Yamaha R6 of Triumph Daytona 675

Klaas1984

MF veteraan
28 sep 2005
3.947
0
Nu ben ik al langere tijd op zoek naar een Yamaha R6 van minimaal bouwjaar 2006.
Kleur zwart en onder de 10.000km.

Nu is dat lastig te vinden en ga ik ook eens verder kijken.

Gister heb ik op een witte Triumph Daytona 675 van 2009 gezeten.


Zelf ben ik 2 meter, en nog totaal een leek op het gebied van motoren.
Ik weet wel dat de Daytona een 3 cilinder is en al 4? jaar het beste uit de testen komt.
De Daytona heb ik zelf ook het idee dat deze groter is en ik met mijn 2 meter het beste uit kom.
Nu hoor ik dat de R6 op het gas weer erg zenuwachtig is.


Hebben jullie tips, ervaringen of wat dan ook, dan hoor ik dat hier graag.
De keuze was eigenlijk al gemaakt, maar nu ik de Daytona heb gezien, en er op heb gezeten word het alweer lastig.
 
Ik heb een 08 R6 gehad en het was een heerlijke motor om op te rijden, ik vind hem zelf helemaal niet zenuwachtig.

Kwa blok zou ik voor de daytona gaan, kwa looks voor de R6.
Dus het is een lastige keuze.

Beide even meenemen voor een rondje en ik denk dat je er zo uit bent.
 
Als beste uit de test? Wat vind je er zelf van?

Ik zou altijd voor een Triumph gaan omdat het geen Japans ding is, eenheidsworst etc.
 
Heb 1x met de 675 op het circuit van Lelystad gereden. Waanmotor. Trekt ook van onderuit. Heb 1x op een R6 gereden op straat, viel me tegen. Maar het belangrijkste is, maak zelf een proefrit.
 
Daytona, niet voor niks al 4 jaar achter elkaar beste fiets. Ook als straat fiets kwam de triumph er het beste uit en de yamaha het laatst.
 
Meestal zie je blauwe of rood/witte R6en rijden, vandaar mijn keuze voor een zwarte.

Nu moet ik er ook nog even bij vertellen, dat ik nog een groentje ben. Dit wordt mijn eerste motor.

Qua looks vind ik de R6 een tikkie mooier.
Qua grootte is de Triumph beter, omdat ik met mijn 2 meter daar goed op pas.

Hoe is het met deze fietsen gesteld met het onderhoud? Welke is daar gevoeliger voor enz


Zelf denk ik ook dat de Triumph een stukje unieker dan de R6 is.
 
Zelf denk ik ook dat de Triumph een stukje unieker dan de R6 is.
Een stukje? Veeeeeeeeeeel unieker zal je bedoelen. Proefritjes op deze motoren zal je meer duidelijkheid geven dan alle meningen op het forum bij elkaar.

Maaruh, Daytona natuurlijk ;)
 
Voor mij is het ook belangrijk, vanwege mijn 2 meter, dat ik goed zit op zo een motor.
Volgens mij is de Triumph groter, klopt dit?
 
Meestal zie je blauwe of rood/witte R6en rijden, vandaar mijn keuze voor een zwarte.

Nu moet ik er ook nog even bij vertellen, dat ik nog een groentje ben. Dit wordt mijn eerste motor.

Qua looks vind ik de R6 een tikkie mooier.
Qua grootte is de Triumph beter, omdat ik met mijn 2 meter daar goed op pas.

Hoe is het met deze fietsen gesteld met het onderhoud? Welke is daar gevoeliger voor enz


Zelf denk ik ook dat de Triumph een stukje unieker dan de R6 is.

Ik ben zelf 1.93 lang, en zou een zxr400 kopen volgend jaar (na mn 25kw periode)
Rij nu op een rs125 (die wel past), maar daar moest ik ook vanaf zien omdat die te klein was voor mijn lengte (de zxr400).
Heb je al proefritjes gemaakt of op de motors gezeten?
Meestal is het dan al duidelijk welke je het beste kan nemen.

ik vind de daytona trouwns een erg mooie motor maar alleen jammer dat ze hem daytona hebben genoemd, geeft hem zon amerikaanse vibe :r .
 
Ik heb op beide motoren gezeten, en kan nu zeggen dat de Daytona mij beter past.
Maar daar ga ik de keus niet gelijk van maken.
 
Al die meningen die hier worden neergezet zijn subjectief en daarmee dus waardeloos. Als je daadwerkelijk wil weten wat het beste bevalt, dan ga je met beide motoren rijden en maak je de som op.
 
Tijdens de afgelopen motorbeurs in Utrecht heb ik nog even op de Daytona 675 plaatsgenomen.
Ik ben 1,86 me en eerlijk gezegd, het paste niet lekker. Leek wel of mijn benen te lang waren.
Ik ben helemaal weg van de looks, blok e.d. van deze motor, maar helaas, ik pas er dus niet op.
 
ik heb begin dit jaar voor dezelfde keuze gestaan, bij mij ging het tussen een 07 R6 of een 08 daytona. omdat mijn eerste motor de street triple 675 was, ging mijn voorkeur uit naar de daytona.
ik heb op bijde motoren proef gereden. de daytona is verreweg de fijnste fiets voor op staat. door de 3 cilinder pakt hij lekker op vanuit lage toeren en je kan lekker schakelui rijden.
de reden dat ik toch voor de R6 gegaan ben is dat de zit op de 08 daytona echt te extreem was voor mij.
ik ben zelf 191 en steek ver boven de kuip ruit uit als ik ontspanne op de daytona zit. dit heeft als gevolg dat je vol met je helm in de rijwind hangt.
ook als je ff flink wilt doortrekken is het niet makkelijk om achter de kuipruit te gaan liggen. op de r6 heb ik hier minder last van.
verder is het verschil tussen de r6 en de daytona niet zo heel groot in mijn ogen. kwa stuurgedrag zijn het 2 super fietsen.
de r6 is wel een motor de van jagen houd. orgineel is hij onder de 7000 tpm erg tam. dit heeft als gevolg dat je vaak een versnelling lager rijd dan eigenlijk fijn is. dit geeft hem een beetje een zenuwachtig karakter. ook vind ik dat je op de r6 erg veel aan het schakelen bent dit in tegen stelling tot de daytona die vanaf 3500 tpm al goed wegtrekt. wat ook erg fijn is, zeker bij je eerste motor is de versnellingindicator op de daytona.

kwa onderhoud denk ik dat het elkaar weinig uitmaakt. bij de triumph komen nog weleens wat kinderziektes of mankemente voor. daar hebben ze bij de r6 minder last van.

mooi een afspraak maken voor een proefrit, dan is de keuze snel gemaakt denk ik.
 
Laatst bewerkt:
ik heb begin dit jaar voor dezelfde keuze gestaan, bij mij ging het tussen een 07 R6 of een 08 daytona. omdat mijn eerste motor de street triple 675 was, ging mijn voorkeur uit naar de daytona.
ik heb op bijde motoren proef gereden. de daytona is verreweg de fijnste fiets voor op staat. door de 3 cilinder pakt hij lekker op vanuit lage toeren en je kan lekker schakelui rijden.
de reden dat ik toch voor de R6 gegaan ben is dat de zit op de 08 daytona echt te extreem was voor mij.
ik ben zelf 191 en steek ver boven de kuip ruit uit als ik ontspanne op de daytona zit. dit heeft als gevolg dat je vol met je helm in de rijwind hangt.
ook als je ff flink wilt doortrekken is het niet makkelijk om achter de kuipruit te gaan liggen. op de r6 heb ik hier minder last van.
verder is het verschil tussen de r6 en de daytona niet zo heel groot in mijn ogen. kwa stuurgedrag zijn het 2 super fietsen.
de r6 is wel een motor de van jagen houd. orgineel is hij onder de 7000 tpm erg tam. dit heeft als gevolg dat je vaak een versnelling lager rijd dan eigenlijk fijn is. dit geeft hem een beetje een zenuwachtig karakter. ook vind ik dat je op de r6 erg veel aan het schakelen bent dit in tegen stelling tot de daytona die vanaf 3500 tpm al goed wegtrekt. wat ook erg fijn is, zeker bij je eerste motor is de versnellingindicator op de daytona.

kwa onderhoud denk ik dat het elkaar weinig uitmaakt. bij de triumph komen nog weleens wat kinderziektes of mankemente voor. daar hebben ze bij de r6 minder last van.

mooi een afspraak maken voor een proefrit, dan is de keuze snel gemaakt denk ik.



Top!!! Hier heb ik wat aan, bedankt!

Ik wil toch binnenkort eens een proefrit maken want nu kan het nog ivm het weer.
 
Wat zijn de kinderziektes / mankamenten van de 675 dan ?

De Kale

ik heb begin dit jaar voor dezelfde keuze gestaan, bij mij ging het tussen een 07 R6 of een 08 daytona. omdat mijn eerste motor de street triple 675 was, ging mijn voorkeur uit naar de daytona.
ik heb op bijde motoren proef gereden. de daytona is verreweg de fijnste fiets voor op staat. door de 3 cilinder pakt hij lekker op vanuit lage toeren en je kan lekker schakelui rijden.
de reden dat ik toch voor de R6 gegaan ben is dat de zit op de 08 daytona echt te extreem was voor mij.
ik ben zelf 191 en steek ver boven de kuip ruit uit als ik ontspanne op de daytona zit. dit heeft als gevolg dat je vol met je helm in de rijwind hangt.
ook als je ff flink wilt doortrekken is het niet makkelijk om achter de kuipruit te gaan liggen. op de r6 heb ik hier minder last van.
verder is het verschil tussen de r6 en de daytona niet zo heel groot in mijn ogen. kwa stuurgedrag zijn het 2 super fietsen.
de r6 is wel een motor de van jagen houd. orgineel is hij onder de 7000 tpm erg tam. dit heeft als gevolg dat je vaak een versnelling lager rijd dan eigenlijk fijn is. dit geeft hem een beetje een zenuwachtig karakter. ook vind ik dat je op de r6 erg veel aan het schakelen bent dit in tegen stelling tot de daytona die vanaf 3500 tpm al goed wegtrekt. wat ook erg fijn is, zeker bij je eerste motor is de versnellingindicator op de daytona.

kwa onderhoud denk ik dat het elkaar weinig uitmaakt. bij de triumph komen nog weleens wat kinderziektes of mankemente voor. daar hebben ze bij de r6 minder last van.

mooi een afspraak maken voor een proefrit, dan is de keuze snel gemaakt denk ik.
 
@detox: bestaan er ook objectieve meningen dan?

Het grootste nadeel van de r6 is al genoemd; het gejaag door het hoge toerental.
 
Daytona trekt al vanaf 3000 toeren al lekker weg, R6 zou je echt boven de 10.000 toeren moeten houden. R6 moet het ook niet hebben van koppel maar Pk's (alhoewel de nieuwe daytona maar iets van 2 pk minder heeft ofzo).

Hierboven werd er gesproken van kinderziektes terwijl ik er geen 1 weet (kom zelf regelmatig bij een Triumph dealer waarvan de eigenaar een goede kennis is) Misschien waren er wel kinderziektes maar de Daytona gaat nu al 4 jaar mee dus je kan er vanuit gaan dat de problemen (als die er waren) opgelost zijn.

Ruitje van de Daytona is wel redelijk laag maar Triumph heeft een hoger (race) ruitje in het accessoire programma staan.

D675_aero_screen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vraag me af hoe een R6 met 25 KW vooruit komt als je én geen koppel hebt in lage toerentallen én maar 34 PK topvermogen hebt :? :X
 
Ik zat met dezelfde keus vorig jaar.Heb op beide meermalen proefgereden en kwam tot de volgenden conclusie.

Triumph Daytona 675.

Zeer evenwichtige motor met veel vermogen onderin. Messcherpe stuureigenschappen en een uniek geluid. Vond de motor zeer soepel en mooi rondlopen.Geen rare trillingen of geluiden die je niet kan herleiden. De Triumph gaf vanaf de eerste meters een betrouwbaar gevoel. Voelde me meteen thuis en vertrouwd. Enige wat je minder kan vinden is de snelheidsbeleving. Door de constante vermogensafgifte heb je minder gevoel qua snelheid. Dit kan ook persoonlijk zijn misschien. Ook de zithouding was even wennen maar dit is prima te doen en went snel (met mijn 1.86m). Als laatste argument kan je zeggen dat de 675 veel unieker is dan de R6.

Yamaha R6

Kanonetje op wielen met een beestachtig geluid.
De R6 vond ik een geweldige motor om op te rijden. Beetje rauw en zenuwachtig blok maar reageert goed op het gas als je hoog in de toeren rijd. De zithouding vond ik minder goed als op de 675 maar was zeker niet slecht aangezien ik prima zat op deze fiets.
Het strakke design en messcherpen lijnen spraken mij direct aan. Verder vond ik de R6 goed geveert. Ook de bak vond ik lekkerder schakelen dan die van de 675 en de snelheidsbeleving was veel groter als bij de 675. De R6 vond ik niet echt bijstergoed sturen en viel mij een beetje tegen tegenover de 675. Ik had meer verwacht van de Yamaha, aangezien deze motor meer op het circuit geend was. Ik moest hem echt de bocht in gooien terwijl de 675 vloeiend en messcherp een bocht inging.

Beide zijn het superfietsen en hebben hun eigenschappen waar je verliefd op wordt.

Uiteindelijk ben ik voor de Triumph gegaan omdat ik vind dat deze beter zit, stuurt en soepeler rijdt en ook nog eens unieker is.

Succes met de keuze maken, het is moeilijk maar het blijft een luxeprobleem :+ .
 
Terug
Bovenaan Onderaan