Yamaha R7 2021

A.S.Moto

MF veteraan
13 apr 2008
6.458
2.158
Limburg
Ik ben fan!

2021-Yamaha-R7-static-554e331f.jpeg
 
Helaas geen "waardige" opvolger van de oude R7, maar een MT07 met een kuip en betere vering. Ziet er wel goed uit.

Meer info:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tcat
Helaas geen "waardige" opvolger van de oude R7, maar een MT07 met een kuip en betere vering. Ziet er wel goed uit.

Meer info:


De R7 van toen krijgen we NOOIT meer terug, net als zovele andere iconen van toen....

Daar moeten we mee leren leven.
De krachtige 2 takt racers zijn er ook niet meer, komen nooit meer terug, en daar kijk ik met veel meer heimwee naar terug.
Want wees eerlijk, wie heeft er een echte R7 gehad? Die dingen waren onbetaalbaar.




Stilletjes aan moeten we aanvaarden dat de groene jongens ons toch wel aan het beperken zijn... de Euro-normen maken alles kapot.
Yamaha heeft vanaf 2022 officieel geen enkele +1000cc meer in het gamma. Mijn Supertenere krijgt geen opvolger meer, de FJR is verleden tijd....


Maar wat ben ik blij met deze R7......
 
Zeker fijn dat er weer nieuws is in het sportsegment, na het wegvallen van de (straat) R6. Alleen hoop ik dat hij qua prestaties meer naar de RS660 neigt, maar ik ben bang van niet. Ik schat zo dat Yamaha meer kijkt naar de Kawasaki Ninja 650 als concurrent (wat dan weer wel gunstiger is voor de prijs).
 
Zeker fijn dat er weer nieuws is in het sportsegment, na het wegvallen van de (straat) R6. Alleen hoop ik dat hij qua prestaties meer naar de RS660 neigt, maar ik ben bang van niet. Ik schat zo dat Yamaha meer kijkt naar de Kawasaki Ninja 650 als concurrent (wat dan weer wel gunstiger is voor de prijs).

Ninja 650 gaat hier niet aan kunnen tippen met z'n 68pk.... de standaard MT07 is al te sterk voor de Kawa.

Maar goed, zelfs met <80pk ga ik al tevreden zijn. Beter 75 bruikbare pk's dan +150pk waar een hoop technische hulpmiddelen moeten komen helpen om dat ding op de baan te houden.


Ik wacht af, 18 mei wordt 'm voorgesteld, benieuwd hoeveel power deze 700 gaat krijgen...
 
....

Maar goed, zelfs met <80pk ga ik al tevreden zijn. Beter 75 bruikbare pk's dan +150pk waar een hoop technische hulpmiddelen moeten komen helpen om dat ding op de baan te houden.
Klopt, hoeveel pk monsters worden niet op RAIN stand gereden...

Ik had 83 achterwiel pk's op mijn Yamaha TRX850 en was elke ronde in battle met een R1 op Assen.
Bochten kwam ik bij, en soms voorbij en op het rechte eind verloor ik alles weer.
Maar het was erg leuk, voordat hij de grindbak rechtdoor remde. :/

Maar 'on-topic', ik vind het jammer dat motoren én auto's 'oude' typebenamingen mee krijgen die er helemaal niets meer mee te maken hebben.
En ja, dé tijd van Nori Haga op de R7, géwéldig! 8-)
 
Ik vind het mooi ogen en zeker een stuk mooier dan de R6, maar ik begrijp de naamgeving niet zo goed. Toen ik het las dacht ik dat de GSX-R750 dus eindelijk een concurrent had, maar als ik de specificaties lees is het minder vermogen dan de R6 en hadden ze het beter R5 ofzo kunnen noemen. Bijna 700cc maar twee cilinders minder. Mooie marketing B|

Van een fiets met de naam R7 verwacht ik dat die iets meer heeft dan een R6 net zoals dat een GSX-R750 iets meer dan de GSX-R600.
En dan bedoel ik niet alleen de cilinder inhoud.

Misschien ben ik te veel Suzuki minded.
 

73pk... was te verwachten, maar valt mij toch wel wat tegen dat ze er niet net iets meer uit hebben kunnen persen.
 
Heel jammer. Mooie fiets maar op papier een saai blok. Dus ja ik kijk al uit naar een R9.

Had gehoopt op een RS660 concurrent. Zo rond de 100pk is wel een sweet spot wat mij betreft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tcat
Heel jammer. Mooie fiets maar op papier een saai blok. Dus ja ik kijk al uit naar een R9.

Had gehoopt op een RS660 concurrent. Zo rond de 100pk is wel een sweet spot wat mij betreft.
Heb je al eens een MT07 getest? Ik kwam van een 1290 en vond dat blokje helemaal niet saai.
Met wat geluk rijdt ie een beetje als een R3 waar een motor in gelepeld werd.
In dat geval lijkt me dit net als de RS660 (en CBR650R) een fantastische straat-sportbrommer.
 
In dat geval lijkt me dit net als de RS660 (en CBR650R) een fantastische straat-sportbrommer.

Mijn gedacht! Al is die Honda een buitenbeentje hier met z'n 4 cylinders...


Het zou wel eens de mijne kunnen worden, ik kijk al langer uit naar een lichte, kleinere sportmotor. Heb zelfs de KTM RC390 overwogen.
Heb heimwee naar de jaren negentig, ZXR400, FZR400, KR1-S, RGV....
Nu weet ik dat je (zeker die 2 takten) niet kan vergelijken met de nieuwe generatie maar goed.

Ik heb geen +100pk nodig om me te amuseren. Op straat zeker niet, maar ook niet op een circuit. Ben vrij zeker dat het wel eens plezant kan worden met zo'n R7 op een kleiner circuit zoals Mettet!


Nog wat voordelen van zo'n motor.. je kan 'm rijden zonder een hoop hulpmiddeltjes die we wel nodig hebben op zo'n +150pk motor...
Je kan 'm inschrijven op vol vermogen zonder jezelf blauw te betalen... Geen gesjoemel nodig hier... :)



Heel jammer. Mooie fiets maar op papier een saai blok. Dus ja ik kijk al uit naar een R9.

Had gehoopt op een RS660 concurrent. Zo rond de 100pk is wel een sweet spot wat mij betreft.

Zoals Hubertje ook al schreef, heb je al eens met zo'n MT07 gereden? Ik vind ze niet saai...
Dat crossplane blokje is een schot in de roos voor Yamaha...


Maar ok, 73pk gaat als het er echt om gaat doen wellicht wat moeten toegeven en ja... die RS660 daar tegen concurreren gaat misschien niet simpel zijn. Maar de Yamaha gaat wel een stuk goedkoper zijn ook. En daar kijkt men toch ook wel naar....



Eigenlijk mogen we content zijn dat sommige producenten zich nog bezighouden met zo'n motoren.
Euro 5 en de slabbakkende verkoop van sportmotoren maakt het er hun niet makkelijker op....
 
Echt een mooi ding! Ik zie het meer als een opvolger van mijn TRX dan van de R6. Alleen heeft mijn TRX meer cc, pk en Nm. Da’s wel een beetje jammer.
 
Hele vette brommer. Ik denk dat dit gewoon de toekomst is van sportief motorrijden op straat. Die 1000cc dingen zijn onbetaalbaar, onrijdbaar zonder hulpmiddeltjes en gewoon totaal overkill als je het mij vraagt. Dingen gaan in z'n 2e versnelling al hard genoeg om je rijbewijs kwijt te zijn en wheeliecontrol en launchcontrol slaat ook als een pik op een drumstel voor een straatfiets.

Als het gaat om circuit eigenschappen met deze R7 is het misschien redelijk eenvoudig mogelijk om iets met de electronica te "regelen" daar heb ik geen idee van bij deze fietsen. Als Yamaha er nou een ECU in zou kloppen of als optie zou leveren die wat meer toestaat is het opeens toch weer heel interessant op circuit. Maar daar zijn inmiddels ook al zat literfietsen voor beschikbaar als 2e handsje voor niet al te veel centjes. Dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over O-)
 

73pk... was te verwachten, maar valt mij toch wel wat tegen dat ze er niet net iets meer uit hebben kunnen persen.
Het is effe door de marketing blaat worstelen maar 188 kg rijklaar dus en de tank is 13 liter. Hmm.
 
Het is effe door de marketing blaat worstelen maar 188 kg rijklaar dus en de tank is 13 liter. Hmm.
Bij een verbruik van 1:20 ofzo is dat toch een aardig stukje sportief toeren op straat :t Ik ben niet zo van de lange ritten.... sowieso niet van het toeren op straat, kan ik niks van. Dus ik zou daar wel al heel gelukkig mee zijn, ik heb geloof ik ooit 2x meer dan één tank leeggereden op straat in een dag in 20 jaar.
Circuit is een ander verhaaltje, dat kakding verbruikt 1:7 ofzo:X
 
Terug
Bovenaan Onderaan