Yamaha r6 bj 2000 - vermogen neemt af vanaf 10.000 toeren

proenie

Rookie
30 jul 2012
11
0
bussum
Beste mede rijders,

Sinds kort ben een trots bezitter van een yamaha r6, bj 2000. Gezien de combinatie van langdurig vies winterweer en dat ik een beginnende rijder ben heb ik de motor afgelopen weken motorisch niet volledig kunnen testen. De afgelopen dagen is het voor ons een stuk beter geweest op de weg. Ik heb hem er dus even flink van langs kunnen geven O-) . Helaas heb ik nu toch wat aan te merken, waar ik me na een aantal km aardig aan begin te ergeren (los v t' feit dat het motorisch gewoon niet hoort!) ->

De motor neemt drastisch af van trekkracht/vermogen, vanaf +/- 10.000 toeren, tot eigenlijk t bittere eind van de toerenteller. Dit probleem neemt toe naarmate ik op schakel. In zijn één is het vrijwel niet merkbaar, in zijn twee en drie is het niet echt zichtbaar op de teller maar wel duidelijk voelbaar. Zodra ik in de buurt kom van de 10.000 voel ik dat heerlijke acceleratie gevoel (Daar doen de meeste t' toch voor ;)) vrijwel direct, maar niet heel heftig, wegvallen. In de versnellingen hierboven is het best heftig, waardoor het niet onmogelijk is, maar wel lastig, de 200/220 kmpu te passeren. Uiteindelijk haal ik er best redelijke snelheden uit, maar vooral het optrekken stoort mij heel erg.

Optrekken vanaf een lage snelheid in combinatie met de versnellingen goed uit te laten lopen zorgt wel voor een betere accerelatie maar toch blijft de dip altijd rond de 10.000 toeren. Verder maakt het niet uit of ik 5 km gereden heb of 50, het probleem blijf eigenlijk exact het zelfde. Persoonlijk ben ik algemeen redelijk technisch, helaas nog niet zo met de motor. Ik heb verschillende mogelijke mankementen voorbij horen komen. Voornamelijk steeds iets mbt benz pomp/toevoer.

Na mijn aanschaf heeft hij een grote beurt gehad en is gedaan:

Spanner distributie ketting + pakking
Olie filter vervangen
overige zaken zoals olie, remblokjes en knipperlichten meuk.

Mss even goed om te weten, als ik met mn gas speel lijkt het idd of er wat extra vermogen vrij komt. Wel minimaal..

Wellicht is iemand bekend met het probleem en kan mij op weg helpen. Alle tips zijn iig van harte welkom, thnx alvast!

Jeroen
r6, bj 2000, 50.000 km
voor zover ik weet alles stock
 
Laatst bewerkt:
Dan zou hij toch niet zo abrupt vanaf de 10.000 toeren in zijn dip vallen? ik weet dat de piek boven deze toeren ligt, maar tot de 10.000 trekt hij echt heerlijk, snel en probleemloos op. iig bedankt!
 
Waarom zou hij na de dip "weer verder brullen" zoals jij zegt als de overbrengen veranderd zou zijn?
Bij een andere overbrenging heb je over het hele gebied meer of minder 'trekkracht', en niet opeens ergens minder.

lees eens even, er staat dat het vermogen in de hogere versnellingen vanaf 10000 toeren inkakt.
dan zou het dus een mogelijkheid zijn, met een hogere gearing ,dat je dat niet in 1 en 2 direct merkt omdat ie daar wel doorheen getrokken wordt.
bij hogere snelheden/versnellingen mist de motor het vermogen om hard in toeren te klimmen.

maar dat is het dus niet.
 
Je hebt zeker een punt. Hij kakt alleen echt abrupt in vanaf de 10.000. Ook in zijn twee merk je dat hij opeens vermogen verliest. Tis niets dat hij in wat voor een geleidelijke vorm dan ook, afloopt in zijn trekkracht.
lees eens even, er staat dat het vermogen in de hogere versnellingen vanaf 10000 toeren inkakt.
dan zou het dus een mogelijkheid zijn, met een hogere gearing ,dat je dat niet in 1 en 2 direct merkt omdat ie daar wel doorheen getrokken wordt.
bij hogere snelheden/versnellingen mist de motor het vermogen om hard in toeren te klimmen.

maar dat is het dus niet.
 
lees eens even, er staat dat het vermogen in de hogere versnellingen vanaf 10000 toeren inkakt.
dan zou het dus een mogelijkheid zijn, met een hogere gearing ,dat je dat niet in 1 en 2 direct merkt omdat ie daar wel doorheen getrokken wordt.
bij hogere snelheden/versnellingen mist de motor het vermogen om hard in toeren te klimmen.

maar dat is het dus niet.
Dat zou misschien kunnen als een R6 boven de 10000rpm steeds minder koppel levert, maar het is juist andersom en het max koppel van een R6 ligt boven de 10000rpm.

(edit: max torque @ 11.5k en max pk @ 13k rpm volgens bikez.com)
 
Laatst bewerkt:
Eerste wat je moet doen is je carburateurs (ultrasoon) reinigen. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat er een grote kans is dat daar de oorzaak zit. Te weinig brandstof, met stotteren in hoge toeren als gevolg.

Tandwielverhoudingen enz enz, heeft er niks mee te maken.
 
bedankt! Ik ga er mee aan de slag, inderdaad mss wel goed om mee te beginnen. ultrasoon zeg je?
Eerste wat je moet doen is je carburateurs (ultrasoon) reinigen. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat er een grote kans is dat daar de oorzaak zit. Te weinig brandstof, met stotteren in hoge toeren als gevolg.

Tandwielverhoudingen enz enz, heeft er niks mee te maken.
 
Wat een domme antwoorden worden hier gegeven zeg jezus _O- Tandwielverhouding? 100pk? _O- Tuurlijk met andere tandwielen diptie ineens bij zijn topvermogen en met 100pk ga je niet harder dan 200 _O-

Dit verhaal klinkt heel erg als 25kw (onderin goed vermogen tot 10.000rpm dan kaktie helemaal in) 200/220 is wel snel voor 25kw maar bij sommige setjes haalbaar. Maar dit zou je zeer zeer zeker merken met optrekken..

En dat 'heerlijke acceleratiegevoel' heb je niet bij een 600cc 4 cilinder onder de 10.000rpm hoor :+ Dat begint pas daarboven.
 
Laatst bewerkt:
Wat een domme antwoorden worden hier gegeven zeg jezus _O- Tandwielverhouding? 100pk? _O- Tuurlijk met andere tandwielen diptie ineens bij zijn topvermogen en met 100pk ga je niet harder dan 200 _O-

Dit verhaal klinkt heel erg als 25kw (onderin goed vermogen tot 10.000rpm dan kaktie helemaal in) 200/220 is wel snel voor 25kw maar bij sommige setjes haalbaar. Maar dit zou je zeer zeer zeker merken met optrekken..

En dat 'heerlijke acceleratiegevoel' heb je niet bij een 600cc 4 cilinder onder de 10.000rpm hoor :+ Dat begint pas daarboven.

Meesterlijk _O-
Gewoon wat roepen joh, doen de meeste. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan