YAMAHA R6 2003-2005 aankoop, tips???

BunyaminS

Rookie
11 apr 2015
8
0
UTRECHT
Beste lezers,

Enige tijd ben ik zoek naar een Y R6 2003 - 2005 model.
Nu heb ik er eindelijk één gevonden die bij mijn budget past en er goed uitziet (op de foto's).

Het betreft een motor die is geimporteerd vanuit Duitsland in 2006 en staat op "19.000 KM".
Er zijn (voor zover ik het kan zien) geen modificaties (knipperlichten, uitlaat etc.), hij lijkt dus nog in originele staat.

In nederland heeft hij vanaf 2006, 2 eigenaars gehad, huidige eigenaar heeft hem vanaf 2008 in zijn bezit.

Ik zie veel reacties over uitvallende blokken bij hoge toeren/hoge temperatuur.
Het betreft een import, waarvan ik niet zeker weet of het een verstandige keuze is.

Zijn er specifieke dingen waarop ik kan letten om geen miskoop te doen!? :)

gr,

Bunyamin
 
Laatst bewerkt:
Juiste zoektermen gebruiken is ook een kunst, ik heb vooral gekeken naar de problemen die kunnen ontstaan bij de Y R6. Toch bedankt!

Dat is waar maar oefening baart kunst. ;)
Maar als je toch al gekeken hebt zul je ook al wel ontdekt hebben dat met het model bj waar jij naar zoekt (nog) geen ernstige dingen te melden zijn. Zoals het model ervoor. Die scheurende cilinderwand hoef je je dan ook geen zorgen om te maken. Maar het is beste zelf wat topics met problemen van dit model door te lezen, dan weet je wat de gebreken zouden kunnen zijn. ;)
 
Ten eerste welkom op MF.

Heb je een link naar de advertentie? Dan kijken we eens mee ;)

Ikzelf heb ook een R6 uit 2004, heerlijke motor! Als je gaat proefrijden hou er dan rekening mee dat de veer afstelling gebaseerd kan zijn op iemand met een ander gewicht (dat had ik namelijk tijdens mijn proefrit/rit naar huis). Eenmaal afgesteld naar mijn gewicht en lengte reed mijn motor heel anders. Hij stond eerst heel zacht afgesteld waardoor iedere bocht voor een wiebelende/onzekere achterkant zorgde, na de afstelling reed hij veel strakker en zekerder.

Voor de rest is het belangrijk om eens goed naar de motor te luisteren (stationair laten lopen, beetje gas geven.) Alle slijtagedelen eens goed bekijken, remmen, banden, ketting etc.

En tijdens de proefrit letten op trillingen en kijken of de motor niet naar 1 kant trekt, voor de rest zou ik zeggen: geniet ervan! :]
 
Dankje wel!

Als beginnende rijder ben ik best enthousiast *O* , daarom neem ik iemand mee die wat kritischer kan kijken naar de motor.

Het gaat om Gebruikte auto's op AutoScout24
A.s. donderdag heb ik een afspraak. Hij wilt er minimaal € 2750 voor hebben.

Volgens de eigenaar heeft de motor vorig jaar een beurt gehad en staat over 5 jaar gezien meer stil dan dat hij op de weg is geweest.


Ten eerste welkom op MF.

Heb je een link naar de advertentie? Dan kijken we eens mee ;)

Ikzelf heb ook een R6 uit 2004, heerlijke motor! Als je gaat proefrijden hou er dan rekening mee dat de veer afstelling gebaseerd kan zijn op iemand met een ander gewicht (dat had ik namelijk tijdens mijn proefrit/rit naar huis). Eenmaal afgesteld naar mijn gewicht en lengte reed mijn motor heel anders. Hij stond eerst heel zacht afgesteld waardoor iedere bocht voor een wiebelende/onzekere achterkant zorgde, na de afstelling reed hij veel strakker en zekerder.

Voor de rest is het belangrijk om eens goed naar de motor te luisteren (stationair laten lopen, beetje gas geven.) Alle slijtagedelen eens goed bekijken, remmen, banden, ketting etc.

En tijdens de proefrit letten op trillingen en kijken of de motor niet naar 1 kant trekt, voor de rest zou ik zeggen: geniet ervan! :]
 
Ja, dat is inderdaad misleidend.

Ook vind ik de prijs/km-stand verhouding raar, op marktplaats staan deze motoren te koop tussen €3500,- en €4000,-

Jij kunt deze R6 met maar 17.000Km kopen voor €2750,-
Dat is €750,- tot €1250,- onder de marktwaarde, dat vind ik op zich wel veel? :?
 
Laatst bewerkt:
Los van de KM stand, word deze motor vrij kaal verkocht in vergelijking tot soortgelijke motors op marktplaats. De vraagprijs was daarom volgens mij wel reëel, na een woordje telefonisch gedaan te hebben wou hij zakken tot 2750,-

Als student zijnde ga ik niet klagen dat hij goedkoper is dan een gemiddelde motor *D *D , alleen zit ik nu met de 25KW probleempje.

Ja, dat is inderdaad misleidend.

Ook vind ik de prijs/km-stand verhouding raar, op marktplaats staan deze motoren te koop tussen €3500,- en €4000,-

Jij kunt deze R6 met maar 17.000Km kopen voor €2750,-
Dat is €750,- tot €1250,- onder de marktwaarde, dat vind ik op zich wel veel? :?
 
Laatst bewerkt:
Een originele motor is voor mij veel meer waard dan een motor waar allerlei dingen opzitten die er eigenlijk niet op thuishoren. Dus dat hij origineel is, is op zich een goed iets (is mijn persoonlijke mening).

Ja dat 25kW dingetje zou ik wel echt even goed navragen, zelfs als de begrenzing eraf gehaald is zul je toch even goed moeten nakijken/navragen bij de RDW of hij officieel gekeurd moet gaan worden als motor zonder 25kW begrenzing.

Mij viel op dat deze kleurstelling niet in NL is uitgegeven, maar je gaf zelf al aan dat hij is ingevoerd.

Voor de rest, als alles klopt en je kunt je goed met de prijs vinden: :} :]
 
er zit zo te zien een kentekenplaathouder van Motoport op, wellicht heeft de verkoper nog een aankoopbon oid van Motoport?
of kan je bij Motoport eens opvragen wat er bekend is over deze motor.

De 99kw/135pk is een beetje onzin want een R6 van dat jaar werd volgens mij opgegeven voor 120pk.
Het kan zijn dat hij op 25kW staat maar dat de begrenzing er uit gehaald is.

De km stand zal je moeten beoordelen door goed te kijken naar de motor, bij twijfel kan je een aankoopkeuring overwegen (www.erikvanlent.nl) dat heb je snel bespaard als er wat mis mee is.. mocht je dat zelf niet goed genoeg kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat 25kW dingetje zou ik wel echt even goed navragen, zelfs als de begrenzing eraf gehaald is zul je toch even goed moeten nakijken/navragen bij de RDW of hij officieel gekeurd moet gaan worden als motor zonder 25kW begrenzing.

Mij viel op dat deze kleurstelling niet in NL is uitgegeven, maar je gaf zelf al aan dat hij is ingevoerd.

Het is inderdaad een import uit Duitsland. Ik heb begrepen uit meerdere topics dat een herkeuring naar 99 KW ALLEEN in Duitsland kan plaatsvinden, omdat de 1e toelating daar is geweest.

Begrenzer eraf halen en motor opnieuw laten afstellen (als dit nog niet is gedaan) zou een optie kunnen zijn. Het verzekeren van je motor kan ook zwart op wit, mits je aangeeft dat het om een 99 KW gaat. Het enige is dat je geen agent met slechte humeur moet tegenkomen (wilt wel eens voorkomen in Utrecht), want dat betekend wel gewoon een boete wegens valse papieren.

er zit zo te zien een kentekenplaathouder van Motoport op, wellicht heeft de verkoper nog een aankoopbon oid van Motoport?
of kan je bij Motoport eens opvragen wat er bekend is over deze motor.

De 99kw/135pk is een beetje onzin want een R6 van dat jaar werd volgens mij opgegeven voor 120pk.
Het kan zijn dat hij op 25kW staat maar dat de begrenzing er uit gehaald is.

De km stand zal je moeten beoordelen door goed te kijken naar de motor, bij twijfel kan je een aankoopkeuring overwegen (www.erikvanlent.nl) dat heb je snel bespaard als er wat mis mee is.. mocht je dat zelf niet goed genoeg kunnen.

Bedankt voor je tip! Motoport schijnt niet de slechtste te zijn, wellicht kan ik daar ook wat informatie krijgen over de motor.
 
Uiteindelijk besloten om mijn afspraak toch af te bellen.
Ik heb aangegeven dat de motor niet op volle vermogen staat op de kenteken en dat ik daar problemen mee kon krijgen. Hij wist er zelf niks van af, maar had begrip voor mijn keuze.

Ik heb er nu eentje van marktplaats gekocht, zie hieronder de voor- en nadelen tov de vorige motor.

Voordelen:
* NL Kenteken met vol vermogen.
* Wat extra snufjes (o.a. bokje erbij gekregen)
* Two Brothers uitlaat.
* Aangepaste knipperlicht en remlicht.
Nadelen:
* 5000 KM meer gelopen
* In totaal 500 E meer gekost.

Bedankt voor jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een R6 uit 2005. Super machine, weinig problemen. Echter bij 30.000km begon bij mij de nokkenasketting te ratelen. Probleem: kapotte spanner. Dit schijnt wel een typisch Yamaha kwaaltje te zijn... deze reparatie koste me wel ruim 400,-, dus het vermelden waard...
 
Terug
Bovenaan Onderaan