Yamaha r6 2005 start niet

Johann257

MF'er
19 mei 2020
41
11
Goedenavond heren,

Ik zit met een probleem met de motor van mijn zwager. Yamaha R6 uit 2005.

Ik probeer de situatie zo netjes mogelijk uit te leggen over de motor.

Op dit moment wilt de motor niet meer starten via de startknop, wel is de motor aan te lopen en werkt dan ook gewoon.
Enige wat er wel gebeurt bij het rijden is, dat cockpit scherm en teller constant blijft uitvallen bij het rijden. Je voelt ook dan wel dat de motor ietsje inhoudt maar is niet heel erg merkbaar. Maar we hebben vandaag zo 1,5 uur gereden en zonder dat de motor uitvalt.

Nu heb ik aantal dingen nagelopen, maar kom er niet echt uit.
Zodra je de motor met de startknop wilt starten begint de startrelais te ratelen. En de cockpit blijft dan ook uitvallen.
Nu is het ook wel zo dat de accu zeer slecht is. Bij zonder contact aan te zetten heeft de accu een spanning van 11,3 volt.
Maar ook als de motor loopt heeft de accu 11.3 volt en bij 3000rpm nog steeds 11.3 volt. Ook als ik de startrelais doormeet komt bij de ingaande kant wel 11.3 volt maar bij de startknop bedienen komt er aan de andere kant geen voltage.

Ik ben nu wel een beetje einde te raad. Morgen ga ik een nieuwe accu halen. Alleen ik weet zeker dat er mee speelt dan alleen een slechte accu. Is het nou de startrelais of spannings regelaar? Ik heb geen flauw idee.

Heeft iemand hier een idee of een tip om verder in te kijken op het probleem?

Mvg johan
 
Alles wijst inderdaad op te weinig spanning,startrelais ratelt daardoor,dus accu,alternator en regelaar uitmeten en dan vervangen wat defect is.
Je kan de motor ook starten met startkabels en kijken wat er gebeurt als je die weer afkoppelt.
Of de accu eens goed opladen en zien of die op spanning blijft.
Een alternator en regelaar heb ik nog liggen moest je die nodig hebben.
 
Als het scherm ook al uitvalt en de motor begint te stotteren, dan heb je heel veel geluk gehad dat je nog naar huis hebt kunnen rijden, want dan staat hij op het punt van volledig uitvallen. Ik ben geen techneut maar ik vermoed dat de spanningsregelaar wel eens kaduuk kan zijn aangezien de spanning ook tijdens het rijden wegzakt. Is ook wel een typisch kwaaltje van Yamaha (en andere merken) uit die periode, weet niet of de fabrikanten dit inmiddels op orde hebben. Maar meten is weten, het kan evengoed de stator of accu zijn. En als het ene kapot gaat, dan neemt ie vaak de andere componenten mee.

Overigens kan je bij carmo ook de spanningsregelaar en stator laten testen/reviseren.
 
Met 11.3 tijdens lopen wil het zeggen dat je geen laadstroom/spanning hebt.
Ik heb ook wel eens gehad dat door een kortsluiting in de accu die alle stroom wegtrok en de motor zelfs niet bleef lopen.
Die startte wel met startkabels,maar toen die afgekoppeld werden viel hij stil.
Accu vervangen en het probleem was opgelost.
 
Cool, en wat was je klemspanning? Dus alleen accu zonder draaiende motor.
Ik heb ook wel eens gehad dat door een kortsluiting in de accu die alle stroom wegtrok en de motor zelfs niet bleef lopen.
Die startte wel met startkabels,maar toen die afgekoppeld werden viel hij stil.
Accu vervangen en het probleem was opgelost.
Ik heb ook wel eens gehad dat door een kortsluiting in de accu die alle stroom wegtrok en de motor zelfs niet bleef lopen.
Die startte wel met startkabels,maar toen die afgekoppeld werden viel hij stil.
Accu vervangen en het probleem was opgelost.
 
Beginnen met je accu op te laden, 1dag of nacht, volle accu is ongeveer 12,8V.
Daarna het laad systeem controleren. Zie link:

Als het voltage van de accu na 1 dag al gezakt is naar bv 12,5V is deze waarschijnlijk aan vervanging toe.
 
Dat weet ik niet,het is al jaren geleden en heb toen niets gemeten.
De klemspanning van een accu met een kortgesloten cel is meestal tussen de 10,4 en 10,6 volt. Mocht het voltage onder de 10 volt zijn dan is de accu volledig ontladen of nog verder kapot dan 1 cel. Met nog 11,3 volt klemspanning verdenk ik de accu niet meteen van één of meer kortgesloten cellen maar er word ook niet meer voldoende geladen.
 
De klemspanning van een accu met een kortgesloten cel is meestal tussen de 10,4 en 10,6 volt. Mocht het voltage onder de 10 volt zijn dan is de accu volledig ontladen of nog verder kapot dan 1 cel. Met nog 11,3 volt klemspanning verdenk ik de accu niet meteen van één of meer kortgesloten cellen maar er word ook niet meer voldoende geladen.
een cel kan gerust een normal spanning van 2V (of wat minder) geven onbelast en volledig inkakken belast. kom dat genoeg tegen bij heftrucks waar we alle cellen appart kunnen meten. die ene cel kan dan zelfs een pak meer volt's wegtrekken dan haar eigen 2V spanning onder belasting
 
een cel kan gerust een normal spanning van 2V (of wat minder) geven onbelast en volledig inkakken belast. kom dat genoeg tegen bij heftrucks waar we alle cellen appart kunnen meten. die ene cel kan dan zelfs een pak meer volt's wegtrekken dan haar eigen 2V spanning onder belasting
Bij een goed werkend laadsysteem zou de spanning in geval van de R6 toch wat moeten oplopen en niet blijven hangen op de klemspanning van de accu. In dit geval zou ik eerst de accu proberen te laden en dan kijken of de lading vastgehouden word.
 
Omdat je cockpit ook uitvalt zou ik eerder aan een draadbreuk/stroomonderbreking denken.
Zitten je accukabels goed vast?
Dat hoeft niet,
Onderweg naar huis vorig jaar kreeg ik via de intercom van mijn zwager de melding dat zijn cockpit even knipperde, enkele km's later kapte hij er pas helemaal mee.
Accu zover leeggereden dat de ecu/ontsteking geen vonken meer kon produceren.
Ik vermoed, gezien TS gisteren nog 1,5 uur gereden heeft (zonder hem uit te zetten?), dat het laadsysteem nog wel iets bijlaad.
Maar niet genoeg om de accu vol te houden, maar net voldoende om de boel aan de praat te houden.
 
Nou gisteren heb ik een nieuwe accu er in gezet. En nu werkt ook alles weer naar behoren. De oude accu stond er 2 cellen bol. Dus de accu was toch echt helemaal op. Nu ook de motor gestart en gemeten. Bij stationeer was die 13.2 volt en bij 5000rpm zo 13,7 volt. Dus denk dat ook verder prima zit met de spanningsregelaar.

Voorals nog erg bedankt voor jullie reactie!
 
Omdat je cockpit ook uitvalt zou ik eerder aan een draadbreuk/stroomonderbreking denken.
Zitten je accukabels goed vast?
Bij m'n R1 '98 tot 2 maal toe gehad. 1 keer spanningsregelaar kapot, 1 keer iets van de stator. In beide gevallen begon eerst het scherm te knipperen en uit te vallen, totdat de motor volledig stil viel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan