Yamaha R3 - A2

Was dit testverslag al bekend? Datum staat op 16 juli 2015, maar nu wel bovenaan op de startpagina, denk dat ze 'm vergeten waren om toen online te zetten?

Test: Yamaha YZF-R3 (2015)

Weer wat leesvoer! Max snelheid op pag 2 klopt alleen niet. Die ligt een stuk hoger. :]
 
Wordt wel een heel ander beeld geschetst als in de meeste andere reviews.

Dat klopt, ik kan mij er niet in vinden. Ook niet in het feit dat een RC390 wel supersport zou zijn. Die zit ook gewoon erg comfortabel voor een zogenaamde supersport.

Mijn R3-test heb je vast ook wel gelezen. Maar goed, tests zijn altijd persoonlijk dus lees je voor je een motor wilt kopen zoveel mogelijk tests en dan weet je toch wel wat je moet verwachten. Gelukkig is het niet allemaal hetzelfde, dan ben je ook snel klaar met lezen. :) Iedereen heeft een eigen mening, gelukkig.

Het is denk ik ook wat je nog meer onder je kont krijgt. Die website test alles van klein tot kolossaal. Ik test bijv. echt tot 35kW, wat je tot A2 mag en dan is het al weer heel anders. Binnenkort heb ik trouwens de MT-03 ABS onder mijn kont. Maar goed, ik verwacht niet meer dan een naakte R3.
 
Hallo allemaal
Mijn naam is Robin 23jaar oud en ben nu al meer dan 1 jaar in me bezit van mijn yzf r3
Ik heb deze motor bij termaat in nijmegen nieuw besteld dit zou eigenlijk het show model worden een zwarte maar toen hebben ze hem voor mij verandert naar een blauwe ik heb altijd iets zwarts gehad en wou nou keer iets anders en de blauwe vond ik toch wel het mooist kijken

Toen ik de motor had gelijk een andere kentekenplaat houder gemonteerd deze lag al paar weken op de schap te wachten kwam uit Amerika hier in Nederland kon ik nergens iets vinden
Maandje later is er een yoshimura uitlaat opgekomen met gelijk andere knipperlichten
En nu zitter en al aardig wat anders spul op zoals andere remhendels ,tankpads dingetje hier en daar maar nog niet af

Kwa vermogen is het een leuke beginnersmotor
Je kunt er leuke wheelies mee maken en je kunt leuk meekomen met andere 600 750cc
moet wel zeggen dat ik na een kleine 1,5 maand wel meer vermogen wou maja dan moeten we nog ma heel even wachten
wegrijden bij stoplichten met andere motor met meer cc is goed te doen gaat altijd wel gelijk op totdat je doorschakelt en dan is het altijd over
Het is ook een vrij lichte motor dus bocht na bocht gaat vrij gemakkelijk (ben wel niks zwaarders gewent ) ook het meekomen gaat altijd wel goed op een gegeven moment lopen ze wel uit als ze over de 200 gaan ofso maar dat is ook niet vaak

Kan soms ook wel paar uur op de motor zitten zonder echt last te krijgen van iets het is een soort half toer motor en half sport erg comfortabel zithouding is ook gewoon goed

De abs vind ik zelf heel fijn slijten je band minder hard en heeft me al wel is goed geholpen

Verder heb ik nog nergens een andere r3 gezien wel een keer een groene kawa en 2x rc390 (spug lelijk da ding ) heb zelf op de ktm duke 390 gelest erg fijne motor was dat ook erg leuk onder in goede koppel daar voor een 1cilimder dat heeft de r3 dan weer niet zo☹️
Tijdens lessen voor avd als je dan een wheelie maakte kreeg je als commentaar dat je ook een stopie moes maken met de r3 heb ik nog geen stopie gemaakt vind de positie van het stuur daar niet erg fijn voor kan natuurlijk wel maar doe het liever niet raad het ook niet aan zonde van de motor als het mis gaat (ben wel all riks verzekerd plus 3jaar lang nieuwwaarde bij Total los )

Dit was het wel zoon beetje denk ik ff kijken hoe ik foto's kan plaatsen van me r3
En hoop op paar leuke reacties

Mvgr Robin
 
Hallo allemaal
Mijn naam is Robin 23jaar oud en ben nu al meer dan 1 jaar in me bezit van mijn yzf r3
Ik heb deze motor bij termaat in nijmegen nieuw besteld dit zou eigenlijk het show model worden een zwarte maar toen hebben ze hem voor mij verandert naar een blauwe ik heb altijd iets zwarts gehad en wou nou keer iets anders en de blauwe vond ik toch wel het mooist kijken

Toen ik de motor had gelijk een andere kentekenplaat houder gemonteerd deze lag al paar weken op de schap te wachten kwam uit Amerika hier in Nederland kon ik nergens iets vinden
Maandje later is er een yoshimura uitlaat opgekomen met gelijk andere knipperlichten
En nu zitter en al aardig wat anders spul op zoals andere remhendels ,tankpads dingetje hier en daar maar nog niet af

Kwa vermogen is het een leuke beginnersmotor
Je kunt er leuke wheelies mee maken en je kunt leuk meekomen met andere 600 750cc
moet wel zeggen dat ik na een kleine 1,5 maand wel meer vermogen wou maja dan moeten we nog ma heel even wachten
wegrijden bij stoplichten met andere motor met meer cc is goed te doen gaat altijd wel gelijk op totdat je doorschakelt en dan is het altijd over
Het is ook een vrij lichte motor dus bocht na bocht gaat vrij gemakkelijk (ben wel niks zwaarders gewent ) ook het meekomen gaat altijd wel goed op een gegeven moment lopen ze wel uit als ze over de 200 gaan ofso maar dat is ook niet vaak

Kan soms ook wel paar uur op de motor zitten zonder echt last te krijgen van iets het is een soort half toer motor en half sport erg comfortabel zithouding is ook gewoon goed

De abs vind ik zelf heel fijn slijten je band minder hard en heeft me al wel is goed geholpen

Verder heb ik nog nergens een andere r3 gezien wel een keer een groene kawa en 2x rc390 (spug lelijk da ding ) heb zelf op de ktm duke 390 gelest erg fijne motor was dat ook erg leuk onder in goede koppel daar voor een 1cilimder dat heeft de r3 dan weer niet zo☹️
Tijdens lessen voor avd als je dan een wheelie maakte kreeg je als commentaar dat je ook een stopie moes maken met de r3 heb ik nog geen stopie gemaakt vind de positie van het stuur daar niet erg fijn voor kan natuurlijk wel maar doe het liever niet raad het ook niet aan zonde van de motor als het mis gaat (ben wel all riks verzekerd plus 3jaar lang nieuwwaarde bij Total los )

Dit was het wel zoon beetje denk ik ff kijken hoe ik foto's kan plaatsen van me r3
En hoop op paar leuke reacties

Mvgr Robin


Gaaf! leuk verhaal :}

Inmiddels heb ik een fender eliminator erop zitten, een delkevic uitlaat en wordt mijn 13T voortandwiel er over een week of twee op gezet. Wil nog een donker windscherm, agressievere spiegels (any thoughts??) en mijn richting knippers aan de zijkant kleiner hebben.
 
Afgelopen weekend eindelijk mijn R3 gekocht, ik mocht zelfs nog even zien hoe deze was binnengekomen, altijd leuk natuurlijk. Lang op moeten wachten en nu nog anderhalve week wachten omdat het kenteken aangevraagd moet worden. Ik kan in ieder geval niet meer wachten dat ie eindelijk bij mij thuis staat :)

Heb er een testrit op gemaakt en deze machine rijdt heerlijk. Enige nadeel wat ik er aan ondervond was toch de spiegels wat ik vaker heb gelezen over deze motor. Je kan nauwelijks zien wat er op de rijstrook achter je rijdt omdat je meerendeels je ellebogen ziet. De linker en rechter rijbaan van de rijbaan waar je op dat moment rijdt kun je wel prima zien.

Optrekken ging lekker (ik ben natuurlijk ook niets zwaarders gewend) en heel soepel. Wanneer je het gas los laat en hard in de remmen gaat sta je ook zomaar stil. Je voelt ook zeker dat de motor lekker en vloeiend stuurt omdat deze zo licht is, ik ben een 40 kilo zwaardere motor gewend van het lessen maar daar tussen merk je echt een groot verschil.

Hieronder twee afbeeldingen van hoe deze geïmporteerd werden in metalen kist en al. Ik heb de motor gekocht bij Gebben Motoren in Rogat (nabij Meppel). Verder heb ik een smoke kuipruit, tanktas (11 L), tankpads en verkorte kentekenplaathouder aan opties erbij gekocht.

De motor zonder opties in metalen kist kun je hieronder zien, ik ben er super blij mee en kan echt niet wachten om erop te mogen rijden.

7NKx73G.jpg

LK3GGUf.jpg
 
Ook trotse eigenaar van een mat-grijze Yamaha R3!
Heb hem nu net 3,5 week en heb er 1030km op zitten ongeveer.
De motor is nog geheel origineel op de uitlaat na, een volsysteem uitlaat van akrapovic (de circuit versie).
Klinkt wel ongelofelijk gaaf, alleen wel heel erg hard.
Rij ook momenteel wel zonder dB killer. Dus als ik nu rond de 9000-10000 toeren kom en laat het gas los dan hoor je de uitlaat ook helemaal knallen en komen er zelfs soms vlammen uit de uitlaat dus wel een beetje fanatiek misschien!
Maar ik moet nu dus de 1000km beurt laten doen, wat gebeurt er allemaal bij die beurt en is het zelf te doen? heb de motor nieuw gekocht bij motorport maar ze rekenen rond de 130 euro, wat ik nog aardig wat vindt voor een eerste beurt.
Tevens lijkt het mij zeker leuk om eens een ritje te maken met andere R3 eigenaren!
 
Hallo mikepannekoek,

Wat kostte zo'n volledig uitlaat systeem ongeveer ? Ik zag dat alleen een slip-on van akrapovich al rond de 400-500 euro zat. Daarnaast is mij verteld dat bij een 1000km beurt alles gecontroleerd wordt en ook of de originele delen nog naar behoren werken. Als dat niet het geval is krijgen deze een recall o.i.d. en worden deze vervangen met originele producten. Ook kijken ze of er geen slijpsel in de motor zit geloof ik, olie vervangen en dat soort dingetjes. Bijna hetzelfde als een kleine beurt geloof ik.

Bij mij zeiden ze dat dit 120 euro kostte.

Mvg.
 
Hallo mikepannekoek,

Wat kostte zo'n volledig uitlaat systeem ongeveer ? Ik zag dat alleen een slip-on van akrapovich al rond de 400-500 euro zat. Daarnaast is mij verteld dat bij een 1000km beurt alles gecontroleerd wordt en ook of de originele delen nog naar behoren werken. Als dat niet het geval is krijgen deze een recall o.i.d. en worden deze vervangen met originele producten. Ook kijken ze of er geen slijpsel in de motor zit geloof ik, olie vervangen en dat soort dingetjes. Bijna hetzelfde als een kleine beurt geloof ik.

Bij mij zeiden ze dat dit 120 euro kostte.

Mvg.

Zo een uitlaat kostte 675 euro, de motor was 6000 euro en er kwamen nog 250 euro kosten bij voor het rijklaar maken, maar ik heb de motor gekocht voor 6750 inclusief de uitlaat.
Ik denk toch dat ik hem dan maar even wegbreng voor die beurt :)
 
Dat is ook geen geld die rijklaar maak kosten. Ik heb mijne gekocht voor 6500 inclusief 4 accesoires. Rijklaar maak kosten zouden van 400 euro zijn. Ik kon kiezen uit 250 euro korting of uit 350 euro aan accessoires (dus dat ik 100 zelf bij leg). Ik denk dat zo'n uitlaatje ook wel leuk is om onder mijn eigen R3 te zetten, ik houd hem voorlopig nog even standaard, als ik aan wat anders toe ben ga ik misschien voor zo'n uitlaatje, klinkt goed in ieder geval! :-)
 
Maar ik moet nu dus de 1000km beurt laten doen, wat gebeurt er allemaal bij die beurt en is het zelf te doen? heb de motor nieuw gekocht bij motorport maar ze rekenen rond de 130 euro, wat ik nog aardig wat vindt voor een eerste beurt.
Als je garantie hebt op de motor zou ik het niet zelf doen, kan dan namelijk zijn dat je garantie vervalt(verschilt wel per casus). Zo niet, zou je het prima zelf kunnen lijkt me, olie wisselen, even dingetjes bij langs lopen e.d. is niet zo lastig opzich. 't is gewoon een kleine beurt + paar extra checks. Slijt delen als remmen e.d. zijn toch nog niet af na 1000km (hoop ik 8-) )
 
Laatst bewerkt:
Onlangs een 5" velg besteld voor een 180/55-17 achter! Wanneer deze binnen is even een setje bridgestones kopen! Heel gedoe om bredere velgen te vinden voor de yamaha r3 (zonder dat je abs systeem overbodig wordt). Twee weken terug ook op aanraden van TS kleiner tandwieltje erop gezet. Erg tevreden tot nu
 
Yamaha R3

De beslissing om de R3 te nemen is definitief. *O*

Rest nog het “wanneer”. Onder andere door gasten uit Nederland en nog wat andere zaken die eerst afgehandeld moesten zijn, was het eerste idee om dit te combineren met mijn tweede bezoek aan mijn oogarts. Helaas was mijn oog op dat moment nog steeds niet goed, dus hebben we dat plan verworpen.

Vervolgens bleken er echte problemen met mijn oog te zijn, wat al weer zo’n twee maanden geleden resulteerde in een operatie. Inmiddels heb ik alweer een paar controles gehad en alles blijft goed. De resterende klachten heb ik niet echt last van tijdens het motorrijden.

Kortom, ik neem zeer binnenkort de beslissing wanneer we hem in HCM gaan ophalen. En uiteraard hou ik daarbij de conditie van mijn oog in de gaten.

Minh gaat mee. Het is denkelijk toch wel gemakkelijk om een Vietnamees sprekende persoon als tolk bij me te hebben. Of ze er zelf na een dikke 400 km. achterop nog zo over denkt..... :+

Maar een tussenstop in één of ander resort in Mui Ne of Phan Thiet vergoedt een heleboel. ;)

En misschien daar ook meteen wat foto’s van de nieuwe fiets maken als bv....

full

full


Vraag
Zijn er R3-berijders die een wat grotere tanktas gebruiken als bv. de City Evo van SW-Motech? Zie
Bags-Connection Quick-Lock Tanktas City EVO
Ik kan hier nauwelijks tanktassen kopen dus moet hem mogelijk uit NL laten komen. En ik heb geen flauw idee of een dergelijk “hoge” tanktas in de weg zit.
Iemand??

Het originele en meer uitgebreide bericht staat in FredVN in "Vietnam"
 
Hey allemaal. Mooi die berichten. Ik zie ook steeds meer R3tjes rijden. Ik nader ondertussen de 10xxx km. Donderdag vertrek ik naar zuid duitsland, om vervolgens nog 8 dagen te touren ik het gebied zuidelijk met als einddoel Venezië. Samen met een maat met een GSX600 op de aanhangwagen.

Fred, ik heb een klein tanktasje van Yamaha origineel, al moet ik zeggen dat de bevestiging geen hele zware tassen toestaat. Bij 3KG houdt het wel op lijkt mij.

2016-06-19%2011.36.01-1_zpsfxcpsc6c.jpg
 
@RobertBrus
Bedankt voor de info. Ik wil toch wel een iets grotere tanktas. Helaas hebben ze die hier niet bij Yamaha, dus denkelijk moet ik toch iets uit Nederland laten komen.
 
Ben benieuwd naar de foto's straks, Fred!
Topkoffer kan je ook nog proberen, maar ook dan mag je vaak niet meer dan 5kg aan gewicht kwijt. Mijn koffer weegt 4,4kg leeg, ik mag dus 3 zakken chips er in kwijt officieel. Onofficeel pleur ik er meer in. Is dan wel een 46 liter koffer, joekel van een ding.
 
Die voorvork is nice, de lampen van het huidige model vind ik mooier. Deze kleurstelling vind ik ook niets hebben.Maar misschien moet ik 'm in het echt zien.
Ik ben dan ook echt een zwart/geel-man. Ik snap alleen niet dat Yamaha niet met een R4 komt. Leuk hoor, 8km/u meer topsnelheid, maar heb je al op een Ninja 400 gereden? Wat een heerlijk apparaat is dat! Yamaha zal net als de vorige keer wel langer wachten, om met iets te komen wat de Ninja 400 gaat overtreffen qua cc's.
 
Die voorvork is nice, de lampen van het huidige model vind ik mooier. Deze kleurstelling vind ik ook niets hebben.Maar misschien moet ik 'm in het echt zien.
Ik ben dan ook echt een zwart/geel-man. Ik snap alleen niet dat Yamaha niet met een R4 komt. Leuk hoor, 8km/u meer topsnelheid, maar heb je al op een Ninja 400 gereden? Wat een heerlijk apparaat is dat! Yamaha zal net als de vorige keer wel langer wachten, om met iets te komen wat de Ninja 400 gaat overtreffen qua cc's.
Heb jij al wel met de Ninja 400 gereden?
Zo ja ... vertel! :9~ ik ben benieuwd! :9
Waarom? Ik denk eraan een nieuwe motor te kopen, een lichtere dan mijn huidige, maar voor zover ik al gekeken heb is de Ninja 400 2019* de enige in die klasse die in mijn smaak valt.

* leuke is ook dat er voor het 2019 model geen meerprijs meer gevraagd wordt voor de KRT kleurstelling! En in 2019 krijgen ze een symetrische full LED dubbele koplamp mee. (Al had die van 2018 dat mogelijk ook al, de 300 had het niet als ik het juist heb ...)

Over de Yamaha R3, begrijp ook niet dat er nog geen R4 is. Maar evengoed begrijp ik niet de de Ninja 300 niet gewoon in productie blijft naast de 400. Al kan dat op de Belgische markt wel een logische verklaring hebben. 300'tjes verkopen hier slecht, want knip er maar 50cc vanaf, en je rijdt taksvrij. Dus ja, de 250 (maar weet niet of die in België nog verkrijgbaar is), en dan ga je rechtstreeks naar de 400.

Maar wist je trouwens dat er wel een Yamaha R15 bestaat?
Wel niet verkrijgbaar in de BeNeLux, en wellicht in heel Europa niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb jij al wel met de Ninja 400 gereden?
Zo ja ... vertel! :9~ ik ben benieuwd! :9
Waarom? Ik denk eraan een nieuwe motor te kopen, een lichtere dan mijn huidige, maar voor zover ik al gekeken heb is de Ninja 400 2019* de enige in die klasse die in mijn smaak valt.

* leuke is ook dat er voor het 2019 model geen meerprijs meer gevraagd wordt voor de KRT kleurstelling! En in 2019 krijgen ze een symetrische full LED dubbele koplamp mee. (Al had die van 2018 dat mogelijk ook al, de 300 had het niet als ik het juist heb ...)

Over de Yamaha R3, begrijp ook niet dat er nog geen R4 is. Maar evengoed begrijp ik niet de de Ninja 300 niet gewoon in productie blijft naast de 400. Al kan dat op de Belgische markt wel een logische verklaring hebben. 300'tjes verkopen hier slecht, want knip er maar 50cc vanaf, en je rijdt taksvrij. Dus ja, de 250 (maar weet niet of die in België nog verkrijgbaar is), en dan ga je rechtstreeks naar de 400.

Maar wist je trouwens dat er wel een Yamaha R15 bestaat?
Wel niet verkrijgbaar in de BeNeLux, en wellicht in heel Europa niet.

En of ik de Ninja 400 heb gereden! Heerlijke motor, absoluut een aanrader voor A2, maar ook heel leuk als je vol vermogen mag rijden en geen 100 pk nodig hebt.
Voor binnendoor behoorlijk snel en ook op de snelweg doet ie goed zijn best en komt goed mee. Weegt ook geen drol. Ben dan ook benieuwd wat de Z400 gaat doen, denk dat de Z400 heel goed gaat verkopen, ook mede de scherpe prijs. Heb er wel eens aan gedacht om mijn ER-6N in te ruilen voor een Z400. maybe.. maybe. Weet alleen niet of ik die 30 extra pk's en een beetje koppel ga missen. Ik snap ook niet dat er nog geen R4 is, maar Yamaha kennende gaan ze dan wel weer over Kawasaki heen en zal het 425cc of 450cc worden. Daarna volgen de 500cc-varianten en is het cirkeltje weer rond, zijn we weer in 1990 beland en gaan we weer naar 250cc over enige jaren. :P

De 300 gaat niet meer verkopen als de 400 er ook is. De R15 weet ik het bestaan van, een R25 bestaat ook. 150cc, 250cc.

Hier mijn verslag, denk dat je daar voldoende informatie aan hebt. Zitten ook nog wat filmpjes bij en op mijn kanaal nog wel wat meer.
Test: Kawasaki Ninja 400 35kW A2-rijbewijs

Er is trouwens ook nog een Aziatische versie met 4 pk meer. Ohja wat betreft symmetrie van koplampen, ik meen dat ze ook beide al aan staan op het 2018-model. Heb er alleen geen foto van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan