Yamaha R6 2005 loopt afwisselend slecht

BvG_R6

Rookie
10 apr 2020
4
0
Beste Motor-Forummers,

Probleempje met de motor, heel benieuwd naar jullie ideeën/suggesties.

Het gaat om: Yamaha YZF-R6 2005, km stand is +/- 35.000.

Het probleem is: Motor loopt koud relatief goed, wanneer warm blijven cilinder 1 en 3 (gezien vanaf dat je erop zit vlnr) achter. Rijdend houd hij in, geen vermogen, klinkt rauwer en ploft vanuit de uitlaat.

Het is ontstaan op /na /tijdens: het wegbrengen van de motor voor een klein onderhoudsbeurtje bij een lokale motorzaak. Ik bracht hem weg voor een kleine beurt, terplekke werd geconstateerd dat de motor stationair op drie cilinders (4 deed niet goed mee, rijdend nergens last van dus viel mijzelf niet op). 500 meter verder na het ophalen van de motor na het beurtje hield cilinder 1 er ook rijdend mee op. Vanaf toen begon het probleem dat hierboven beschreven staat.

Het volgende is al geprobeerd: Gasklephuis schoongemaakt, bougies vervangen, menig stekkers gecontroleerd op corrosie, luchtfilter gereinigd. Ook hebben we een compressietest uitgevoerd:
(psi)
Cilinder 1: koud: 160 warm: 176
Cilinder 2: koud: 162 warm: 177
Cilinder 3:
koud: 170 warm: 175
Cilinder 4:
koud: 165 warm: 165

Kleur van de bougies is van links naar rechts: wit, wit, koffiebruin, zwart.

Vandaag de foutcodes uit de diagnostisch modus gewist, even gereden en voor 10 minuten dacht ik dat het opgelost was. reed wonderbaarlijk weer als vanouds. Echter na het uitdoen en even later weer starten en rijden weer hetzelfde probleem.

We hebben nu het idee dat het aan verminderd werkende bobines kan liggen (?) dus eventueel een ander setje op de kopt tikken? Of is dat uit te sluiten en hebben jullie andere suggesties/vragen?

Ik hoor het graag!

Mvg, Bvg
 
Jawel, direct teruggegaan en vanaf toen alles samen met mijn zwager en in overleg met de monteur gaan proberen, staat nu thuis om de kosten te drukken.
 
Laatst bewerkt:
Beste Motor-Forummers,

Probleempje met de motor, heel benieuwd naar jullie ideeën/suggesties.

Het gaat om: Yamaha YZF-R6 2005, km stand is +/- 35.000.

Het probleem is: Motor loopt koud relatief goed, wanneer warm blijven cilinder 1 en 3 (gezien vanaf dat je erop zit vlnr) achter. Rijdend houd hij in, geen vermogen, klinkt rauwer en ploft vanuit de uitlaat.

Het is ontstaan op /na /tijdens: het wegbrengen van de motor voor een klein onderhoudsbeurtje bij een lokale motorzaak. Ik bracht hem weg voor een kleine beurt, terplekke werd geconstateerd dat de motor stationair op drie cilinders (4 deed niet goed mee, rijdend nergens last van dus viel mijzelf niet op). 500 meter verder na het ophalen van de motor na het beurtje hield cilinder 1 er ook rijdend mee op. Vanaf toen begon het probleem dat hierboven beschreven staat.

Het volgende is al geprobeerd: Gasklephuis schoongemaakt, bougies vervangen, menig stekkers gecontroleerd op corrosie, luchtfilter gereinigd. Ook hebben we een compressietest uitgevoerd:
(psi)
Cilinder 1: koud: 160 warm: 176
Cilinder 2: koud: 162 warm: 177
Cilinder 3: koud: 170 warm: 175
Cilinder 4: koud: 165 warm: 165

Kleur van de bougies is van links naar rechts: wit, wit, koffiebruin, zwart.

Vandaag de foutcodes uit de diagnostisch modus gewist, even gereden en voor 10 minuten dacht ik dat het opgelost was. reed wonderbaarlijk weer als vanouds. Echter na het uitdoen en even later weer starten en rijden weer hetzelfde probleem.

We hebben nu het idee dat het aan verminderd werkende bobines kan liggen (?) dus eventueel een ander setje op de kopt tikken? Of is dat uit te sluiten en hebben jullie andere suggesties/vragen?

Ik hoor het graag!

Mvg, Bvg
Beste Motor-Forummers,

Probleempje met de motor, heel benieuwd naar jullie ideeën/suggesties.

Het gaat om: Yamaha YZF-R6 2005, km stand is +/- 35.000.

Het probleem is: Motor loopt koud relatief goed, wanneer warm blijven cilinder 1 en 3 (gezien vanaf dat je erop zit vlnr) achter. Rijdend houd hij in, geen vermogen, klinkt rauwer en ploft vanuit de uitlaat.

Het is ontstaan op /na /tijdens: het wegbrengen van de motor voor een klein onderhoudsbeurtje bij een lokale motorzaak. Ik bracht hem weg voor een kleine beurt, terplekke werd geconstateerd dat de motor stationair op drie cilinders (4 deed niet goed mee, rijdend nergens last van dus viel mijzelf niet op). 500 meter verder na het ophalen van de motor na het beurtje hield cilinder 1 er ook rijdend mee op. Vanaf toen begon het probleem dat hierboven beschreven staat.

Het volgende is al geprobeerd: Gasklephuis schoongemaakt, bougies vervangen, menig stekkers gecontroleerd op corrosie, luchtfilter gereinigd. Ook hebben we een compressietest uitgevoerd:
(psi)
Cilinder 1: koud: 160 warm: 176
Cilinder 2: koud: 162 warm: 177
Cilinder 3: koud: 170 warm: 175
Cilinder 4: koud: 165 warm: 165

Kleur van de bougies is van links naar rechts: wit, wit, koffiebruin, zwart.

Vandaag de foutcodes uit de diagnostisch modus gewist, even gereden en voor 10 minuten dacht ik dat het opgelost was. reed wonderbaarlijk weer als vanouds. Echter na het uitdoen en even later weer starten en rijden weer hetzelfde probleem.

We hebben nu het idee dat het aan verminderd werkende bobines kan liggen (?) dus eventueel een ander setje op de kopt tikken? Of is dat uit te sluiten en hebben jullie andere suggesties/vragen?

Ik hoor het graag!

Mvg, Bvg
Beste Motor-Forummers,

Probleempje met de motor, heel benieuwd naar jullie ideeën/suggesties.

Het gaat om: Yamaha YZF-R6 2005, km stand is +/- 35.000.

Het probleem is: Motor loopt koud relatief goed, wanneer warm blijven cilinder 1 en 3 (gezien vanaf dat je erop zit vlnr) achter. Rijdend houd hij in, geen vermogen, klinkt rauwer en ploft vanuit de uitlaat.

Het is ontstaan op /na /tijdens: het wegbrengen van de motor voor een klein onderhoudsbeurtje bij een lokale motorzaak. Ik bracht hem weg voor een kleine beurt, terplekke werd geconstateerd dat de motor stationair op drie cilinders (4 deed niet goed mee, rijdend nergens last van dus viel mijzelf niet op). 500 meter verder na het ophalen van de motor na het beurtje hield cilinder 1 er ook rijdend mee op. Vanaf toen begon het probleem dat hierboven beschreven staat.

Het volgende is al geprobeerd: Gasklephuis schoongemaakt, bougies vervangen, menig stekkers gecontroleerd op corrosie, luchtfilter gereinigd. Ook hebben we een compressietest uitgevoerd:
(psi)
Cilinder 1: koud: 160 warm: 176
Cilinder 2: koud: 162 warm: 177
Cilinder 3: koud: 170 warm: 175
Cilinder 4: koud: 165 warm: 165

Kleur van de bougies is van links naar rechts: wit, wit, koffiebruin, zwart.

Vandaag de foutcodes uit de diagnostisch modus gewist, even gereden en voor 10 minuten dacht ik dat het opgelost was. reed wonderbaarlijk weer als vanouds. Echter na het uitdoen en even later weer starten en rijden weer hetzelfde probleem.

We hebben nu het idee dat het aan verminderd werkende bobines kan liggen (?) dus eventueel een ander setje op de kopt tikken? Of is dat uit te sluiten en hebben jullie andere suggesties/vragen?

Ik hoor het graag!

Mvg, Bvg
Hoi Bvg,

Heb je al uit kunnen vinden wat het probleem is? Heb sinds vandaag een soort gelijk probleem zoals jij hebt beschreven.

Mvg, Danisho
 
Probleem in OP lijkt mij ontsteking gerelateerd omdat het na een beurt is ontstaan.

Sowieso als jij je motor werkend weg brengt en niet werkend terug krijgt dan is het aan de garage om het op te lossen zonder extra kosten.

Nu je er zelf aan hebt zitten sleutelen is de oorzaak niet meer te achterhalen.

Heeft mij mijn "garantie" gekost op mijn auto ONDANKS dat het in goed overleg was.

Nooit doen dus...
 
Die van mij tijdens het rijden. Na 10 minuutjes kwam ik de bebouwde kom in en merkte ik het, naar mijn gevoel een ander geluid en wat minder kracht. Laat m van de week nakijken heb er zelf namelijk helemaal geen verstand.
 
Vaak geven bobines problemen als ze warm zijn. Dit kan je proberen. Wanneer zijn de bougies voor het laatst gedaan?
Dat weet ik helaas niet. Ga dat dan zeker laten nakijken bedankt voor de tip. Jammer dat ik zelf niet zo technisch ben anders zou ik zelf proberen te sleutelen. Hoop iig dat het niks ergs is en snel opgelost kan worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan