Yamaha Radian bougie telkens kapot

radianbobby

Rookie
11 aug 2009
29
0
Goedenmorgen,

Ik heb een radian, en die heeft altijd perfect gelopen. Tot voor kort... Vorige week startte hij niet meer, dus ik dacht nieuwe bougies erin te zetten. Nadat ik dit gedaan had was niks verbeterd... Nu heb ik eens geprobeerd of die vonkt, maar dat blijkt ook niet zo te zijn. Nu zit er wel een kabeltje los aan de spanningsregelaar, dit is het massa kabeltje, die zit zeg maar tegen de accu aangedrukt, maar niet geschroefd of wat dan ook...
Maar dit is volgens mij toch alleen om de accu op te laden niet?
Nu is mijn vraag natuurlijk waar moet ik het eerste gaan zoeken om erachter te komen waarom die niet vonkt?

Gr

Bob
 
beide niet helaas.... maar de zijstandaard start hij toch ook mee wanneer die uitgeklapt is niet? ik heb het beide geprobeerd, maar ik wist het niet... nog andere ideeen?
 
Geen vonk?

Bobines controleren. Zitten de kabels goed aan de bobines vast? 2 kabeltjes per bobine. Volg die kabeltjes en check of die goed vast zitten aan het andere eind.

Zit dat prima? Check dan de bougiekabels en kappen.

Een massadraadje aan de accu los? Vreemd. Aan de -- pool zit een dikke massadraad en een dikke plus draad. Resp. zwart en rood. Als er nog wat anders tussen zit is dat een extra en moet je eens kijken waar die voor dient. Hang er een acculader voorbereiding aan? Met zo'n stekkertje, weet je wel? Niet echt relevant.

Stapsgewijs alles controleren van je elektrische systeem.

Niet is als het lijkt. Soms staat de dodemansknop uit maar blijft hij hangen. Idem voor de zijstandaardschakelaar. Vaak start hij wel met de zijstandaard, maar niet als je de koppeling op laat komen. Check beide. Desnoods overbruggen. Meten is weten!
 
Laatst bewerkt:
Er zijn 2 bobines.
Vonken de bougies van 1 bobine niet, of vonkt geen enkele bougie?
Als er geen enkele bougie vonkt, dat ligt de oorzaak hoogstwaarschijnlijk in het gemeenschappelijke circuit (laagspanningszijdig) dat de bougies aanstuurt.

Zie een schema te pakken te krijgen, anders is het lastig zoeken.
 
Ik vind dat raar, een los "massa"(min?)kabeltje van de spanningsregelaar. Heeft dat altijd zo los gezeten en kon je toch gewoon rijden? En hoe weet je dan dat dat kabeltje voor "massa" bedoeld is/was?
 
Download hier :
4shared - free file sharing and storage
anders even de manual van de xj 600, die is nagenoeg hetzelfde. De schema's zijn onderverdeeld in funktie zodat je perfect kunt zien wat waar moet zitten.

Komt die zwarte draad niet van je cdi unit? Even de draad volgen zodat je zeker weet waar die aan zit en dan kun je op het schema zien waar die hoort. Losse zwarte draden komen bij mijn weten niet voor op de xj600, dus dat is sowieso niet goed.
 
vonken is opgelost... hij rijdt super nu. Alleen vandaag is voor de 2e keer de 3e bougie kapot gegaan... hoe kan dat dan? Die blijft steeds stuk gaan... tegelijkertijd had de hoofdzekering ook loscontact (reeds verholpen), maar zou dit iets met mekaar te maken kunnen hebben?
 
als de hoofdzekering niet goed contact heeft, valt alle electriek uit.
meet de compressie eens.
misschien is de compressie van cilinder met de bougie die kapot gaat, ver onder de maat.
 
Laatst bewerkt:
vandaag alweer kapot gegaan..... geen idee wat t was, want opeens sputterde die enorm

enige wat ik gedaan heb was even laagtoerig gereden(ong. 500 meter) omdat ze daar aan het werken waren, en ik kwam aan in de 6, en ben ik met 50km/h door blijven rijden in de 6, en daarna sputterde die....kan natuurlijk heel goed toeval zijn
 
Laatst bewerkt:
vandaag alweer kapot gegaan..... geen idee wat t was, want opeens sputterde die enorm

enige wat ik gedaan heb was even laagtoerig gereden(ong. 500 meter) omdat ze daar aan het werken waren, en ik kwam aan in de 6, en ben ik met 50km/h door blijven rijden in de 6, en daarna sputterde die....kan natuurlijk heel goed toeval zijn

Van lage toeren rijden gaat je bougie niet direct kapot.... CHeck je vlotterniveau eens van die carb.
 
ga eens langs een dealer.
compressie meten bij een radian is 2 minuten werk.
compressiemeters kosten ook niet zoveel.

http://www.onderdelen-struik.com/shop/product_info.php?cPath=35&products_id=778
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan