Beste Motor-Forummers,
Probleempje met de motor, heel benieuwd naar jullie ideeën/suggesties.
Het gaat om: Yamaha YZF-R6 2005, km stand is +/- 35.000.
Het probleem is: Motor loopt koud relatief goed, wanneer warm blijven cilinder 1 en 3 (gezien vanaf dat je erop zit vlnr) achter. Rijdend houd hij in, geen vermogen, klinkt rauwer en ploft vanuit de uitlaat.
Het is ontstaanop /na /tijdens: het wegbrengen van de motor voor een klein onderhoudsbeurtje bij een lokale motorzaak. Ik bracht hem weg voor een kleine beurt, terplekke werd geconstateerd dat de motor stationair op drie cilinders (4 deed niet goed mee, rijdend nergens last van dus viel mijzelf niet op). 500 meter verder na het ophalen van de motor na het beurtje hield cilinder 1 er ook rijdend mee op. Vanaf toen begon het probleem dat hierboven beschreven staat.
Het volgende is al geprobeerd: Gasklephuis schoongemaakt, bougies vervangen, menig stekkers gecontroleerd op corrosie, luchtfilter gereinigd. Ook hebben we een compressietest uitgevoerd:
(psi)
Cilinder 1: koud: 160 warm: 176
Cilinder 2: koud: 162 warm: 177
Cilinder 3: koud: 170 warm: 175
Cilinder 4: koud: 165 warm: 165
Kleur van de bougies is van links naar rechts: wit, wit, koffiebruin, zwart.
Vandaag de foutcodes uit de diagnostisch modus gewist, even gereden en voor 10 minuten dacht ik dat het opgelost was. reed wonderbaarlijk weer als vanouds. Echter na het uitdoen en even later weer starten en rijden weer hetzelfde probleem.
We hebben nu het idee dat het aan verminderd werkende bobines kan liggen (?) dus eventueel een ander setje op de kopt tikken? Of is dat uit te sluiten en hebben jullie andere suggesties/vragen?
Ik hoor het graag!
Mvg, Bvg
Probleempje met de motor, heel benieuwd naar jullie ideeën/suggesties.
Het gaat om: Yamaha YZF-R6 2005, km stand is +/- 35.000.
Het probleem is: Motor loopt koud relatief goed, wanneer warm blijven cilinder 1 en 3 (gezien vanaf dat je erop zit vlnr) achter. Rijdend houd hij in, geen vermogen, klinkt rauwer en ploft vanuit de uitlaat.
Het is ontstaan
Het volgende is al geprobeerd: Gasklephuis schoongemaakt, bougies vervangen, menig stekkers gecontroleerd op corrosie, luchtfilter gereinigd. Ook hebben we een compressietest uitgevoerd:
(psi)
Cilinder 1: koud: 160 warm: 176
Cilinder 2: koud: 162 warm: 177
Cilinder 3: koud: 170 warm: 175
Cilinder 4: koud: 165 warm: 165
Kleur van de bougies is van links naar rechts: wit, wit, koffiebruin, zwart.
Vandaag de foutcodes uit de diagnostisch modus gewist, even gereden en voor 10 minuten dacht ik dat het opgelost was. reed wonderbaarlijk weer als vanouds. Echter na het uitdoen en even later weer starten en rijden weer hetzelfde probleem.
We hebben nu het idee dat het aan verminderd werkende bobines kan liggen (?) dus eventueel een ander setje op de kopt tikken? Of is dat uit te sluiten en hebben jullie andere suggesties/vragen?
Ik hoor het graag!
Mvg, Bvg