yamaha R1 lekt benzine

tom19

MF'er
7 mrt 2005
103
0
helvoirt
mijn yamaha R1 lekt sinds kort benzine
ik vond hem al een paar dagen naar benzine stinken
vandaag toen ik thuis kwam en de garage open deed lag er ineens een klein plasje benzine onder de motor.
toen ik mijn kappen los had gehaald en ging kijken dacht ik dat de benzine onder uit de carberateur kwam , toen ik mijn tank los wou halen en mijn benzine kraantje dicht draaide liep er nog gewoon benzine uit.
als ik het slangetje er weer goed opzet, en tegen het kraantje aan duw dan gaat het kraantje lekken.
komt dit vaker voor (de motor heeft volgens de teller, en de vorige eigenaar pas 20.000 km gelopen, kan het dan dat het kraantje nu al lekt? en waar verkopen ze revisie setjes voor zo'n kraantje?
zou ik de carberateur ook los moeten halen om te kijken (lekt een r1 vaak onder aan de carberateur of komt dit eigenlijk nooit voor ??
ik weet in iedergeval zeker dat hij onder het kraantje lekt.

Tom
 
Heb ik ooit eens bij een oldtimer yamaha rd gehad, even alles losgemaakt en het schroefrdraad met gastape omwikkeld en weer in elkaar gezet, rij er nu al drie jaar mee zonder een druppel peut te verspillen/verliezen..
Kan ook een pakkingkje zijn natuurlijk....
gr Jim
 
Is het de aansluiting van kraan op tank, of lekt de kraan zelf (inwendig iets kapot)?

Indien het laatste: BENZINEKRAAN REPARATIE SET FCK-22
COMPLETE SET VOOR DE BENZINE KRAAN.(MADE IN JAPAN) €12.50

Is maar een voorbeeldje, van japparts.
 
hij lekt ergens inwendig. als je tegen het kraantje aanduwt komt het er bij de rand (wat ronddraaid als je hem open of dicht zet) uitgelopen.
waar kan je deze reparatiesetjes halen
en zijn deze universeel voor een r1?
ik heb een yamaha R1 van 16-06-2000
RNO4; YZF R1 - GBR
 
ik heb het benzine kraantje vervangen, tijdens mijn eerste rit sloeg de motor enkele keren af, ook had hij een backfire (knal uit de uitlaat) ik ben toen maar meteen omgedraaid en heb de auto maar gepakt.
kan het zijn dat ik mijn brandstofpomp moet ontluchten ofzoiets
(als ik mijn contact aanzet dan hoor ik de brandstof pomp ook een paar keer tikken.)
en hoe doe ik dit?
 
dat heb ik in het verleden eigenlijk vrijwel nooit gehoord
(afgelopen week dan wel, maar toen lekte mijn kraantje waarschijnlijk al.
en weet iemand waar die backfire aan kan liggen?
kan dit tijdelijk zijn geweest doordat ik mijn kraantje vervangen heb?
kan ik hier gewoon mee gaan rijden?
 
dat heb ik in het verleden eigenlijk vrijwel nooit gehoord
(afgelopen week dan wel, maar toen lekte mijn kraantje waarschijnlijk al.
en weet iemand waar die backfire aan kan liggen?
kan dit tijdelijk zijn geweest doordat ik mijn kraantje vervangen heb?
kan ik hier gewoon mee gaan rijden?
Hmmzz vanuit mijn leek oogpunt...

Een backfire ontstaat voornamelijk door te veel benzine toch? Dus onverbrande brandstof wat dan alsnog ontbrandt.

Misschien dat het dan toch met het vervangen van het kraantje te maken heeft. Maar goed, het is maar een wilde gooi. Volgens mij kan het niet super veel kwaad maar goed is het ook niet!

Maar zoals ik zei, ik ben een complete leek...
 
je motor krijgt niet meer benzine door een andere kraan, al zet je er 1 op met een doorlaat van 10 ltr per seconde.
het zijn de vlotternaalden die dat regelen.
als de motor blijft knallen in de uitlaat, check dan even de bougies.
als ze zwart zijn de moet je de vlotternaalden vervangen of de carburateurs gewoon afstellen.

het kan ook nog zijn dat de kraan via de vacuum aansluiting (als deze erop zit) benzine lekt in de cilinder.
 
de motor lekt nog steeds.
(hij lekte dus op 2 plaatsen tegelijk)
mijn andere benzine lek komt uit het overloop slangetje (die bij de zijstandaard zit)
daarnaast heb ik een stukje met de motor gereden, en de brandstofpomp moest nu weer pompen (een pompend geluid, tik, tik, krrrr, tik tik ' daar lijkt het op' )
en dit mag toch niet 5 uuur nadat de motor gelopen heeft, dan moet er iets niet goed afsluiten lijkt mij.
als mijn motor loopt en ik voel op het brandstof filter en de pomp dan voel ik af en toe iets pompen, moet de pomp niet mooi regelmatig lopen?
 
dat tik tik krrr is normaal.
je pomp blijft niet constant doorlopen zoals bv een waterpomp, ook niet als de motor loopt.
als je de pomp wilt controleren moet je de slang lostrekken en het contact aanzetten.
ook zal de pomp iedere keer, als het contact een poosje uitgestaan heeft, even lopen met het door jouw genoemde geluid, om de boel weer op druk te brengen.
en als er iets uit de overloopslang lekt, moet je de vlotternaalden nazien.
 
Laatst bewerkt:
daar was ik ook al bang voor.
als ik deze carberateurs los haal, moet ik dan ook weer een basisafstelling instellen?
kan het ook zijn dat hij hierdoor moeilijk optrekt bij hele lage toeren, en dat de motor een paar keer een backfire heeft gehad?
of is dat allemaal niet zo spannend?
 
Eh... heb je wel gecontroleerd of er niet een lading benzine in je olie terecht is gekomen?


Zeer goed punt. Doen!!!!!

En als je enkel de vlottennaalden en zittingen vervangt, is er met de instelling niks gedaan.

Aan de andere kant: nu je er makkelijk bij kan: afstellen!!!! *O*
Weet je meteen dat je een hoop andere kan uitsluiten en je kun netjes controleren of eea goed is gegaan.
 
als je de vlotternaalden vervangt zul je wel de vlotterhoogte moeten controleren.
verder hoef je idd niets af te stellen aan de carburateur.

dus zorg eerst dat het overlopen van de carburateurs verholpen is, en dan kijken wat er van de andere klachten overblijft.
 
hoe kan er dan benzine bij de olie zijn gekomen? het olie systeem is toch gesloten?
als de vlotternaalden niet goed afsluiten geeft dit ook deze symptonen?
weinig vermogen in het onderste toerengebied,
af en toe een backfire (knal uit de uitlaat)
hoef ik deze vlotternaalden alleen schoon te maken of moet ik ze ook vervangen?
de motor heeft pas 18.000 km gelopen, zou dat nu al zoiets kunnen zijn??
 
Ik heb zoiets gehad bij de 25.000km bij m'n R1 uit 99 en bij mij waren het de o-ringetjes,die om de mesing busjes zitten,waar de vlotternaalden invallen,

ze waren helemaal porreus geworden alsof ze niet tegen benzienne konden.zodat de brandstof niet door de busjes langs de naalden ging maar,om de busjes heen
terweil de naalden goed afslooten en dus ,de motor verzoop en lekte via de overloop.

Mijn motor verzoop bij stationair lopen en als ik dan weer wat gas gaf dan liep hij weer normaal,maar als ik dan weer bij de stoplichten stond,dan verzoop hij weer.

het lijkt bij jouw ook zoiets te zijn en als het dit is dan kost het maar 4 o-ringetjes als je de carbs er zelf af kunt halen en demonteeren
 
Laatst bewerkt:
Hmmzz vanuit mijn leek oogpunt...

Een backfire ontstaat voornamelijk door te veel benzine toch? Dus onverbrande brandstof wat dan alsnog ontbrandt.

Misschien dat het dan toch met het vervangen van het kraantje te maken heeft. Maar goed, het is maar een wilde gooi. Volgens mij kan het niet super veel kwaad maar goed is het ook niet!

Maar zoals ik zei, ik ben een complete leek...

Even offtopic;

Een backfire is het terugslaan van de zuiger die door een extreem vroege ontsteking niet zn gangetje vooruit wil maken, maar juist omgekeerd wil draaien. in mindere mate wordt dit ook wel pingelen genoemd. bij een backfire (terugslag dus) slaat je motor ook meestal af... :)

Het bovenstaande wat jij beschrijft is dus gewoon nog steeds Onverbrande-benzine-die-door-de-hitte-in-de-uitlaat-ontbrand-en-een-knal-geeft. :+ We hebben er voor zover ik weet nog geen woord voor. :P
 
Even offtopic;

Een backfire is het terugslaan van de zuiger die door een extreem vroege ontsteking niet zn gangetje vooruit wil maken, maar juist omgekeerd wil draaien. in mindere mate wordt dit ook wel pingelen genoemd. bij een backfire (terugslag dus) slaat je motor ook meestal af... :)

Het bovenstaande wat jij beschrijft is dus gewoon nog steeds Onverbrande-benzine-die-door-de-hitte-in-de-uitlaat-ontbrand-en-een-knal-geeft. :+ We hebben er voor zover ik weet nog geen woord voor. :P

Frontfire ;)

Echte backfire's zijn behoorlijk link, heb al 2 keer een luchtfilterhuis moeten blussen na een backfire i.c.m. startspray O-) En 1 keer had ik geen luchtfilterhuis gemonteerd, en stond gewoon de carburateur in de fik, nog bij mijn eigen NX ook... B| Alle rubbers aan de buitenkant kapot, alleen te krijgen in een compleet (duur) revisiesetje B| Maarja, carb nu wel weer helemaal perfect :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan