Yamaha r6 bj 2000 - vermogen neemt af vanaf 10.000 toeren

proenie

Rookie
30 jul 2012
11
0
bussum
Beste mede rijders,

Sinds kort ben een trots bezitter van een yamaha r6, bj 2000. Gezien de combinatie van langdurig vies winterweer en dat ik een beginnende rijder ben heb ik de motor afgelopen weken motorisch niet volledig kunnen testen. De afgelopen dagen is het voor ons een stuk beter geweest op de weg. Ik heb hem er dus even flink van langs kunnen geven O-) . Helaas heb ik nu toch wat aan te merken, waar ik me na een aantal km aardig aan begin te ergeren (los v t' feit dat het motorisch gewoon niet hoort!) ->

De motor neemt drastisch af van trekkracht/vermogen, vanaf +/- 10.000 toeren, tot eigenlijk t bittere eind van de toerenteller. Dit probleem neemt toe naarmate ik op schakel. In zijn één is het vrijwel niet merkbaar, in zijn twee en drie is het niet echt zichtbaar op de teller maar wel duidelijk voelbaar. Zodra ik in de buurt kom van de 10.000 voel ik dat heerlijke acceleratie gevoel (Daar doen de meeste t' toch voor ;)) vrijwel direct, maar niet heel heftig, wegvallen. In de versnellingen hierboven is het best heftig, waardoor het niet onmogelijk is, maar wel lastig, de 200/220 kmpu te passeren. Uiteindelijk haal ik er best redelijke snelheden uit, maar vooral het optrekken stoort mij heel erg.

Optrekken vanaf een lage snelheid in combinatie met de versnellingen goed uit te laten lopen zorgt wel voor een betere accerelatie maar toch blijft de dip altijd rond de 10.000 toeren. Verder maakt het niet uit of ik 5 km gereden heb of 50, het probleem blijf eigenlijk exact het zelfde. Persoonlijk ben ik algemeen redelijk technisch, helaas nog niet zo met de motor. Ik heb verschillende mogelijke mankementen voorbij horen komen. Voornamelijk steeds iets mbt benz pomp/toevoer.

Na mijn aanschaf heeft hij een grote beurt gehad en is gedaan:

Spanner distributie ketting + pakking
Olie filter vervangen
overige zaken zoals olie, remblokjes en knipperlichten meuk.

Mss even goed om te weten, als ik met mn gas speel lijkt het idd of er wat extra vermogen vrij komt. Wel minimaal..

Wellicht is iemand bekend met het probleem en kan mij op weg helpen. Alle tips zijn iig van harte welkom, thnx alvast!

Jeroen
r6, bj 2000, 50.000 km
voor zover ik weet alles stock
 
Laatst bewerkt:
En jij doet fijn mee. 25kw _O-

Hij zegt de 220 te kunnen passeren, maar wel lastig, maar wel mogelijk dus.

Nu bevestig je je eigen domheid met je 100pk. Mijn zx6r reed ook tegen de 200 met 25kw dus zou me niet verbazen als er motoren met 25kw zijn die de 200 nog wel passeren.

Maar dit is nogal offtopic.. Dus ontopic maar weer :X
 
Laatst bewerkt:
Klopt, daarom moet ik ook van dit probleem af! ik kan jullie echt met 100% zekerheid zeggen dat hij niet op 25 kw is afgesteld, daar trekt hij gewoon veel te snel voor..tandwieverhouding e.d. is ook al uitgesloten. ik hoop nog wat serieuze tips te krijgen
Wat een domme antwoorden worden hier gegeven zeg jezus _O- Tandwielverhouding? 100pk? _O- Tuurlijk met andere tandwielen diptie ineens bij zijn topvermogen en met 100pk ga je niet harder dan 200 _O-

Dit verhaal klinkt heel erg als 25kw (onderin goed vermogen tot 10.000rpm dan kaktie helemaal in) 200/220 is wel snel voor 25kw maar bij sommige setjes haalbaar. Maar dit zou je zeer zeer zeker merken met optrekken..

En dat 'heerlijke acceleratiegevoel' heb je niet bij een 600cc 4 cilinder onder de 10.000rpm hoor :+ Dat begint pas daarboven.
 
@proenie
Laat zoals gezegd eerst een compressietest doen bij een motorzaak bij je in de buurt.
Mocht dat in orde zijn dat is het de moeite waard om verder te zoeken.(bijv. carburateurs reinigen)

Is die compressie niet ok, dan kom je namelijk voor hele andere keuzes te staan omdat het e.e.a. dan echt in de papieren gaat lopen.
En om te voorkomen dat je eerst allerlei kosten gaat maken terwijl je er later achter komt dat de compressie niet goed is, zou zuur zijn en weggegooid geld.

Succes in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Wat CBRRRR zegt...
Daar valt bijna niet tegenop te sleutelen, en het geeft ook meteen aan of het een mengsel-probleem is of iets anders.

We hebben ook wel ooit klanten gehad met zo'n problemen, bleek dat de motor geïmporteerd was en gewoon op 100pk stond
 
mogelijkheden

1 of meerdere gasschuiven komen niet omhoog
restrictie in inlaat rubbers
verkeerd/ zwaar vervuild luchtfilter
nokkenassen niet op tijd
(import) fiets met minder vermogen

aanvullingen welkom


stond zoveel onzin boven jouw reaktie dat het gewoon grappig was.
 
Laatst bewerkt:
ik ga idd als eerst een compressietest doen, mocht die uitkomst goed zijn ga ik door naar de carb en de luchtfilter. bedankt voor de heldere beredenering.

overige mogelijkheid zoals import met 100 pk is uitgesloten, als ik het rdw moet geloven. hopen dat het in ieder geval goed zit met de compressietest. Mocht dit niet zo zijn, tegen wat voor een kosten sta ik dan toch al gauw? althans vanaf.. ;)

@proenie
Laat zoals gezegd eerst een compressietest doen bij een motorzaak bij je in de buurt.
Mocht dat in orde zijn dat is het de moeite waard om verder te zoeken.(bijv. carburateurs reinigen)

Is die compressie niet ok, dan kom je namelijk voor hele andere keuzes te staan omdat het e.e.a. dan echt in de papieren gaat lopen.
En om te voorkomen dat je eerst allerlei kosten gaat maken terwijl je er later achter komt dat de compressie niet goed is, zou zuur zijn en weggegooid geld.

Succes in ieder geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan