yamaha r6 zuiger/kop

stefanr6

Rookie
18 apr 2013
24
1
beste ,

ik heb een r6 uit 2001 en ik heb minder compressie op de linkse cilinder.
ik heb het blok uit elkaar gehaald en de cilinder en kop zijn wat beschadigd , ik heb het idee dat er een zuigerveer gebroken is oid ? of kan het ook wat anders zijn.
hij heeft wel een tijd stil gestaan .
wat kan ik hier het beste mee doen? moet de kop gevlakt worden of maakt dit niks uit ? en moet er een nieuwe zuiger in ?
ik ga vanavond of morgen avond de krukas eruit halen en dan kan ik de zuigerveren pas goed zien.
20201012_192545.jpg
20201012_192556.jpg
 
En in ieder geval cilinderblok er ook af en daar de cilinderwanden goed van controleren op mogelijke scheurtjes.
Zuiger en zuigerveren goed bekijken en bij weer gebruiken en monteren het beste met op alle 4 de zuigers nieuwe zuigerveren.
Cilinderkop vlakken is meestal niet nodig. Een gegarandeerd rechte stalen rei nemen en daarmee controleren of de cilinderkop nog vlak is.
De beschadigde zuiger is denkelijk het beste dat je die vervangt
ga ik doen , ik dacht zelf dat de kop ook wel mee viel ik denk wel dat het handig is het ruwe gedeelte iets op te schuren zodat ik in ieder geval zeker weet dat er geen losse stukjes meer zitten. ik denk zelf dat de zuiger ook wel mee valt . maar waar zou dan de compressie verlies vandaan moeten komen?
 
Ik heb zat cilinderkoppen en zuigers gezien die door detonatie waren beschadigd, maar dat is hier echt niet gebeurd. Hier heeft wel degelijk iets in de verbrandingsruimte rondgedwarreld, misschien een afgebroken massa electrode van een bougie. Het aluminium van de kop en de zuiger is weggedrukt en verbogen en niet gesmolten en verbrand zoals je zou verwachten bij detonatie. Als je goed kijkt zie je ook dat een uitlaatklep is beschadigd en dat zal het compressieverlies veroorzaken.
R6.jpg
 
Ik heb zat cilinderkoppen en zuigers gezien die door detonatie waren beschadigd, maar dat is hier echt niet gebeurd. Hier heeft wel degelijk iets in de verbrandingsruimte rondgedwarreld, misschien een afgebroken massa electrode van een bougie. Het aluminium van de kop en de zuiger is weggedrukt en verbogen en niet gesmolten en verbrand zoals je zou verwachten bij detonatie. Als je goed kijkt zie je ook dat een uitlaatklep is beschadigd en dat zal het compressieverlies veroorzaken. Bekijk bijlage 1553040
Ik vermoed een klepzitting die gefaald heeft.
zeker ben ik het niet maar het lijkt me niet gewoon detonatie.

Nog nooit een cilinderkop en zuiger gezien zeker van een motorblok dat heeft staan detoneren?
God wat kunnen mensen onzin posten :X -O-
En door kvs of olie kan dat detoneren ontstaan met deze schade tot gevolg.
Ding heeft maar een compressie verhouding van 12 op 1 of zoiets
Sterker nog, ik heb al meerdere blokken gediagnoseerd met detonatie voor er schade was en toen de schade zo erg was dat een zuiger van 2cm dik een scheur had in het midden.
en die blokken hebben een compressieverhouding van minstens 13 op 1 en 1,8 bar turbodruk.
Ik doe nooit diagnoses via fotos in mijn professioneel leven omdat je het niet zelfs gedemonteerd hebt.
Volgens mij is er ook geen lek van koelvloeistof te zien omdat de afdruk van de koppaking compleet is en niet verkleurd.

beste kirill 007 ik zal straks even kijken naar de bougie maar volgens mij is deze nog wel in orde .
wat voor stuk ijzer zou dat kunnen zijn ? lijkt me toch iets van een zuigerveer lijkt me of kan het ook wat anders zijn?de compressie van deze cilinder was ook een stuk lager dan de andere 3.
ik vermoed (uitlaat)klepzitting, controleer de kleppen ook.
fotos zijn altijd interessant.
 
Denkelijk toch ook een gebroken zuigerveer of veren gezien de zwarte brede verticale streep en de dunne smalle horizontale streep
ik zag die streep ook inderdaad maar ik had meer het idee dat de zuiger of het stukje metaal wat er in de cilinder gezeten heeft daar een beetje langs heeft geschraapt , ik voel hier niet echt een groef oid.
 
ik heb gisteren avond een beetje wd 40 bovenop de uitlaat kleppen gespoten en enkel de 2 kleppen van de slechte cilinder laten wat door de andere 6 kleppen blijven kurkdroog.
 
nog iemand een tip om het koppeling huis los te maken ?
 
ik denk gezien het schadebeeld, dat de koppakking lek is geweest bij de kant van de schade, en cavitatie daar de schade heeft veroorzaakt, de schade beperkt zich op een kleine plaats, en niet over de hele zuiger/cilinderkop zoals je dat ziet als er iets in heeft gelegen...en die schade heeft ook de zuiger beschadigd die op zijn beurt weer tegen de wand is gedrukt ( al of niet vastzittende veren)
Als je geen precisie gereedschap hebt , zou ik er niet aan beginnen, , je moet in ieder geval de zuiger vernieuwen
 
dank je !
 
Even voor de zekerheid is dit de juiste manier om de vloeibare pakking asn te brengen ? Ik kan het in het wp handboek niet vinden
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201018-153424_YouTube.jpg
    Screenshot_20201018-153424_YouTube.jpg
    211,4 KB · Weergaven: 13
veel minder, er moet maar een miniem laagje op. zeker in de buurt van die oliekanalen !
mooi verdelen met je vinger. laag moet zo dun zijn dat je eigenlijk gewoon een "verkleuring" van het alu overhoudt maar het alu nog steeds ziet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan