Yamaha R6 vs Honda CBR 600 (modellen 1999-2000)

Djorre

Rookie
22 mei 2004
7
0
Ronse
Kan er me iemand zeggen wat het verschil is tussen deze 2 modellen op gebied van rijgemak en beheersbaarheid? Ik ben een beginner en zoek een 600, ik twijfel tussen een CBR - R6 - Thundercat. Ik ben maar 1.65m en ook niet een van de zwaarste thuis :p

De reden dat ik twijfel is simpel, sommigen zeggen me dat het moeilijk rijden is met een R6, dat die niet zo vergevingsgezind is als een CBR of thundercat. Aan de andere kant is de R6 wel een pak lichter dan die twee andere modellen. Verder is de zithouding precies ook niet al te comfortabel om lange afstanden (70km) mee te doen.

Voor alle duidelijkheid, ik heb nougaballen rijervaring. :?

Nog een kleine vraagje, wat doe je best : bij een particulier iets kopen of bij een garage gaan, rekening houdend met het feit dat ik weinig verstand heb van moto's (wat ondertussen voor iedereen wel al duidelijk is *D )

alvast dank voor jullie reacties

Beste,

Zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij. Ben ook op zoek naar een 600, en overweeg ook dergelijke dingen. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een CBR600f ('99) en dan wel om volgende redenen: hij is sportief, maar niet extreem (een toerrit behoort dus tot de mogelijkheden), is best wel licht (170kg is niet bepaald zwaar te noemen, weegt een R6 veel minder??), ziet er best wel leuk uit en is iets goedkoper (in België toch). Een Thundercat vind ik ook super, maar heeft iets minder vermogen en deze weegt inderdaad wel wat meer. Een moeilijke keuze, ik weet het, maar de CBR geniet mijn voorkeur. Jij valt blijkbaar meer voor de R6, tja, smaken verschillen (maar goed ook!). Anders gewoon een proefritje doen en dan wordt er al heel veel duidelijk.

Veel succes met je keuze, want het is een zwaar dilemma (en dan zwijg je nog van de Kawa ZX-6R of een soes...aiai!)

Groets,

Sjoen

Beste,

Zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij. Ben ook op zoek naar een 600, en overweeg ook dergelijke dingen. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een CBR600f ('99) en dan wel om volgende redenen: hij is sportief, maar niet extreem (een toerrit behoort dus tot de mogelijkheden), is best wel licht (170kg is niet bepaald zwaar te noemen, weegt een R6 veel minder??), ziet er best wel leuk uit en is iets goedkoper (in België toch). Een Thundercat vind ik ook super, maar heeft iets minder vermogen en deze weegt inderdaad wel wat meer. Een moeilijke keuze, ik weet het, maar de CBR geniet mijn voorkeur. Jij valt blijkbaar meer voor de R6, tja, smaken verschillen (maar goed ook!). Anders gewoon een proefritje doen en dan wordt er al heel veel duidelijk.

Veel succes met je keuze, want het is een zwaar dilemma (en dan zwijg je nog van de Kawa ZX-6R of een soes...aiai!)

Groets,

Sjoen

Ik heb juist eens gekeken naar die ZX-6R ... spijtig genoeg moet ik rekening houden met de zithoogte. Ik heb reeds op verschillende modellen gezeten en blijkbaar is een zithoogte van 78cm echt het maximum anders kom ik niet deftig aan de grond ... erg erg erg |c

Het is niet dat ik een voorkeur heb voor de R6, maar die weegt 162kg en de CBR600F weegt ongeveer 170kg, wel is het zo dat de zithoogte van de CBR op 80,5 cm komt en die van de R6 blijkbaar op 82cm.

Persoonlijk was ik begonnen met het zoeken naar een cbr van '99-'00 liefst rond de 5000 euro maar ik denk dat het een beetje hopeloos zal zijn

Dat is inderdaad wel erg, maar als ik het goed voor heb, bestaan er verlagingskits. Misschien kan dat wel een oplossing bieden. Anders moet je overschakelen naar een 400cc. Ik zou het persoonlijk niet doen, zeker niet wanneer je hoofd tuk staat op een 600. Verlagen dus die handel!

Groets,

Sjoen

ik weet dat je een cbr vooraan zonder kosten 3 cm kan verlagen, achteraan heb je een kit nodig maar dan kan je daar tot 5 cm gaan. Bij een R6 is het ook mogelijk maar ik stel me dan wel de vraag of het niet tenkoste gaat gaan van veiligheid

Tja, dat weet ik ook niet. In welke mate beïnvloed zoiets het rijgedrag? Ik heb er ook geen ervaring mee! Intechniek ben ik maar een leek. Ik denk wel dat je wat grondspeling verliest, maar ik weet niet of het stuurgedrag hierdoor verandert. Misschien weten andere MF gebruikers hier wel meer over. Als de commentaar hierover positief is, zou je het dan overwegen?

Groets,

Sjoen

Moest het geen invloed hebben dan zou ik het zeker doen, alleen al omdat je dan deftig met beide voeten aan de grond komt. Ik denk dat dat wel een must is voor een beginner zoals ik.

Terug
Bovenaan Onderaan