Yamaha R3 - A2

@Worldbeater reed jij toevallig in Utrecht daarnet?
Helaas. _O-

Ik rij persoonlijk vrijwel nooit in het weekend.
Kom dan wat laat op gang en 'moet' om de week de zaterdag en zondag (nu) in de sportschool zijn met mijn vriendin ter ondersteuning. :+
De andere week met andere familie.

Misschien kan/ga ik dinsdag of woensdag. :]
Er moeten nodig wat kilometers bij!
 
Het is dan te hopen dat het mooi weer is. :)

Groeten.
Voor zover Buienradar altijd klopt is het morgen het beste weer van de week.
De meeste zon en rond de acht graden.
Dinsdag wat kouder en een enkel buitje.
Woensdag en ook donderdag droog maar beide dagen een heel stuk frisser.

Misschien morgen de olie verversen als het peilglas donker is. :)
 
Helaas. _O-

Ik rij persoonlijk vrijwel nooit in het weekend.
Kom dan wat laat op gang en 'moet' om de week de zaterdag en zondag (nu) in de sportschool zijn met mijn vriendin ter ondersteuning. :+
De andere week met andere familie.

Misschien kan/ga ik dinsdag of woensdag. :]
Er moeten nodig wat kilometers bij!
Aaah dan heb ik naar een andere r3 eigenaar gezwaaid hahaha
 
Eerste r3 naast die van mijn vriendin die ik zowaar in het wild heb gezien
Ik had dat met mijn vorige A2 motoren ook.
Een CBR250R, BMW G310R en BMW G310GS.
Van de eerste en laatste beiden 1x keer gezien in het wild, de middelste nog nooit.

Maar wat meer R3 rijders kunnen we ook wel gebruiken. ;)
 
Dit is in ieder geval nog niet nodig.
In het geval van zwart had ik nu even de olie ververst voor de rit (later deze week). ;)
PSX_20230130_115626.jpg
 
Het voordeel van het niet checken van buienradar is dat je wat vaker gaat rijden zonder doel. *O*

Tot op het botje verregend, maar toch fijn tweehonderd kilometer er bij.
Wel een hoop natte kleren en opruimwerk.

Even naar Zandvoort gereden. :]
PSX_20230202_153006.jpg
PSX_20230202_153105.jpg

De motor voor de beroemde Tarzanbocht. 8-)

Onderweg naar huis tot in de sokken aan het soppen, dus de motor even af en opdrogen. Straks wegzetten. :P
PSX_20230202_153310.jpg
PSX_20230202_153155.jpg

Volgende week naar Hyperpro en dan kan die door voor de duizend beurt. 8-)
 
Ik ben niet zo'n poetser, maar ik moest de ketting nog even smeren voor morgen.
Dan vroeg weg naar Hyperpro en vorige week hier natuurlijk regen gehad
Dus even de aandrijving inspuiten en wat delen schoonmaken voor de monteur woensdag.
Afscheid van de achterschokbreker. 8-)
PSX_20230207_134729.jpg
 
Ik heb het werk wel onderschat. O-)
De onderpoot moet los en die gaat niet vanzelf.
De monteur heeft al lopen boren, gereedschap aan staan passen op de draaibank l..
Is nu aan het heetstoken en hameren. 8)7
 
Dit zijn de originele eindkappen op de voorvork.
PSX_20230208_115300.jpg

En die hebben inmiddels definitief plaatsgemaakt voor bling bling (bijzaak) verstelbare cartridges. *O*
PSX_20230208_115149.jpg

De motor staat nog hoog in de spanbanden dus kan er nog niet helemaal bij. ;)
 
En nu tijd voor de achterkant..
Deze er eerst nog uit
PSX_20230208_114955.jpg

En het nieuwe spul ligt klaar.
PSX_20230208_115044.jpg
 
Rond half tien begonnen en rond half drie klaar. 8-)
(Breng een beetje kleur in je leven :+ )
(Herhaling)
PSX_20230208_115300.jpg
PSX_20230208_155145.jpg

De stuurdemper werd eerst vergeten, maar die had ik ook besteld. :P
 
En... hoe rijdt dat dan?
Alsof je een stel gloednieuwe banden hebt met meer grip en comfort. 8-)
Terug naar huis ook wat meer hellingshoeken gemaakt met dit koude weertje.
Vertrouwen is natuurlijk alles. ;)

In eerste instantie voelde ik de nieuwe schokbreker achter ook niet  werken.
Zelfs op goed wegdek was de R3 voorheen wel stug maar ook beweeglijk aan de achterzijde.
Nu zo glad als een biljartlaken.

Op slecht asfalt worden de klappen wel veel gedetailleerder doorgegeven.
Drie harde inplaats van twee zeg maar. :+
Alleen blijft het geheel wel goed sporen. :]

De vering is nu als geheel op een hoger niveau en voor hogere snelheden geschikt.
Dat maakt het motorblokje als het ware wel wat kleiner.
Dus laat die turbo naar komen ( :+ ).
 
Net voor 12 mei een Yamaha circuitdag met korting [tip!] geboekt via Mertens Racing School.
Een dagje rijden op Mettet. :]
1638548704.jpg
 
En de week erop had ik al staan.
Twee dagen naar Ecuyers in Frankrijk. :)
03.jpg
 
Ik heb het werk wel onderschat. O-)
De onderpoot moet los en die gaat niet vanzelf.
De monteur heeft al lopen boren, gereedschap aan staan passen op de draaibank l..
Is nu aan het heetstoken en hameren. 8)7
Dit gaat zeker over die onderste bout waarmee de 'damper rod' vast zit in de vork? Ik heb er een slagschroevendraaier op gezet. Eerst uiteraard op de minimale kracht setting geprobeerd; geen resultaat. Medium dan? Ook niks. Pas bij de maximale setting (200Nm koppel) kwam die bout los... :o
 
Dit gaat zeker over die onderste bout waarmee de 'damper rod' vast zit in de vork? Ik heb er een slagschroevendraaier op gezet. Eerst uiteraard op de minimale kracht setting geprobeerd; geen resultaat. Medium dan? Ook niks. Pas bij de maximale setting (200Nm koppel) kwam die bout los... :o
Die zaten gelijmd begreep ik. 8)7
Of lijmen dan gewoon (rode) Loctite is weet ik niet.
Bij zoveel geweld ben ik weggelopen.
Teveel prikkels en mijn gloednieuwe motortje werd ruw behandeld. :+

De ene zijde is compleet gedemonteerd, dus demperstang en veren helemaal los
De andere zijde was gewoon op lengte.

Ik heb na het weglopen nog wel een audio gemaakt ter illustratie bij mijn post gisteren maar kreeg die niet gepost op MF.
De hamer kon je door de hele werkplaats horen. :')

De bevestiging van de stuurdemper moest ook op de draaibank.
Die paste niet op deze R3.
Hij was mooi zwart geanodiseerd, maar heeft nu een witte plek in het aluminium.
Die zit deels verborgen onder de tankkap, dus dit zie je niet.
Hyperpro had alleen een model tot 2018 en heeft daarna geen R3 meer gezien.
De aangepaste gegevens zijn direct naar de fabriek verzonden.
Dus mijn bezoek draagt bij aan de de ontwikkeling van nieuwe onderdelen. :+
 
Last but not least is de gehele achterschokbreker uit elkaar geweest 'onder mijn ogen' voor een servicebeurt.
Die lag al enige jaren op de plank.
Nieuwe keeringen en een andere (zwarte) veer erop.
Ik had gewoon een emulsiedemper besteld, maar kreeg voor die prijs het topmodel - de winkeldochter - en bij het uitpakken merkte de monteur dat er zelfs een zeldzame rijhoogte versteller op zit.
De geometrie is direct ietsjes hoger gezet.
Een wat sportievere setup. :t
PSX_20230209_124503.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan