Yamaha R6 rookt uit carter ontluchting, en loopt slecht

ArjanWB

Rookie
22 sep 2009
24
0
Leusden
Wie kan mij helpen??????

Ik rij een Yamaha R6 uit 2001. Nu is er de laatste tijd een probleem ontstaan. Zodra de motor warm werd dan begon deze te roken, onder de tank vandaan. Dit bleek carter ontluchting te zijn die er op gemaakt was door de vorige eigenaar.

Nu had ik deze carter ontluchting weer aangesloten op het lucht filter (waar deze hoort denk ik). De motor starte nu slecht en loopt slecht stationair.

Ik heb daarom weer de carter ontluchting er op gezet, maar hij rookt nu als een achtelijke. Echt waardeloos! :(

Is er info aanwezig waarop ik kan zoeken hoe je die emissie leiding goed aansluit, want volgens mij moet deze origineel op je lucht filter aangesloten worden om de emissie eis te halen. En is er info aanwezig om de deze aansluiting te veranderen en dus die eis te omzeilen.

Nu probleem 2!!!! Hij loopt nog steeds slecht stationair!!!! Hij loopt als een kogel maar moet um op 3000 toeren houden bij stop licht anders valt deze uit.

Dus eerst was ik geneveld in rook bij een stoplicht, en nu sta ik als een sjonnie gas te houden!!!! :X

Wie kan mij helpen
 
Kilometerstand zegt niks,ik ben bij een blok gaan kijken met een kleine 18.000 km er op.
Compressie gemeten en deze had op de eerste cilinder net 7 bar,de rest had er nog 10.
 
Hoop dus niet dat dit mij gaat overkomen. Maar wat mij opvalt van de verhalen die ik lees van mensen is de grootste kans bij 20.000 tot 25/30.000 km. Ik heb laatst een R6 gekocht uit '99 met 35k op de klok. Heeft een sportdemper zonder DB killer, maar loopt niet warm en wordt netjes warm gereden.
 
Mijn '01 R6 heeft een open uitlaat,K&N filter en is zeer zeker bij een erkend bedrijf afgesteld.
R6 '01 van maat van me (R6-9r op MF) idem dito.
R6 '00 van ander maatje (Koecky op MF) idem dito.

Hoho! Ik zeg niet dat dit geen ontwerpfout van Yamaha is. :)

In de 1999-2002 (geloof ik) versies zit wat mij betreft een ontwerpfout. Te veel incidenten om het nog 'incidenten' te noemen.

Maar ik denk ook dat ze het wel aangepakt hebben in de latere versies.

Het is wel degelijk zo dat je de kans op problemen een stuk vergroot wanneer je er een andere uitlaat op zet zonder opnieuw af te laten stellen. Er zijn ook merken en types uitlaat die je zo kan vervangen zonder dat je iets aan de afstelling hoeft te doen. Maar er zijn zeker ook merken en types waarbij je wel zeker opnieuw af moet stellen.

Waarom risico lopen? Stel gewoon de motor opnieuw af als je er een andere uitlaat onder zet.

Sowieso denk ik dat het beter is om supersports iets rijker te laten lopen dan nodig is. Je verbruik gaat natuurlijk omhoog, maar de kosten van kapotte dingen (uitlaat, cylinders) gaan een stuk omlaag.
 
Laatst bewerkt:
Hoho! Ik zeg niet dat dit geen ontwerpfout van Yamaha is. :)

In de 1999-2002 (geloof ik) versies zit wat mij betreft een ontwerpfout. Te veel incidenten om het nog 'incidenten' te noemen.

Maar ik denk ook dat ze het wel aangepakt hebben in de latere versies.

Het is wel degelijk zo dat je de kans op problemen een stuk vergroot wanneer je er een andere uitlaat op zet zonder opnieuw af te laten stellen. Er zijn ook merken en types uitlaat die je zo kan vervangen zonder dat je iets aan de afstelling hoeft te doen. Maar er zijn zeker ook merken en types waarbij je wel zeker opnieuw af moet stellen.

Waarom risico lopen? Stel gewoon de motor opnieuw af als je er een andere uitlaat onder zet.

Sowieso denk ik dat het beter is om supersports iets rijker te laten lopen dan nodig is. Je verbruik gaat natuurlijk omhoog, maar de kosten van kapotte dingen (uitlaat, cylinders) gaan een stuk omlaag.

Denk dat als 't aan de fabrikanten lag ze dat ook wel willen doen, maar om aan de emissienormen te voldoen stellen ze hem eigenlijk net iets te arm af meestal.
 
Is een incidenteel geval, Yamaha zegt dat er geen problemen bekend zijn :z

Hmm. Juist ALS het een incidenteel geval is zouden ze geen moeite moeten hebben bij omruil. De kosten van die enkele nieuwe blokken wegen dan niet op tegen de mond op mond reclame die ze er mee genereren.

Het feit dat ze NIET honoreren betekent naar mijn mening dat ze denken in de trend van: 'Als er één schaap over de dam is.....'.
 
Over dat uitlaten en afstellen klopt, maar is het ook niet meestal zo dat met sommige sportdempers hij sowieso een ander (rijker) mengsel krijgt? Bijv. met een Akrapovic slip-on, vaak als je van het gas af gaat pruttelt hij na en bij sommige komen er zelfs vlammen uit.. Lijkt mij dat hij dan niet te arm staat toch of denk ik fout?
 
Denk dat als 't aan de fabrikanten lag ze dat ook wel willen doen, maar om aan de emissienormen te voldoen stellen ze hem eigenlijk net iets te arm af meestal.

Ben ik het eigenlijk volledig mee eens. Een rijkere afstelling kost ze zelf helemaal niks. Dus als ze de afstelling al op de grens zetten, dan moet er een andere reden zijn. Emissienormen vind ik een aannemelijke reden.

Maar ik denk ook dit: als je de motor arm moet afstellen vanwege de emissienormen, dan zit er iets anders niet helemaal lekker in het ontwerp. Mijn ouwe Fireblade 900 staat rijk afgesteld, maar valt gewoon nog binnen de emissienormen. Maar goed, die haalt 130pk uit een 900 blok in plaats van 120pk uit een 600 blok. Als je de pk/cc bekijkt zou mijn Fireblade 180pk moeten hebben om hem met de R6 te vergelijken. :)

Het valt me ook op dat de R6 sinds 2003 injectie heeft en de problemen vanaf dat model een stuk minder zijn.
 
Over dat uitlaten en afstellen klopt, maar is het ook niet meestal zo dat met sommige sportdempers hij sowieso een ander (rijker) mengsel krijgt? Bijv. met een Akrapovic slip-on, vaak als je van het gas af gaat pruttelt hij na en bij sommige komen er zelfs vlammen uit.. Lijkt mij dat hij dan niet te arm staat toch of denk ik fout?

Dan staat 'ie idd. niet te arm. Maar als het mengsel rijker zou worden met een uitlaat, zou de uitlaat dus MINDER flow hebben dan de originele. Dat zou je dus pk's gaan kosten. Ik denk niet dat je die uitlaat dan nog lang onder je motor zou hebben zitten. :)

Ik denk dat de meeste mensen hun motor netjes regelmatig af laten stellen. Als je carburateurs hebt, dan laat je ze regelmatig synchroniseren. Dan wordt de motor ook weer op 4-gassen afgesteld.

Kijk, je hoeft je motor niet op de rollerbank af te laten stellen. Gewoon even 4-gassen laten afstellen en je kunt 's nachts weer op twee oren slapen :). Uurtje werk, kost je misschien 50 euro.

Edit: als je carburateurs hebt, krijg je toch wel klappen uit je uitlaat als je het gas dicht gooit. :P Met injectie heb je daar veel minder last van omdat de brandstof sneller afgesloten kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, vandaar ook dat bij merken als Racefit (de echte open brulpijpen) er gewoon afgesteld moet worden. Anders klappen je oren van je hoofd als je van 't gas gaat :9~ Carbs synchroniseren ga ik binnenkort ook bij de dealer laten doen, ik weet namelijk niet hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Heb nu ook een indicatie wat het gaat kosten, 50 euro is inderdaad niet veel en bespaard gezeik op de langere termijn.
 
Is een incidenteel geval, Yamaha zegt dat er geen problemen bekend zijn :z

Gezien het aantal verkochte fietsen én het aantal (bekende) probleemgevallen lijkt me dit ook wel een juiste conclusie.

't Grappige is wél dat er uit de eerste jaren van dat type geen meldingen zijn maar dat al die foto's/meldingen stammen uit tijden dat de fabrieksgarantie er al lang af is en de fietsen al meer als "tweedehands" zijn, oftwel .... hoe zuiver is die kilometerstand dan nog én hoe is het reguliere onderhoud gedaan + met wat voor een onderdelen is er gewerkt/gereden?

't Blijft voor beide partijën (eigenaar/fabrikant) op deze manier natuurlijk altijd een beetje natte vinger werk, imho.

[edit]En eigenlijk is het alleen een reactie op dat :z smiley ding.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Mwoh..... hoeveel andere fietsen ken je waar dát probleem ook zo vaak opduikt?
Natuurlijk, blijft een relatief laag percentage, maar het blijft vreemd.
 
Probleem met die blokken zit 'm (volgens mij) meer in een combinatie van factoren waardoor ze stuk lopen, en vaak ook nog op de zelfde cilinder.

Yamaha stond/staat al jaren bekend om érg hoogtoerige blokken (al overdrijft de toerenteller vaak ook wel een beetje) in combinatie met een relatief laag gewicht in de "SS" uitvoeringen van d'r lijn. Een beetje verkeerd afstelwerk, óf gebrek aan goed afstellen, veroorzaakt dan middels temperatuurverschillen in het blok vaak al de meest vreemde issues, zeker bij een gecarbureerde fiets.

Van andere merken ken ik eigenlijk óók niet van dit soort "stukken".
 
Laatst bewerkt:
Bij een '05 R6 (RJ09) .... en 't hele topic hier gaat eigenlijk over de eerste versie van '99 tot '02

k weet t ja.. t gaat om mogenlijk kapotte cilinderwanden .. waar mijn motor mss ook last van heeft.
de uitlaat was nogal offtopic

het ging er meer om dat mn motor dezelfde kwaal heeft terwijl hij een stuk nieuwer is en je zou toch denken dat het wel verholpen zou zijn in de nieuwere modellen.
 
Ik denk dat ik jou geval dan wel incidenteel kan noemen, gezien ik nog nooit heb gehoord van kapotte cilinderwanden bij nieuwere versies dan het '99-'01 RJ03 type. Tot op heden leek mij dit alleen het probleem van dit type. Heeft de '03 ook niet een ander blok? Vanaf 2003 hebben ze wel allemaal al injectie.
 
Ik denk dat ik jou geval dan wel incidenteel kan noemen, gezien ik nog nooit heb gehoord van kapotte cilinderwanden bij nieuwere versies dan het '99-'01 RJ03 type. Tot op heden leek mij dit alleen het probleem van dit type. Heeft de '03 ook niet een ander blok? Vanaf 2003 hebben ze wel allemaal al injectie.

Vanaf 2003 idd een ander blok :Y .
 
Van deze verhalen word je echt niet vrolijk :N Dit is mijn verhaal: Stationair toerental , maar waarschijnlijk lang niet zo erg als dit maar je denkt er wel over na. Mijne draait wel prima stationair, neemt het gas goed op, start in een keer en zit een sportdemper op maar wel met standaard filter en pruttelt wat van het gas los gaan (wat rijker).

Heb er vandaag Moto Forté 1 bij gegooid, even stationair laten draaien, rustig gereden en daarna uitgezet zodat alles lekker in de leidingen zit. Morgen nog is kijken hoe hij loopt. Deze week ff naar de dealer brengen om sowieso de carbs te laten synchroniseren en de choke-kabel na te laten kijken.

De dealer waar ik hem gekocht had, had het er trouwens over dat hij er ook wat olie of iets erbij had gedaan omdat hij even stil had gestaan in Engeland/hierheen. Kan ook best zijn dat hij het na een flinke rit niet meer doet ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan