer uit, denk ik.
Of je moet een hele dag op de bank met sproeiers, naalden en gasschuiven gaan experimenteren, en dan nog.

Groeten, Paul.
 
Carburateurs slijten en dat zou bij jou ook het geval kunnen zijn.
BV bij de R6 staat er bekend om de stijgbuizen slijten uit incl naalden en sproeiers.
Dit veroorzaakt een flinke verrijking .

Verdiep je daar eens in om bij jou dit aan te pakken
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Carburateurs slijten en dat zou bij jou ook het geval kunnen zijn.
BV bij de R6 staat er bekend om de stijgbuizen slijten uit incl naalden en sproeiers.
Dit veroorzaakt een flinke verrijking .

Verdiep je daar eens in om bij jou dit aan te pakken
Bedankt voor de suggestie. Deze zijn net vervangen 100km terug. Verder dacht ik dat ik nog wel wat hoger zou zitten met vermogen door: dynojet kit, k&n luchtfilter, volledig laser uitlaatsysteem en aftermarket inlaatkelken
 
Bedankt voor de suggestie. Deze zijn net vervangen 100km terug. Verder dacht ik dat ik nog wel wat hoger zou zitten met vermogen door: dynojet kit, k&n luchtfilter, volledig laser uitlaatsysteem en aftermarket inlaatkelken
Wat wil je bereiken een rechte lijn in de a/f flow?
Of een mooie vermogensafgifte zonder rare pieken en dalen?
De pk en koppel lijn zien er heel mooi uit nl. Dus ik kan me goed voorstellen dat test bank meneer niet zoveel winst ziet.
 
Wat wil je bereiken een rechte lijn in de a/f flow?
Of een mooie vermogensafgifte zonder rare pieken en dalen?
De pk en koppel lijn zien er heel mooi uit nl. Dus ik kan me goed voorstellen dat test bank meneer niet zoveel winst ziet.
Meer vermogen vooral. 140pk achterwiel is fabrieksopgaaf voor deze R1 maar ik had wat meer verwacht door de aanpassingen die ik eerder genoemd heb.
 
Hoe vind je dat ie loopt in het algemeen.. met deellast enzo?
Deellast rij ik niet heel vaak met deze circuitfiets, maar ik heb wel af en toe dat hij hoog in de toeren niet goed wil oppakken. Bijvoorbeeld bij gas geven na de apex in Ramshoek, Ruskeshoek of Butte (bocht na de bult) op Zolder. Ik krijg dan niet helemaal de gasreactie die ik verwacht bij opendraaien gas. Dat was ook de voornaamste reden om op de bank te gaan maar dat was toen niet te repliceren.
 
Qua afgifte, loopt alles soepel? Achterrem, ketting? En heb me er nooit in verdiept, maar een plakband op de testbank ‚kost’ misschien wel een paar pk.

Gasrespons in die situaties is een interessant vraagstuk. Zitten er cv
carbs op?
 
Ik weet dat de dynomeneer waar ik wel eens ga altijd mikt op 12,5 of net iets eronder. 12,5 is voor max. Vermogen en net iets eronder mag voor de koeling....
Maar dat gaat dus om luchtgekoelde carburateur fietsen die in het classic endurance gebeuren rijden.
Jouw fiets is watergekoeld en heeft die extra koeling helemaal niet nodig denk ik. Je zou inderdaad kunnen proberen die lijn wat meer richting 12,5 te krijgen maar of dat veel vermogen gaat opleveren is natuurlijk de vraag... kost in ieder geval weer flink wat dyno tijd. Of je moet zelf investeren in een lambda meter. Vond ik de moeite waard
 
Meer vermogen vooral. 140pk achterwiel is fabrieksopgaaf voor deze R1 maar ik had wat meer verwacht door de aanpassingen die ik eerder genoemd heb.
Wat ik probeerde te zeggen is dat het niet heel erg belangrijk is of die A/F lijn mooi recht is. Volgens mij denk jij omdat hij over een bepaald gebied erg rijk staat, daar nog winst te behalen is als je daar wat armer zou gaan. Maar zo werkt het niet helemaal bij een carburateur fiets, en wordt ook lastig met een bank die vermogen meet en geen rem heeft.
En deze kromme is gewoon erg mooi, dus alle onderdelen die jij er nu opgeschroefd hebt werken goed met elkaar samen/passen prima bij elkaar. Dit is ook wel eens anders en dan moet je als tuner met een testbank de deuken of hobbels in de kromme zien weg te werken, door de afstelling te veranderen. Maar hier staat alles blijkbaar mooi, dus er is geen winst te behalen, dat weet zo'n testbank meneer heus wel. Hij zal jou heus wel een paar uurtjes testbank willen verkopen, maar wordt jij daar blij van als dat niets oplevert?

Verder, volgens mij heeft een R1 carb fiets (1998 1999?) 150 pk fabrieksopgave, maar of dit achterwiel pk's zijn is mij nooit duidelijk. Die fiets van jou is dik 20 jaar oud (niks mis mee ik hou ook juist van deze fietsen voor op het circuit) dus het is ook goed mogelijk dat er wat pktjes weg gelopen zijn over de jaren. Blokken hebben een ideale draaiuren stand waar ze het meeste vermogen leveren, vooral in de autowereld wordt hier veel onderzoek naar gedaan. Blokken op de testbank en laten draaien, en kijken wanneer er het meeste vermogen uitrolt dit is ergens tussen de 10.000km en 100.000km, en ook maar een beperkt aantal km's bijv 25.000 km lang waarin hij optimaal is. Moeilijk te zeggen wanneer dit bij jouw R1 is icm met de tuning onderdelen die jij er nu opgeschroefd hebt.
Maar waar de testbank meneer naar kijkt is de vermogens- en koppelkromme en die is gewoon mooi bij jou grafiek. Dus kan ik me voorstellen dat hij er geen winst in ziet om daar aan te gaan sleutelen. En dat het uiteindelijke topvermogen jou dan een beetje tegen valt? Join the club:P
 
Ik heb mijn R1 circuitfiets met carbs afgelopen week op de bank gehad en heb de volgende print gekregen waarop te zien is dat hij wat rijk loopt:

Bekijk bijlage 1660544

Eigenaar van de testbank zei dat hij er niets aan zou doen maar ik wil graag een second opinion. Zouden jullie wat bijstellen om hem armer te laten lopen?
Je ziet de dips in de AF lijn terug in vermogen lijn,je zou denken dat daar nog wat wist te behalen zou zijn.
Overigens is bijna 140pk heel netjes voor een carb R1.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik probeerde te zeggen is dat het niet heel erg belangrijk is of die A/F lijn mooi recht is. Volgens mij denk jij omdat hij over een bepaald gebied erg rijk staat, daar nog winst te behalen is als je daar wat armer zou gaan. Maar zo werkt het niet helemaal bij een carburateur fiets, en wordt ook lastig met een bank die vermogen meet en geen rem heeft.
En deze kromme is gewoon erg mooi, dus alle onderdelen die jij er nu opgeschroefd hebt werken goed met elkaar samen/passen prima bij elkaar. Dit is ook wel eens anders en dan moet je als tuner met een testbank de deuken of hobbels in de kromme zien weg te werken, door de afstelling te veranderen. Maar hier staat alles blijkbaar mooi, dus er is geen winst te behalen, dat weet zo'n testbank meneer heus wel. Hij zal jou heus wel een paar uurtjes testbank willen verkopen, maar wordt jij daar blij van als dat niets oplevert?

Verder, volgens mij heeft een R1 carb fiets (1998 1999?) 150 pk fabrieksopgave, maar of dit achterwiel pk's zijn is mij nooit duidelijk. Die fiets van jou is dik 20 jaar oud (niks mis mee ik hou ook juist van deze fietsen voor op het circuit) dus het is ook goed mogelijk dat er wat pktjes weg gelopen zijn over de jaren. Blokken hebben een ideale draaiuren stand waar ze het meeste vermogen leveren, vooral in de autowereld wordt hier veel onderzoek naar gedaan. Blokken op de testbank en laten draaien, en kijken wanneer er het meeste vermogen uitrolt dit is ergens tussen de 10.000km en 100.000km, en ook maar een beperkt aantal km's bijv 25.000 km lang waarin hij optimaal is. Moeilijk te zeggen wanneer dit bij jouw R1 is icm met de tuning onderdelen die jij er nu opgeschroefd hebt.
Maar waar de testbank meneer naar kijkt is de vermogens- en koppelkromme en die is gewoon mooi bij jou grafiek. Dus kan ik me voorstellen dat hij er geen winst in ziet om daar aan te gaan sleutelen. En dat het uiteindelijke topvermogen jou dan een beetje tegen valt? Join the club:P
Fabrieksopgave is nooit achterwiel pk,s bij Japanners,tussen de 130 en 140 pk zitten de meeste carb R1,s.
Wat betreft het oppakken na een bocht zou je misschien met een andere tandwielverhouding dat kunnen verbeteren.
Bij echte wedstrijd motoren passen ze die verhouding ook aan per circuit.
 
Laatst bewerkt:
Metingen vergelijken met andere motoren op andere banken heeft geen zin.

Dyno operators weten ook dat mensen graag meer willen en kunnen er makkelijk wat pk‘s bij toveren. Sommigen bouwen daar een naam mee op.
 
Meer vermogen vooral. 140pk achterwiel is fabrieksopgaaf voor deze R1 maar ik had wat meer verwacht door de aanpassingen die ik eerder genoemd heb.
Iedere testbank heeft zijn eigen "meetketen" (krachtsensor of koppelmeetflens/as, versterker, data acquisitie, filteringen, instellingen) en mechanische verliezen. Daarnaast is de kwaliteit van het gemeten signaal afhankelijk van de kwaliteit van diegene die de bank beheert/bedient.
Een tuner met verstand van meettechniek zal zorgen dat de analoge/digitale filters correct staan ingesteld, hij regelmatig "nult" of nog beter calibreert op lineariteit en hysterese", correcte temperatuurcompensatie, etc etc. etc. ... . Een tuner die dat goed voor elkaar heeft, beschikt over een bank waarvan de uitkomst/meting betrouwbaar en realistisch is. Een tuner die daar geen verstand van heeft er er niks aan (laat) doen zal een bank hebben waarvan de waarden alle kanten uit kunnen schieten. Al die factoren resulteren erin dat als je jouw motor op diverse banken gaat zetten, iedere bank andere "absolute (piek)waarden" laat zien.
Om bovenstaande redenen moet jij als eigenaar van de motor je niet blind te staren op de absolute waarden maar op het verschil van koppel/en vermogenskromme tussen "eerste meting" en de "beste/laatste meting" na de aanpassingen (op dezelfde bank)
 
Iedere testbank heeft zijn eigen "meetketen" (krachtsensor of koppelmeetflens/as, versterker, data acquisitie, filteringen, instellingen) en mechanische verliezen. Daarnaast is de kwaliteit van het gemeten signaal afhankelijk van de kwaliteit van diegene die de bank beheert/bedient.
Een tuner met verstand van meettechniek zal zorgen dat de analoge/digitale filters correct staan ingesteld, hij regelmatig "nult" of nog beter calibreert op lineariteit en hysterese", correcte temperatuurcompensatie, etc etc. etc. ... . Een tuner die dat goed voor elkaar heeft, beschikt over een bank waarvan de uitkomst/meting betrouwbaar en realistisch is. Een tuner die daar geen verstand van heeft er er niks aan (laat) doen zal een bank hebben waarvan de waarden alle kanten uit kunnen schieten. Al die factoren resulteren erin dat als je jouw motor op diverse banken gaat zetten, iedere bank andere "absolute (piek)waarden" laat zien.
Om bovenstaande redenen moet jij als eigenaar van de motor je niet blind te staren op de absolute waarden maar op het verschil van koppel/en vermogenskromme tussen "eerste meting" en de "beste/laatste meting" na de aanpassingen (op dezelfde bank)
Dat is niet helemaal waar,dynojet banken mogen onderling maar heel weinig verschillen van elkaar,andere banken kunnen dat natuurlijk wel.Het is ooit wel getest en verschillen in merk bank kunnen oplopen tot zo,n 15pk,de er uit springende positivo,s waren die
van Ten Kate racing en Ruud Frederiks ,in een Engelse test was dat verschil zelfs nog meer.
Maar dat is op zich niet belangrijk,een bank is bedoeld om te zien hoe de motor staat afgesteld ,bijvoorbeeld voor en na een
modificatie.
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet helemaal waar,dynojet banken mogen onderling maar heel weinig verschillen van elkaar,andere banken kunnen dat natuurlijk wel.Het is ooit wel getest en verschillen in merk bank kunnen oplopen tot zo,n 15pk,in een Engelse test was dat zelfs nog meer.
Maar dat is op zich niet belangrijk,een bank is bedoeld om te zien hoe de motor staat afgesteld ,bijvoorbeeld voor en na een
modificatie.
Je zegt het goed. Ze mogen onderling weinig verschillen......... Om dat te waarborgen dienen de banken echter periodiek gekalibreerd te worden door een onafhankelijk "orgaan" of wellicht heeft Dyno er een eigen dienst voor. De volgende keer als je naar een tuner gaat moet je eens vragen naar het laatste kalibratie rapport. Ik heb daar vroeger altijd naar gevraagd (was destijds werkzaam in de meettechniek/proefstandenbouw) maar nooit een kalibratie gezien.

Eigenlijk is het vreemd dat dat het geval is. Alle waar die je in een winkel koopt en waarvan de prijs gebaseerd is op €/kg dient gewogen te worden/zijn op door het ijkwezen gekeurde weegapparatuur. Maar voor tuning doet de apparatuur er niet toe en moet je er maar op vertrouwen dat de bank naar behoren werkt en goed is ingeregeld en afgesteld. Die "tuningmarkt" is waarschijnlijk te klein om daar een ijkwezen voor in te voeren. Dan wordt het "onbetaalbaar".
 
Die verschillende dyno's meten inderdaad wel net weer wat anders, hoe nauwkeurig worden de weersomstandigheden (luchtdruk, luchtvochtigheid en temperatuur) meegenomen? Dat soort dingen maken nogal wat uit.
Maar of dat nou gekalibreerd is of niet maakt eigenlijk niet zoveel ut als je een uitgangstest doet en dan iets aanpast en weer meet. Daar moeten natuurlijk geen weken tussen zitten, maar als je gaat lopen pielen met carburateurs is dat toch vaak binnen enkele uurtjes dat je een aantal runs doet. En daarmee kun je heel betrouwbaar de verschillen meten.
Absolute waardes zijn niet zo belangrijk, het gevoel op dat ding als TS net achter de bult op Zolder aan het gas draait is veel belangrijker, daar moet het kloppen en daar zegt die dyno helemaal niks over helaas.

Wat je zegt over het keuringswezen kopt wel, je gaat geen circus optuigen om alle vermogensbanken in Nederland gelijk te krijgen, ze meten niet een allemaal even nauwkeurig of op dezelfde manier.

Als ik later groot ben bouw ik nog een keer een eigen testbank O-)
 
Dit doet mij denken aan een tuningverhaal in een Engels motorblad. Het ging over een geteste Fireblade die behoorlijk getuned was, ook met nokkenassen. De motor was bloedsnel en liep perfect. Opvallend was dat de koppel- en vermogenskrommen precies gelijk waren aan de waarden van een standaard exemplaar....
 
Vraagje: Is dit het type R1 als er een sportuitlaat en filter op werden gezet waardoor die arm ging lopen, teveel warmte in de cilinderwanden kreeg waardoor deze dus zouden afbrokkelen?

db
 
Dit doet mij denken aan een tuningverhaal in een Engels motorblad. Het ging over een geteste Fireblade die behoorlijk getuned was, ook met nokkenassen. De motor was bloedsnel en liep perfect. Opvallend was dat de koppel- en vermogenskrommen precies gelijk waren aan de waarden van een standaard exemplaar....
Was dat getunede exemplaar dezelfde fiets als de stadaard fiets? was de grafiek van de standaardfiets op dezelfde vermogensmeter? was de standaard grafiek misschien wel van de fabriek? Hoe waren de rondetijden?

Geen idee wat de bedoeling achter het verhaal was, maar het zegt zo nog niet zo veel. Heb je toevallig een linkje? klinkt wel als leuk leesvoer
 
Was dat getunede exemplaar dezelfde fiets als de stadaard fiets? was de grafiek van de standaardfiets op dezelfde vermogensmeter? was de standaard grafiek misschien wel van de fabriek? Hoe waren de rondetijden?

Geen idee wat de bedoeling achter het verhaal was, maar het zegt zo nog niet zo veel. Heb je toevallig een linkje? klinkt wel als leuk leesvoer
Het is uit een tijd dat er nog geen linkjes waren.:P Geschreven met typische Engelse humor.
 
Deellast rij ik niet heel vaak met deze circuitfiets, maar ik heb wel af en toe dat hij hoog in de toeren niet goed wil oppakken. Bijvoorbeeld bij gas geven na de apex in Ramshoek, Ruskeshoek of Butte (bocht na de bult) op Zolder. Ik krijg dan niet helemaal de gasreactie die ik verwacht bij opendraaien gas. Dat was ook de voornaamste reden om op de bank te gaan maar dat was toen niet te repliceren.
Ga eens terug naar de Originele setting.
Het domweg alles erop zetten wat marketing belooft heeft nog nooit geholpen. (vraag me niet hoe ik dat weet.
Kijk hoe je motor loopt met 1 aan passing kijk hoe je motor loopt daarna rustig verder opbouwen.

Zo weet je voor jezelf (voel) wat de aanpassing doet . soms boer je gewoon achteruit met Racespullen. maar dat word zelden tegen je verteld neem ik aan.

Ik heb met problemen van de carburateurs wel 200 keer afgesteld naalden vlotterhoogte sproeiers menglucht sproeiers enz op gegeven moment voel en weet je heel goed wat wat doet en waar dit invloed op heeft.

Dus mijn adv ga terug naar de bassis daar begint het allemaal en daar moet je motor goed lopen doet deze dat niet kan je daar verder zoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan