Yamaha R6 2003 - stationair stelschroef

uuldriks

MF veteraan
7 aug 2009
7.101
0
Warffum
Hallo,

ik ben afgelopen zaterdag wezen rijden met mijn Yamaha R6 uit 2003. Na een kilometer of 20 vond ik hem nogal hard afremmen op de motor, oorzaak: Koppeling in, motor uit!

Uiteraard even aan de kant gezet, geprobeerd te starten, loopt niet stationair. Dealer gebeld, kleinigheid, moest even aan de stelschroef draaien. Gedaan en toen liep hij weer prima stationair.

Een kilometer of 50 later begon hij weer te ouwehoeren, niet uitvallen maar terugzakken naar 500-600 rpm. Weer aan de stelschroef draaien en hij liep weer beter.

Probleem heb ik thuis verder bekeken. Zitje eraf, tank omhoog gezet en slang gevold om te controleren op knikken/scheuren etc. Slang loopt gewoon onder de airbox door, niks dat hem in de weg zit. Wat nu mijn concrete probleem/vraag is:

Als ik aan de schroef draai dan draait het geheel mee, inclusief de slang. Normaal gesproken hoort het toch zo te zijn dat de schroef in en uit gedraaid kan worden en dat het slangetje blijft liggen zoals hij ligt? Ik kan hem daarom ook niet goed afstellen.
Iemand dit ooit eerder meegemaakt en hebben jullie misschien handige tips?
Ik kan evt foto's maken om mijn verhaal te verduidelijken.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
 
Leg maar gewoon uit dat alles die kant op wijst en dat hij ook zelf mag gaan zoeken naar de oorzaak?? :+



Idd, eigenlijk mag hij jou bijna bedanken! Omdat je de waarschijnlijke oorzaak hebt gevonden.
Helemaal als dit het straks blijkt te zijn, heb je hem een hoop uitzoekwerk weer bespaard ;)

En al wilt die niet gelijk die sensor vervangen, dan blijft het toch zijn probleem wat hij op moet lossen. Dan zal die het allemaal zelf uit moeten zoeken, en jou uiteindelijk gewoon een goed lopende motor weer overhandigen. In de tussentijd wel een leenmotor meegeven natuurlijk O-)
(geen idee of dat in de garantie is meegenomen)
 
Ben niet heen geweest vanwege het weer. (hoef ik geen commentaar op :) )

Even kort Mislukt. Verkoper die me de motor had verkocht herkende me, even een praatje gemaakt. Na de vraag bevalt hij goed natuurlijk dit even kenbaar gemaakt. Hij zei dan kan je hem het beste even 1 á 2 weken hier neer zetten dan kunnen we hem testen en klaarmaken.

Ik heb hem maar latenw eten dat dat sowieso niet doorging, laat hem geen week en mogelijk twee weken staan voor het vervangen van één sensor!

Monteur gevraagd over hoe nu verder;
Monteur: Technisch verhaal.....bladiebla....je dacht zelf aan de TPS toch?
Ik: Eh ja, heb mijn vraag ook op het motor forum gezet en daar werd dit direct al gezegd. Ik kan me niet voorstellen dat het iets anders is, evenals nog enkele anderen.
Monteur: Goed, breng hem maar gewoon eens langs dan hang ik hem aan de laptop en ga ik kijken.
Ik: Ja maar goed, ook in het diagnose menu van mijn motor geeft hij niks aan dus dat is ook niet alleszeggend.
Monteur: Nee klopt, maar kan het in ieder geval even proberen.

Denk niet dat het hem dit jaar nog gaat worden ivm het weer en gebrek aan kar waar ik een motor op dirf te vervoeren. Bovendien wil ik graag duidelijk hebben dat als ik hem breng dat die sensor vervangen wordt. Mocht dit niet helpen dan neem ik de verantwoording er wel voor, dan moet ik nog een keer heen en weer. Ik kan het me niet anders voorstellen dan dat het die sensor is.
 
Hmm, dit zet niet echt zoden aan de dijk.
Ik kan me voorstellen dat jij je motor niet 2 weken wilt missen, nu je nog die spaarzame mooie middagen hebt voor de echte winterstop.
Maar kun je geen afspraak maken dat je hem daar gewoon neerzet tijdens de winterstop (Ik ga er maar even vanuit dat jij niet de winter door zal rijden, gezien de eerdere opmerkingen ;) ) Dan hebben zij genoeg tijd om alles door te meten, te vervangen en te testen. En, als het goed is hebben zij ook wel een bus of iets om motoren mee op te halen, en anders zal je toch echt 1 keertje door de regen moeten :P
 
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad,

Bij mij was het mijn relais van mijn koelvin die kapot was, hierdoor sloeg mijn koelvin niet aan en werd het blok te warm, als gaf hij als temp van het koelwater gewoon 88 aan.
Na het vervangen van deze relais was bij mij het probleem opgelost.

Gr. Jeroen
 
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad,

Bij mij was het mijn relais van mijn koelvin die kapot was, hierdoor sloeg mijn koelvin niet aan en werd het blok te warm, als gaf hij als temp van het koelwater gewoon 88 aan.
Na het vervangen van deze relais was bij mij het probleem opgelost.

Gr. Jeroen


Dat is een gemene! Geen schade aan je blok over gehouden?
Wel vreemd dat je temp 88 aangaf, was die ook stuk? Want die van mij kan ook makkelijk over de 88 graden aangeven. Heb hem zelf 1 keer op 110 gehad, maar ook toen bleef het blok perfect lopen, dus dan is die van jou wel echt warm geweest... |( :X
 
Geen schade verder aan overgehouden nee. moet ook zeggen, toen die voor het eerst uitviel met dit probleem heb ik hem ook gelijk weggebracht, en een dag daarvoor had ik de koelvin nog aan horen slaan. Dus misschien ook wel geen schade door het snelle ingrijpen.
 
Bij zo'n verhaal ben je mij als monteur meestal al kwijt, ik weet iets te goed wat er soms voor dingen geroepen worden door de schippers aan wal op dit forum :X

En dan met de staart tussen de benen weglopen als uiteindelijk blijkt dat de klant toch gelijk had en jij eerst al het andere geprobeerd hebt om die klant maar géén gelijk te willen geven.

Dát is de juiste mentaliteit :Y .
 
En dan met de staart tussen de benen weglopen als uiteindelijk blijkt dat de klant toch gelijk had en jij eerst al het andere geprobeerd hebt om die klant maar géén gelijk te willen geven.

Dát is de juiste mentaliteit :Y .


:^

Je zou de klant ook voordeel van de twijfel kunnen geven :X


Beetje vreemd dat een aantal mensen dit probleem gelijk herkennen niet?? Dan is het vast iets anders :?
 
Nu het voorjaar weer daar is heb ik al een aantal ritjes gemaakt. Nu vanavond begon dit gekloot wederom, vorige 4/5 ritten nergens last van gehad! Kwestie van contact uit, weer starten en hoppa, niks aan de hand. Nu is mijn vraag, kan het zijn dat hij vies is, heb daar al eens wat over gelezen, en dat het na schoonmaken weer in orde is.

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat hij defect is, gezien hij het soms tijden niet doet, en dan ineens wel weer.
 
Gooi eens een keer een busje Forté injectorreiniger in je tank en rijd daarna dat ding een écht los.

En als je nog steeds van die vreemde waarden krijgt tijdens uitlezen van je ECU bij een willekeurige monteur.... een Yamaha dealer verkoopt Yamaha's én repareert ze.
 
Laatst bewerkt:
Dat spul wat je er toen in gegekieperd hebt is waarschijnlijk een conserveringsmiddel geweest zodat je benzine de winter door kon komen (waarom dat ze dat uitgevonden hebben????)
 
Vorige jaar liep je fiets ineens "goed" gedurende de laatste 4 á 5 ritten .... en dan ga je daar nu gewoon op verder omdat je fiets 't weer niet goed doet?

Ik mag hopen dat je wéét wat er aan je fiets gedaan is....
 
Maar .... die TPS is dus nog niet vervangen én je probleem is er nog steeds?

En dat ding kún je gewoon afstellen in plaats van vervangen.... maar dat wás vorig jaar al duidelijk gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Nee is niet vervangen.

Wat valt daar dan aan af te stellen, waarden zijn goed die hij aangeeft nl?

Zegt niet zoveel, dat waren ze bij mij ook. Ik had volgens mij 16/98. Alleen bij het doormeten met de multimeter gaf hij bij mij een aantal gare spikes en dips.

Ik zet een kratje bier op TPS-sensor 8-) .

En ik zou nog steeds m'n bier op die gasklepsensor zetten *D .

Niet zo eigenwijs doen B| .
 
Laatst bewerkt:
Dat je zegt dat ik niet eigenwijs moet doen kan ik me voorstellen, was even vergeten dat je dit al eens had gezegd. Excuus.

Ik ga binnekort toch even langs de motorzaak om hem af te laten stellen, dan vraag ik hier ook direct even naar. Afstellen omdat bij de mensen waar ik hem gekocht heb de CO mapping omhoog is gezet, dit om het probleem dat ik heb te verhelpen. (niet succesvol dus)

Hij loopt wat rijk nu, en bovendien heb ik een andere uitlaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan