Yamaha R3 - A2

En dat zonder perskit. Dank je. :) En meestal probeer ik nog negatieve punten te vinden, maar bij de R3 is dat erg lastig. Er is altijd wel iets, maar echt slecht... zeker niet. Ik hoop alleen dat de nieuwe MT-03 of hoe hij ook gaat heten wel deze kant op komt. Een MT-125, maar dan met het 321cc blok.
 
Zag er zaterdag 1tje staan aan het strand bij ons aan de plas.

Dus bij mij in het dorp rijdt er ook 1tje rond :Y
 
Dan moet ie zich snel melden, heb ik er weer een loggenoot bij. Kijk, het leven is allemaal ook deels deprimerend als R3 rijder omdat de Ninjaclub zo groot is ;(
 
Zo voelde ik het ook toen ik 2 jaar geleden als een van de eerste baklappen een Ninja 300 kocht en alle N250 rijders allemaal over gingen stappen naar iets groters. Niks geen gezellige Ninja 300 familie :P Maar dat ziet er ondertussen al een stuk rooskleuriger uit. Komt nog wel ^_^
 
Laatst bewerkt:
Weinig activiteit hier, ik had verwacht dat de R3 wel iets populairder zou zijn. Maar goed. Ik ben van plan om in januari mijn A2-rijbewijs te halen en ik twijfel tussen de R3 en de Ninja 300. Ik vind de R3 net iets mooier dan de N300 en de R3 heeft op papier nét iets meer vermogen en koppel. De R3 heeft dan ook mijn voorkeur.

Heeft er iemand toevallig op beide motoren gereden en is het verschil in vermogen merkbaar? Daarnaast had ik ook gelezen dat de achterveer aardig zacht zou zijn (zachter dan de ninja 300?) en dat dit de stuureigenschappen niet ten goede komt. Wat is jullie mening hierover? Alvast bedankt!
 
Weinig activiteit hier, ik had verwacht dat de R3 wel iets populairder zou zijn. Maar goed. Ik ben van plan om in januari mijn A2-rijbewijs te halen en ik twijfel tussen de R3 en de Ninja 300. Ik vind de R3 net iets mooier dan de N300 en de R3 heeft op papier nét iets meer vermogen en koppel. De R3 heeft dan ook mijn voorkeur.

Heeft er iemand toevallig op beide motoren gereden en is het verschil in vermogen merkbaar? Daarnaast had ik ook gelezen dat de achterveer aardig zacht zou zijn (zachter dan de ninja 300?) en dat dit de stuureigenschappen niet ten goede komt. Wat is jullie mening hierover? Alvast bedankt!

Ik heb een maat met een Ninja 300. Als het aan mij ligt zijn de motoren zowat identiek qua rij eigenschappen. Het verschil zit denk in de voorkeur voor merk & uiterlijk. De R3 heeft iets meer CC's maar het blijft ook gewoon een "300". De vering is inderdaad zachter wat ik heb begrepen. Ikzelf vind het perfect rijden, ook met duopassagier gaat alles prima. Qua rijeigenschappen zal ik niet al te bang zijn. Je kunt prima cruisen met deze motor en als het even allemaal gaat vervelen kan je de weg ook echt gebruiken waarvoor die gemaakt is. Met 90 door een flauwe bocht op je knieën draait de R3 zijn spreekwoordelijke hand niet voor om. Noch zal de Ninja 300 er problemen mee hebben want wat dat betreft zijn het allemaal supersports. Ga je voor rijeigenschappen in zin van het circuit moet je voor een RC390 kijken, dat is de duiven in de A2 klasse.
 
F3 675 is dan leuker in de A2-klasse. Enige nadeel is dat ie zo snel bij de 160 zit.. en in de begrenzer.
 
Je krijgt er ook iets meer voor terug... :]

Ride-by-wire, tcs, brembo klauwen, Marzocchi vering voor, waarbij je tenminste IETS kan instellen (ingaand, uitgaand, veervoorspanning). Verder nog een quickshifter, slipperclutch, meteen al een goed luide uitlaat, een nog mooier uiterlijk, diverse mappings (waar je met 35kW niet zoveel aan hebt). Het enige nadeel..... de R3 komt je op top voorbij. Bij 160km/u is het gewoon uit met de pret en knalt de begrenzer er keihard in.
 
Klopt inderdaad. Het blijft een kwaliteitsfiets die normaal gesproken veel meer vermogen benut. Een begrenzer voor A2 is vrij omstreden wat dat betreft vind ik. Daarnaast zijn ze volgens mij nogal storingsgevoelig
 
Eind deze maand haal ik een r3, wel een aantal vragen; kan er een bredere achterband op? En moet de motor in gereden worden? Overigens erg vette motor!!

Bedankt
 
Laatst bewerkt:
Eind deze maand haal ik een r3, wel een aantal vragen; kan er een bredere achterband op? En moet de motor in gereden worden? Overigens erg vette motor!!

Bedankt

Er kan ongetwijfeld een andere maat band onder, maar waarom zou je het doen? Het komt de rijeigenschappen niet ten goede. Elke motor moet ingereden worden dus ook deze als je hem nieuw aanschaft.
 
Er kan ongetwijfeld een andere maat band onder, maar waarom zou je het doen? Het komt de rijeigenschappen niet ten goede. Elke motor moet ingereden worden dus ook deze als je hem nieuw aanschaft.


Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat dit een keerzijde heeft, maar een tikje breder vind ik mooi staan. Wellicht voor in de toekomst. Welke maat zal er (maximaal) op passen ivm de velg? Iemand daar een antwoord op?

Dan nog even over de uitlaat; wat zijn aanraders? voor een mooi diep geluid.
Akrapovic is natuurlijk mooi, maar meer suggesties?
 
Beste Gravian,

Wat banden betreft gaan de meeste niet breder dan 150/70/17, dit ivm veiligheid. Er past een 160 op maar daar zou ik echt niet voor gaan. De beste banden die getest zijn zijn de Bridgestone S20 Evo's. Wat een uitlaat betreft zou ik voor een verschil in geluid voor een volledig systeem gaan, de catalistic converter van het originele systeem(doe je houd bij een slip on) dempt het meest van het geluid. Ik heb een slip on en die is niet echt luid(youtube
). Het mooiste volle systeem is voor mij ook de R77 van Yoshi. Akra heeft een goedkopere optie met een wat kleinere pot.

Ik zou lekker blijven tukken op die standaard Michelins de eerste KM's. De R3 is zoals die is een goede starter, al hoewel, ik hing na 1000km's ook al met mn knietjes over het asfalt :)
 
Beste Gravian,

Wat banden betreft gaan de meeste niet breder dan 150/70/17, dit ivm veiligheid. Er past een 160 op maar daar zou ik echt niet voor gaan. De beste banden die getest zijn zijn de Bridgestone S20 Evo's. Wat een uitlaat betreft zou ik voor een verschil in geluid voor een volledig systeem gaan, de catalistic converter van het originele systeem(doe je houd bij een slip on) dempt het meest van het geluid. Ik heb een slip on en die is niet echt luid(youtube
). Het mooiste volle systeem is voor mij ook de R77 van Yoshi. Akra heeft een goedkopere optie met een wat kleinere pot.

Ik zou lekker blijven tukken op die standaard Michelins de eerste KM's. De R3 is zoals die is een goede starter, al hoewel, ik hing na 1000km's ook al met mn knietjes over het asfalt :)

Aah super joh, bedankt voor je goede toelichting. Hou het de eerste tijd sowieso even lekker standaard (aanschaf is al genoeg), maar het is altijd leuk om te kijken naar mogelijkheden. Wat kostte jouw uitlaat?
Ik zit trouwens ook te sparren over het feit dat ik de motor misschien over drie maanden aanschaf, zowel ivm de winterperiode en om het idee dat je dan een 2016 model op papier hebt staan, brengt natuurlijk meer waarde bij de uiteindelijke switch over een x aantal jaren naar een andere motor.
 
Uiteraard, heb ik ook gedaan met mijn keuze ninja/R3. Altijd een xtra jaartje pakken. Mijn uitlaat was niet goedkoop, €500 via de dealer. Ik moet wel zeggen dat het in mijn ogen de meest tonende uitlaat is. Wil je klappen, kijk dan naar open potten (Coleman/Akra Ss gp/M4). Ik heb intussen al een dikke 1500€ accessoires erop zitten, leg binnen een maand de laatste hand aan de montage hiervan. Dan is ie af :)

Welke dealer ga je m halen?

Grt
 
Die Akra op ebay is zonder dB-killer en niet op straat toegelaten. In aanschaf goedkoop, in boetes heel duur. Ook de relatie met de buren staat dan op het spel.
 
Die Akra op ebay is zonder dB-killer en niet op straat toegelaten. In aanschaf goedkoop, in boetes heel duur. Ook de relatie met de buren staat dan op het spel.

Ja dat zag ik later ook, maar kan mij niet voorstellen dat je luider bent dan de meeste andere motoren. Wel een gaaf ding.
 
Je hebt gewoon een open uitlaat en nog een korte ook, er kan echt wel een bak herrie uit een 300'tje komen.
 
Uiteraard, heb ik ook gedaan met mijn keuze ninja/R3. Altijd een xtra jaartje pakken. Mijn uitlaat was niet goedkoop, €500 via de dealer. Ik moet wel zeggen dat het in mijn ogen de meest tonende uitlaat is. Wil je klappen, kijk dan naar open potten (Coleman/Akra Ss gp/M4). Ik heb intussen al een dikke 1500€ accessoires erop zitten, leg binnen een maand de laatste hand aan de montage hiervan. Dan is ie af :)

Welke dealer ga je m halen?

Grt

Welke uitlaat heb jij er precies opzitten? 500 euro zit je gauw op denk ik? Haal m bij motoport Leek, nabij Groningen. Ga volgende maand naar de dealer om de matte grey voor januari te bestellen, die komt 2016 uit!

Edit: zie net de yoshimura r77, die klinkt heel vet. Die is ook rond de 500 euro
 
Laatst bewerkt:
Naarmate er meer kilometers gereden wordt klinkt de R77 veel donkerder. Zal volgende week wel een nieuw gopro filmpje op zetten.

Die 2016 grey is ook wel errug mooi inderdaad. Hou ons op de hoogte man!
 
Terug
Bovenaan Onderaan