Yamaha R1

Errorken

MF'er
21 apr 2004
74
0
Ik ben opzoek naar een moto en heb hierbij mijn oog laten vallen op een YZF R1 uit 1998. De moto heeft een 30k km gelopen en zou in uitstekende staat zijn. Ik heb er een foto van gezien (kleur is blauw) en vanop de foto te zien blijkt dit inderdaad zo te zijn. Dit weekend ga ik normaal een kijkje nemen.

Nu heb ik hierbij 4 vragen. Maar eerst even meedelen dat ik een totale motor leek ben. In feite heb ik nooit een motor gehad en erger nog, ik heb nog maar net mijn voorlopig motor rijbewijs.

1. Waar moet ik bij zo'n motor (algemeen, maar als iemand dit weet ook specifiek voor die R1) op moet letten ? Zijn er bekende flaws ofzo ...

2. De prijs is 5.800 euro. Is dit de prijs ? Er van uitgaand dat hij inderdaad in volledig perfect staat is.

3. Kan ik zo'n motor nog kwijt raken ? Stel dat ik er 6 maand /5k km mee doe en hem dan verkoop voor 4.800euro. Of is er bijna geen vraag naar die dingen ?

(Mijn laatste vraag moet niet perse serieus beantwoord worden :) )

4. Wat vinden jullie ervan dat iemand van 22 zonder enige moto ervaring zulks ding wilt kopen ?
 
Oh ja, en als je dan toch wilt reageren, doe dit dan niet enkel op vraag 4 :(
 
3. Kan ik zo'n motor nog kwijt raken ? Stel dat ik er 6 maand /5k km mee doe en hem dan verkoop voor 4.800euro. Of is er bijna geen vraag naar die dingen ?

(Mijn laatste vraag moet niet perse serieus beantwoord worden :) )

4. Wat vinden jullie ervan dat iemand van 22 zonder enige moto ervaring zulks ding wilt kopen ?

Waarom zijn mensen altijd geinteresseerd in de verkoopprijs van hun fiets voor ze hem uberhaupt gekocht hebben. Rijd lekker met dat ding.

En zonder ervaring zo'n fiets, je moet je maar kunnen beheersen.
Verwacht hier wel een hoop commentaar op je keuze.
 
jaaaa, vooral doen ;)

was leuk om je niet gekend te hebben....

bye.gif


 
okee ;)

vraag 3, je bent al dood voor je die motor uberhaupt kunt verkopen ;)

vraag2: maakt niet uit eventueel geld dat je bespaart kan je toch niet uitgeven ;)

vraag1: meest bekende fout van de R1 is dat stoere mannetjes die net hun rijbewijs hebben zich ermee aan gort rijden ;)
 
Oh ja, en als je dan toch wilt reageren, doe dit dan niet enkel op vraag 4 :(

:^

domme antwoorden zijn er al genoeg op het mf B|

1) geen idee

2) Ja dit is een zeeer scherpe prijs dus denk niet dat daar nog wat vanaf gaat

3) voor 4800 raak je een goede r1 over een half jaar 100% zeker weer kwijt

4) Ja en nee .... het ligt helemaal aan jezelf, als jij van jezelf weet dat je je goed in kan houden dan moet je het gewoon doen, ik weet van mezelf dat ik dat niet kan en toch de grenzen van die motor ga opzoeken. Daarom koop ik ook volgend jaar pas een 1000cctje ... ben dan ook 22 O-) maar heb dan wel al ervaring met cb250/fzr400/fzr600/gsxr600

Maar ja me gixxer600 rijd ook makkelijk 250 en of je nou met die snelheid met een r1 valt of met de gixxer .. doet even zeer
 
jongens van 22 staan nou niet echt bekend om hun self-controle (kan het weten) en als je een Supersport wil kopen ben je eigelijk per definitie al geen bijster verantwoordelijk persoon en geef je eigelijk al toe dat het je om de snelheid gaat... dat verhaal van alles zit in je rechter pols is gelul, als je op zo'n ding zit draai je hem open, helemaal als je geen ervaring met motoren hebt!

 
Maar ja me gixxer600 rijd ook makkelijk 250 en of je nou met die snelheid met een r1 valt of met de gixxer .. doet even zeer

Maar je gixxer600 zet toch minder pk's aan de grond; je zal hem minder snel onder je eigen reet vandaan rijden.

Als je de R1 neemt kan je mij niet vertellen dat je dat ding echt onder controle hebt (je draait dat gas toch open )
Leer eerst rijden, bochten, remmen etc. doe gewoon eerst ervaring op een 'normale' fiets.
 
Praten we hier over een Nederlandse motor ?

De prijs is behoorlijk aan de lage kant.
Normaal licht de prijs in Nederland rond de € 7.500,- (soms iets goedkoper, maar vaak duurder)
30.000 km is niet echt weinig voor een motor, maar moet zeker nog jaren meekunnen.

Maar of het een verstandige keus is ?
Ik denk het niet, het gaat niet alleen om de snelheid die je op een R1 kan halen, maar vooral om het vermogen dat je flink kan laten schrikken.

Als ik jou was en toch voor die R1 zou gaan, zou ik meteen allerlei VRO en andere (circuit) cursusen gaan volgen (heb je misschien nog een kans om het te overleven)

In ieder geval, veel plezier ermee
 
ben zelf in het bezit van een Yamaha R1 uit 1998.

ik ben zelf 23. maar goed, hiervoor ben ik begonnen op een 25 kw zzr 600 en een Fireblade.

Enige ervaring is toch wel handig wanneer je een r1 neemt, anders heeft de motor meer jou in je macht dan jij de motor!

Ik heb er zelf vorig jaar mei € 8000 voor betaald, met 20d km op de teller. Dit was wel bij een motorzaak.

Prijs is dus best laag, als je het mij vraagt, neem in ieder geval iemand mee die verstand van zaken heeft, voor je een miskoop doet!!

veel r1 of ander motorplezier!
 
bijzonder verstandig |(

Los van het feit of het verstandig is of niet, persoonlijk zou ik zonder geen of enige rijervaring niet op een R1 of soortgelijke SS stappen.

Ik rij inmiddels 22 jaar motor waarvan de laatste 3 jaar pas een R1.

Moest toch wel even aan het vermogen wennen en heb dan ook in het begin rustig aan gedaan (moest de motor toch inrijden O-) ). Zelfs nu na 3 jaar wordt ik nog wel eens verrast door het vermogen.

Maar keuze is aan jou en het risico wat je daar mee wil lopen.
 
Laatst bewerkt:
Maar keuze is aan jou en het risico wat je daar mee wil lopen.

Gelukkig mag je die keuze nog zelf maken. Maar als het te vaak toch een foute beslissing blijkt gaat de overheid voor je beslissen.

En dan krijg je 25kw regeltjes, 100pk grens, APK, verplichte kleding, verhoging van verzekeringskosten...

DUS OPZOUTEN MET DAT KANON! 8-)
 
Gewoon kopen als het gehele plaatje je bevalt.
Al die verhalen over te veel vermogen enzo zullen je op je 22e toch niet interesseren.
Ongetwijfeld ga je een keer goed op je plaat en dan ben je (wanneer je geluk hebt gehad) vanzelf genezen.
Aldoende leert men.
 
Of kan je het niet meer navertellen zoals we een enkele keer hier op het MF lezen.

hmmmm nou ik er over nadenk horen we eigelijk nooit meer wat van die mensen die na hu 25Kw les-Er5 een R1 willen kopen, na hun 1e topic :P
 
Gelukkig ben je geen vriend van me. Ik heb er een hekel aan als vrienden van me verongelukken, doet me meer dan bij een vreemde.

Adieu
 
Tja.. Vraag 4.

Ik heb in de tussentijd mijn rijbewijs al een jaar of 7, en de nodige tourtochtjes en kilometers gevreten.

Op dit moment rij ik een R6 uit 2000, en afgelopen weekend heeft hij me toch weer weten te verassen met z'n vermogen.

Dus als je een kleinbeetje verstandig bent.... Geen R1 om mee tebeginnen
 
1) Algemeen: iig een proefrit maken, of beter nog iemand meenemen met verstand van zaken om ook ff proef te rijden.
- Trekt ie niet naar 1 kant?
- Schakelen gaat soepel?
- Bij remmen, zowel hard als zacht geen trillingen oid?
- Geen enge rammeltjes of bijgeluiden uit het blok?

Verder letten op optische tekenen van schade. Krassen, beschadigingen, etc. Er zullen altijd wel wat krassen op zitten tgv. gewoon gebruik, maar let op valbeschadigingen. Kuipdelen waarvan de kleur niet helemaal overeen komt met de rest kunnen een weggever zijn.
Kijken of moertjes e.d. niet extra geborgd zijn. Dit kan wijzen op een ex circuitfiets.
Aangezien je zelf nog geen ervaring hebt, is het verstandig om iemand mee te nemen die wel kennis en ervaring heeft op dit gebied. Die zal sneller en beter in kunnen schatten hoe de staat van de fiets is.

2) Is neem ik aan een Belgische prijs? Daar heb ik geen kijk op. Voor een NL is ie niet duur, iig.

3) R1 worden een hoop verhandeld, dus je zult 'm allicht weer kwijt raken.

4) Als je van jezelf weet dat je je in de hand kunt houden en je wilt dat ding echt graag, zou ik zeggen: gewoon doen. Realiseer je echter wel dat een R1 een fout sneller afstraft dan bijv. een CBR600F oid. Verder is een R1 een behoorlijk brute fiets, dit kan erg intimiderend zijn, zeker voor een beginner. Je loopt het risico dat je er niet prettig op rijdt omdat je continu 'bang' bent voor het ding.

Maw, als je eerlijk van jezelf kunt zeggen dat je je kunt beheersen, zou ik het gewoon doen. Maar ik zou je wel willen adviseren om eerst eens proef te rijden en ook eerst eens op een wat lichtere/vriendelijke motor. Het zou best eens kunnen dat die R1 dan ineens helemaal niet meer zo aantrekkelijk is.
 
Beste jonge man, denk alsjeblieft ook nog een beetje aan het aantal pk's. Dat ding heeft er meer dan de gemiddelde leasbak. Het lijkt me niet erg verstandig, dat ding heeft ZERO TOLERANCE beleid mbt foutjes die je (snel) maakt als beginner.

Dit heeft niets met jalousie te maken, maar ga eerst eens lekker leren rijden op een "vergefelijkere" 600 (allowel dik 100+ PK, is ook flink wennen hoor), en gaat je ook gegarandeerd keer op keer verassen met vermogen...
 
1) Algemeen: iig een proefrit maken, of beter nog iemand meenemen met verstand van zaken om ook ff proef te rijden.
- Trekt ie niet naar 1 kant?
- Schakelen gaat soepel?
- Bij remmen, zowel hard als zacht geen trillingen oid?
- Geen enge rammeltjes of bijgeluiden uit het blok?

Verder letten op optische tekenen van schade. Krassen, beschadigingen, etc. Er zullen altijd wel wat krassen op zitten tgv. gewoon gebruik, maar let op valbeschadigingen. Kuipdelen waarvan de kleur niet helemaal overeen komt met de rest kunnen een weggever zijn.
Kijken of moertjes e.d. niet extra geborgd zijn. Dit kan wijzen op een ex circuitfiets.
Aangezien je zelf nog geen ervaring hebt, is het verstandig om iemand mee te nemen die wel kennis en ervaring heeft op dit gebied. Die zal sneller en beter in kunnen schatten hoe de staat van de fiets is.

2) Is neem ik aan een Belgische prijs? Daar heb ik geen kijk op. Voor een NL is ie niet duur, iig.

3) R1 worden een hoop verhandeld, dus je zult 'm allicht weer kwijt raken.

4) Als je van jezelf weet dat je je in de hand kunt houden en je wilt dat ding echt graag, zou ik zeggen: gewoon doen. Realiseer je echter wel dat een R1 een fout sneller afstraft dan bijv. een CBR600F oid. Verder is een R1 een behoorlijk brute fiets, dit kan erg intimiderend zijn, zeker voor een beginner. Je loopt het risico dat je er niet prettig op rijdt omdat je continu 'bang' bent voor het ding.

Maw, als je eerlijk van jezelf kunt zeggen dat je je kunt beheersen, zou ik het gewoon doen. Maar ik zou je wel willen adviseren om eerst eens proef te rijden en ook eerst eens op een wat lichtere/vriendelijke motor. Het zou best eens kunnen dat die R1 dan ineens helemaal niet meer zo aantrekkelijk is.

kom nou Orph, alle jonge jongens zweren dat ze altijd hun driften in bedwang hebben, maar dat is gewoon Bullshit, zodra ze die Pk's voelen gaan ze ze gebruiken ook... dat verhaal van "als je je rechterhand maar in bedwang hebt" vind ik onzin, je rechterhand krijg je pas onder bedwang door veel rijervaring op te doen.
 
1. Waar moet ik bij zo'n motor (algemeen, maar als iemand dit weet ook specifiek voor die R1) op moet letten ? Zijn er bekende flaws ofzo ...

2. De prijs is 5.800 euro. Is dit de prijs ? Er van uitgaand dat hij inderdaad in volledig perfect staat is.

3. Kan ik zo'n motor nog kwijt raken ? Stel dat ik er 6 maand /5k km mee doe en hem dan verkoop voor 4.800euro. Of is er bijna geen vraag naar die dingen ?

(Mijn laatste vraag moet niet perse serieus beantwoord worden :) )

4. Wat vinden jullie ervan dat iemand van 22 zonder enige moto ervaring zulks ding wilt kopen ?
De mening van de meesten is al heel duidelijk en soms ietwat ongenuanceerd verwoord, dus van mij een wat genuanceerder en volledig antwoord op je vragen.

1. Geen idee. Ik ben zelf een motorleek, dus daar kan ik je geen advies over geven.

2. Klinkt ietwat aan de lage kant. Maar uit je manier van schrijven meen ik te begrijpen dat je uit België komt, of heb ik het nu fout? Daar liggen de prijzen over het algemeen een ietsje lager dan in Nederland, dus het zou kunnen kloppen. Advies: neem bij voorkeur iemand mee die verstand heeft van motoren.

3. Of je de motor weer kwijtraakt hangt natuurlijk wel af van een aantal dingen. Mits in goeie staat moet dat goed lukken. Ik vraag me alleen af waarom je er slechts 6 maanden en 5k op zou willen rijden... Zo snel zul je 'm toch niet zat zijn?

4. Het is al (genoeg?) gezegd: het is niet een standaard beginnersfiets. Je hebt het hier over een racekanon waar zelfs ervaren motorrijders van kunnen schrikken. Ik zeg niet dat het niet kan, maar verstandiger zou wellicht zijn om op iets minder krachtigs te beginnen. Zou zelf voor een 600 kiezen: genoeg vermogen, maar lichter en makkelijker handelbaar. Kies je tóch voor de R1, wees dan in elk geval zo verstandig om eerst wat extra cursussen te volgen om goed met je fiets te leren omgaan. Afijn, welke keus je ook maakt, ga er verstandig mee om. In elk geval veel rijplezier!
 
Terug
Bovenaan Onderaan