Yamaha R3 - A2

RobertBrus

MF'er
16 jun 2015
81
0
Regio Delft
Goedenavond MotorForum,

Ik ben beniewd of er nog al wat andere Yamaha R3 owners zijn op dit forum. Ik zal maar even aftrappen.

full

Yoshimura R77 slip-on
R&G Fender eliminator
Yamaha origineel seat cover

Grt, Robert
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij nog maar weinig. Ik heb er toevallig eentje nu staan voor een testverslag. Echt een geweldig apparaat voor de A2-rijders en eigenlijk ook heel erg leuk voor erbij voor de gevorderden! Ben aangenaam verrast door het motortje, al was ik ook al best vol lof over de Ninja 300. De R3 heeft 25cc meer en ik mag niet vergelijken met een motorervaring van 2 jaar terug, maar de R3 lijkt daarmee wel iestje meer pit te hebben, vooral merkbaar op de snelweg (of ik had nu minder wind).

Ik vraag me alleen af hoeveel ze er van gaan verkopen. Ik heb het idee dat de Ninja 300 ook zwaar ondergewaardeerd is en niet zoveel is verkocht, omdat velen toch per se 35kW willen hebben en niet minder. Volgend jaar komt de nieuwe MT-03, een naked R3 eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
WOW, dat is en mooie machine, stond op mijn wish list, maar kwam nog iets te duur uit.
Dus ik zal nog een jaartje moeten wachten.
Geniet ervan!
 
Over een jaartje zullen ze 2e hands nog wel 4750-5000 euro kosten. Ik denk dat je voor 6000 een hele leuke motor koopt. Maar goed, voor 1000 meer heb je een MT-07 35kW (die er vervolgens niet echt mooi uit ziet). Ik heb in elk geval veel plezier met die R3. Wie weet koop ik er ooit nog eens eentje 2e hands voor erbij... maar er zijn zoveel motoren leuk voor erbij. Maakten ze maar meer slechte rommel, dan was het makkelijker kiezen.

Dat ding loopt trouwens behoorlijk hard voor 321cc. Richting 180km/u gaat het wel en zag hier en daar ook nog wel daarboven (al dan niet downhill). Op de snelweg niet het gevoel gehad de underdog te zijn (wel tikkie terug om vlot in te halen).
 
Eeuhm :p Uw prijzen mag je hier in België wel wat lager inschatten. :p
Nieuwprijs van een R3 in België is tussen de 5000-5500 €
Ninja 300 kan je bij ons ook al kopen voor 3000 - 3500

Dus goed zoeken he binnen een jaartje :p 180 trouwens niet slecht voor dat ventje :)

mt-07 vind ik wel een mooie motor, buiten dat de ophanging "zuigt"
 
Tot nu toe heb ik van 3 andere mensen vernomen dat ze ook een R3 hebben. In de USA zijn er inmiddels honderden. Dat is waarschijnlijk ook te wijten aan de grootte van het werelddeel t.o.v. ons landje.

Ik ben tot nu toe rete blij met mijn aankoop. Het is een lekker lichte fiets mét ABS. Voor een beginner zit alles er op, gear indicator, shift lights, ABS en geen gekke toeters en bellen. Eenmaal boven de 6k toeren is het echt een klein monstertje, omdat je hier toch niet harder dan 130 kan je 'm zowat op elke provinciale weg/snelweg helemaal op zn staart trappen. Het blijft A2, maar je bent wel echt lekker aan het motorrijden. Twisties zijn al helemaal fantastisch, het weegt nog lang geen 200 kilo en dat merk je.

Jullie hebben het over 180 km/u, ik denk persoonlijk dat er zonder enige aanpassingen wel iets meer uit te halen valt.

Mvg Robert
 
Gaaf ding :)

Leuk dempertje erop. Die wilde die eerst ook voor mijn Ninja 300. A2 is inderdaad wel leuk omdat je de motor flink op zijn staart kan trappen zonder dat je gelijk veels te hard rijdt.
 
Gaaf ding man!

Ik zie dat je uit Delft komt, ik ook! *D Ik zelf rij een Suzuki sv650 op 35 kw.

Mooi motor inderdaad!
Hoe hard ga jouw SV650? Ik rij namelijk op 25KW even hard als mijn welke de SV650 ook op 35kw heeft staan. Verschil is wel dat ik iets lichter weeg en mijn motor via een CDI begrenst is.
 
Meer dan 180km/u zal vast wel, maar het gaat langzaam op een vlakke weg.

Net van een Hells Angel verloren op het rechte stuk met de R3, tja 30Nm tegen 120-150Nm?
Dat ga je nooit winnen. Voordeel van A2 en zeker met 300cc is dat je idd vol gas kan knallen zonder extreem hard te gaan. Absoluut een topper.

Die prijzen in Belgie zijn om jaloers op te worden! :)
 
Met een A2 rijbewijs moet je ook niet willen racen :) Ik vind voornamelijk een groot pluspunt van de R3 dat je niet erg laag zit. Mensen van 50+ die een rondje doen stappen er ook vaak erg positief vanaf.
 
Met A2 moet je niet willen racen tegen wat snellers, nee. Maar altijd wel leuk om te zien of je het bij kan houden en dat lukte wel (ik ging 'm zelfs later weer voorbij). Maar tegen het koppel van zo'n zware Harley kan je gewoon niet op. Had mij ook niet met mijn MT-03 gelukt met het dubbele koppel t.o.v. een R3.

Maar geen lage zit? OK, hij is niet laag, maar ook zeker niet hoog. Hoop dat de 300-321cc motoren wat populairder worden.

Qua looks is die R3 ook wel leuk. Kwam gister nog een MP3 400 tegen (denk een LT) met 2 jonge jongens erop en die durfden absoluut geen sprintje te doen. Met CVT, 400cc en iets meer koppel moet je toch vlot naar de 100 gaan. Enige nadeel is dat extra vlees achterop. De R3 ziet er gewoon bloedsnel uit.

Vanavond de laatste video maken en morgen de R3 inruilen voor een MT-125.
 
Laatst bewerkt:
Qua koppel is het inderdaad heel anders rijden. Als je een beetje de vaart erin wilt houden, en dat gaat heel erg best met de R3, dan moet je schakelmoment wel ergens rond de 6000-7000 toeren liggen. Ik kom zelf van een 50CC kreidler af(heel iets anders, ging er laatst weer op zitten en het voelde alsof ik op een strijkplank zat). Bij die bromfiets ging schakelen in lage toeren ook net zo soepel als in de hoge toeren. Bij de R3, merk je dat je rustiger moet gaan schakelen in die lage RPM's, je kan hem er niet hard in harken. Echter hoog in de toeren gaat het zo verschrikkelijk lekker, de fiets daagt het ook echt uit om op de gemiddelde provinciale weg gelijk in zn 4 de 100 op te zoeken, en dan zo snel mogelijk.

Voor alsnog, dan zit je nog steeds niet te spelen met je pasjes. Voor de mensen met een literfiets met een te zware rechterpols is deze klasse dus ook wel degelijk interessant. Want wat bochten betreft heb je gewoon minder gewicht onder je kont zitten. Jij denkt het, en de R3 doet het.

Ben beniewd naar je vids, Mono.
 
Laatst bewerkt:
Rustiger moet schakelen in lage toeren? Hoe bedoel je dat?

Tja, op het circuit kan je 'm helemaal open draaien, op de weg heb ik 179km/u gezien, maar ik meende 11k rpm toen te rijden, dus nog iets over. Wat mij betreft hard zat en geen snelheden die ik zelf regelmatig zou rijden. Beetje 140-150km/u maximaal als kruissnelheid aanhouden is wat mij betreft snel zat. Op mijn MT-03 is 140-150km/u absoluut niet comfortabel, dan zit ik meer maximaal rond 120-130km/u.
 
Ik heb het idee dat het schakelen in lage touren wat netter koppelen vereist dan in de hogere toeren. Ik denk het aan te voelen, ook al is dit mijn eerste motor. Ik vind 130 een prima snelheid op de R3, je bent nog in staat om op de motor goed af te remmen en je bent ook nog wendbaar genoeg om je uit een gevaarlijke situatie te rijden.
 
Niet echt gemerkt eigenlijk. Die R3 kan hard genoeg remmen hoor, ook nog met hogere snelheden.
R3 is weer terug bij z'n baasje. Nu het verslag in elkaar draaien. Ruwe tekst is al af, maar foto's moeten er nog bij, de video's moet ik nog in elkaar zetten. Ach, het houdt me van de straat. :) Of juist niet. :]
 
Heb hier een teaser van de video waar we vorige week donderdag mee bezig waren. Is niet door mij gemaakt, maar door het bedrijf wat kwam filmen. Ik maak er wat simpelers van, zo mooi kan ik het niet. :) Eindvideo komt nog. Ik laat door dit bedrijf wel volgende maand een filmpje maken van de Kawa Z300, dan laat ik hem alles doen. Daar moet echt wel wat moois uit komen. :)

 
Wat ik er van bak zal echt een stuk minder spectaculair zijn. Maar hij gaat dus de video van de Z300 doen, volgende maand. :)
 
Dank je. Uitgebreid? Ik probeer ze juist wat korter te maken qua slap geouwehoer. Gewoon meer hoe de motor er uit ziet, functies/opties, rijgedrag, eigenschappen blok etc. soms lees je zulke slappe lulverhalen in motorbladen of op motorsites, dat je na het lezen nog weinig wijzer bent. Dat kan anders. :)

Maar goed, dat is natuurlijk mijn mening. Deze week komt die van de MT-125 ook online, zal ongeveer van hetzelfde kaliber zijn.
 
Uitgebreid in de zin van veel onderwerpen bespreken. Sommige test zeggen niks over het dashboard, de remmerij, etc. Die van jou zijn erg compleet en geven een goed beeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan