Yamaha R6 2017 Knipperlichten day time running lights uitzetten

Kevin-1998

Rookie
9 sep 2019
24
1
Volgende week heb ik een keuring bij RDW Lelystad, nu kwamen vandaag bij de garage de knipperlichten ter spraken... Kennelijk mogen de knipperlichten niet continu aanstaan. Ik heb overigens zat mensen wel zo zien rijden, maar volgens het politie forum mag het niet, is ook afkeur bij RDW. Nu heb ik dus een voor een alle zekeringen uit de motor getrokken (die ik kon vinden) om zo de juiste te vinden die alleen de Always on functie van de knipperlichten uitzet. Weet iemand de locatie ? Ik heb hier de service handleiding gevonden maar ik ben de locatie nog niet tegengekomen. Op blz. 402 staat het diagram, nr 94/95 zijn de relais voor het knipperen, alleen kan ik nergens de always on zekeringen vinden. Verder word ik ook niet heel veel wijzer uit het diagram zelf, ik hoop dat iemand het al weet of weet hoe je deze diagram moet lezen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Kevin
 
Schijnt al een tijdje gewoon toegestaan te zijn in de hele EU. linkje

Ik heb wetsartikel destijds opgezocht, maar geen zin om daar nu weer hoofdpijn van te krijgen.
Op mijn motor zit het ook en de RDW keurmeester had er destijds geen enkele interesse in, voor zover hij het al kon afkeuren. Hij heeft het in ieder geval duidelijk kunnen zien, ik kwam recht op hem af rijdend de garage binnen en hij heeft met het contact aan minutieus de motor bekeken.
 
Dan veel gemixte verhalen, desalniettemin ga ik proberen eraf te halen. Vind t ook niet mooi. Wat ze niet zien kunnen ze niet afkeuren… Ik ga morgen de motor verder uit elkaar halen. Zal daarna een update geven.
 
In zekeringskastje 2 zit een 10 amp zekering deze is voor de constante “knipper”lichten. Helaas deed de toeter het ook niet meer. Dus weer terug bij af.
 

Bijlagen

  • C48EECCA-65D1-4F9C-9A4A-4DE53B1C11F7.jpeg
    C48EECCA-65D1-4F9C-9A4A-4DE53B1C11F7.jpeg
    235 KB · Weergaven: 44
  • 26E9563C-EB29-4D53-BFC9-32F7A38D2B50.jpeg
    26E9563C-EB29-4D53-BFC9-32F7A38D2B50.jpeg
    278,5 KB · Weergaven: 44
Lijkt me sterk dat ze gezekerd zijn, maar jij nu eerst hoeveel draden aan elke knipper zitten
ze zijn wel apart gezekerd van de knipperlicht functie. Wel jammer dat de toeter niet meer werkt . Had RDW gemaild voor de zekerheid en aangezien dit origineel op de motor zit was het geen probleem met invoeren.
 
Schijnt al een tijdje gewoon toegestaan te zijn in de hele EU. linkje

Ik heb wetsartikel destijds opgezocht, maar geen zin om daar nu weer hoofdpijn van te krijgen.
Op mijn motor zit het ook en de RDW keurmeester had er destijds geen enkele interesse in, voor zover hij het al kon afkeuren. Hij heeft het in ieder geval duidelijk kunnen zien, ik kwam recht op hem af rijdend de garage binnen en hij heeft met het contact aan minutieus de motor bekeken.
Ik heb zojuist op de mail toch te horen gekregen dat het niet mag… Terug naar kabeltjes knippen maandag.

Mail:

Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw e-mail. U stelt de vraag of het toegestaan is dat uw motorfiets aan de voorzijde voorzien mag zijn van continu brandende richtingaanwijzers. Dit is niet toegestaan, dit kan u terugvinden in de toelatingseisen: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:02009L0067-20131211&from=ENen in hoofdstuk 5 van de permanente eisen
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
 
De sleutel is in ieder geval zonder chip, dit is meer voor een fazer van 1999. Aan de startonderbreking zal toch iets verandert zijn.
ik heb laatst nog naar een andere kabelboom gekeken incl slot en rode sleutel etc. Maar kan me niet heugen dat daar specifiek iets anders aan te zien was. Zie link, ik heb precies het zelfde… Maar indd, is te starten zonder een sleutel met chip.
 
Dan rijden er heel wat Honda’s illegaal rond in NL…

Iemand heeft dan tijdens de homologatie niet opgelet en bij de individuele keuringen zat men dan ook massaal te slapen.
Ik denk dat het gewoon wel mag, mogelijk is er nog een latere versie van de toelatingseisen oid.


Dit vond ik nog, als je wilt kun je zelf de betreffende wetsartikelen er wel bij zoeken.

Is het wettelijk toegestaan?

Na ca 15 jaar zijn runninglights, aan de voorzijde, wettelijk toegestaan. Eindelijk! Zie onderstaand artikel.

Nieuwe verlichting op motoren: (14 december 2012) - Het is op motorfietsen toegestaan om het continu brandend stadslicht te integreren als amberkleurig licht in de richtingaanwijzers. In de praktijk betekent dit dat bij het inschakelen van het stadslicht niet het wit- of geelkleurige stadslicht vanuit de centrale koplamp gaat stralen, maar dat het toegestaan is dat de twee amberkleurige richtingaanwijzers continu gaan branden. Verschillende motorfietsmerken hebben aangegeven in hun nieuwe collectie voor 2013 motorfietsen op de markt te zullen brengen met deze verlichting.


Link
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist op de mail toch te horen gekregen dat het niet mag… Terug naar kabeltjes knippen maandag.

Mail:

Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw e-mail. U stelt de vraag of het toegestaan is dat uw motorfiets aan de voorzijde voorzien mag zijn van continu brandende richtingaanwijzers. Dit is niet toegestaan, dit kan u terugvinden in de toelatingseisen: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:02009L0067-20131211&from=ENen in hoofdstuk 5 van de permanente eisen
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Dat is idd de makkelijkste oplossing
 
Ze worden toegestaan,maar moet vermeld worden op je kentekenbewijs. Bij import motoren is dat zo. Mijn V-max heeft running lights (canadese import motor). Zelf heb ik ze er af gehaald en stroombron voor usb aansluiting gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan