Yamaha R6 rookt uit carter ontluchting, en loopt slecht

ArjanWB

Rookie
22 sep 2009
24
0
Leusden
Wie kan mij helpen??????

Ik rij een Yamaha R6 uit 2001. Nu is er de laatste tijd een probleem ontstaan. Zodra de motor warm werd dan begon deze te roken, onder de tank vandaan. Dit bleek carter ontluchting te zijn die er op gemaakt was door de vorige eigenaar.

Nu had ik deze carter ontluchting weer aangesloten op het lucht filter (waar deze hoort denk ik). De motor starte nu slecht en loopt slecht stationair.

Ik heb daarom weer de carter ontluchting er op gezet, maar hij rookt nu als een achtelijke. Echt waardeloos! :(

Is er info aanwezig waarop ik kan zoeken hoe je die emissie leiding goed aansluit, want volgens mij moet deze origineel op je lucht filter aangesloten worden om de emissie eis te halen. En is er info aanwezig om de deze aansluiting te veranderen en dus die eis te omzeilen.

Nu probleem 2!!!! Hij loopt nog steeds slecht stationair!!!! Hij loopt als een kogel maar moet um op 3000 toeren houden bij stop licht anders valt deze uit.

Dus eerst was ik geneveld in rook bij een stoplicht, en nu sta ik als een sjonnie gas te houden!!!! :X

Wie kan mij helpen
 
carter volgelopen met benzine?
begint te verdampen en te roken als het blok heet wordt.
doordat de vlotternaalden lekken loopt de motor ook slecht.

check oliepeil om dit te controleren.
 
super bedankt voor de vlotte reactie. Bij mijn ZX7R had ik een kijk glasje, nu bij de R6 een waardeloze peil stok. Hoe zie ik dan dat er brandstof inzit?

Ik heb namelijk geen lekkage van brandstof gehad, of ik zou niet weten hoe dat in mijn blok is gekomen!! Ik ga morgen checken.
 
Ik kan je precies vertellen wat er aan de hand is en daar ga je niet blij van worden......

Die carterontluchting was los gekoppelt van het luchtfilter zodat hij iets beter zou lopen omdat je teveel carterdruk hebt.
Waarschijnlijk zal je ook wel merken dat je vermogen mist ?

Ik heb pas geleden hetzelfde probleem gehad dus weet waar ik over praat. :/

1e cilinder
11092009357.jpg


3e cilinder
11092009358.jpg


Dit is dus het bekende cilinderwand probleem van de R6 99-02 modellen.

Mocht je toch nog twijfelen,meet de compressie maar.......
1e cilinder zal waarschijnlijk 0 bar zijn want die gaan (heel vreemd) als eerst kapot.

Ik ben nog wel (ook met losgekoppelde carterontluchting) een week door de Eifel geweest maar merkte goed verschil in vermogen (en benzineverbruik) met maatje die ook R6 reed.


Succes !
 
Artie kon wel es gelijk hebben..Die rook uit je carterontluchting zijn waarschijnlijk verbrandingsgassen die langs de zuigers lekken...komt ook voor bij versleten zuigerveren,zuigers,cilinders..
 
Laatst bewerkt:
jullie zijn me voor, en het is haast wel zeker de cilinderbus ( liner ).
De vorige eigenaar had het probleem eigenlijk al en heeft het tijdelijk opgelost om de pcv los te koppelen van het luchtfilter.
Alleen heeft hij hem net op tijd verkocht, en zo zie je maar weer dat niet alleen maar de dealers onbetrouwbaar zijn :9 .
Helaas is je blok gewoon helemaal los.
Ik ben wel van mening dat het om een constructieve fout gaat ( yamaha heeft wel meer van die onnozele constructies ).
Of het gaat mis met het warmdraaien of met het inelkaar zetten van het blok en dat er een verkeerde druk komt op de cilinderbus.
Zijn helaas geen losse bussen.
Dus conclusie einde verhaal voor je blok.
Maar we kunnen nu wel gaan brainstormen naar de oorzaak van dit probleem.
 
Dat kan je wel zeggen ja. :')
Cilinder en carter zijn één geheel dus je kan de cilinders niet vervangen.

Het zou wel kunnen maar dan ben je minstens 1500 euro kwijt......

Hoe ben je hier achter gekomen??? Heb je gelijk je kop er af getrokken? En heb je toen een NIEUW carter + cilinders gekocht? Of heb je dit door een dealer/monteur laten doen?

Zoals een tv persoon zeg: "HIER WORD IK NIET VROLIJK VAN!!!!!! :(
 
Hoe ben je hier achter gekomen??? Heb je gelijk je kop er af getrokken? En heb je toen een NIEUW carter + cilinders gekocht? Of heb je dit door een dealer/monteur laten doen?

Zoals een tv persoon zeg: "HIER WORD IK NIET VROLIJK VAN!!!!!! :(

In eerste instantie had ik hetzelfde als jij,slecht stationair lopen.
Toen het luchtfilter er af was (complete box) liep hij "goed"maar zodra ik de box er op deed ging hij gelijk uit.
Box er op en carterontluchting los en hij bleef weer lopen.

Dat was dus de eerste conclusie dat er teveel carterdruk was. :/
Omdat dit vlak voor m'n weekje Eifel was de ontluchting omgelegt met het gevolg dat hij iets beter stationair bleef lopen maar je dus zoals je zelf ook hebt gemerkt uitgerookt word bij het stoplicht.

Na die week ben ik nog naar de R6 meeting in Gorinchem geweest maar op de terugweg ging hij steeds slechter rijden en steeds minder vermogen krijgen....

Toen dus compressie gemeten en dat was janken. '(
1e cilinder: 0 bar
2e cilinder: 10 bar (wat goed is)
3e cilinder: 3 bar
4e cilinder: 10 bar

Zat maar één ding op en dat was kop er af halen(kan gelukkig een hoop zelf) en toen kwam ik dus tegen wat je op de foto's ziet.....

Kreeg eerst nog een blok gedoneerd van m'n maat waar de krukas van kapot zou moeten zijn maar dat bleek dus niet zo te zijn,was dus ook cilinderwand kapot.

Ik heb een ander blok gekocht (wel eerst compressie van gemeten!) en kan nu weer rijden.
 
kan je wel vertellen dat je het zeker niet redt voor €.1500


Een bekende van me had dit ook, zelfs de fotos waren exact hetzelfde. :r
Ander blok gekocht voor kleine duizend euro.
Dan weet je natuurlijk ook niet wat je koopt, maar kan je hem wel weer inruilen....
Kapot inruilen kan natuurlijk ook, ff afwegen wat t goedkoopste is.
Hoe dan ook dure onkosten aan een relatief oude motor... ;(
 
Mogelijke oorzaken.
Gat in de zuiger of cyl. wand.

Klepspeling niet correct.
Bougie verkeerde warmtegraad
Bougie verkeerde speling op de lip.
Verkeerd merk bougie. Bv de chinese NGK. ipv de Japanse NGK
Kun je zien aan het doosje ... Made in......

Motor belasten als deze nog niet door en door warm is.
Motor belasten als deze een poos in nederland heeft gereden en daarna in duitsland wordt opengetrokken. Voor ontsteking door gloeiende kool delen.

Onjuist type olie. Onvoldoende koeling zuigerbodem.

Het is vervelend. Sommige type motors zijn gevoeliger dan andere.
Echter een gat in de zuiger is geen specifiek R6 probleem.

Het komt steeds vaker voor bij hoog toerige motoren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan