Yamaha R1 Probleem / Oplossing Topic

R(emco)1

MF veteraan
30 jul 2002
16.130
12
Welke technische problemen hebben de R1-rijders onder ons al gehad en wat was de oplossing. Zelf gedaan of laten en doen en wat waren de kosten?
 
lijstje:


98 R1 last met versnellingsbak, maar kwam meestal door lomp schakelen tijdens wheelien
tikken uit kop, schijnt erbij te horen
koelvloeistof lekken op uitlaat, keerring waterpomp welke in carter zit en overloop heeft boven exup klep.
scharnier exup klep moet wel eens schoongemaakt worden, klinkt alsof die maar op 3 cilinders loopt.
olieverbruik, lijkt vooral doordat er een olieniveau sensor is welke al zeer snel reageert.
contactslot gaat moeilijk, eigenlijk yamaha probleem, revisie beste oplossing
meer eigenlijk niet toch???
en dat voor alweer 7 jaar R1
 
lijstje:

contactslot gaat moeilijk, eigenlijk yamaha probleem

Ik heb al verschillende Yammies gehad, en nooit problemen met het contactslot gehad,volgens mij ligt het niet zo zeer aan het slot maar aan de gebruiker,deze vind het vaak leuk om 32 sleutels aan zijn sleutelbos te hangen,hierdoor slaat het slot uit.

Tip : alleen je sleutel in het slot, en verder geen zooi eraan

:)
 
lijstje:
Tikken uit kop, schijnt erbij te horen
Olieverbruik, lijkt vooral doordat er een olieniveau sensor is welke al zeer snel reageert.
Contactslot gaat moeilijk, eigenlijk yamaha probleem, revisie beste oplossing
:^
+ Lekkende pakking van dynamodeksel, nieuwe pakking en vloeibare pakking op sensor doorvoer waren de oplossing.
 
Ik heb al verschillende Yammies gehad, en nooit problemen met het contactslot gehad,volgens mij ligt het niet zo zeer aan het slot maar aan de gebruiker,deze vind het vaak leuk om 32 sleutels aan zijn sleutelbos te hangen,hierdoor slaat het slot uit.

Tip : alleen je sleutel in het slot, en verder geen zooi eraan

:)



sorry, maar helaas, heb altijd maar 1 losse contact sleutel, ik vind krassen op me kroonplaat niet leuk namelijk.
dealer vertelde me dat het vaker voorkwam bij Yamaha
 
Ik heb het idee dat mijn R1 (2000) bij 5500 toeren en hoger (6e versnelling) relatief veel trillingen produceert! wanneer ik in z'n 4 of 5 rij en m lekker doortrek lijkt het een stuk minder!

Iemand ideeen of dit kwalijk is of misschien tot iets kan leiden of ergen of duidt!? Thanks!


hoort wel een beetje.
Blok is sportief ontwikkeld met weinig vliegwiel werking en star in frame gemonteerd.

5500 rpm is wel een gebied war je exup klep voor wat problemen kan zorgen, en daar zit ook de zogenaamde milieudip, misschien dat afstellen nog enige verlichting kan brengen.

Heb er alleen last van met snelwegrijden, anders niet door de afwisseling.
Trouwens, 5500 rpm in 6 is 150-160, beetje meer gas geven zou ik zeggen :)
 
Weinig trubbels....

Wel gammele contactslot (en nee, geen hele sleutelwinkel aan de sleutel hangen....). Ietsjes beter geworden nu ik halve bus siliconenspray in slot heb leeggespoten (reeds vaker gedaan, alleen laatste keer alle voorzichtigheid en zuinigheid laten varen en flink knoien, nu is het ietsjes beter).

Enige klacht (meer aan het adres van yamaha of van Engbers (de dealer)) is dat mijn accu naar de eeuwige jachtvelden ging na iets meer dan een jaartje. Is op zich niet zo'n probleem, maar ik kreeg hem niet vergoed (tot op heden, is nu bijna jaar na dato en nog steeds kunnen ze niet achterhalen of het ding nou vergoed wordt of niet......). Standaard verhaal is dat die dingen in de winter stuk gaan als de motor een tijdje stil heeft gestaan, verhaal gaat bij mij niet op want hij wordt gewoon elke dag gebruikt - ook om door de sneeuw te ploegen.

Verder geen gezeik gehad (wel een beetje kietelig oliesensortje)..... tot nu toe 25000 probleemloze kilometertjes....
 
Tijdens een fijn toertochtje door de Eifel ging tijdens het stationair draaien spontaan de olielamp een paar seconden aan :?
We hadden net gereden, dus de motor liep al een tijdje, en de olie is gewoon op peil..

Tijdens het rijden niet meer gezien dat de olielamp aanging.
 
Tijdens een fijn toertochtje door de Eifel ging tijdens het stationair draaien spontaan de olielamp een paar seconden aan :?
We hadden net gereden, dus de motor liep al een tijdje, en de olie is gewoon op peil..

Tijdens het rijden niet meer gezien dat de olielamp aanging.


Yamaha heeft ipv een oliedruk lampje een olie NIVEAU lampje.
En dat lampje gaat al branden als je olie 1 streepje onder max staat.
Kan absoluut geen kwaad, als je maar olie ziet in je kijkglas.
Maar het kom er soms op neer dat om het lampje weer uit te krijgen je maar een heel klein beetje olie hoeft bij te vullen.
 
Er is een serie die beschikken over uitlaatkleppen van slecht materiaal. Deze koprevisie kost 1700 euro! Yhamaha erkend dit probleen en zal dus een gedeelte van de kostan bijdragen. :) :) Gewoon een fireblade kopen :) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan