yamaha r1 zwakke punten

31 mrt 2010
3
0
aalten
hallo mensen ik heb een vraag.ik wil een yamaha r1 kopen..bouwjaar 1999 0f 2002..
maar moet ik op letten als ik hem koop wat zijn de zwakke punten van een r1..alvast bedankt... groetjes Black Dynamite
 
Uiteraard de staat van onderhoud controleren en/of iemand meebrengen die dat kan.

Een r1 is in principe onverwoestbaar... Kijk maar eens naar R1Sjaak die heeft 250 duizend km gereden met een r1... Niet echt zwakke punten voor zover ik weet.

:)
 
Uiteraard de staat van onderhoud controleren en/of iemand meebrengen die dat kan.

Een r1 is in principe onverwoestbaar... Kijk maar eens naar R1Sjaak die heeft 250 duizend km gereden met een r1... Niet echt zwakke punten voor zover ik weet.

:)


heb je ook de lijst gezien met wat er onderweg allemaal vervangen is ;)
 
Sommige exemplaren kunnen tijdens volgas accelereren in de 2e versnelling, uit de versnelling schieten. Dus proefrit maken en een paar keer flink accelereren in z`n 2.

Vooral vroege modellen 98-99 kunnen last hebben van tikkende kleppen bij koude motor. Hier is destijds een terugroepactie voor geweest (klepgeleiders vervangen) maar niet alle r1`s met problemen zijn teruggekomen. Start de R1 dus met een koude motor en luister naar geluiden.
 
Nee, de R1 heeft niet écht zwakke punten. De carbmodellen hadden wel een tikje agressieve gasrespons.

Grootste zwakke punt zijn de commentaren van modjes die niks van motoren snappen....... :+
 
Vergeleken met een Fireblade heeft een R1 juist een heel degelijk onderhoudsschema...kleppen hoeven pas om de 24000 km gecontroleerd te worden..

Nou, bij de Fireblades uit 1996-1999 dus om de 38.000km volgens handboek.

Anyway, volgens mij was van de eerste R1's de achterschokdemper niet zo betrouwbaar. Als je veel bochten snel achter elkaar nam, dan pompte de schokker zich op. Het resultaat was dat je na een bocht of 3 a 4 geen demping meer had (demper ging niet meer in en uit) en je een highsider kon verwachten.
 
Sommige exemplaren kunnen tijdens volgas accelereren in de 2e versnelling, uit de versnelling schieten. Dus proefrit maken en een paar keer flink accelereren in z`n 2.

Vooral vroege modellen 98-99 kunnen last hebben van tikkende kleppen bij koude motor. Hier is destijds een terugroepactie voor geweest (klepgeleiders vervangen) maar niet alle r1`s met problemen zijn teruggekomen. Start de R1 dus met een koude motor en luister naar geluiden.

Het uit de 2 schieten kan simpel worden verholpen door de veer te vervangen die de bak in de versnelling houdt. Er is een update van waar de veer uit een ander materiaal is gemaakt. Kosten: 10,- en 2 uurtjes prutsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan