Yamaha r6 1999 accu problemen ?

Ralph050

Rookie
3 apr 2019
9
0
Hallo,

Ik heb al een tijdje mijn r6 met plezier gereden zelf 2e hands via marktplaats gekocht. Echter een paar weken geleden begon de ellende. Tijdens het rijden viel mij op dat de indicatielampjes van de knipperlichten niet meer fel branden en vervolgens had ik de motor aan de kant gezet en hem opnieuw gestart. Helaas wou die niet meer starten omdat volgensmij geen stroom had , je hoort dat getik van de elektrische start niet. Gelukkig was er iemand in de straat met een acculader en die heeft mijn accu toen opgeladen zodat ik de volgende dag de motor naar huis kon rijden. Echter een paar dagen geleden ondervond ik hetzelfde probleem alleen nu ging de display ook uit en begon de motor te haperen ? Je merkte dat die wel benzine toevoer kreeg en toen wel en toen niet. Motor aan de kant gezet en opnieuw gestart ( was op een ringweg ) eerste afslag genomen en aan de kant gezet. Motor wou weer niet starten en heb hem toen aangelopen. Ben binnendoor naar huis gegaan en heb hem nog 1 x vaker moeten aanlopen. Bij thuiskomst maar een nieuwe accu besteld omdat ik vermoedde dat de accu gewoon te oud was. na ongeveer 10 a 15 x starten en rijden kwam het zelfde probleem weer terug. Ik heb niet super veel verstand hiervan maar het lijkt mij dat een nieuwe accu wel vaker stroom moet kunnen leveren dan 10 a 15x starten.
Aangezien ik student ben wil ik eerst kijken of ik het zelf kan oplossen ivm kosten heb voorheen altijd aan mijn eigen tomosje gesleuteld dus kan wel wat zolang het maar duidelijk op internet staat :)

Samengevat: Accu / stroomprobleem waardoor motor niet wil starten

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen ?

Mijn dank is groot
 
Duurde ff ivm tijd maar heb dus de spanningsmeter gevonden en die heeft verschroeide sporen. Alleen nu krijg ik die stekker er met geen mogelijkheid eruit. Moet ik die dan afknippen ? En waar zou ik dan een nieuwe stekker kunnen vinden ? WhatsApp Image 2019-10-10 at 15.06.35 (1).jpegWhatsApp Image 2019-10-10 at 15.06.35.jpeg
 
Probeer het is met een brede platte schroevendraaier, zet die tussen de spanninregelaar en de stekker in, zodat je met een draai beweging afzet tegen de rand van de spanningsregelaar, en het blokje van de stekker, waar je het hem indrukt.
Je zou ook nog met een waterpomptang de stekker kunnen vastpakken, en met beleid een beetje wrikken/trekken, die stekker blokken kunnen goed vast zitten.

Als het dan nog niet lukt, zou je het zwarte plastic kunnen open zagen van de spanningsregelaar, die is toch al stuk.
Knip de stekker er niet af dat is helemaal niet nodig, moet jou echt wel lukken zo
 
Misschien kun je de behuizing nog hergebruiken maar de contacten zijn verbrand...kortom, afknippen en een nieuw complete connector blok vervangingen...zijn de kosten niet.
 
Je zal de 1e niet wezen die bij het los halen van een stekkerverbinding vergeet om de uitval borging van de stekker op de juiste manier los te maken en te houden.
Stekker moet gezien de lichte bruine verkleuring nog gewoon los te krijgen zijn lijkt mij
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Je zal de 1e niet wezen die bij het los halen van een stekkerverbinding vergeet om de uitval borging van de stekker op de juiste manier los te maken en te houden.
Stekker moet gezien de lichte bruine verkleuring nog gewoon los te krijgen zijn lijkt mij
Zou zo kunnen , enige wat ik geprobeerd heb is met een schroevendraaier die witte "knop" naar beneden gedrukt zodat die volgensmij dan los zit ?
 
witte indrukken en dan wrikkend loshalen.(desnoods ff inspuiten met de alleskunner WD 40 :P)
Je ziet al 1 ingebrand punt op die steker dat is niet ok .
Denk dat 1 fase niet meer doorgeeft wat resulteert in een spanning van <12.5 volt .(maw de accu word niet meer bijgeladen. )
Maak los en kijk of je het contact schoon kunt krabben.
Zo ja zet de stekker dan weer terug .
Pak of koop een multimeter bv bij gamma en meet eerst eens over de accu polen .
12.6 volt volle accu ---> start dat kreng en meet stationair moet zijn 13.5 volt ---> geef gas 4000 tpm moet zijn 14.2 volt

Zoals al gezegd zie how to laadsysteem checken.
 
Gelukt om het los te krijgen en de connector is doorgebrand zoals te zien op de fotosBekijk bijlage 1435144Bekijk bijlage 1435143
Heeft iemand een idee wat ik nu het beste kan doen ?
Een nieuwe multiconnector kopen, er zijn ook NL website's die deze verkopen maar hier heb je er alvast 1 van ebay:

Zou de stekkers uit je gesmolten blok proberen te zagen met een ijzerzaag, kan je ze zo weer in een nieuwe stekkerblok klikken,
waar die niet gesmolten is kan je de stekker los maken, door de borging met een naald/paperclip in te drukken.
De makkelijkste manier is natuurlijk alles afknippen/vernieuwen
 
Als je toch zover bent de complete connector blok vervangen, afknippen en opnieuw de draden krimpen en indrukken/vergrendelen. Heb je gelijk alle verbindingen weer als nieuw....
 
Terug
Bovenaan Onderaan