Yamaha r6 crossbuggy

TimK16

Rookie
13 jun 2020
9
1
Hallo,

Ik heb onlangs een crossbuggy gekocht met daarin een yamaha r6 blok uit 2002. Echter loopt hij niet stationair en heb ik geprobeerd het filter schoon te maken en de carburateur af te stellen. Zelf denk ik dat het in de lucht/benzine mengels zit. Ik kan alleen geen standaard afstelling vinden voor de caburateur en afstellen tijdens het starten van de motor gaat moeilijk door de plek van de stel schroefjes op de caburateur. Iemand ideeën of ervaring met een r6 blok?

Mvg,

Tim
 
Als het maar geen r6 van tussen 1998 en 2001 is,dat schijnen nogal probleem motoren te zijn. Weet je zeker dat je blok van een 2002 model is?

Ja het is een blok van het model dat tussen 2002 en 2003 gemaakt is. Hij liep toen ik hem kocht perfect alleen liep hij niet stationair. Ik heb geprobeerd hem aan de praat te krijgen door de schroefjes te draaien. Ik was zover dat hij met de choke open, hij voor 6 seconden perfect stationair liep. Ik heb de sproeiers nog niet nagekeken want ik ben bang dat ik de pakking dan moet vervangen. Ik heb op internet overal al gezocht naar de afstelling van de caburateur. Dit is nergens te vinden en ook niet in de handleiding van de orginele motor. Ze verwijzen je in de handleiding altijd naar een yamaha dealer waar ik niks mee opschiet.
 
Beetje bijzonder verhaal met je carburateurs.... 6 seconde stationair is niet zo heel perfect als je het mij vraagt. Maargoed... In het werkplaatshandboek zou zoiets toch moeten staan lijkt me. R6 2002 workshop manual en er zijn er vast nog meer te vinden. Of is dit al de handleiding die jij bedoelde?

En als het inderdaad een blok uit 2002 is dan is dat de laatste versie met carburateurs, en dus nog eerste generatie R6. Blok heeft in 2003 injectie gekregen volgens mij. En die blokken stonden er inderdaad om bekend dat er wel eens een cylindervoering stuk ging of zoiets.... Maar daar weet ik het fijne niet van, moet je even zoeken op het forum.
Hoop voor je dat het simpelweg de carburateurs zijn die je moet afstellen.
 
Ik zou eens beginnen met de tip hierboven, of de compressie meten. De kans is groot dat cilinderwand kapot is en dan is het einde oefening.
 
ik ga binnenkort even de carburateurs reinigen. Na veel afstellen loopt hij het beste met de brandstof schroefje helemaal naar binnen gedraaid en de choke open. Ik denk dat de sproeiers verstopt zitten en dat hij daardoor teveel lucht bij de mix heeft en daarom slecht loopt. Overigens is de compressie prima en denk ik niet dat het aan de cilinders ligt. Hij loopt nu wel prima, alleen niet stationair laag in de toeren.
 
ik ga binnenkort even de carburateurs reinigen. Na veel afstellen loopt hij het beste met de brandstof schroefje helemaal naar binnen gedraaid en de choke open. Ik denk dat de sproeiers verstopt zitten en dat hij daardoor teveel lucht bij de mix heeft en daarom slecht loopt. Overigens is de compressie prima en denk ik niet dat het aan de cilinders ligt. Hij loopt nu wel prima, alleen niet stationair laag in de toeren.
heb je de compressie gemeten? Als je de peilstok er uit draait, blaast hij daar dan uit als hij loopt?
 
heb je de compressie gemeten? Als je de peilstok er uit draait, blaast hij daar dan uit als hij loopt?

Nee ik heb het niet gemeten. Ik ga er wel vanuit dat de compressie goed is anders liep het blok nooit. Helaas heb ik nog geen tijd gehad om de carburateurs te reinigen. Bovendien ben ik bang dat ik nieuwe pakkingen voor de carburateurs nodig heb als ik hem ga openen. Kan ik hiervoor zelf een pakkinkje maken of is het verstandig een orginele aan te schaffen?
 
Veel pakkinkjes zitten daar niet in, eentje tussen het vlotterbakje misschien.... Maar kan ook een rubber ring zijn. Als het papieren pakkingen zijn kun je die zeker zelf knippen al zijn ze wellicht wat complex.
Als er een cilinder stuk is (of stuk begint te gaan) loopt dat blok nog prima waarschijnlijk, dus het meten van die compressie is toch wel een heel belangrijke graatmeter. Dat blazen uit die carterplug is ook niet voor niks een vraag.... Ook een belangrijke indicator voor de beschreven schade.

Nouja, ik hoop nog steeds voor je dat het wat viezigheid in je carburateurs is..... Ook al vind ik het mengselschroefje helemaal in en de choke open al raar op zich :?
 
Nee ik heb het niet gemeten. Ik ga er wel vanuit dat de compressie goed is anders liep het blok nooit. Helaas heb ik nog geen tijd gehad om de carburateurs te reinigen. Bovendien ben ik bang dat ik nieuwe pakkingen voor de carburateurs nodig heb als ik hem ga openen. Kan ik hiervoor zelf een pakkinkje maken of is het verstandig een orginele aan te schaffen?
je hebt een R6 waarbij het erg vaak voor komt dat de cilinderwand begint af te brokkelen. Als je de compressie meet kan je dat uitsluiten. De carburateurs er af halen is veel meer werk dan de compressie meten en als het wel e cilinderwand betreft doe je het allemaal voor de kat zijn viool. Als de cilinderwand stuk is ontstaat er ook veel druk in het carter. Daarom de vraag even de peilstok eruit te draaien en te kijken of hij uit het gat blaast.
 
Ik heb de carburateur van het blok gehaald en ben begonnen met schoonmaken. Ik moet toegeven dat ik nogal een leek op dit gebied ben en heb dan ook wat vragen. Ik wil de sproeiers schoonmaken. Het middelste en linker schroefje zijn toch de sproeiers? De kleine voor stationair en de middelste voor gas geven? Als dit klopt waar is de rechter dan voor? Iemand die mij opheldering hierover kan geven?
20200715_163111.jpg
 
je hebt een R6 waarbij het erg vaak voor komt dat de cilinderwand begint af te brokkelen. Als je de compressie meet kan je dat uitsluiten. De carburateurs er af halen is veel meer werk dan de compressie meten en als het wel e cilinderwand betreft doe je het allemaal voor de kat zijn viool. Als de cilinderwand stuk is ontstaat er ook veel druk in het carter. Daarom de vraag even de peilstok eruit te draaien en te kijken of hij uit het gat blaast.

Ik heb de peilstok eruit gedraaid en er komt geen lucht uit. Mischien dat er tijdens het lopen van de motor wel een beetje lucht eruit komt maar dat kan ik niet proberen omdat hij niet loopt. Ik heb het geprobeerd tijdens het starten. De buggy heeft een aftermarket performance uitlaat, dit heeft neem ik aan ook invloed op de afstelling van de motor?
 
Ja dat kan ook invloed hebben op de afstelling van de motor en als ik het goed zeg is het een van de meest voorkomende oorzaken van het scheuren/afbrokkelen vd cilinderwand.

Om antwoord te geven op je sproeiervraag, ja dat zijn de sproeiers. De kleine is de stationairsproeier en de grote de hoofdsproeier. Maar zoals meer hierboven twijfel ik of je probleem hier ligt.
 
Ja dat kan ook invloed hebben op de afstelling van de motor en als ik het goed zeg is het een van de meest voorkomende oorzaken van het scheuren/afbrokkelen vd cilinderwand.

Om antwoord te geven op je sproeiervraag, ja dat zijn de sproeiers. De kleine is de stationairsproeier en de grote de hoofdsproeier. Maar zoals meer hierboven twijfel ik of je probleem hier ligt.

Ik heb geen apparatuur om compressie te meten. Ik heb wel een inspectie camera, als ik die in de clinder stop zou ik toch de gescheurde wand moeten zien? Als deze er is?
 
Vaak zitten die scheuren bovenin de cilinder, blijft lastig te zien als je gaat inspecteren door t bougiegat.

Maarja als je de carbs er toch afhebt, kun je altijd kijken of je toevallig verstopte sproeiers/kanalen hebt.
 

Bijlagen

  • wG0ygdq.jpg
    wG0ygdq.jpg
    159 KB · Weergaven: 12
  • PB062172.jpg
    PB062172.jpg
    49,3 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Ik heb geen apparatuur om compressie te meten. Ik heb wel een inspectie camera, als ik die in de clinder stop zou ik toch de gescheurde wand moeten zien? Als deze er is?
klinkt als een goed plan :t geen idee of het heel goed te zien zal zijn, maar het is een kleine moeite lijkt me. Mijn usb inspectiecameratje komt morgen. Ik moet ook eens door het bougiegat kijken.....
 
Ik heb zojuist de carburateur gereinigt, 3 van de 4 stationair sproeiers waren verstopt. Echter ga ik nog wel even verder kijken in de cilinders nu ik toch bezig ben. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Compressie tester

Van HBM, zal niet de hoogste kwaliteit zijn, maar de prijs valt me alles mee.

USB inspectiecamera aan je telefoon klinkt leuk, maar in de praktijk valt dat waarschijnlijk tegen.
Wat is je plan? Met dat 45° spiegeltje proberen te kijken, rond draaien om de hele wand te zien?

Het is een rothenberger inspectie camera, deze kan als het goed is ook foto's in hoge kwaliteit maken. Mocht ik iets apparts vinden dan kan ik hiermee hopelijk de foto posten op het forum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan