Yamaha R6 2003 - stationair stelschroef

uuldriks

MF veteraan
7 aug 2009
7.101
0
Warffum
Hallo,

ik ben afgelopen zaterdag wezen rijden met mijn Yamaha R6 uit 2003. Na een kilometer of 20 vond ik hem nogal hard afremmen op de motor, oorzaak: Koppeling in, motor uit!

Uiteraard even aan de kant gezet, geprobeerd te starten, loopt niet stationair. Dealer gebeld, kleinigheid, moest even aan de stelschroef draaien. Gedaan en toen liep hij weer prima stationair.

Een kilometer of 50 later begon hij weer te ouwehoeren, niet uitvallen maar terugzakken naar 500-600 rpm. Weer aan de stelschroef draaien en hij liep weer beter.

Probleem heb ik thuis verder bekeken. Zitje eraf, tank omhoog gezet en slang gevold om te controleren op knikken/scheuren etc. Slang loopt gewoon onder de airbox door, niks dat hem in de weg zit. Wat nu mijn concrete probleem/vraag is:

Als ik aan de schroef draai dan draait het geheel mee, inclusief de slang. Normaal gesproken hoort het toch zo te zijn dat de schroef in en uit gedraaid kan worden en dat het slangetje blijft liggen zoals hij ligt? Ik kan hem daarom ook niet goed afstellen.
Iemand dit ooit eerder meegemaakt en hebben jullie misschien handige tips?
Ik kan evt foto's maken om mijn verhaal te verduidelijken.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
 
Ja, je hebt dat beugeltje, daar zit dat witte "wieltje" in (met daar in de schroef zelf), maar hoor dat vast te zitten (wieltje in beugel)? Lijkt wel of dat hele wieltje meedraait in de beugel namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Eerst ff een vraagje, je hebt nu je stationair 2 keer hoger gedraaid.

Als je nu je motor start, terwijl die koud is, gaat die dan erg hoog stationair lopen?? Of loopt hij dan gelijk al nauwelijks stationair?
 
Ik heb geen idee, gisteren na dat ik er aan had gezeten liep hij koud en warm oké. Warm wel wat te hoog, maar dat stel ik nog bij.
Ik heb hem trouwens niet perse hoger gedraaid hoor, hij wil niet draaien, maar na een poging to hoger draaien liep hij wel weer stationair.
 
Je hebt het 2003 injectiemodel toch? Niet een overjarige carb R6?

Stationairschroef zit rechts, op een rot plekje, net achter dat zwarte plastic kapje en beetje onder je frame. Gouden schroef, zit een wit houdertje achter en natuurlijk kun je er net niet bij met 1 hand. Wel te verstellen met 2 vingers, iedere hand 1?

Als ik er wat aan (poging tot) draai, dan draait hij mee, en schiet daarna altijd weer ietsjes terug. Maar 2 mm verdraaien is al te merken aan de stationairloop.



Ik vroeg dat van je stationair lopen na starten omdat ik hetzelfde heb gehad, beroerd stationair lopen, bijstellen, poosje later weer hoger zetten, daarna weer uitvallen. En toen bleek het mijn TP sensor te zijn. (zoek maar eens op het forum)

Suc6
 
Ja had ik inderdaad ook al gevonden. Gaat om een 2003 injectie model ja.
Dat lijkt me in dit geval niet omdat hij wel goed gaat lopen na verstellen van de schroef. Ik ga hem vanavond wel even afstellen op een normaal toerental.
Ik vraag me dan wel af hoe het kan dat hij ineens versteld was??
 
Geen idee,

Temperatuur kan meespelen. Als het heel warm is gaan ze volgensmij wat lager stationair lopen.

Ook hoogte speelt mee, ik moest hem bijstellen toen ik in de alpen reed.

Maar dat zal het bij jou niet zijn, anders had je dat wel gezegd.
 
Ja precies, het was niet een beetje anders lopen maar gewoon boem uit bij terug schakelen. En dan weer aan bij koppeling op, ha ha.
Ik stel hem één keer goed af en dan maar in de gaten houden. Vraag me alleen wel af waarom hij dan anders gaat staan op de één of andere manier.
 
Jij gaat nu uit van een verband tussen het aan die stationairschroef draaien en het beter lopen van de motor. Mijn ervaring is dat je de ene keer honderden kilometers kan rijden zonder dat je er last van hebt en de andere keer is het meteen raak. Maw: dat hij goed liep na het spelen met die stelschroef zou heel goed gewoon toeval kunnen zijn.

Ik zet nog steeds m'n geld op een gare TPS-sensor. Meet hem eens door, of laat hem doormeten. En controleer even in diagnostic mode of hij foutcodes geeft.

En wat is je brandstofverbruik ongeveer?
 
235 km, getankt: 13,5 liter = 17,4
En heb hem net dus niet al te lange afstanden gereden, volgens mij normaal.

Ik heb de motor zaterdag stil gezet, proberen te starten, niks. Aan de schroef rammelen, starten en lopen. Snap je wat ik bedoel als ik zeg dat ik me niet kan voorstellen dat het die sensor is? Ik heb garantie dus ik probeer niet perse te hopen op het goedkoopste probleem :)

En volgens mij word de gasrespons ook drama als die sensor het niet doet. Ik heb nog een stukje gereden terwijl hij uitviel bij koppelen maar hij reageerde wel goed op het gas op dat moment...

Edit twee:
Heeft een R6 '03 ook een diagnostisch menu die je kan openen op je display? Ik vraag dit omdat:

Originally Posted by Megatron
To check the TPS values, you have to press and hold SELECT + RESET, then turn the key and keep them pressed for 8 more seconds.

It'll appear dIAg on the display, you can release them now. Afterwards use select until you see a d01 (Diagnostic Mode for the TPS)

Then it should read between 15 and 17 if the throttle is closed,
With the throttle fully open, it should read between 97 and 100.

If the values are over or below those I mentioned, the TPS should be replaced.

To leave the dIAG mode, simply turn the key counter clockwise.

Dit gaat over een FZ6R, ook een Yamaha, vandaar.
 
Laatst bewerkt:
Jij gaat nu uit van een verband tussen het aan die stationairschroef draaien en het beter lopen van de motor. Mijn ervaring is dat je de ene keer honderden kilometers kan rijden zonder dat je er last van hebt en de andere keer is het meteen raak. Maw: dat hij goed liep na het spelen met die stelschroef zou heel goed gewoon toeval kunnen zijn.

Ik zet nog steeds m'n geld op een gare TPS-sensor. Meet hem eens door, of laat hem doormeten. En controleer even in diagnostic mode of hij foutcodes geeft.

En wat is je brandstofverbruik ongeveer?

:^

Hetzelfde gehad! -O-

Gasrespons perfect alleen met een warme motor niet of nauwelijks stationair draaien ( model 2004 trouwens)
 
Laatst bewerkt:
Gisteren weer gereden, niks aan de hand. Het is toch stuk = stuk bij zo'n sensor of niet?

Ja zou je denken, maar was ook bij mij niet het verhaal.
Gasrespons en vermogen geen problemen mee, alleen bij warme motor wel problemen, en niet eens constant.

Bij aan en uitzetten contact dan reageerd de sensor vaak weer even normaal, misschien vandaar het weer lopen na prutsen aan stationair schroef?

Als de motor erg strak staat afgesteld, dan valt hij eigenlijk gelijk uit wanneer de sensor vervelend begint te doen. Maar zet je motor flink hoog stationair, dan zul je hem heel onregelmatig zien lopen (stationair dan).
Op het moment dat de sensor dan weer ff meewerkt, loopt je bike 2000+ toeren stationair, stel je hem bij en sensor gaat weer vervelend doen valt hij spontaan uit. Erg onvoorspelbaar, en vervelend. Volgensmij kun je dit verhaal wel bij je garage kwijt en kunnen die dit onder de garantie makkelijk even nakijken lijkt me.

Hieronder heel mijn verhaal, waarin ook veel meldingen en ervaringen staan over de TPS


http://www.motor-forum.nl/forum/lis...lp-raar-probleem-met-stationairloop-R6-1.html

Good Luck!
 
Voor de diagnostic mode van een R6 moet je nét iets meer doen dan bij een FZR (niet véél hoor).

Download de servicemanual maar even én lees vanaf hoofdstuk 7.6 even hóe .... TPS waardes (Throttle Angle, worden gemeten door een Throttle Position Sensor) kun je verder wel weer vinden in de links die "IsDatZo" je al gaf maar staan ook gewoon vermeld in de servicemanual onder de "01" code :Y

Als die dingen niet (veel) afwijken van de aangegeven waarden.... blijf dan A.U.B. van die sensor af.... goed is goed
 
Laatst bewerkt:
Bij aan en uitzetten contact dan reageerd de sensor vaak weer even normaal, misschien vandaar het weer lopen na prutsen aan stationair schroef?
Vergeten op te reageren, dit hielp niks. Heb toen ik stopte geprobeerd te starten zonder resultaat. Contact er af en er weer op en nog niks.

Thanks allebeidrie, ik ga er vanavond even naar kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik ga ook gewoon wel terug maar ik wil graag voorbereid heen gaan. Ik kan me namelijk nog steeds niet voorstellen dat ik zaterdag dit probleem heb en dat ik zondag probleemloos kan rijden. Even resumé, dit zou dan toch ook niet goed moeten gaan? Heb een behoorlik stuk gereden dus warm is hij wel geweest...
Dit is ook mijn laatste bericht hierover hoor, dan ga ik wel terug :)
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk moet je die Diag mode ook gewoon inschakelen op het moment dat je het probleem hebt, dus op het moment dat 'ie beroerd loopt :+

Maar zoals "IsdatZo" al aangeeft, met een multimeter kun je 'm doormeten :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan