Yamaha R3 - A2

8< Ik snap ook niet dat er nog geen R4 is, maar Yamaha kennende gaan ze dan wel weer over Kawasaki heen en zal het 425cc of 450cc worden. Daarna volgen de 500cc-varianten en is het cirkeltje weer rond, zijn we weer in 1990 beland en gaan we weer naar 250cc over enige jaren. :P
Ha, dat dacht ik idd ook al. Wat te denken van die leuke 400tjes van de jaren '90!
FZR, GSX-R, ZXR, VFR & RVF in een modern jasje :9~ Als roffelende twin of gillende vier-cilinder, het mag allemaal wat mij betreft. O-)
 
En of ik de Ninja 400 heb gereden! Heerlijke motor, absoluut een aanrader voor A2, maar ook heel leuk als je vol vermogen mag rijden en geen 100 pk nodig hebt.
Dat dus, ik heb geen 100 pk nodig. Ik heb er nu 92, denk dat ik met moeite de helft gebruik.
Voor binnendoor behoorlijk snel en ook op de snelweg doet ie goed zijn best en komt goed mee. Weegt ook geen drol.
Ik ben dan ook geen snelrijder. Ja ok, ik geef ze soms wel eens de sporen, maar die 400 zal ook wel vlot genoeg gaan. Niet veel wegen? Ik denk dat als ik eens iets aan mijn eigen gewicht kon doen, dat dat belangrijker is dan dat van de motor :$
Ben dan ook benieuwd wat de Z400 gaat doen, denk dat de Z400 heel goed gaat verkopen, ook mede de scherpe prijs.
Ik geloof dat best. De naked versie zal idd lager geprijsd staan. Maar voor mij is het het niet, ik houd niet van naked bikes, ik wil volledig gekuipt. Gewoon, kwestie van smaak.
Behalve op de Filipijnen, denk dat ik daar meer baat zou hebben van de Z400, althans, ik ga ervanuit dat die meer grond speling zal hebben? En ondanks dat de nieuwe wegen daar sneller groeien dan een lintworm in het lichaam van een coke verslaafde, en ze die aannemers van die wegenbouwers gerust is naar België mogen sturen, iss off road rijden (zeker in de meer afgelegen gebieden) er toch nog bijna dagelijkse kost.
... Weet alleen niet of ik die 30 extra pk's en een beetje koppel ga missen.
Ik geef het eerlijk toe, als ik overstap van mijn GSX 750 F, met 92pk, en 65nm koppel (denk ik???), naar een Ninja 400, dan ga ik dat verschil voelen en missen ... in het begin althans, maar de soeplesse van de Ninja 400 zal me dat snel doen vergeten geloof ik.
Ik snap ook niet dat er nog geen R4 is, maar Yamaha kennende gaan ze dan wel weer over Kawasaki heen en zal het 425cc of 450cc worden. Daarna volgen de 500cc-varianten en is het cirkeltje weer rond, zijn we weer in 1990 beland en gaan we weer naar 250cc over enige jaren. :P
Ach ja, zo gaat het toch altijd he, en er moet concurrentie blijven bestaan zeker.
De 300 gaat niet meer verkopen als de 400 er ook is.
De 300 is hier nooit een succes geweest (weet wel een mooie Ninja 300 tweedehands te koop, mét een jaar garantie, voor om en bij 4500€). Komt dus omdat het verschil tussen 300 en 250 te klein is, en je in België tot en met 250cc geen wegentaks betaald. Het verschil van 250 (300) naar 400 is al een stuk groter, en plezanter, wat het de wegentaks van 52€ waard maakt.
De R15 weet ik het bestaan van, een R25 bestaat ook. 150cc, 250cc.
Ik ken ze ook beide, van op de Filipijnen. Daar zijn cc's als 110/115, 150 en 250 zowat de meest voorkomende. Al is de sterk groeiende economie er wel voor aan het zorgen dat steeds meer motoren eerder richting 250 a 300 gaan, hier en daar een rijkeluizoontje die rijd met een KTM 390 ...
De R15 kom je er regelmatig tegen, de R25 maar af en toe.
Hier mijn verslag, denk dat je daar voldoende informatie aan hebt. Zitten ook nog wat filmpjes bij en op mijn kanaal nog wel wat meer.
Test: Kawasaki Ninja 400 35kW A2-rijbewijs
Ik heb dat met veeeeeel plezier gelezen!
Er is trouwens ook nog een Aziatische versie met 4 pk meer.
Ja klopt, heb het gelezen in het artikel, heeft te maken met de pk/kg verhouding om aan de A2 norm te voldoen in Europa.
Ohja wat betreft symmetrie van koplampen, ik meen dat ze ook beide al aan staan op het 2018-model. Heb er alleen geen foto van.
Ja, die van 2018 idd ook (maar geen idee of dat ook al full LED is). Bij de 300 alvast niet, en gescheiden functie. Ik heb een hekel aan die assymetrie, bij mijn vorige GSX F twee bi-xenon projectors ingebouwd, bij deze nog niet de tijd en kosten eraan gespendeerd, omdat ik te veel problemen met de motor heb, en de kans dus bestaat op vervanging.

Dus nu zijn we aan het punt gekomen, waarom mijn interesse in deze motor?
  • Mijn woon werk motor moet compact zijn: check.
  • Mijn spiegels moeten ingeklapt kunnen worden en bij uitklappen weer in de exacte positie terugvallen: check
  • Volledig gekuipt zijn: check.
  • Zuinig zijn: check.
  • Een sport/tour zithouding hebben: check
  • Moet vinnig rijden, maar een Porsche Panamera turbo mag van me kunnen winnen: check.
  • Bij een dubbele koplamp moeten die symetrisch werken: check.
Kortom, het lijkt mij een vinnige en krachtig genoege motor, om mij, met mijn rustige rijstijl, vele plezierige en zuinige woon werk km's te bezorgen, en zelfs af en toe tijdens een vrijetijdstrip ook.

Vind ik er dan geen minpunten aan?
Jawel, de kleine tank, geen middenbok (ook niet optioneel), lelijke spiegels, geen courante bandenmaten ((nog) geen Michelin Raod 5 banden in beschikbaar).


Tot zover over een Kawasaki Ninja 400 in het Yamaha R3 - A2 topic ...
... maar om het toch een beetje ontopic te draaien;

Heeft er iemand een idee van of, en wanneer er een R4 (of R45 of zo) zou komen?
In België hebben we van 19 januari het auto/motorsalon dat weer start, daar ga ik mijn ogen eens goed de kost geven!!!

En o ja, mijn aandacht naar de lichtere Ninja versies is eigenlijk door @ArendJan getrokken, die om gelijkaardige reden naar een lichtere motor uitweek ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Editje over de Ninja 400;
Ik las in dat artikel, kleppen stellen pas na 42.000km, olie wissel elke 12.000km.
Klopt dat? Volgens de dealer moet die oliewissel elke 6.000km plaats vinden.
Is een groot verschil voor mij, rekening houdend dat ik tussen de 30.000 en 35.000 km rijd per jaar ...
 
Die 400tjes waren leuk, maar met Euro4 gaat dat niet meer lukken.

@DKP mooi dat je 'm met plezier hebt gelezen! :) Qua checklist kom je dan inderdaad best bij een Ninja 400 uit. Van de R4 is nog geen woord gevallen, misschien november 2019 bij de EICMA? De R3 heeft wel een update gehad, maar niet spannend genoeg als je het mij vraagt.

Olie wissel staat als 12k in de handleiding. Ik lees waar mogelijk altijd de handleiding, om dat ook in het verslag te verwerken. De dealer wil denk ik extra geld verdienen. Maar het is eigenlijk elke 12k OF elk jaar. De meeste mensen rijden nog geen 6k, dus wellicht zegt de dealer het daarom.
 
@DKP mooi dat je 'm met plezier hebt gelezen! :) Qua checklist kom je dan inderdaad best bij een Ninja 400 uit. Van de R4 is nog geen woord gevallen, misschien november 2019 bij de EICMA? De R3 heeft wel een update gehad, maar niet spannend genoeg als je het mij vraagt.

Olie wissel staat als 12k in de handleiding. Ik lees waar mogelijk altijd de handleiding, om dat ook in het verslag te verwerken. De dealer wil denk ik extra geld verdienen. Maar het is eigenlijk elke 12k OF elk jaar. De meeste mensen rijden nog geen 6k, dus wellicht zegt de dealer het daarom.
Misschien weet de dealer het zelf nog niet? Kan het misschien zijn dat de 250/300 wel op 6.000km moest, maar door de nieuwe technologieën en materialen dat de 400 nu pas op 12.000km moet?

Want ja, voor mij maakt het wel een zee van verschil natuurlijk. Bij een onderhouds interval van 6.000km sta ik 5 a 6 keer per jaar daar voor onderhoud. Bij 12.000km nog maar 2 of 3 keer.

Mijn 125cc lang geleden, die moest zelfs om de 4.000km ...

Ik kijk alvast uit naar het auto/motor salon, dat van start gaat op 19 januari. Ik zal er daarbij op de Kawasaki stand uiteraard al het nodige vragen, waaronder ook de onderhoudsintervallen.

Het is ongeduldig wachten voor het auto/motorsalon ... :')
 
Van de 250 kan het best 6k zijn, bij de 300 is olie elke 12k. 4k voor een 125 is vrij normaal.
Die dealer zal vast zoveel cijfertjes voorbij zien vliegen, in elk geval is het positiever dus, dan wat de dealer zegt.
 
Van de 250 kan het best 6k zijn, bij de 300 is olie elke 12k. 4k voor een 125 is vrij normaal.
Die dealer zal vast zoveel cijfertjes voorbij zien vliegen, in elk geval is het positiever dus, dan wat de dealer zegt.
Ik ga het zeker navragen op het auto/motor salon, EN later bij die dealer zelf. Als ik wel degelijk tot de aankoop overga, en het onderhoud is elke 12.000km en hij houd voet bij stuk dat het 6.000km is, zoek ik natuurlijk wel een andere dealer :t
 
Die voorvork is nice, de lampen van het huidige model vind ik mooier. 8<
Het zijn wél LED lampen, waar beide kanten nog aan staan ook 8-)
190123_YamahaR3_BJN_05.JPG


Bij RevZilla zijn ze in ieder geval enthousiast:
2019 Yamaha YZF-R3 first ride review - RevZilla
 
Het zijn wél LED lampen, waar beide kanten nog aan staan ook 8-)
190123_YamahaR3_BJN_05.JPG


Bij RevZilla zijn ze in ieder geval enthousiast:
2019 Yamaha YZF-R3 first ride review - RevZilla
Wat is de tankinhoud van die R3?

Over die LED koplampen, laatst op het autosalon gemerkt dat bijna alle nieuwe motoren full led koplampen hebben nu. En de meeste motoren met koplampen aan 2 kanten krijgen nu idd ook dubbele werking ipv 1 dim- en 1 grootlicht. :t
 
Wat is de tankinhoud van die R3?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat die gelijk is gebleven, volgens Yamaha's eigen website:
Inhoud brandstoftank: 14.0l

(wat ik best veel vind voor zo'n klein motortje)
Over die LED koplampen, laatst op het autosalon gemerkt dat bijna alle nieuwe motoren full led koplampen hebben nu. En de meeste motoren met koplampen aan 2 kanten krijgen nu idd ook dubbele werking ipv 1 dim- en 1 grootlicht. :t
Typisch! Alsof de LED technologie dat ineens mogelijk maakt. 8)7
 
LED-lampjes zijn wel mooi, dat dan weer wel. Maar de vorm van de koplampunit vond ik van de oude wat leuker.
Ninja 400 heeft ook beide aan. Of wellicht dat ze bij Yamaha dachten dat als het bij Kawasaki zo was, zij dan ook maar moesten. Ik denk dat het vroeger wellicht regelgeving was?
 
LED-lampjes zijn wel mooi, dat dan weer wel. Maar de vorm van de koplampunit vond ik van de oude wat leuker.
Ninja 400 heeft ook beide aan. Of wellicht dat ze bij Yamaha dachten dat als het bij Kawasaki zo was, zij dan ook maar moesten. Ik denk dat het vroeger wellicht regelgeving was?
Kap nou 'ns over Kawa#$%^&@ in dit topic :(
:+
 
Zit keihard te geilen op een R3 voor erbij. Mijn yamaha MT-09 heeft te veel pk om eens mee te stoeien in Belgie... Ik wil een licht fietsje voor er bij. Maar ik ben ook gek van een Honda CB300r... Ga ze allebei testen. Ik post wel een verslagje op MF.

Wat denken jullie? R3 of CB300R?? Voor je de Honda afwijst, bedenk dan dat die 143 kg weegt rijklaar met benzine!
 
Ze zijn niet te vergelijken... 286cc ééncilinder of een 321cc tweecilinder. Het rijdt heel anders. De CB300R is wat meer down to earth, de R3 vraagt er om om hard te gaan. Maar voor erbij zijn beiden leuk. Beide proefrijden, dus.
 
LED-lampjes zijn wel mooi, dat dan weer wel. Maar de vorm van de koplampunit vond ik van de oude wat leuker.
Ninja 400 heeft ook beide aan. Of wellicht dat ze bij Yamaha dachten dat als het bij Kawasaki zo was, zij dan ook maar moesten. Ik denk dat het vroeger wellicht regelgeving was?
Denk dat het idd heel wat met regelgeving te maken heeft. Heb al vanalle soorten uitleg gehoord.
In België was het vroeger naar het schijnt zo, je mocht wel twee dimlichten hebben, maar slechts 1 grootlicht. Veel constructeurs zouden daarom, bij "dubbele koplamp" gekozen hebben om dan maar 1 zijde als dimlicht, en de andere zijde als grootlicht te gebruiken. Andere bronnen zeggen dat het er ook mee te maken heeft dat een dubbele koplamp (en dubbel grootlicht) wel mocht, op voorwaarde dat de lichtpunten niet te kort bij elkaar stonden, wat bij veel motoren net wel het probleem was.

Tegenwoordig zou daar niks meer van gelden, en als ik zie wat voor een idiote (en dikwijls hinderlijke) autokoplampen er door de homologatie komen, lijkt dat ook zo te zijn.

Anyway, dubbele symetrische koplampen, ik ben er voor! :t

Het zijn wél LED lampen, waar beide kanten nog aan staan ook 8-)
190123_YamahaR3_BJN_05.JPG


Bij RevZilla zijn ze in ieder geval enthousiast:
2019 Yamaha YZF-R3 first ride review - RevZilla
Ik vind de koplamp partij van de R3 zeker wel mooi!

Edit: bij mijn huidige GSX F is het zelfs zo dat er in de USA een koplamp in zit met 2x een H4 ipv 1x H7 en 1x H1. Ik zou het dus heel makkelijk kunnen oplossen, en mij een USA koplamp unit aanschaffen. Alleen, die kost nieuw rond de 480€, en in tweedehands vind je ze niet in Europa, en om er nu eentje vanuit Amerika te laten afkomen ...
 
Mijn R3 heb ik sinds een maand in bezit. En nu al zo'n 2000km gereden :-)

Helaas heb ik heel erg last van windgeruis. Het is vaak zo erg dat ik na een rit met piepende oren in bed ligt en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Vanaf het begin draag ik een HJC IS-17 helm i.c.m. Alpine MotoSafe oordoppen.
Sinds 2 weken heb ik echter op-maat-oordoppen van Alpine. Voor mijn gevoel verandert dit niet heel veel aan het windgeruis.

Wel nam ik gisteren een raar fenomeen waar.
Als ik de motor stationair laat lopen en vervolgens mijn helm op zet, dan lijkt het motorgeluid aanzienlijk toe te nemen.
En als ik mijn helm afzet, lijkt het motorgeluid weer af te nemen.
Ik neem aan dat dit niet zo hoort te zijn. Zou mijn helm mogelijk niet goed passen bij mijn oren?

Recentelijk ben ik op helmenjacht geweest, omdat ik dacht dat het mogelijk aan mijn (goedkope) helm zou liggen.
Zo heb ik o.a. een Scorpion Exo-R1 geprobeerd en de RPHA-70.
Helaas lijken deze (duurdere) helmen mijn problemen met het (overmatig) windgeruis niet op te lossen. Ik heb wel het idee dat het windgeruis afneemt. Maar na enkele minuten 130 a 140 km/u rijden, sta ik daarna alsnog met piepende oren weer bij een stoplicht...

Op internet kwam o.a. de tip voorbij om voor een aftermarket windscherm te gaan. Heeft 1 van jullie deze mogelijk gemonteerd en hoe bevalt deze?
Ik ben trouwens 190cm lang. Op internet lees ik veel reviews van Amerikanen die dan 170cm lang zijn en dat maakt een aanzienlijk verschil.

Heeft iemand misschien tips? Het is nu zo erg, dat ik bewust > 80 km/u wegen vermijd.

Zie hieronder voor een plaatje:
119706102_917847998708806_1927860115415387060_n.jpg
 
Het komt op mij over alsof je helm zodanig op je oren drukt dat de oordoppen niet meer goed afsluiten.
Wat voor helm je ook hebt, piepende oren na het rijden terwijl je wel doppen draagt, dat klopt niet.
Ik zou eerst voor andere doppen gaan kijken voordat je een andere (dure) helm koopt.
Zelf zweer ik bij schuimdoppen, maar het is aan ieder voor een persoonlijke voorkeur.
Wel vreemd trouwens met op-maat-gemaakte, dat zou je niet verwachten.
Zoek het wel uit en los het op, want piepende oren zijn niet alleen vervelend maar betekent ook blijvende, onomkeerbare schade aan je gehoor!
 
Lijkt idd of je helm de doppen naar buiten drukt, zodat ze niet goed afsluiten. Of de doppen zijn niet goed. Bij Alpine kan je een lektest laten doen, heb ik al twee keer gedaan en ik meen ook dat die twee keer de dop geluid lekte. Dat merkte ik al onder het rijden. Bij die dop hielp het om deze bijv. een beetje nat te maken met speeksel en 'm dan in je oor te stoppen. Dat is alleen een tijdelijke oplossing, ik heb een nieuwe dop laten maken toen. Binnen de garantieperiode krijg je natuurlijk gratis nieuwe doppen aangemeten.

Verder zie ik dat je een originele uitlaat hebt, dus daar kan het ook niet vandaan komen. Maar mogelijk dus je helm, die je oren weinig vrije ruimte geven en dan dus de doppen een kant op duwen. Schuimpjes vind ik zelf niet prettig, dan waan ik me in een droomwereld qua gevoel. Maar dat was een jaar of 18 terug, misschien nu nog maar eens proberen. Verder heb ik al tinnitus, dus ik hoor altijd een piep, zeker als het stiller is. Tijdens het motorrijden met doppen in, hoor ik altijd de piep.
Verder heb ik een Schuberth helm, de stilste op de markt.

Een andere ruit... bij dit soort motoren zijn de ruitjes laag en zorgt het alleen voor minder druk op de borst, ik denk niet dat je met dit soort ruitjes veel windwervelingen (en dus gebulder) rond je helm hebt, dat heb je meer bij hoge ruiten... denk aan allroads, scooters, tourmotoren. Lage ruitjes geven eigenlijk geen herrie rondom de helm, maar voorkomen druk op het bovenlichaam.
 
Ik ga morgen kijken bij een occassiom R3 Bouwjaar 2019, zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten bij dit model?
 
Terug
Bovenaan Onderaan