Yamaha R6 uit 2003 stationaire toerental schommelt

MartijnbR6

MF'er
2 aug 2008
102
0
Beneden Leeuwen
Hallo,

Ik heb een Yamaha R6 uit 2003.

Als de motor koud is en ik start hem loopt deze 2000 toeren stationaire.
Als ik een goede 15 minuten heb gereden en de motor is ongeveer 75 graden.
En ik sta voor een stoplicht schommelt het stationaire toeren tal heel erg dan weer 1500 en dan weer 1000 en kan ook maar zo weer in een keer 2000 toeren stationaire lopen.
Nou heb ik gehoord dat dit eventueel wel de TPS sensor kan zijn maar wil hier toch graag meer info over hebben en dit kon ik niet goed vinden in de search.

Groet,
Martijn
 
Heeft nog carbs? Dan zou ik in ieder geval de rubber spruitstukken eens de deodorant-proef geven, te simpel om over te slaan.
Ook: checken dat de choke goed terugsluit.

Is 2000 toeren stationair niet erg veel?
Indien instelbaar, altijd doen aan warmGEREDEN motor.
 
Hallo,

Ik heb een Yamaha R6 uit 2003.

Als de motor koud is en ik start hem loopt deze 2000 toeren stationaire.
Als ik een goede 15 minuten heb gereden en de motor is ongeveer 75 graden.
En ik sta voor een stoplicht schommelt het stationaire toeren tal heel erg dan weer 1500 en dan weer 1000 en kan ook maar zo weer in een keer 2000 toeren stationaire lopen.
Nou heb ik gehoord dat dit eventueel wel de TPS sensor kan zijn maar wil hier toch graag meer info over hebben en dit kon ik niet goed vinden in de search.

Groet,
Martijn


Slaat ie niet af??

En trekt ie wel goed verder??

Als je zoekt in het techniek topic met de volgende kernwoorden vind je zat hoor: tps R6
 
Laatst bewerkt:
Throttle Positioning Sensor (TPS) kaduk. Bekend kwaaltje voor dat jaar.

Zoek er maar eens op binnen MF, of rij ermee naar de dealer.

Volgensmij kosten die dingen 145,- en is goed zelf te doen.
Laat je het doen, dan ben je denk ik 250,- kwijt.

Succes!
 
Was sowieso een duur beurtje want m'n m'n remschijven waren ook aan vervanging toe en heb ze toen ook maar 't olie en filter laten vervangen als ze toch bezig waren.

Totaalscore: 603.95 euro.
 
Ben benieuwd hoe het nu afgelopen is.
Had een soortgelijk probleem (R6 2005)dat niet steeds terugkeerde maar enkele keren.

heb me dus verdiept in de (electronische)techniek.
Waar ik op uitkwam was de schuif die de stationair kleppen opent en sluit. Deze zit aan de achterzijde van de bodies. Deze schuif zit vast met een aantal boutjes waarover heen de schuif heen en weer kan gaan.

Twee storingen kunnen een probleem veroorzaken.
1) de schuif is niet lekker gangbaar, dus beetje invetten.
2) de pomp(boven de schuif gemonteerd) die deze schuif beweegt werkt niet naar behoren door extreem vieze koelvloeistof of een defect. Er zit in dat ding een soort gel die uitzet al naar gelang de temperatuur van de koelvloeistof, je ziet ook twee dunne slangetjes vanuit het koelcircuit naar de pomp lopen.

Dus twee oplossingen

invetten die schuif of, en hoe gek het ook klinkt, je koelvloeistof vervangen.
 
Hou er wel rekening mee dat er twee inzitten, ééntje voor de kleppen en ééntje voor de positiebepaling van de gaskabel.(ECU meet ook het verschil tussen die twee)

Ik zit net even door het werkplaatshandboek van deze motor te bladeren.
Er zit echt maar één gaskleppositiesensor in.

De positie van de gaskabel wordt echt niet gemeten. Daar kan de computer helemaal niks mee. Met de stand van de gasklep(pen) natuurlijk wel!

In dit geval begin je eerst eens met het vacuüm controleren.
Stationair toerental is een regeling waarbij vacuüm erg belangrijk is!

Je kunt met een oscilloscoop ook een diagnose op de inkomende signalen van de computer uit laten voeren. Half uurtje tijd en je weet wat er aan de hand is.

Gr, J@SE
 
Ik zit net even door het werkplaatshandboek van deze motor te bladeren.
Er zit echt maar één gaskleppositiesensor in.

De positie van de gaskabel wordt echt niet gemeten. Daar kan de computer helemaal niks mee. Met de stand van de gasklep(pen) natuurlijk wel!

In dit geval begin je eerst eens met het vacuüm controleren.
Stationair toerental is een regeling waarbij vacuüm erg belangrijk is!

Je kunt met een oscilloscoop ook een diagnose op de inkomende signalen van de computer uit laten voeren. Half uurtje tijd en je weet wat er aan de hand is.

Gr, J@SE


WPHB is niet zaligmakend, zie onder stukje uit de servicemanual. één voor de kleppen en één voor de kabelstand.
full


zie nummer 11(links aan de zijkant) en nummer 12(midden voor)
full
 
Laatst bewerkt:
Wacht eens even. plaatjes van het WPH lijken verdacht veel op die van een 2007-> R1
Die hebben niet eens een direct regelende gaskabel meer. Dat is elektronisch gasgeven!
Wat jij afbeelt is een heel ander en veel geavanceerder systeem dan de R6 van onze TS.

Je haalt 2 compleet verschillende systemen door elkaar.

Ik blijf bij mijn eerder standpunt; probleem zoeken in vacuum!
 
Laatst bewerkt:
Oeps,

J@se heeft een puntje, ging voor het gemak er vanuit dat de 03(injectie) gelijk was aan de modellen vanaf 05, maar blijkt dat ze modeljaar 06 de injectie radicaal hebben aangepast en dus resume OverFlakkee

03-05 één sensor (alleen op de kleppen)
vanaf 06 twee sensoren (ook op de gaskabel)

06 t/m 08 voorzover weer gelijk aan elkaar qua injectie



iig weer een blije MFér erbij, toch J@se?
 
hahahaha, zeker BeR6. Als een dolle hond zo blij.
Nee ff serieus, scherpt ook mij weer aan. Altijd zorgen voor de juiste gegevens bij de juiste motor. Anders dan kun je je wel eens wezeloos zoeken.
En de keren dat ik mezelf wezeloos heb gezocht en nog steeds zoek kun je niet eens meer tellen.

Ik zeg BeR6, BEDANKT!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan