Yamaha R6 uit 2000 start slecht

MoniqueD91

Rookie
9 mrt 2015
5
0
Herten
Hallo allemaal..

Ik was gisteren aan het touren met een groep vrienden en we stopten ergens om te eten.
We hebben ongeveer een uurtje daar gezeten, daarna wil ik verder rijden en krijg ik de motor erg slecht gestart, hij draaid wel rond maar springt niet aan, ook niet als ik de shoke open heb.

uiteindelijk hebben we hem wel aangekregen en zijn we nog eens gestopt om te tanken, hier sprong hij wel weer gewoon aan.

En op het einde van de dag stoppen we weer om wat te drinken, en op dat moment springt hij weer niet aan.

Iedereen vond het erg raar, en wist niet waar het aan zou kunnen liggen, vandaar dat ik het hier plaats in de hoop dat iemand mij hiermee kan helpen en het makkelijk zelf op te lossen is.

Bedankt!
Gr. Monique
 
Kun je niet compressie (laten) meten?

Het is normaliter niet de eerste stap bij beroerd starten met warme motor, maar gezien de kwaal die deze blokken hebben, zou ik dit al eerste uitgesloten willen hebben.

zoek maar eens op R6 van bouwjaren 1999 en 2000, en dan met name met extra zoekwoord "cilinderwand".

Verder: Checklist niet startende motor
 
Gescheurde cilinder opmerkingen, kom er maar in. :P


Misschien had je alleen last van wat vuil. Even in de gaten houden.
Mocht je nou aanhoudend problemen ondervinden dan kan je eens gaan denken aan compressie check. Om dit direct te gaan doen, lijkt mij een beetje overdreven.

En stel dat je bougies er een keer uitmoeten voor vervanging dan kan je het meteen meenemen.

Maar ben het met Martell eens dat je het iig in je achterhoofd moet houden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, heb hem vandaag nog even eruit gehad, hij startte meteen, ben na een half uur rijden even een 10 minuten gestopt, toen startte hij ook.

Ben naar huis gereden, hem uitgezet en na ongeveer 30 minuten nog eens geprobeerd en toen pakte hij dus weer niet.

Bougies zijn recent vervangen.

Paul: nee, tijdens het rijden heeft hij geen problemen, niets raars aan te merken.
martell: bedankt voor de tip!
 
Bedankt, heb hem vandaag nog even eruit gehad, hij startte meteen, ben na een half uur rijden even een 10 minuten gestopt, toen startte hij ook.

Ben naar huis gereden, hem uitgezet en na ongeveer 30 minuten nog eens geprobeerd en toen pakte hij dus weer niet.

Bougies zijn recent vervangen.

Paul: nee, tijdens het rijden heeft hij geen problemen, niets raars aan te merken.
martell: bedankt voor de tip!

Klinkt toch dat het alleen niet doet bij een echt warme motor.
 
Klinkt toch dat het alleen niet doet bij een echt warme motor.

En dan pas na wat langer stilstaan.

Zou het kunnen dat de benzine in de vlotterbakken is verdampt door de warmte van het blok?

Mogelijke oplossing zou dan zijn even wachten met starten na contact aanzetten en wat langer doorstarten. Uiteraard niet te lang, een seconde of 5 per keer.
 
TA68 dat zal ik eens proberen, dat ik hem eerst even op contact laat staan..
Vind het echt maar raar.. nooit echt problemen mee gehad, dit is echt iets van de laatste tijd..

Divided: het is raar want als ik heb getankt of iets en ik wil hem daarna starten doet hij het wel.. Dus het probleem is echt als ik hem een half uurtje of langer laat staan, en hem dan wil starten dat hij het niet doet..
 
Zou kunnen dat een van de carburateurs brandstof lekt wat dan het motorblok in loopt.
Hierdoor verzuipt de motor waardoor het starten ook slechter gaat.
Sowieso zou ik het oliepeil in de gaten houden, dat dit niet ineens hoger is of boven het max niveau staat.

Ik zou in dat geval zeker naar de garage gaan.
 
Srad85: oliepeil check ik regelmatig en blijft altijd netjes, nooit ineens hoger of lager.. Zit altijd rond het zelfde punt..

Kevinblade: starten met een streep gas werkt op dat moment ook niet..

Ik ga er morgen met een kennis aan sleutelen.. En anders brengen we hem aanstaande maandag weg..
 
Neerslag van de benzine dampen, in dit geval starten met een streep gas, dan floept hij zo weer aan.

Deze suggestie klinkt helemaal zo gek nog niet. Wanneer er benzinedampen neerslaan op je cilinderwanden lost de oliefilm op, waardoor de motor compressie mist en dus niet aan wil slaan. Start je dan langer door wordt de oliefilm weer aangemaakt en zal de motor uiteindelijk aanslaan. Althans bij een carburatie motor, bij een injectie blijven de injectoren benzine inspuiten en zal er alleen maar nog meer benzine tegen de wanden aanslaan.
Bij carburatie wordt de brandstof aangezogen door de neerwaartse slag van de zuigers wanneer de inlaat klep open staat, heb je geen oliefilm, zal die onderdruk erg slecht zijn en duurt het eventjes.

Maar hoe los je dit op? Dan moet je er achter zien te komen (als dit ook echt de oorzaak is) waarom bij een rit van een bepaalde tijd die benzine die oliefilm op laat lossen. De meest voor de hand liggende verklaring zou kunnen liggen aan vervuilde olie, olie die te lang zit, kan teveel benzine bevatten, dat verklaart dan ook waarom je er bij een koude motor (of na 10 minuten) geen last van hebt. Dan is de olie nog koud/lauw en zal de benzine er niet uit verdampen. Rij je 30 minuten of langer, dan is de olie heet, en dan slaat de benzinedamp uit de olie tegen je cilinderwand aan, waardoor de oliefilm oplost en dus de motor onvoldoende compressie heeft.... Ehhh, volg je me nog? _O-

Wanneer is de olie en het filter voor het laatst vervangen, en rij je veel kleine stukjes? Als die er al een poosje in zit, zou ik eerst de olie en het filter vervangen en dan kijken of het opgelost is.
 
Deze suggestie klinkt helemaal zo gek nog niet. Wanneer er benzinedampen neerslaan op je cilinderwanden lost de oliefilm op, waardoor de motor compressie mist en dus niet aan wil slaan. Start je dan langer door wordt de oliefilm weer aangemaakt en zal de motor uiteindelijk aanslaan. Althans bij een carburatie motor, bij een injectie blijven de injectoren benzine inspuiten en zal er alleen maar nog meer benzine tegen de wanden aanslaan.
Bij carburatie wordt de brandstof aangezogen door de neerwaartse slag van de zuigers wanneer de inlaat klep open staat, heb je geen oliefilm, zal die onderdruk erg slecht zijn en duurt het eventjes.


Ik had hier dit jaar volgens mij #@$%#@#$% last van bij het starten van mijn motor na de winterstop (2 maandjes maar ;)).

Bij de eerste keer proberen te starten had ik compressie, alles klonk normaal. Maar hij wilde niet aanslaan. Bij de tweede keer starten draaide mijn startmotor ineens met hogere toeren. De compressie was weggevallen. Fuuuuck, dacht ik.

Maar goed, toch doorgestart. Daarna nog de motor proberen aan te duwen. Na heen en weer door de straat was ik kapot. Motor weer neer gezet en weer starten. En ja, eindelijk plop-plop- plop-plop plop-plop braddap braddap braddap braddap vroeppeppervroeppeppervroeppeppervroemvroepvroemvroepvroemmmmmmmmm!

Daarna rustig warmgereden. Hij haalde de 270, dus weinig mis met de compressie.
 
Ik had hier dit jaar volgens mij #@$%#@#$% last van bij het starten van mijn motor na de winterstop (2 maandjes maar ;)).

Bij de eerste keer proberen te starten had ik compressie, alles klonk normaal. Maar hij wilde niet aanslaan. Bij de tweede keer starten draaide mijn startmotor ineens met hogere toeren. De compressie was weggevallen. Fuuuuck, dacht ik.

Maar goed, toch doorgestart. Daarna nog de motor proberen aan te duwen. Na heen en weer door de straat was ik kapot. Motor weer neer gezet en weer starten. En ja, eindelijk plop-plop- plop-plop plop-plop braddap braddap braddap braddap vroeppeppervroeppeppervroeppeppervroemvroepvroemvroepvroemmmmmmmmm!

Daarna rustig warmgereden. Hij haalde de 270, dus weinig mis met de compressie.

Heb je nog gekeken naar de NAKS?, Want als ik het zo lees zou dat geluid best wel eens van een versleten NAKS kunnen komen...



















:+
 
Maar hoe los je dit op? Dan moet je er achter zien te komen (als dit ook echt de oorzaak is) waarom bij een rit van een bepaalde tijd die benzine die oliefilm op laat lossen. De meest voor de hand liggende verklaring zou kunnen liggen aan vervuilde olie, olie die te lang zit, kan teveel benzine bevatten, dat verklaart dan ook waarom je er bij een koude motor (of na 10 minuten) geen last van hebt. Dan is de olie nog koud/lauw en zal de benzine er niet uit verdampen. Rij je 30 minuten of langer, dan is de olie heet, en dan slaat de benzinedamp uit de olie tegen je cilinderwand aan, waardoor de oliefilm oplost en dus de motor onvoldoende compressie heeft.... Ehhh, volg je me nog? _O-

Dit zou dus, voor zover mijn kennis reikt, kunnen betekenen dat de olieschraap en/of zuigerveren te veel speling hebben.. Ik eerder denken dat door de temperatuur uitzetting van het blok de afstanden worden verkleind waardoor de compressie weer toe neemt en het blok daardoor weer normaal start. Benzine verdampt al bij kamertemperatuur en lijkt mij dan via de carterbeluchting zijn weg weer terug te vinden naar het filterhuis. - just my 2 cents :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan